Elk jaar publiceert BREEDBEELD een stijlvol fotoboek met het werk van beloftevolle, Belgische fotografiestudenten. We spraken met twee geselecteerden voor Opus One ’21 over hun drijfveren en presenteren hun beste beelden. Vandaag is de beurt aan Seppe Vancraywinkel, morgen is de eer aan Sandy Van Damme.

Met Opus One zet BREEDBEELD jaarlijks een selectie van de beste eindwerken fotografie in de kijker, een selectie samengesteld uit afstudeerders van hogescholen, volwassenenonderwijs en deeltijds kunstonderwijs. BREEDBEELD wil met dit project fotografen helpen doorgroeien en hun werk tot bij het brede publiek brengen. De werken zijn te bekijken in een tentoonstelling in Concertgebouw Brugge en een fotoboek dat te koop is in alle Confituur-boekhandels en online.

De editie van 2021 kijkt voor het eerst ook over de grenzen heen: met Finland als gastland werden er dit jaar ook Finse eindwerken in de selectie opgenomen. Het fotoboek toont zo veertien Belgische en vijf Finse eindwerken en bevat ook interviews met alle fotografen in het Nederlands en het Engels. Opus One ’21 (ISBN 9789464513127) telt 192 pagina’s en kost 25 euro. Het is te koop in alle Confituur-boekhandels in Vlaanderen en Brussel, de bookshop van het FOMU, de shop van Concertgebouw Brugge en via de BREEDBEELD-website.

Seppe Vancraywinkel – Within the bubble of surroundings

Within the bubble of surroundings bestaat uit een reeks momentopnames waarin Seppe Vancraywinkel de eeuwige jeugd, speelsheid en zin voor avontuur van zijn vrienden tracht vast te leggen. Ze ontvluchten het alledaagse en komen tot zichzelf in een nieuwe omgeving. Het zijn utopische beelden waarin de tijd stil lijkt te staan. Er is enkel aandacht voor elkaar en het landschap.

Het gewone leven gaat echter door en dwingt hen terug in een stedelijke context, waarbinnen ze elk afzonderlijk hun eigen weg zoeken, met bijhorende verantwoordelijkheden, onzekerheden en liefdesperikelen. Hierdoor ontstaat een sterk verlangen om te ontsnappen aan de drukte van de stad en heil te zoeken in de eenvoud en intimiteit van hun vriendschap.

Kameraadschap vormt een rode draad doorheen deze reeks. Kan je hier iets meer over vertellen?

Within the bubble of surroundings is tot nu toe mijn grootste project dat spontaan vorm heeft gekregen. Mijn vrienden en ik hebben elkaar grotendeels gevormd tot de personen die we nu zijn. We zijn een heel hechte vriendengroep met veel energie. Vijf jaar geleden voelde ik voor het eerst de nood om de momenten die we samen zijn, vast te leggen zonder enig doel of uitkomst in mijn hoofd. Er zijn verschillende ‘makers’ in onze vriendengroep en we helpen elkaar daar constant in.”

Gaat het telkens om spontane momentopnames of zijn sommige beelden geënsceneerd?

“De beelden zijn altijd spontaan en daarom in mijn ogen ook eerlijk. Ik ga heel vluchtig en impulsief te werk. Ik ben vooral streng tijdens het selecteren van de beelden, maar tijdens het fotograferen laat ik me gewoon gaan, zonder na te denken. Enscenering zou het moment ook stilleggen en bovendien een raar soort afstand creëren tussen fotograaf en beeld, zelfs een soort hiërarchie. Zeker wanneer ik mijn vrienden fotografeer probeer ik dat absoluut te vermijden.”

Je vermeldt geen locaties bij je werk. Zijn deze van belang?

“Ik wil absoluut geen locaties vermelden want dit verwijst naar de reële wereld. Een locatie is veel te concreet en zou de fantasie van de toeschouwer volgens mij in de weg staan. Als het publiek zich kan oriënteren, zou er een stukje magie verloren gaan. Voor mij gaat het juist om het idee van een utopie die ik deel met mijn vrienden. Dit kan op elke soort plek zijn. Ik probeer iets tijd- en plaatsloos vast te leggen, iets universeels.”

“Ik ben op zoek naar breuken waar die obsessie de weg moet ruimen voor menselijke warmte, creativiteit en speelsheid.”

De beelden lijken haast uit een andere, simpelere tijd afkomstig. Staan ze recht tegenover een hedendaagse cultuur waar nieuwe technologieën centraal staan?

“Technologie is handig en helpt ons vaak verder, technologie is nuttig. Maar wat ik probeer vast te leggen zijn intieme magische momenten die voorbijgaan aan de sleur van het praktisch nuttige. Onze hedendaagse maatschappij is geobsedeerd door het nuttige. Ik ben op zoek naar breuken waar die obsessie de weg moet ruimen voor menselijke warmte, creativiteit en speelsheid. Technologie zorgt er vaak voor dat je wordt losgescheurd van het moment zelf. Als iemand op zijn gsm zit, zit die plots op een andere plaats en in een ander moment. Ik ben op zoek naar iets in het moment zelf en technologie spreekt dat op een bepaalde manier tegen. Eigenlijk vind ik technologie ook gewoon lelijk.”

Is het juist als ik in je werk een verheerlijking van de eeuwige jeugd zie? Staat jeugd symbool voor vrijheid en schoonheid?

“Toch niet. Ik zie jeugd niet enkel als vrijheid. Ik ben me er wel van bewust dat wij in deze fase van ons leven het meeste tijd voor elkaar kunnen maken en dat ieders leven steeds individueler gaat worden, met meer verplichtingen. Wat ik wel vind is dat het leven heel snel gaat en snel een omwenteling of een slag in het gezicht kan geven. Daarom hecht ik veel waarde aan elk moment en geniet ik ten volle van deze fase.”

“Ik verheerlijk niet per se de eeuwige jeugd, ik probeer voor mijzelf het moment te verheerlijken en op dit moment ben ik nog vrij jeugdig. Daardoor lijkt het misschien dat ik de jeugd verheerlijk, maar ik ben ervan overtuigd dat ik alle verdere fases in mijn leven ook zal proberen te verheerlijken. Ik kijk ook uit naar die nieuwe fases. Ik ga op dit moment gewoon niet wachten tot ik op pensioen ben en dan niet meer goed ter been ben. Maar als ik dan ooit niet meer goed ter been ben, denk ik dat ik daar ook een vorm van schoonheid in zal vinden.”

“Ik ben de energie rond mijn vrienden spontaan beginnen fotograferen en zal dat ook spontaan blijven doen zolang die energie nog leeft.”

Betekent dit dan ook dat je nog verder gaat werken aan deze reeks?

“Eigenlijk zie ik dit als een levenslang project. Ik ben de energie rond mijn vrienden spontaan beginnen fotograferen en zal dat ook spontaan blijven doen zolang die energie nog leeft. Ik weet wel niet of ik die foto’s zal blijven publiceren, want ik weet niet of het iets is dat verteld moet blijven worden – misschien is dat verhaal met één gepubliceerde reeks al verteld aan de buitenwereld. Maar de reeks zal voor ons persoonlijk waarschijnlijk nog een hele lange tijd blijven doorgaan.”

Bekijk meer van Seppe’s werk op zijn website.

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in