De Sony a6600 is het topmodel met APS-C-sensor van het Japanse bedrijf. In dit artikel vertel ik je hoe de nieuweling presteert in de praktijk en hoe hij zich onderscheidt van de andere modellen in de a6x00-serie.

De a6x00-reeks van APS-camera’s van Sony is het afgelopen jaar wellicht een beetje onoverzichtelijk geworden. Begin 2019 bevatte die al de a6000, de a6300 en de a6500. Gedurende het jaar introduceerde Sony met de a6100, de a6400 en de a6600 ook de opvolgers van die oudere modellen. Alle toestellen zijn op dit moment nog te koop, al zijn de ‘oudjes’ met de introducties van vorig jaar natuurlijk voor een gunstigere prijs aan te schaffen. Die drie zijn ook nu nog zeer capabele toestellen.

Maar Sony staat erom bekend om de nieuwste technologieën van zijn hogere segmenten relatief snel in zijn goedkopere camera’s in te bouwen. Dat gebeurde dus ook met de a6100, a6400 en het hoofdonderwerp van deze review, de a6600.

Wat maakt de Sony a6600 uniek?

Op het eerste gezicht heeft de a6600 hetzelfde design als zijn oudere a6500-broer, in lijn met de overige telgen van de a6x00-familie. Maar zodra je de camera in de hand neemt, valt een belangrijke en welkome verbetering op. Sony heeft de handgreep een stuk groter gemaakt. Hiermee houd je de camera veel steviger vast, wat zeker van pas komt als je er een zwaarder objectief op hebt geschroefd. Een bijkomend voordeel is dat de grotere greep ook een grotere batterij, inclusief hogere capaciteit, herbergt. Die zorgt ervoor dat je er ongeveer twee keer zoveel foto’s uit kunt persen dan vergelijkbare modellen van andere merken. De volgens CIPA-standaarden gemeten 810 beelden per acculading verwacht je eerder bij een spiegelreflex dan bij een systeemcamera.

Net als de a6500 heeft het topmodel a6600 weer een degelijk gebouwde body, die is vervaardigd uit een magnesium legering. Deze behuizing is op de kritieke punten geseald en is daardoor stof- en vochtbestendig. Je kunt er dus met een gerust hart ook in minder prettige weersomstandigheden mee op pad.

Sony a6600

Het is voor het eerst in een a6x00-model dat een ingebouwde flitser afwezig is. Het overgrote deel van de meer gevorderde doelgroep waarop Sony met de a6600 mikt, zal die waarschijnlijk toch niet missen. Zij maken eerder gebruik van een krachtigere en meer flexibele opzetflitser – de hotshoe daarvoor is natuurlijk wel op de a6600 aanwezig.

De a6600 is ten slotte ook het eerste model in de reeks met een aansluiting voor een hoofdtelefoon. Net als andere modellen is ook in een microfoonaansluiting voorzien. Filmers zullen die combinatie waarderen omdat ze hiermee volledige controle over het geluid hebben.

Bediening

De afwezigheid van de flitser heeft gevolgen voor de knoppen achterop de camera. De button op de a6500 om die op te klappen is op de a6600 de menu-knop, die daarmee een positie naar links is verschoven. Waar op de voorganger de menu-knop zat, heb je nu een derde programmeerbare knop tot je beschikking. Deze is vanuit de doos ingesteld om het scherpstelgebied aan te passen.

Net als op de voorganger vind je twee zelf in te stellen buttons aan de bovenkant van de camera. Deze zijn bij de eerste inschakeling ingericht om de scherpstelfunctie (AF-S, AF-A, AF-C, DMF of MF) en de witbalans snel te kunnen regelen. Achter de twee knoppen hebben zowel het programmawiel als een instelwiel een plek gekregen. Beide zijn heel goed met de duim te bedienen.

Sony a6600
Bovenop vind je twee programmeerbare knoppen, een instelwiel en het programmawiel. Een instelwiel aan de voorkant ontbreekt helaas.

Dat geldt ook voor alle knoppen en het draaiwiel aan de achterkant van de a6600. Het wiel gebruik je niet alleen om door het menu te bladeren. Het is ook bruikbaar om instellingen te veranderen. In handmatige modus regel je hier bijvoorbeeld standaard de sluitertijd mee. Het wiel is ook als kanteltoets te gebruiken, om snel bij de instellingen van de ISO-waarde, de doorvoersnelheid, de belichtingscompensatie en de displayinformatie te geraken. Die gecombineerde functie van het wiel vereist wel wat subtiliteit. Je duim glijdt tijdens het draaien namelijk al snel over het wieltje. Dus moet je harder drukken, met het ‘gevaar’ dat je onbedoeld een van de genoemde instellingen verandert.

Scherm en stabilisatie

Naast deze bedieningselementen is er op de achterkant van de a6600 plaats voor een 3inch-LCD-touchscreen met 921.000 beeldpunten. Dit is ruim 180 graden kantelbaar, zodat je ook vanuit hogere en lagere standpunten zicht op je compositie hebt. Net als bij andere Sony-camera’s is het jammer dat je hiermee alleen het scherpstelpunt of het te volgen onderwerp kunt bepalen. Het werkt niet om (snel)menu-instellingen te wijzigen. Dat blijft een onlogische keuze van de ontwikkelaars.

De ingebouwde optische IS is een praktische meerwaarde voor de a6600. Op de a6500 na hebben de modellen in de reeks dit niet. Die stabilisatie over vijf assen levert je in de praktijk een voordeel op van ongeveer 5 stops. Daardoor kan je ook onder minder gunstige lichtomstandigheden nog goede foto’s maken.

Betere fotokwaliteit

De a6600 is uitgerust met dezelfde BIONZ X-processor en CMOS-sensor met 24,2 megapixel als de a6400 en de a6100. Bij mijn testritten met de a6400 merkte ik al dat deze combinatie zeer goede foto’s oplevert. Op de a6600 kan je zelfs een hogere maximale ISO-gevoeligheid instellen dan op de a6500: 32.000 versus 25.600. Bij stilstaande beelden kan je de ISO zelfs instellen van 50 tot 102.400. Dat zie je terug in lagere ruiswaardes, de camera presteert dan ook bovengemiddeld in donkere lichtomstandigheden.

Voor de kleurreproductie heeft Sony de algoritmen van zijn fullframe modellen overgenomen, waardoor de kleuren net dat tikkeltje natuurlijker ogen als die van eerdere a6x00-modellen. Dat komt vooral de gele en groene tinten, de details in de schaduwpartijen en de huidskleuren ten goede.

Ten opzichte van zijn voorganger is de kleurreproductie van de a6600 een stukje beter. Ook in de donkere delen is veel detail te zien. (f/3.5, 1/500, ISO 100, 24 mm kleinbeeldequivalent)

Sony a6600 focust supersnel

Een van de sterkste punten van de camera’s van Sony is de autofocus. Met een autofocustijd van 0,02 seconden reageert deze op de a6600 ook weer razendsnel. De camera gebruikt hiervoor 425 gecombineerde contrast- en fasedetectiepunten die 84% van het beeld bedekken. In combinatie met de snelle burstrate van 11 beelden per seconde maakt dit het APS-C-vlaggenschip een zeer capabele camera voor sport- en actiefotografie. Als je eenmaal de juiste instellingen in de camera hebt doorgevoerd – die liggen helaas verstopt in het nog altijd niet gebruikersvriendelijke Sony-menu – dan weet de a6600 objecten perfect te volgen.

Het trackingsysteem van de camera levert werkelijk indrukwekkende resultaten. Het houdt bijna continu de aangegeven objecten scherp in beeld. Daarbij kan je ook aangeven of de camera moet focussen op de ogen van dieren of mensen. Dat zorgt voor nog betere prestaties in scherpstelling. De kracht van het systeem komt vooral naar voren bij actiebeelden. De AF van de a6600 blijft bijvoorbeeld goed plakken op een door jou geselecteerde voetballer, zelfs als er af en toe andere spelers tussen hem en de camera lopen.

Verbeterpunten

Toch zijn er een tweetal kanttekeningen te maken bij de snelheid van de a6600. Ten eerste ondersteunt de a6600 geen UHS-II-SD-kaarten. Daardoor moet je bij langere fotoreeksen een tijd wachten totdat alle gegevens op de geheugenkaart zijn weggeschreven. Ten tweede reageert de a6600 niet altijd even snel op het veranderen van instellingen. Als je bijvoorbeeld overschakelt van de elektronische zoeker naar fotograferen via het beeldscherm, moet je rekening houden met een kleine vertraging.

En al is de a6600 ruim voorzien van zelf te programmeren knoppen, een extra instelwiel aan de voorzijde had mijn fotografiegenot met de camera vergroot. Zo’n geavanceerd toestel is nog beter met duim én wijsvinger te bedienen.

Ook bij hoge gevoeligheden als ISO 6400 blijft de ruis beperkt en zijn de details scherp. (f/5, 1/13, ISO 6400, 24 mm kleinbeeldequivalent)

Filmen met de a6600

Met aansluitingen voor zowel een microfoon als een koptelefoon heeft Sony voor de a6600 duidelijk ook videografen in het vizier. Die kunnen met de APS-C-topcamera filmen op een kwaliteit tot maximaal 4K met 3.840 x 2.160 pixels. Daarbij wordt elke pixel van de sensor uitgelezen. De beelden zijn dan ook krachtig met veel detail en scherpte.

Heel handig voor de compositie van de videobeelden is dat de oogdetectie ook in de filmmodus beschikbaar is. In mijn tests leverde het AF-systeem bij het filmen dezelfde indrukwekkende resultaten als bij het fotograferen. Het stelt direct scherp op de ogen van een model dat je met een druk op het scherm hebt geselecteerd. Ook het volgen van aangegeven objecten werkt in de cinemodus nagenoeg perfect.

Filmliefhebbers zullen ook de ondersteuning van S-Log2 en S-Log3 waarderen. Die geven je meer controle over de kleuren in de nabewerking.

De a6600 wist de ogen van deze poes perfect te volgen. (f/3.5, 1/320, ISO 3200, 24 mm kleinbeeldequivalent)

Conlusie

Met een betere grip ligt de Sony a6600 een stuk beter in je hand. Dankzij de met de fullframe camera’s opgedane kennis heeft Sony ook de kwaliteit van de beelden naar een nog hoger niveau weten te tillen. Al kan de bediening op sommige punten beter, het fotograferen en filmen met de a6600 is dankzij de geavanceerde AF-features een waar genot. Voor nog betere AF-resultaten stel je de detectie in op dieren.

Specificaties Sony a6600

  • Adviesprijs: 1.600 euro
  • Resolutie: 6000 x 4000 pixels
  • Sensor: 24 megapixel APS-C Exmor CMOS-sensor
  • Gevoeligheid: ISO 100-32.000 (uitbreidbaar naar 50-102.400)
  • Sluitertijd: 30 sec tot 1/4000 s
  • Interne stabilisatie: 5 stops
  • Scherpstelling: 425 autofocuspunten met zowel contrast- als fasedetectie
  • Burstmodus: 11 fps
  • Geheugen: SD-kaart
  • Afmetingen: 120 x 69 x 67 mm
  • Gewicht: 503 g (inclusief batterij)
  • Website: www.sony.be

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in