Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


Afgelopen maandag schreven we over de twee Belgische fotografen die dit jaar vereerd zijn met een plekje op de shortlist van de SWPA. Als Belgisch fotomagazine zijn we natuurlijk best trots op deze verkiezing, en daarom spraken we met een van de gelukkige fotografen, Wesley Dombrecht. Hoe kwam zijn winnende en indrukwekkende reeks Reminisce tot stand?

Wesley is in fotografische kringen vooral bekend om zijn stilleven kunstseries in het genre fine-art. Daarbij werkt de in Dentergem woonachtige fotograaf voornamelijk rond het thema eten. Zijn fotografie valt op door uitvoerig geënsceneerde composities en een grafische benadering. Meestal is er een onderliggend verhaal verbonden aan zijn persoonlijke series. Met deze ingrediënten wil hij de kijker een andere kijk op eten bieden.

Ook voor de door de jury van de Sony World Photography Awards bekroonde serie Reminisce maakte Wesley gebruik van de voor hem bekende bouwstenen. De reeks draagt zijn kenmerkende stijl dankzij een dramatische verlichting, de minimale decors en een onverzadigd kleurenpalet. Daarmee geeft de fotograaf de beelden een esthetische en schilderachtige uitstraling.

Hoe kwam je op het idee voor Reminsce?

“In al mijn artistiek werk zit er een link naar voeding. Sinds enkele jaren probeer ik steeds in series te werken, maar het is niet altijd evident om elke keer opnieuw een nieuw origineel concept of verhaal te creëren rondom dit thema. Dit wil niet zeggen dat ik geen inspiratie heb, integendeel, ik ben eigenlijk constant op zoek naar nieuwe  ideeën of concepten. Soms loop ik wel een half jaar met bepaalde ideeën in mijn hoofd, die maar geen correcte vorm kunnen aannemen. Het gaat gepaard met trial-and-errors, en uiteindelijk is het maar een heel kleine selectie van deze ideeën waar ik mee naar buiten kom. De rest schuif ik opzij en maakt maken kans om later opnieuw opgepikt te worden en in een andere context te verwerken.

Mikado © Wesley Dombrecht

zo was het hetzelfde met dit project. Het idee zat al een geruime tijd in mijn gedachten, maar het kreeg niet de juiste vorm aangenomen. Ik heb er testen voor gedaan waar ik niet echt tevreden over was. Maar het was tijdens de eerste lockdownperiode in 2020, dat ik in een oud fotoboek zat te kijken. Bij het zien van enkele foto’s als klein kind, kreeg ik een impulsief idee om alles aan elkaar te linken: de oude toestellen, de link met food, jeugdherinneringen, een conceptueel thema. Daarna verliep het maken van het volledige project tamelijk snel.”

Je vond de toestellen in de schuur van je oma. Hoe zit dat?

“Het zijn allemaal objecten die bewaard zijn gebleven en het was bij een grote opkuis dat ik ze ontdekte. Sowieso ben ik steeds op zoek naar originele objecten om in mijn projecten te verwerken, dus toen ik deze toestellen vond heb ik ze opzij gehouden. Ik wist zeker dat ik ze op een dag eens wilde verwerken in een serie, maar het heeft enige tijd geduurd om er een verhaal rond te maken. Zo lagen ze al twee jaar in m’n garage te wachten om gebruikt te worden.”

Waarom koos je voor deze producten bij de apparaten?

“Deze foodproducten zijn allemaal zaken waar je me als klein kind een plezier kon mee doen. Laten we zeggen, het zijn enkele voedselherinneringen aan mijn kindertijd: de vanillepudding, rode neusjes, een boterham met boter & chocolade, mikados, dropjes, fruitcake, muntthee en marshmallows. Deze waren één essentieel element om het correcte verhaal of concept in deze serie te krijgen. Dat in combinatie met de oude toestellen die ook een link naar m’n kindertijd zijn. In deze serie zijn al deze elementen op een conceptuele manier bij elkaar gebracht. De keuze van ‘food met apparaat’ heeft niets met de werkelijkheid te maken, het is eerder spelen met de realiteit. Om tot dit resultaat te komen is het altijd belangrijk om onze logische manier van denken uit te schakelen en net de dingen anders proberen te zien.”

Hoe ben je te werk gegaan?

“Bij het maken van elke serie heb ik graag consistentie in alle beelden. Daarvoor gebeuren er steeds heel wat testen op voorhand om het concept in de juiste vorm te steken. Ik experimenteer bijvoorbeeld met sets, vormen, compositie, kleuren en licht, … Dit is steeds een zoekend proces dat heel wat tijd in beslag kan nemen. Maar eens dat allemaal bepaald is, gaat het snel vooruit. Van start tot einde van het project blijft dan meestal alles onveranderd, zoals de sterkte en positie van het licht, de camerapositie, de plaats van de setelementen.”

Liqorice © Wesley Dombrecht

“Ik heb een vaste routine in het maken van dit type beelden. Zo fotografeer ik telkens voor verschillende elementen van het beeld en werk ik dikwijls met stackings. Typerend in m’n werk zijn ook de zwevende elementen, hiervoor heb ik een eigen systeem ontwikkeld. Dikwijls werk ik verder graag met vloeistof en splashes, zoals in mijn serie Marine Species.”

“Soms krijg ik wel de vraag van mensen ‘is het allemaal echte fotografie?’ En het antwoord is ja, het water is allemaal in het echte moment gefotografeerd. Daarvoor gebruik ik steeds een Profoto D2 om de beweging te bevriezen.”

Heb je zelf voor de aankleding gezorgd?

“Ja, in al m’n shoots, zowel commercieel als persoonlijk, sta ik meestal zelf in voor de styling. Ik ben een perfectionist en heb graag zelf alle controle in handen. Dit wil ook zeggen dat ik steeds al mijn sets zelf maak, de kleuren zelf bepaal en zelf op zoek ga naar alle stylingelementen.”

Kan je meer vertellen over de nabewerking?

“Ik gebruik altijd Capture One om de onbewerkte raw-bestanden over te brengen naar mijn pc. In de RAW-editor doe ik alreeds enkele basisaanpassingen, daarna gaan ze over naar Photoshop voor de laatste retouches. De verschillende opnames worden eerst samengevoegd; soms is het nodig om veertien frames handmatig te mengen tot het gewenste resultaat. Van zodra elk beeld samengevoegd is, ga ik over tot het schoonmaken. Hiervoor gebruik ik zeer eenvoudige methoden zoals frequentie separatie. Als final touch doe ik enkele kleur- en contrastaanpassingen.”

Redfruit Cake Roll © Wesley Dombrecht

Welke ‘persoonlijke les’ vinden we terug in je werk?

“Artistiek creëren is een steeds evoluerend proces. Het is maar door te doen, dat we leren van onze fouten, blijven groeien en blijven produceren. Alhoewel er op deze weg gevoelens van twijfel en tekortkomingen ontstaan, is het belangrijk om deze gevoelens te leren omarmen en om te buigen naar positieve energie. Een belangrijke les is … om niet te snel tevreden te zijn. Het vergt jaren van oefening en zelfdiscipline om een vaardigheid te beheersen. Aanvaard het feit dat het perfecte niet bestaat!”

Over Wesley Dombrecht

Wesley Dombrecht is een commerciële en artistieke voedselfotograaf. Zijn interesse in fotografie en kunst begon op jonge leeftijd, net als zijn passie voor eten. Hij volgde deze passie en begon eerst met commerciële en redactionele voedselfotografie. In 2015 waagde hij ook de sprong naar de artistieke kant van fotografie en begon hij te experimenteren met conceptuele voedselbeelden in series. Sinds 2017 is zijn persoonlijke werk meermaals bekroond in internationale fotowedstrijden.

Bekijk vooral ook het indrukwekkende portfolio van Wesley Dombrecht op zijn website!



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in