Voor een uitbreiding van je fotomateriaal moet je niet altijd naar de winkel hollen. Op tweedehandssites zijn er vaak goede koopjes te doen. Je moet alleen weten waar je op voorhand op moet letten.

Voor een uitbreiding van je fotomateriaal moet je niet altijd naar de winkel hollen. Op tweedehandssites zijn er vaak goede koopjes te doen. Je moet alleen weten waar je op voorhand op moet letten.

Tip 1
Kopen: Als het te mooi is om waar te zijn…
… dan is het dat ook. Oplichters schuimen de zoekertjessites af op zoek naar nietsvermoedende slachtoffers. Lijkt de prijs je wel extreem laag? Wees dan erg argwanend. Is de tekst van het zoekertje geschreven in schabouwelijk Nederlands, of zelfs in het Engels? Negeer het dan: dat is in honderd procent van de gevallen een valse advertentie van een internationale oplichter. Ze hebben mooie praatjes en zijn alleen uit op jouw zuurverdiende centen.

Tip 2
Kopen: Vraag om details
Je bent op een interessante zoomlens gestoten, ideaal om je eerste stapjes in natuurfotografie te zetten. Hoe meer uitleg de verkoper geeft, hoe beter. Vraag hem ook altijd naar de ouderdom van de lens, het juiste typenummer en eventueel een serienummer. Lenzen van dertig jaar oud kunnen nog prima in orde zijn, maar vraag wel steeds om foto’s van het glaswerk en eventueel van de diafragmabladen.

Advertentie

Tip 3
Kopen: Doe aan research
Er bestaan onnoemelijk veel types lenzen, flitsers, grips, converters enzovoort voor de hedendaagse fotograaf. Maar niet alles zal zomaar werken met jouw camera. Doe dus eerst de nodige research. Past deze lens wel op je camera? Hoe zit het met de autofocus? En die flits, werkt die ook automatisch? Zoek het op via Google en vraag raad aan bevriende fotografen voor je je geld wegsmijt.

Tip 4
Kopen: Ken de prijzen
Nu je toch info aan het vergaren bent, probeer een beeld te krijgen van een juiste ‘marktprijs’ voor het object dat je op het oog hebt. Vrij nieuw materiaal? Vergelijk het met de nieuwprijzen in fotowinkels.

Is het object al wat ouder? Dan speelt de kwaliteit en de wet van vraag en aanbod een grote rol. Neem bijvoorbeeld de 18-55mm kitlens die meestal standaard op een nieuwe reflexcamera zit. Online brengt die met wat geluk 50 euro op, terwijl de nieuwprijs toch zo’n 150 euro bedraagt. Elke hobbyfotograaf die het tijd vindt om te upgraden naar een duurdere en betere lens, probeert die kitlens namelijk te verkopen. Een overaanbod dus.

Tip 5
Kopen: Beslis ter plaatse
Je kan online zoeken, vinden, research doen en uiteindelijk beslissen om te kopen. En dat doe je, als de afstand het enigszins toelaat, het best met een tripje naar de verkoper. Zo kan je het materiaal meteen persoonlijk controleren. Als de verkoper betrouwbaar is, zal die hier echt niets op tegen hebben.

Tip 6
Verkopen: Mik lokaal
Verkoop je materiaal binnen Europa, liefst zelfs binnen de Benelux. Dezelfde breed lachende internationale oplichter probeert immers jouw object te kopen tegen een verdachte prijs. Als iemand uit Afrika je meer biedt dan de nieuwprijs in de winkel, dan klopt er iets niet. En als je dan een heel verhaal krijgt over ‘het is voor mijn tante en ik betaal via Western Union na levering’, moet je hem straal negeren en zeker niet reageren. Gebruik je boerenverstand.

Tip 7
Verkopen: Omschrijf het juist
Probeer je aangeboden object zo juist en zo gedetailleerd mogelijk te omschrijven. Verkoop je bijvoorbeeld een camerabody, zet er dan het volledige typenummer bij, de datum van aankoop, de eventuele garantie, de technische en optische toestand en het aantal klikken (zie ook tip 11). Als eerlijke verkoper heb je niets te verbergen; bewijs het met al je informatie. Geef zelfs links naar webpagina’s met extra info over het object. Dat scheelt weer wat opzoekwerk bij de potentiële koper. En voorzie eventueel rechtstreekse contactinformatie, zoals je gsm-nummer en je e-mailadres.


Tip 8
Verkopen: Fabuleuze foto’s
Fotomateriaal verkopen zonder foto’s is zoals een auto verpatsen zonder stuur. Prikkel de geïnteresseerden visueel met enkele goedgekozen beelden. Zorg voor een neutrale achtergrond, isoleer je object en neem zowel totaalbeelden als enkele close-ups. Verkoop je een lens, zet er dan zeker een paar voorbeeldfoto’s bij, zodat mensen het effect van die lens kunnen zien.

Tip 9
Verkopen: Tactische timing
In het weekend surfen de meeste mensen van je doelgroep op zoekertjessites. Zorg dus dat je je zoekertje ook eens op een zaterdag- of zondagochtend online plaatst. Laat een zoekertje ook niet te lang staan. Verwijder het na twee weken, en maak het gewoon opnieuw aan. Zo blijf je relatief hoog staan in de zoeklijsten, en krijgen mensen de indruk dat het om een nieuw zoekertje gaat.

Tip 10
Verkopen: Handje contantje
Probeer elke verkoop af te handelen tijdens een persoonlijke ontmoeting. Zo kan je de koper het object eerst nog eens laten keuren en testen onder jouw supervisie. Dat stelt hem op zijn gemak, en het geeft jou de kans om nog wat extra informatie te geven. Zorg dat je het op voorhand al eens bent over de prijs, zodat de koper het bewuste bedrag meteen contant kan betalen. Gaat het om een hoog bedrag, vraag dan om een bankcheque, zodat je niet plots met een grote som geld zit.

Tip 11
Zaakjes doen
De meeste zoekertjes kan je logischerwijs terugvinden op veilingsites als 2dehands.be, kapaza.be, hebbes.be, spotter.be en vlan.be. Ebay kan interessant zijn, maar neigt al snel naar internationale zoekertjes.


Op fotobeurs.com vind je een erg interessant aanbod van materiaal dat wordt aangeboden door (amateur)fotografen in de Lage Landen. Deze mensen hebben een grote liefde voor fotografie, en hun materiaal zal dan ook haast zeker in goede staat zijn. Tot slot kan je ook altijd terecht op het forum van belgiumdigital.com, de pleisterplaats van veel Vlaamse hobbyfotografen. Onder ‘koop en verkoop’ vind je de zoekertjes van leden. Je kan je gratis registreren om op een zoekertje te reageren.

Tip 12
Shuttercount
Heb je een camerabody op het oog? Of ga je er eentje verkopen? Dan hoort de shuttercount eigenlijk bij de essentiële info van het toestel. Die shuttercount is een teller die bijhoudt hoeveel foto’s het toestel in totaal heeft gemaakt. Fabrikanten geven body’s namelijk een bepaalde minimumlevensduur mee in de vorm van een aantal clicks.

Een toestel met een verwachte levensduur van minimaal 100.000 klikken, en 5.000 echte klikken op de teller, is mechanisch gezien nog piepjong en dus erg interessant voor de tweedehandsmarkt. Bij de fabrikant van het toestel kan je het minimumaantal opnamen terugvinden. Wil je snel zelf nagaan hoeveel klikken een body heeft? Neem een foto en upload die op de website myshuttercount.com. Je krijgt meteen te zien hoeveel klikken die body op de teller heeft staan. Een uitstekend verkoopargument.

 


 


[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/11/117781_1.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/11/117781_2.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/11/117781_3.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/11/117781_4.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/11/117781_5.jpg” caption=”||||||||”]

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (6x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.