De body lijkt nauwelijks veranderd, maar de tweede generatie van Nikons fullframe systeemcamera heeft wel degelijk belangrijke upgrades aan boord. Die maken de fullframe systeemcamera een nog beter presterende allrounder.

Bij een camera met de aanduiding II in de naam verwacht je geen spectaculaire veranderingen. Nikon bouwt met de Z7 II dan ook verder op de sterke kanten van zijn eerste fullframe systeemcamera, die de Japanners (samen met de Z6) alweer in 2018 lanceerde. De ergonomie, bouwkwaliteit en beeldkwaliteit staan op hetzelfde niveau als de originele Z7. Tegelijkertijd presteert de II aanzienlijk beter als het gaat om snelheid, autofocus en opslagmogelijkheden.

Bouw

De typeaanduiding aan de voorkant daargelaten, moet je flinke moeite doen om de verschillen tussen de eerste en tweede Z7 te ontdekken. Enkel het iets grotere klepje voor de geheugenkaarten aan de zijkant verraadt dat je de tweede versie van de fullframe in handen hebt. Daarachter schuilt een belangrijke verbetering. Een veelgehoord punt van kritiek bij de introductie van de Z7 was dat de camera ruimte biedt aan slechts één XQD-kaart. Nikon heeft geluisterd naar de wensen van zijn klanten, want het heeft de Z7 II twee opslagmogelijkheden meegegeven: één multisleuf voor een XQD- of CFexpress-kaart en een tweede slot voor een SD-kaartje. Op deze camera kun je dus wel al tijdens de shoot een kopie van de beelden opslaan op een tweede geheugenkaart – een must voor professionals als bruidsfotografen die hun klanten niet mogen teleurstellen door haperende hardware. Degenen die zo’n back-up minder belangrijk vinden, kunnen de extra sleuf bijvoorbeeld gebruiken voor overloop. Of voor een nettere workflow door de RAW’s van de JPEG’s te scheiden of video’s en foto’s op verschillende kaartjes op te slaan.

De Z7 II is net als zijn voorganger een kei in het registreren van details en kleurnuances. (f/5.6, 1/60, ISO 180, 50 mm)
Nikon Z7 II
f/7.1, 1/60, ISO 360, 50 mm

Over de body van de originele Z7 niets dan lof, dus daaraan heeft Nikon bij de Z7 II nauwelijks iets veranderd. Hoewel de tweede incarnatie zo’n 30 gram zwaarder is – wat nauwelijks opvalt in het gebruik – hebben ze nagenoeg dezelfde afmetingen. De bouwkwaliteit van deze camera is weer fenomenaal; de body is gemaakt van een magnesiumlegering en straalt klasse en degelijkheid uit. Zoals je van een camera in dit segment verwacht, is de behuizing afgedicht tegen stof en vocht. De handgreep is perfect; hij is relatief groot gezien de afmetingen van de camera en heeft een erg comfortabele, fijne vormgeving. Zo heb je altijd een stevige grip en balans, zelfs als je een groter objectief op de camera hebt bevestigd.

De Z7 II-body is op alle belangrijke punten met sealings afgedicht tegen stof en vocht.

Nikon Z7 II heeft perfecte ergonomie

De plaatsing van de bedieningselementen heeft Nikon ook niet gewijzigd. Bovenop geheel links vind je het programmakeuzewiel en aan de overzijde het hoofdinstelwiel. Op de voor Nikon kenmerkende afgeschuinde handgreep is de ontspanknop geïntegreerd, met daarachter buttons voor de filmopname, ISO-waarde en belichtingscompensatie, en eronder een tweede instelwiel. De knoppen zijn perfect geplaatst om op de tast met je vingers te bedienen en stevig verankerd in de body. Dat geldt overigens voor alle bedieningselementen op de Z7 II.

Erg prettig is het info-schermpje naast het instelwiel: dit geeft de belangrijkste camera-instellingen en de batterijstatus weer. Ook handig zijn de twee Fn-knoppen naast de lensvatting. Daarmee kun je met de wijs- en/of middelvinger standaard snel de witbalans en AF-veldstanden veranderen, maar je kunt er ook andere functies aan toewijzen.

Aan de achterkant zijn de AF-ON-knop en een joystick in de linkerbovenhoek geplaatst, zodat je ze makkelijk met je duim kunt bedienen. De stick kun je ook indrukken om de scherpstelling en belichting te vergrendelen. Achterop zijn er nog een multiselector en de gebruikelijke buttons voor onder meer het menu en het bekijken van de beelden. Ook handig is de speciale knop waarmee je de doorvoersnelheid verandert (enkel of een van de drie settings voor continu) of de zelfontspanner inschakelt.

Kantelscherm en heldere zoeker

Het scherm van de Z7 II is ook niet gewijzigd. Het meet 8 centimeter en laat nagenoeg het gehele sensorbeeld zien met ongeveer 2,1 miljoen beeldpunten. De kijkhoek van omstreeks 170 graden is ruim voldoende en je hebt elf niveaus om de helderheid aan het omgevingslicht aan te passen. Het scherm reageert altijd direct, zowel bij het selecteren van menuopties als het bepalen van focuspunten.

Nikon Z7 II
Landschap- en natuurfotografen zullen het dynamisch bereik en de resolutie van de Z7 II waarderen. (f/9, 1/60, ISO 220, 50 mm)
f/4.5, 1/200, ISO 100, 50 mm

Het display kantelt enkel omhoog en omlaag. Steeds meer fabrikanten kiezen voor een uitklapbaar scherm dat je vervolgens kunt draaien in nagenoeg elke gewenste positie, maar Nikon doet dat bij de Z7 II dus niet. We kunnen dat waarderen, omdat het beeld zo altijd in lijn is met het objectief. Nog beter zou het zijn als het scherm van de Z7 II ook in portretstand kon kantelen, zodat je ook in die oriëntatie meer mogelijkheden hebt voor afwijkende standpunten. Overigens is er voor de camera wel een verticale grip beschikbaar, voor de Z7 was die er niet.

De elektronische zoeker is met een Quad VGA-resolutie van 3,69 miljoen beeldpunten vergeleken met alternatieven misschien niet topnotch, maar toont voldoende details en informatie. Die helderheid is, ook weer in elf stappen, aan je wensen aan te passen. Nikon heeft de vernieuwingsfrequentie verhoogd, zodat er minder black-out optreedt en je de actie beter kunt volgen.

Het LCD-scherm kan je naar boven en beneden kantelen.

Sneller burstrate, betere autofocus

Komen we aan bij de belangrijkste verbetering die Nikon bij de Z7 II heeft doorgevoerd. De camera heeft in tegenstelling tot de Z7 niet één maar twee Expeed 6-beeldprocessors aan boord om de gegevens van de sensor te verwerken. Dat biedt vooral voordelen bij het vastleggen van actie met seriebeelden. De topsnelheid van de Z7 II is verhoogd van negen naar tien beelden per seconde. Bovendien heeft de camera een groter en sneller buffergeheugen, zodat hij ook ruim drie keer langer met de hogere burstrate kan fotograferen. In de praktijk kun je 77 beelden in 12-bit RAW-formaat achter elkaar registeren voordat het tempo naar beneden gaat. Schiet je in JPEG dan kan de camera 200 foto’s in serie vastleggen.

Het grote verschil met zijn voorganger: niet één maar twee beeldprocessors onder de motorkap.

De tweede beeldprocessor tilt ook de autofocusprestaties van de Z7 II naar een hoger niveau. Die werkt nog steeds met 493 hybride fase- en contrastdetectiepunten, maar kan nu in de Breedveld AF-modus de ogen en gezichten van mensen, honden en katten volgen. De eerste Z7 kan dat alleen als je Automatisch veld AF hebt ingeschakeld. Dat is vooral handig als er meerdere personen of dieren in het shot staan. Met een druk op het scherm geef je zo aan welke persoon of dier de camera moet volgen.

Nog een voordeel van de toegevoegde processor merk je bij het fotograferen bij weinig licht. Met een F2-objectief kan dat tot zo’n minus 3 EV. Heb je de camera ingesteld op AF-S, dan kun je met de AF bij weinig licht-instelling zelfs met nog minder licht nauwkeurig scherpstellen.

Nikon Z7 II
Het AF-systeem weet de ogen van katten, honden en mensen goed te vinden. (f/1.8, 1/60, ISO 1000, 50 mm)

Video en accu

Video is een van de speerpunten van Nikon en dus kreeg de Z7 II ook betere videomogelijkheden mee. Om te beginnen is de oogdetectie nu ook beschikbaar tijdens het filmen. Boven kan de geüpdatete Z7 filmen in 4K-kwaliteit met 60 frames per seconden, terwijl bij de originele Z7 30 frames per seconde het maximaal haalbare is. Daarbij cropt de camera het beeld wel een klein beetje (1,08x). Voor RAW-video in full-HD gebruikt de Z7 II de gehele sensor, voor 4K RAW-films slechts een APS-C-crop daarvan. Schiet je vooral video, dan is de Z6 II op dit gebied de betere keuze. Die gebruikt namelijk de hele sensor voor de RAW-videoregistratie, waardoor er veel meer details in de film zichtbaar zijn.

Nikon Z7 II
De RAW-bestanden bevatten veel informatie in de donkere delen, zodat je ze indien gewenst kunt ophelderen. (f/1.8, 1/60, ISO 320, 50 mm)
f/1.8, 1/60, ISO 320, 50 mm

Dankzij zijn nieuwe accu, die een 20 procent hogere capaciteit heeft dan die van de Z7, houdt de Nikon Z7 II het een stuk langer vol dan zijn voorganger. Volgens CIPA-normen kan je daar met ingeschakeld lcd-scherm 420 foto’s mee maken voordat hij de geest geeft. Opladen kan via de USB-C-poort van de camera, waarmee je de Z7 II ook rechtstreeks van energie kan voorzien.

Nikon Z7 II maakt topbeelden

Wat betreft de kwaliteit van de beelden wederom niets dan lof voor de Z7 II. Dankzij zijn hoge-resolutiesensor van 45,7 megapixels zonder anti-aliasingfilter is de camera in staat beelden met een indrukwekkende hoeveelheid aan details vast te leggen. Daarmee presteert hij op hetzelfde niveau als concurrerende modellen zoals de Canon EOS R5 (45 megapixels), de Panasonic S1R (47 MP) en de Sony A7R IV die zelfs 60 megapixels tot zijn beschikking heeft. Net als die camera’s registreert de Nikon subtiele verschillen in textuur en kleurtinten tot in detail.

Nikon Z7 II
De 45,7megapixelsensor legt elk detail haarscherp vast. (f/7.1, 1/60, ISO 450, 50 mm)
Nikon Z7 II
f/7.1, 1/60, ISO 360, 50 mm

Maar niet alleen resolutie bepaalt de beeldkwaliteit van een camera, het dynamisch bereik is een andere belangrijke factor. De Z7 II onderscheidt zich van andere fullframes met zijn basisgevoeligheid van IS0 64, wat voor een gigantisch dynamisch bereik zorgt. Zeker bij landschapsfotografie, waar je regelmatig een negatieve belichtingscompensatie moet toepassen om overbelichting van de heldere luchten te voorkomen, is dit een groot voordeel. In de RAW-bestanden kun je dan uitzonderlijk veel details in de onderbelichte schaduwen ophelderen. Schiet je vaak foto’s met grote contrasten, dan zal de Z7 II je niet teleurstellen.

Nikon Z7 II
Scherpstellen kan in lastige lichtsituaties tot -3 EV. (f/2.2, 1/125, ISO 100, 50 mm)

Met twee belangrijke toevoegingen – een tweede kaartslot en een extra beeldprocessor – heeft Nikon een al zeer goede camera nog meer geschikt gemaakt voor de veeleisende professional en enthousiaste hobbyfotograaf. De Nikon Z7 II is de betere camera voor bewegende onderwerpen en kwaliteitsvideo’s, én biedt extra zekerheid en mogelijkheden bij het opslaan van bestanden.

Maar ook voor fotografen die deze features niet op hun wensenlijst hebben, is de komst van de Mark II een aanwinst. De krachtige Z7 is namelijk flink in prijs gedaald …

Specificaties Nikon Z7 II

• Adviesprijs: 3.399 euro (body)