Sony lijkt erg goed op weg in zijn doel om in 2021 de best verkopende camerafabrikant te worden. Het Japanse onderzoeksbureau BCN publiceerde de Japanse verkoopcijfers van camera’s in de periode van november 2018 tot en met oktober 2019. Deze laten zien dat Sony voor het eerst marktleider is als het gaat om fullframecamera’s. Daarmee heeft het Canon van de eerste positie gestoten.

In het genoemde tijdvak wist Sony zijn marktaandeel te vergroten van 31,6 procent naar 38 procent. Voor Canon restte daarom slechts de tweede plaats, met een marktaandeel dat daalde van 37,8 procent naar 36 procent. Voor Nikon restte een marktaandeel van 24 procent, waar dat in het jaar ervoor nog 29,1 procent was. Ook al gaat het hier enkel over de verkoopcijfers in Japan in de genoemde periode, we kunnen ervan uitgaan dat deze getallen een wereldwijde trend weerspiegelen.

Bij deze cijfers dient wel een kanttekening te worden geplaatst. Het aandeel fullframes in de totale verkopen vormt namelijk slechts een klein percentage. De camera’s met grote sensors maken net iets meer dan 10 procent van de markt uit, spiegelloze en dslr-camera’s met APS-C-sensors zorgen voor de overige 90 procent die de website in beschouwing nam.

Alleen Sony vergroot omzet én aantallen

In de gepubliceerde cijfers is af te lezen dat slechts één fabrikant erin slaagde om zowel de verkoop van het aantal camera’s (compacts, APS-C en fullframe) als de omzet daarvan te verhogen: Sony. Zowel Canon als  Nikon hebben een moeilijkere periode achter de rug. Canon wist het aantal verkochte fullframes nog met 6 procent te verhogen, maar de omzet daarvan daalde met 7 procent. De overige omzet- en verkoopcijfers van de twee bedrijven lieten negatieve resultaten zien.

Het zou zo maar kunnen dat de cijfers het komende jaar nog flink veranderen. De eerste fullframecamera’s van Canon en Nikon zijn slechts een jaar oud, en kunnen met firmware-updates wellicht aantrekkelijker worden voor klanten. Ook hebben de twee gerenommeerde camerafabrikanten als nieuwe topmodellen aangekondigd, waardoor het plaatje er over een jaar heel anders zou kunnen uitzien.

Bovendien zijn veel fotografen van Canon overgestapt naar Sony omdat ze met behulp van adapters gebruik kunnen blijven maken van hun ‘oude’ objectieven. Dit is voor nu natuurlijk goed geweest voor Sony, maar het betekent ook dat deze klanten zo maar terug kunnen gaan naar Canon.

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in