Fujifilm X-S10

Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.

Een retro-look en vele instelknoppen: dat onderscheidt de Fujifilm X-serie camera’s van meer ‘conventionele’ toestellen. De nieuwe X-S10 breekt met die traditie om een breder publiek aan te spreken. Gedurfd, maar ook geslaagd?

Het hart en het brein van de X-T4, inclusief beeldstabilisatie. Het formaat van de X-T30, met een extra stevige handgreep. Een PSAM-modusknop en een maximum aan automatische (hulp)functies. En dat alles aan een aantrekkelijke prijs. Met die ingrediënten start Fujifilm een nieuwe cameralijn, gericht op fotografen met de ambitie om hun vaardigheden uit te breiden. Een toestel dat zorgeloos beelden en video’s kan schieten, maar ook geavanceerde mogelijkheden biedt. Kortom: een tijgertje in schapenvacht.

Binnenin zitten de 26,1megapixel-sensor en de quadcore beeldprocessor uit de recente topmodellen van Fujifilm. Het stabilisatiesysteem werd dertig 30 procent kleiner en lichter ten opzichte van de X-T4. De elektronische zoeker (2,36 megapixel) en van het LCD-aanraakscherm (met één miljoen beeldpunten) zijn dan weer gelijk aan die van de X-T30.

Bouw en bediening

De X-S10 is twintig procent groter dan de X-T30, vooral door de forsere handgreep die de NP-W126S-batterij en een enkele SD-kaartsleuf bevat. Ondanks de toevoeging van IBIS bedraagt het gewicht amper 465 gram, 25 procent minder dan dat van een X-T4. Grip, voor- en bovenzijde zijn één geheel, in een lichte magnesiumlegering, waarop de sensor en de IBIS-unit bevestigd zijn. Het LCD-scherm is net als bij de X-T4 in alle richtingen kantelbaar.

De X-S10 kreeg een nieuwe indeling van de instelknoppen boven de camera. Dat moet de overstap vergemakkelijken voor wie nu een ander cameramerk gebruikt, of niet eerder met een fototoestel werkte. Die aanpak was er ook al op eerdere instapmodellen, zoals de X10 en X20.

Een grote draaiknop geeft directe toegang tot de voornaamste opnamemodi. In Auto beslist de camera autonoom over belichting en opnameprofielen. Bij Scene Program (SP) duidt de gebruiker het type onderwerp aan. Daarnaast zijn er de klassieke PSAM-instellingen voor respectievelijk programmamodus, snelheids- of diafragmaprioriteit en manuele belichting. De standen C1 t/m C4 geven snel toegang tot vier zelf te bepalen voorinstellingen met maar liefst 51 configureerbare parameters. De Filter leidt naar dertien creatieve effecten. Tot slot is er de filmmodus, met geheel gescheiden eigen menu-instellingen.

De rol van het instelwiel vooraan varieert met de opnamestand, bijvoorbeeld sluitertijd in de S-modus en diafragma in de modus M. De instelschijf rechtsboven laat een manuele belichtingscorrectie toe. Het instelwiel linksboven selecteert een van de achttien beschikbare filmsimulaties, uitgekiende combinaties van toon- en kleurweergave gebaseerd op Fujifilms jarenlange ervaring met analoge filmtechnologie. Zes fysieke drukknoppen en vier veegbewegingen op het aanraakscherm kunnen een specifieke functie krijgen.

Aan de linkerzijde zitten een microfoonaansluiting, een micro-HDMI video-uitgang en een USB-C-connector voor data-overdracht en het laden van de batterij. Die is goed voor zo’n 325 opnames. Een losse netlader is apart verkrijgbaar.

Fotograferen met de X-S10

De camera kreeg heel wat voorzieningen mee om het fotograferen eenvoudig en intuïtief te maken. Doel is om in zoveel mogelijk gevallen een optimaal (JPEG-)beeld direct in de camera te realiseren. Zo detecteert de automatische modus zelf het type onderwerp en bepaalt overeenkomstig diafragma en sluitertijd. Maar hij past ook parameters aan als AF-modus, witbalans, dynamisch bereik, microcontrast of selectieve kleurversterking. Het is zelfs mogelijk om automatisch een passende filmsimulatie te laten kiezen.

Verder komt er in de elektronische zoeker of op het scherm meteen visuele feedback over de ingestelde parameters of effecten. Dat is onder meer het geval bij het aanpassen van de tooncurve, of het kiezen van een specifieke filmsimulatie.

Het autofocussysteem heeft 2,16 miljoen fasedetectie pixels verspreid over het gehele beeldveld. Het reageert binnen 0,02 seconde en gebruikt de performante algoritmes van de X-T4. Oog- en gezichtsdetectie zijn net zo krachtig. Bij continue autofocus wordt het aangeduide onderwerp gevolgd op basis van kleur- en vorminformatie. Focusvergroting en focus peaking bieden hulp bij het handmatig scherpstellen.

De interne sensorstabilisatie over vijf assen levert een winst van 5,5 tot 6 stops. Dat betekent dat de sluitertijd tot 64 keer langer kan worden! Bij objectieven voorzien van optische beeldstabilisatie (OIS) werken beide systemen samen.

Foto’s kunnen via Bluetooth of wifi worden doorgestuurd naar smartphones (en vandaar naar social media) met de Camera Remote-app. Daarmee kan je de X-S10 bovendien vanop afstand bedienen. Direct afprinten met een Instax Share-apparaat behoort ook tot de mogelijkheden.

Filmen met de X-S10

Een filmknop start onmiddellijk de opname van een videoclip met volautomatische belichting en scherpstelling, ongeacht de huidige opnamestand. Wie in detail alle video-instellingen wil controleren zet de modusknop op de eerder vernoemde Movie-stand. Als optie kunnen alle opnameparameters geluidloos via het aanraakscherm worden beheerd.

Er kan worden opgenomen in 4K 16:9 of DCI 17:9 formaat tot 30 fps. Bij full-HD loopt de beeldsnelheid tot 60 fps. Een high-speed optie tot 240 fps laat maximaal 10x vertraagde sequenties toe. Interne opname op SD-kaart gebeurt aan 4:2:0 8-bit; de HDMI-uitgang levert een 4:2:2 10-bit signaal. H.264 codering met Long-GOP compressie is de enige keuze.

De X-S10 kreeg een inwendig hitteschild mee dat de opgewekte warmte doorgeeft aan de magnesium behuizing. Daardoor is bij 4K/30p een opnameduur tot 30 minuten mogelijk. Ook bij video is beeldstabilisatie zeer belangrijk. Naast het samenspel van IBIS en OIS biedt de X-S10 een bijkomende digitale stabilisatiefunctie (DIS). Daarbij wordt een verkleinde beelduitsnede dynamisch verplaatst op basis van de informatie van de bewegingssensoren. Voor statische scènes zonder statief is een extra stabilisatieboost voorzien.

De Eterna-simulatie biedt zonder moeite een ‘filmische look’, met zachte gradatie en lage kleurverzadiging. Een volwaardig F-Log-opnameprofiel maakt een doorgedreven color grading in postproductie mogelijk.

Vloggers verwelkomen vast het LCD-scherm dat volledig naar voren kantelt, zonder de aansluiting voor de externe microfoon te blokkeren. Desgewenst kan via een meegeleverd verloopkabeltje een hoofdtelefoon aan de USB-C uitgang verbonden worden. De X-S10 is ook makkelijk als USB-webcam (met betere kwaliteit en meer instelmogelijkheden) te gebruiken op een laptop of desktop.

Prestaties

De X-S10 is ideaal om ‘zomaar’ mee aan de slag te gaan, bijvoorbeeld op tochtjes of feestjes. De ruime handgreep is comfortabel zowel bij het dragen als het fotograferen, ook in combinatie met wat grotere objectieven.

De beeldkwaliteit is uitstekend, ook bij hogere ISO-waarden. De voorbeeldfoto’s komen alle direct als JPEG uit de camera, en werden in de automatische stand vastgelegd. De autofocus is snedig, de interne beeldstabilisatie werkt verbluffend goed bij foto én bij video. De minder ervaren fotograaf vindt snel de weg naar de filmsimulaties, een echte meerwaarde. De heldere realistische elektronische zoeker draagt daar zeker toe bij, en zal menig dslr-gebruiker aangenaam verrassen.

De videofuncties zullen volstaan voor de meeste niet-professionele toepassingen. Wie het onderste uit de kan wil, beschikt over heel wat geavanceerde functies en instellingen. De elektronica en firmware liggen immers op het X-T4-niveau.

Conclusie Fujifilm X-S10

Met de X-S10 bereikt Fujifilm een mooie balans tussen compact formaat, hoge prestaties en uitgebreide creatieve mogelijkheden. Deze camera is ideaal voor leergierige fotografen, die toch een eenvoudig te gebruiken toestel verkiezen. Eigenaars van een ouder Fujifilm-toestel krijgen met een X-S10 een behoorlijke upgrade (IBIS!). Voor bezitters van een X-T3 of X-T4 is het een mooi tweede toestel of handige B-roll-camera. De eerder ‘afwijkende’ bediening zal wel enige aanpassing vergen …

De Fujifilm X-S10 is een geslaagde combinatie van compact formaat, intuïtieve bediening en hoge prestaties.

De X-S10 wordt zowel als body als in ‘kit’ combinatie met drie verschillende zoomlenzen aangeboden, telkens aan een aantrekkelijke prijs: een prima manier om in het Fujifilm-universum in te stappen. Warm aanbevolen!

Specificaties Fujifilm X-S10

• Adviesprijs: 999 euro (body)
  • Resolutie: 6240 × 4160 pixels