Nikons nieuwste telezoomlens kreeg een nieuw optisch ontwerp, een verbeterd systeem voor beeldstabilisatie en een afslankkuur. Is de nieuwkomer zijn prijskaartje waard?

Een 70-200mm f/2.8 zit in het objectievenarsenaal van veel fotografen. Het telezoombereik is bruikbaar voor sport-, actie-, portret- en reportagefotografie, en door het grote diafragma van f/2.8 is de scherptediepte goed beheersbaar. Nikons nieuwste, de AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8E FL ED VR, is de opvolger van de Nikon 70-200mm f/2.8 VR II uit 2009.

De afkortingen in de naam verraden al voor een deel wat er veranderd is. De E staat voor een elektromagnetisch aangestuurd diafragma, dat moet zorgen voor een zeer nauwkeurige belichting, zelfs bij snelle reeksopnames. Een glaselement uit fluoriet (vandaar de ‘FL’) maakt de nieuwkomer 110 gram lichter dan de voorganger – 1430 tegenover 1540 gram. De lens is iets korter (203 tegen 209 mm) en afgewerkt met water- en vuilafstotende coatings.

Advertentie

Een ingrijpende verandering is de plaatsing van de zoom- en scherpstelring. In vergelijking met het oudere objectief zijn die van plaats veranderd: de zoomring zit vooraan op de lens, de scherpstelring in het midden. Dat is in lijn met andere recente zoomobjectieven van Nikon, zoals de 200-500mm (lees hier onze test). Met je duim en wijsvinger om de zoomring ligt de lens eigenlijk stabieler in de hand dan wanneer je de lens in het midden vasthoudt, dus er valt wel wat te zeggen voor de wijziging. Maar wie zoals ik de 70-200mm f/2.8 VR II in de vingers heeft, zal in het begin regelmatig aan de verkeerde ring draaien, met frustratie en gemiste shots tot gevolg. Het lijkt me alleszins geen goed idee om beide lenzen door elkaar te gebruiken.

Op de lens zitten nu vier knoppen die je kunt gebruiken om de scherpstelling te activeren (AF-ON) of te vergrendelen. Wil je die functies niet gebruiken, dan desactiveer je het best de knoppen zodat je ze niet per ongeluk gebruikt.

Op de lens vinden we nog een focusbegrenzer die de camera alleen laat scherpstellen vanaf 5 meter afstand – handig als je doorheen hekwerk of vanuit struikgewas fotografeert – en een instelknop voor de beeldstabilisatie met drie posities: Uit, Normaal en Sport. Die laatste zorgt voor een stabieler zoekerbeeld wanneer je snel bewegende onderwerpen volgt. Het objectief herkent wanneer het op een statief staat en schakelt dan de beeldstabilisatie vanzelf uit.

Prestaties en conclusie

De bestaande AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8 VRII is al een bijzonder scherp objectief, maar de nieuwkomer legt de lat nog een stuk hoger. Over het hele zoombereik is de scherpte beter, en ook naar de beeldrand toe blijft de scherpte uitstekend. Op f/2.8 is er meer vignettering (donkere beeldhoeken), maar dat merk je alleen als je in raw-formaat werkt; in jpeg wordt die vignettering automatisch gecorrigeerd.

De autofocus (getest op een D750) lijkt iets sneller te werken, maar de voorganger was al niet bepaald een schildpad op dat vlak. Nuttig is wel dat de minimale scherpstelafstand 110 cm in plaats van 140 cm bedraagt. Je kunt dus dichter bij je onderwerp komen, en bijgevolg het frame meer vullen.

De lensontwerpers bij Nikon zijn goed bezig: net als de Nikkor 105mm f/1.4E  is de AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8E een pareltje. De nieuwkomer biedt een nog betere beeldkwaliteit, prima beeldstabilisatie en een snelle autofocus. Met een richtprijs van 3.179 euro valt ze wel veel duurder uit dan de voorganger, die je tegenwoordig voor rond de 2.200 euro in de winkel vindt.

Prijs: 3179 euro

[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2017/12/146295_sizedcorrida-1090.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2017/12/146295_sizedafs702002.8efled2.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2017/12/146295_sizedcorrida-0722.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2017/12/146295_sizedsidd-7242.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2017/12/146295_sizedskatelate-1647.jpg” caption=”||||De autofocus werkt snel, en de VR (beeldstabilisatie) zorgt voor een stabiel beeld in de zoeker.||Een 70-200mm is een klassieker voor portretfotografie binnen en buiten de studio.||De coatings verlagen de kans op reflecties (flare) bij tegenlicht.”]

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (6x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.