Eén van de dingen die je met een tilt&shift-lens kan doen, is het focusvlak verleggen. Met Photoshop maak je dergelijke beelden voortaan ook zonder zo'n dure lens.

Diorama’s uit de digitale doos

Eén van de dingen die je met een tilt&shift-lens kan doen, is het focusvlak verleggen. Dergelijke beelden kan je ook maken zonder zo’n dure lens. Een vergelijkbaar effect verkrijg je met de Vage Lensfilter (Lens Blur) in Photoshop. Wanneer je die toepast op een geschikte foto, lijkt het alsof je een opname hebt gemaakt van een diorama met miniatuurfiguurtjes, -wagentjes of wat dan ook.

Dit soort bewerkte foto’s zijn erg populair. Op de fotosite Flickr vind je meerdere groepen die aan dit type beelden zijn gewijd; zoek maar eens op ‘tilt shift’ als je inspiratie wil opdoen.

Advertentie

1. Foto selecteren

Een diorama bekijk je meestal uit de hoogte. De originele foto is daarom ook best vanuit een hoger standpunt gemaakt. Goede onderwerpen zijn gebouwen, treinen, auto’s en straatscènes met veel mensen, maar ook een zicht op een voetbalstadion kan bruikbaar zijn.

Voor een geloofwaardig resultaat is het best als er geen te grote helderheidsverschillen in de foto zitten (zoals wanneer de ene helft in zonlicht, de andere in schaduw gehuld is). Open de foto in Photoshop.

2. Foto bijsnijden

Indien nodig kan je ongewenste stukken van de foto verwijderen met het Crop-commando. Op deze foto van het in aanbouw zijnde Schotse Parlement in Edinburgh knippen we de lucht weg, omdat je bij een diorama niet verwacht om lucht te zien. We zorgen ervoor dat de twee kranen nog net volledig op de foto staan.

3. Masker maken

We maken nu een masker op het deel van de foto dat scherp moet blijven. Dat gaat het vlotst met een snelmasker. Klik op de Q om de Quick Mask-modus te activeren, en op B om zwart als voorgrondkleur voor het masker in te stellen. Klik op G om de Gradient Tool te activeren, en kies in de werkbalk bovenaan het vierde icoontje van links, Reflected Gradient.

4. Verloop instellen

Trek nu een verticale lijn op de foto. Het vertrekpunt is het centrum van het gebied dat scherp wordt afgebeeld, en het punt waar je de muis loslaat is het einde van de overgang naar het onscherpe gebied. Het verloop is zichtbaar als een rode streep, en wordt gespiegeld naar de andere richting.

Dit is de meest cruciale stap, en je zal wat moeten experimenteren voor het focusgebied net goed ligt. Je kan ook een schuine of horizontale lijn trekken; dan zal het scherpteverloop niet evenwijdig met het camerastandpunt evolueren.

5. Vervagen

Ben je tevreden met het snelmasker, druk dan op Q om de Quick Mask-modus te verlaten. Kies Filter > Blur > Lens Blur. Je krijgt nu een preview van het resultaat te zien. Is het niet wat je voor ogen had, keer dan twee stappen terug en maak een nieuw snelmasker.

Je kan ook experimenteren met andere instellingen voor de Lens Blur-filter, maar meestal leveren de standaardinstellingen een aanvaardbaar resultaat op. Klik op OK om de filter toe te passen, en hef de selectie daarna op (Deselect).

6. Kleuren oppeppen

Schaalmodellen en miniatuurtjes zijn meestal in felle kleuren geschilderd. Om dat uitzicht te imiteren, verhogen we de verzadiging van de foto door een aanpassingslaag voor Hue/Saturation toe te voegen. Daarin halen we de verzadiging fors naar boven, ergens tussen 30 en 50 procent, tot we de kanariegele of tomaatrode kleuren van modelauto’s zien.

7. Contrast verhogen

Om nog meer pit in de foto te krijgen, kan je ook nog het contrast verhogen. Dat gaat het snelst met een aanpassingslaag voor Curves. Afhankelijk van hoeveel extra contrast je foto nodig heeft, kies je voor de preset Medium Contrast of Strong Contrast. Je kan de curve ook manueel bewerken als je meer controle over het resultaat wil.

[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/41/20091008_shoot_ws_shift-til.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/41/20091008_shoot_ws_shift-t1.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/41/20091008_shoot_ws_shift-t2.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/41/20091008_shoot_ws_shift-t3.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/41/20091008_shoot_ws_shift-t4.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/41/20091008_shoot_ws_shift-t5.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/41/20091008_shoot_ws_shift-t6.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/41/20091008_shoot_ws_shift-t7.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/41/20091008_shoot_ws_shift-til_50.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/41/20091008_shoot_ws_shift-t1_50.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/41/20091008_shoot_ws_shift-t2_50.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/41/20091008_shoot_ws_shift-t3_50.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/41/20091008_shoot_ws_shift-t4_50.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/41/20091008_shoot_ws_shift-t5_50.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/41/20091008_shoot_ws_shift-t6_50.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/41/20091008_shoot_ws_shift-t7_50.jpg” caption=”||||||||||||||||||||||||||||||”]FlickrAdobe

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (6x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.