Belgische fotograaf op shortlist SWPA: “Stap eens uit je comfortzone!”

0


Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


Arvind Jayashankar is een van de drie Belgische fotografen die dit jaar zijn opgemerkt door de jury van de Sony World Photography Awards 2021. Net als Wesley Dombrecht kan deze in Brussel woonachtige fotograaf een plaats op de shortlist van deze bekende fotocompetitie op zijn palmares bijschrijven. Vorige week is bekendgemaakt dat de jeugdige Mathis Vandermeeren met een stijlvolle bosfoto de Belgian National Award in de wacht heeft gesleept.

Eerder deze maand hebben we al aandacht besteed aan de schitterende serie van Wesley, nu is het tijd om de tweede Belgische shortlistreeks in de spotlights te zetten. De maker daarvan, Arvind Jayashankar dus, is een ware wereldburger. Hij is afkomstig uit India, maar groeide op verschillende plaatsen op de aardbol op. In 2012 is de fotograaf naar België verhuisd, waar hij sindsdien woonachtig is.

Kan je iets vertellen over hoe je fotografie tot je beroep hebt gemaakt?

“Door mijn opleiding ben ik voornamelijk een ingenieursadviseur en projectmanager. Wat mijn fotografie betreft ben ik volledig autodidact, en als bijberoep is dit de afgelopen zeven jaar steeds prominenter geworden. Toen ik studeerde, schreef ik voor de internationale-studentenblog van de TU Delft. Omdat ik graag reis, wilde ik dit op een betere manier documenteren en mijn artikelen met foto’s interessanter maken. In lijn met de groei van sociale media in de afgelopen jaren ben ik fotografie steeds serieuzer gaan nemen. Zo heb ik het van een hobby tot een aanzienlijke bron van inkomsten kunnen maken. Ik heb veel geleerd van een groep gelijkgestemde fotografen en avontuurlijke vrienden.”

Wat is je specialiteit?

“Ik fotografeer voornamelijk landschappen en avontuur. Mijn voorliefde gaat uit naar verre en afgelegen delen van de wereld, met name de poolgebieden zoals IJsland, Groenland, Patagonië en Noord-Noorwegen. Ik hou van het buitenleven en hoewel er in België niet al te veel bergen zijn, bevinden we ons op een plek die goed verbonden is. Ik probeer de schaal en buitengewone momenten vast te leggen en probeer de kijker het gevoel van avontuur te geven. Daarnaast maak ik veel portretten, lifestyle- en productfotografie. Die plaats ik meestal niet op mijn sociale media, het is meer voor klanten of mensen met wie ik werk.”

Wanneer heb je deze winnende serie gemaakt? En vanwaar metrostations?

“Ik heb deze gemaakt vóór de lockdown, de lege stations zijn dus niet tijdens de lockdown gefotografeerd zoals velen misschien denken! Eind 2019 was ik met een groep vrienden op weg naar de Dolomieten om een ​​week in de bergen foto’s te maken. Mijn eerste stop was München, daar heb ik de fotoreeks gemaakt.

Ik heb altijd graag architectuur en symmetrie gefotografeerd, dingen als metrostations en trappen fascineren me. München heeft een bijzonder mooie variëteit aan strakke en modern ogende metrostations. Ik ben meerdere keren in de stad geweest en heb altijd gedacht dat ik langere tijd ondergronds moest doorbrengen om dit te waarderen. Voor mijn reis naar de bergen had ik een dag de tijd en ik kon me geen betere manier voorstellen dan een ​​paar uur verblijven op een plek waar het weer en de verlichting er niet echt toe doen.”

Welke uitrusting heb je voor Munich Down Under gebruikt?

“Ik fotografeer negentig procent van de tijd uit de hand en bijna uitsluitend in natuurlijk licht, in dit geval dus de beschikbare metroverlichting. Ik heb altijd met Canon gefotografeerd, tegenwoordig met een 5D Mark IV en een verscheidenheid aan lenzen. Voor dit project fotografeerde ik met een groothoeklens, de Canon EF 16-35 f4L IS.”

Hoe kreeg je zo weinig mensen op de foto?

“Ik streef er altijd naar om de foto en het moment al direct met de camera vast te leggen. Zeker in de architectuur met alle herhalende patronen op vloer, muren en plafonds in ondergrondse metrostations, is het achteraf repareren van foto’s een uitdaging en tijdrovend. Hoewel er niets mis is met het verwijderen van objecten – kunst is immers subjectief – doe ik mijn best om dit tot een minimum te beperken. In mijn fotografie blijft dit bij het verwijderen van kleine, storende elementen.

Metrostations worden niet beïnvloed door gouden uren, je moet vooral weten wanneer de spits is. Dus dit betekende dat ik behoorlijk wat uurtjes ondergronds moest doorbrengen en veel treinen voorbij zag komen. Soms hoefde ik maar een paar minuten te wachten, andere keren moest ik een half uur wachten. Naar erg drukke stations keerde ik later terug. Soms had ik maar vijf tot tien seconden om de foto te maken, voordat het station weer begon vol te stromen of een eenzame passagier het frame in liep.”

Wat voor soort bewerking heb je met de serie gedaan?

“De metro’s zijn al behoorlijk gestroomlijnd en kleurrijk, dus de meeste van mijn bewerkingen waren gericht op het naar voren brengen en benadrukken van de kleuren. Ik wilde de nadruk leggen op de belangrijke patronen en lijnen in de scène, en soms een beetje afval van de vloer verwijderen. Sommige stations waren een beetje donker en omdat ik uit de hand fotografeerde, was ruisonderdrukking ook nuttig.”

Welke fotografietips heb je voor de lezers van Shoot?

“Geduld is de sleutel. Probeer locaties eerst te onderzoeken of te verkennen. Je kunt altijd later terugkomen voor het geval je de foto niet kunt maken onder de gewenste omstandigheden. Ik kende sommige stations al van eerdere reizen naar München. Voor deze serie maakte ik een lijst en creëerde een optimale route om te fotograferen wat ik maar wilde zonder al te veel tijd te verspillen. Als ik voor het eerst naar een plek ga, doe ik ook online onderzoek. Ik markeer plekken en gebruik ik apps als Instagram voor inspiratie.

Maar wees ook flexibel om te verkennen. Een paar stations kende ik juist niet. Ik besloot gewoon uit de trein te stappen en er rond te kijken. Dat maakt het nog leuker!”

“Experimenteer ook met verschillende technieken en wees niet bang om uit je comfortzone te stappen. Gebruik eens een statief of filter, of fotografeer iets heel anders dan je normaal doet. Probeer het gewoon eens, het resultaat zal je wellicht verbazen. Het is ook belangrijk om je appatuur door en door te kennen, zodat je je op het beeld kan richten.”

Aan welk project werk je nu?

“Reizen is nog steeds vrij beperkt, dus ik heb geen langetermijnplannen gemaakt. Maar als de situatie het toelaat wil ik in de zomer weer naar het noorden gaan, naar IJsland, Noorwegen en misschien Groenland. En nog verder: ik wil al geruime tijd Namibië, Zuid-Afrika en meer van Indonesië en de Filippijnen verkennen. Er is zo veel te zien op de wereld!

Tijdens de lockdown heb ik gewerkt aan foodstyling en flatlay fotografie. Dat heeft nogal wat aandacht gekregen van mijn vrienden en volgers. Ik ben ook bezig met het maken van een paar tutorials om mijn bewerkings- en opnameproces te delen, want daar hebben veel mensen naar gevraagd.”

Over Arvind Jayashankar

Arvind Jayashankar

Arvind noemt zichzelf op zijn website fotograaf, goochelaar (zijn andere passie) en adviseur. Zijn werk brengt hem over de hele wereld, en hij heeft dan ook al meer dan 70 landen bezocht. Overal zoekt hij naar momenten, herinneringen en verhalen om met zijn lens vast te leggen.

Zijn werk heeft een onderscheidende stijl en hij heeft er meerdere prijzen mee gewonnen. Het is te zien geweest in mondiaal bekende tijdschriften en mediakanalen, zoals National Geographic, The Telegraph, The Guardian en BBC.

Kijk voor zijn portfolio op zijn website arvind.photography.



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in