In lenzenland maakt fabrikant Tamron een goede beurt met de SP 24-70mm F2.8. Deze zoomlens voor fullframe reflexcamera's heeft ingebouwde beeldstabilisatie.

In lenzenland maakt fabrikant Tamron momenteel een goede beurt met zijn nieuwste troef. De SP 24-70mm F2.8 zoomlens voor fullframe reflexcamera’s is de giganten Nikon en Canon in deze hoge klasse een mooi stapje voor met ingebouwde beeldstabilisatie.

Het Japanse Tamron heeft een nieuwe technologie voor beeldstabilisatie, en noemt deze vibration compensation (VC). Deze techniek doet de lichte beweging die je per ongeluk maakt met je camera tijdens het fotograferen weer teniet. Daardoor zou je opname niet meer geteisterd mogen worden door bewegingsonscherpte.

Opvallend is dat Canon en Nikon deze eigenschap nog niet hebben in hun eigen lichtsterke 24-70mm-zoomlenzen. Het nieuwe Tamron-objectief is dan ook leverbaar met vattingen voor camerabody’s van beide grootmachten.

Advertentie

Basisgereedschap
Dat is een enorm pluspunt, want 24-70mm-zoomlenzen met een groot maximaal diafragma behoren tot de basisuitrusting van veel professionele fotografen. Niet omdat het zoombereik nou zo groot is, maar wel omdat je er veelzijdig gebruik van kunt maken.

Bijvoorbeeld voor portretten, groepsfoto’s, bruidsreportages, landschappen of close-ups waarbij je de achtergrond wilt vervagen. Alles waarbij je geen enorme afstand hoeft te overbruggen voor detail.

Toegegeven, beeldstabilisatie heb je het hardst nodig bij telelenzen. Maar ook bij een 24-70mm-objectief is het vaak geen overbodige luxe, zeker niet als je in moeilijke lichtomstandigheden vanuit de hand fotografeert.

Meer troeven
Beeldstabilisatie is natuurlijk niet het enige wat deze lens te bieden heeft. Op de eerste plaats geldt de grootste lichtwaarde (f/2,8) voor het hele zoombereik.

Voor het optische werk herbergt het objectief een polonaise van zeventien lenselementen in twaalf groepen. Daarnaast heeft hij een Ultrasonic Silent Drive-motor voor stille en razendsnelle autofocus.

Ook bijzonder is de ronding van de diafragmabladen, wat volgens Tamron positief moet uitwerken op mooie weergave van een onscherpe achtergrond. Bij de drie grootste openingsstops is het diafragma volgens Tamron vrijwel helemaal rond. De lens is tot slot vochtbestendig en wordt geleverd met een korte, bloemvormige zonnekap. De filtermaat is 82 mm.

Er komt overigens ook een versie voor Sony-camera’s. Maar deze heeft dan niet de trillingscompensatie. Want die techniek huist al in de compatibele digitale reflexcamera’s van genoemd merk. De oudere Tamron-lens, de SP AF 28-75mm (met dus iets minder groothoek maar verder reikende zoom) was er ook voor Pentax, maar dat geldt vooralsnog niet voor deze nieuweling.


Vertrouwen

Deze nieuwe Tamron is dan wel compacter en lichter dan de vorige generatie, het blijft een redelijk zware jongen. Hij weegt 825 gram.

Net niet te zwaar voor de camerabody waarmee we hem testen, de lichtgewicht Canon EOS 300D. Ook met dit oudje is snel een vriendschap gesloten en gaat het fotograferen prima. De lens is oerdegelijk, ligt vanwege zijn compactheid lekker in de hand en geeft je meteen veel vertrouwen.

De autofocus is zo snel en geruisloos dat je hem niet of nauwelijks opmerkt. Dat kan een gevoel van onzekerheid opleveren als je gewend bent dat je de automatische scherpstelling voelt en hoort.

Maar daar stap je wel overheen als je er veel mee fotografeert. Want de autofocus blijkt tijdens onze korte test een betrouwbare partner en laat ons niet in de steek. Toch controleer je aanvankelijk na elke opname of de scherpstelling is gelukt. En op het eerste oog vergt de autofocus ook wel het nodige van je batterij.

Dokter Bibber
De beeldstabilisatie presteert prima bij een weinig standvastige houding. Bijvoorbeeld de slechte gewoonte van deze schrijver om gehurkt te willen fotograferen met een handicap van twee slechte knieën. De Tamron doorstaat deze knikkende hurktest met glans.

Ook een kwartiertje fotograferen in de speeltuin, bijvoorbeeld vanaf de wip, levert goede en vrij zachte beelden op. Je kunt de stabilisatie overigens ook uitzetten als je dat wenst, evenals de autofocus.

Een van de weinige minpuntjes die we optekenen is dat zoomen een beetje log en stroef gaat. Snel inspelen op een nieuwe situatie is daardoor niet heel makkelijk. Handmatig focussen met de scherpstelring gaat gelukkig soepeler.

De zoom kun je tot slot vergrendelen, zodat hij bijvoorbeeld niet uitzakt als je de camera om de schouder meedraagt. Maar het vergrendelingschuifje werkt alleen op de kortste brandpuntsafstand (24 mm). Als je dat niet weet, lig je misschien een tijdje gefrustreerd te peuteren.

Enorm prijsverschil
Het objectief is verkrijgbaar vanaf ongeveer 1100 euro. Directe concurrenten met dezelfde functionaliteit ontbreken nog op de markt, maar die tegenhangers zullen ongetwijfeld veel duurder worden. De bijna tegelijk uitgebrachte Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM is al ruimschoots twee keer zo duur, zónder ingebouwde stabilisatie.

Dat maakt aanschaf van dit degelijke objectief wel zeer interessant als je niet met je cameramerk getrouwd bent. Je mag van merkeigen lenzen dan verwachten dat ze nóg scherpere beelden opleveren.

Maar met deze lens heb je daarover niet te klagen. En het prijsvoordeel is wel erg groot. Hoe dan ook, Tamron verdient sowieso een applausje voor zijn primeur in deze hoge klasse.

[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/22/120712_1.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/22/120712_2.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/22/120712_3.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/22/120712_4.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/22/120712_7.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/22/120712_6.jpg” caption=”In lenzenland maakt fabrikant Tamron een goede beurt met deze SP F2.8 24-70mm.||De beeldstabilisator van de Tamron-lens doorstaat de hurkentest. (Canon EOS 300D, f/8, 1/250, ISO 100, 24mm)||Ook op een wip zorgt de lens voor stabiliteit en een scherpe foto. (Canon EOS 300D, f/7,1, 1/200, ISO 100, 27mm)||De verschillende bloemetjes tonen goed de scherptediepte bij een diafragma van f/8. (Canon EOS 300D, f/8, 1/3200, ISO 100, 70mm)||Bij een redelijk groot diafragma van f/7,1 wordt de achtergrond al mooi onscherp. (Canon EOS 300D, f/7,1, 1/200, ISO 100, 24mm)||(Canon EOS 300D, f/8, 1/250, ISO 100, 27mm)”]

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (6x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.