Japanse cameraverkoop
De grafiek waarmee BCN Retail het verkooppercentage van Canon (blauw), Olympus (groen) en Sony (rood) aangeeft.

De cijfers van van de Japanse cameraverkoop van de afgelopen maand geven een weinig rooskleurig plaatje over de wereldwijde gevolgen van corona op de markt.

Het was natuurlijk te verwachten dat de coronacrisis ook grote gevolgen voor de verkoop van camera’s zou hebben. Het Japanse onderzoeksbureau BCN Retail laat nu voor het eerst aan de hand van verzamelde data zien hoe desastreus het effect van de lockdown is voor de cameramarkt.

Voor de analyse gebruikte het bedrijf de gegevens van de verkopen van systeemcamera’s in Japan. Deze data afkomstig van zowel online als fysieke verkooppunten verwerkt het bureau al meerdere jaren op dagelijkse basis. De vergelijking van de verkopen in de eerste maanden van het huidige jaar met die van het vorige laten een weinig rooskleurig plaatje zien.

Werden er in januari van dit jaar nog 9,9 procent minder camera’s verkocht ten opzichte van januari van 2019, in februari was dit al een min van 23,5 procent. En in de afgelopen maand werden er zelfs meer dan 50 procent minder camera’s verkocht vergeleken met maart 2019 (50,5 procent om precies te zijn).  Als je in ogenschouw neemt dat de cameramarkt het afgelopen decennium een jaarlijkse negatieve trend van zo’n 15 tot 20 procent laat zien, kan je afleiden dat de pandemie er hard inhakt voor camerafabrikanten.

Japanse cameraverkoop eerste blik op corona-impact

Deze cijfers betreffen natuurlijk nog maar een kleine steekproef van spiegelloze camera’s met verwisselbare lenzen in een enkel land. Maar gezien de vergaande quarantainemaatregelen die er wereldwijd zijn getroffen, is dit waarschijnlijk nog maar het topje van de ijsberg. Ook op de fotografiemarkt zal de coronapandemie een kolossale impact hebben.

BCN Retail gaf ook nog een blik in de relatieve verkoopcijfers. Volgens het bureau nam het verkoopvolume van zowel Canon, Olympus als Sony af vergeleken met maart van het vorig jaar, terwijl Fujifilm de enige was die marktaandeel wist te vergroten. De beste verkopende systeemcamera in Japan in maart was de Canon EOS M50, op de voet gevolgd door de Olympus Pen E-PL9. De Sony a6400 komt als derde op het podium, en opvallend genoeg staat de zes jaar oude a600 nog steeds op een vijfde plaats.

De populairste systeemcamera’s in Japan volgens de data van BCN Retail.
Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in