Home Reviews SIGMA fp: dit vindt het Shoot-testpanel van de eigenzinnige fullframe

SIGMA fp: dit vindt het Shoot-testpanel van de eigenzinnige fullframe

0
Kurt Coppé

Een fullframe voor in je broekzak – zo noemden wij de SIGMA fp in onze review. Bij de ontwikkeling gooide SIGMA het duidelijk over een andere boeg dan andere fabrikanten. Met zijn compacte afmetingen, lage gewicht en perfecte bouwkwaliteit wist de fp ons te verbazen met voorbeeldige foto’s van een indrukwekkende beeldkwaliteit. Dat smaakt naar meer, vonden wij. Dus waren we benieuwd of onze lezers net zo gecharmeerd waren van deze kleine, maar fijne fullframe.

Shoot testpanel

Om dat te achterhalen vonden we SIGMA ­Benelux bereid om exemplaren van de SIGMA fp en objectieven aan een lezerstestpanel ter beschikking te stellen. Op deze pagina lees je over de bevindingen van de Shoot-lezers en kun je een selectie van de foto’s bekijken die ze met de fp maakten.

Body en handling

Net zoals wij waardeert het Shoot-testpanel de bouwkwaliteit van de SIGMA fp. “Direct bij het uitpakken merk je dat de camera heel solide en sterk gebouwd is”, vertelt Kurt Coppé daarover. “De metalen behuizing geeft je een stevige, kwalitatieve indruk. Ook alle knoppen en instelringen voelen stevig en betrouwbaar aan.”

Philip Van Daele vult aan: “Deze camera lijkt gebouwd om een aantal jaren mee te gaan.” Ook over de bediening is hij erg te spreken. “Het is een beetje wennen, maar de camera voelt al snel vertrouwelijk aan. Er zijn niet overdreven veel knoppen, maar ze hebben allemaal één of meerdere functies zodat je zonder het menu probleemloos je instellingen kunt wijzigen.” De fp doet Philip denken aan een compact fototoestel, maar “hij blijkt al snel zeer veel­zijdig te zijn. En nee, je hebt er echt de ­handleiding niet voor nodig, hoor. Na een beetje proberen ben je er al snel uit hoe alles werkt en kun je bijna blindelings fotograferen.”

Beide fotografen raden aan de optionele grip aan te schaffen. “De body is erg klein en gaat al snel verloren in mijn grote handen”, vertelt Philip. Hij monteerde daarom het bijgeleverde connectiestuk, waardoor de body drie ­centimeter breder wordt. “Zo had ik geen schrik meer om de camera te laten vallen.”

Beeldkwaliteit

Onze testfotografen zijn zeer te spreken over de door de SIGMA fp geleverde beeldkwaliteit. “De beeldkwaliteit vind ik echt super”, zegt Kurt daarover. “De scherpte is zeer goed en wat mij bijzonder imponeerde waren de ­kleuren. Zelfs in DNG (RAW), zijn de kleuren reeds echt mooi, met een heel mooie intensiteit en verzadiging. Diepgang en contrast in de beelden zijn super. Ook de standaard presets naar JPEG zijn aantrekkelijk, ook deze die voorzien worden door SIGMA in Lightroom.”

Ook Philip is “echt héél tevreden” met de ­kwaliteit van zijn foto’s. “Hier komt het toestel echt tot zijn recht. De foto’s zijn mooi scherp. De kleuren zijn levendig, zeker omdat ik die keuze had gezet in het menu, maar goed ­uitgebalanceerd.” Kurt refereert bij het ­complimenteren van de fp-beeldkwaliteit nog aan de tweede fullframe van SIGMA: “Ik ben benieuwd naar de SIGMA fp L, met die sensor worden de beelden ontgetwijfeld onweerstaanbaar.” De sensor van fp L heeft namelijk bijna drie keer zoveel pixels als de fp.

SIGMA fp in de praktijk

Ons testpanel vond het een leuke ervaring en uitdaging om eens een maand met een andere camera op stap te kunnen gaan. Natuurlijk is het altijd even wennen om een nieuw toestel te leren kennen, maar eenmaal bekend met de mogelijkheden maakt de SIGMA indruk. “Ik vind het een heel professioneel toestel, waarin ik alles vind dat ik nodig heb”, resumeert Philip Van Daele. Kurt Coppé concludeert: “In combinatie met een kwalitatieve kleine lens is dit een goede walk around camera.”