De Lumix S1H is de nieuwe, voor filmproducties geoptimaliseerde camera binnen Panasonics fullframe-reeks. Shoot mocht een preproductiemodel van de nieuwe telg binnen de Lumix S-familie als een van de eerste in de hand nemen.

Vanaf dit najaar heeft Panasonic drie modellen in de S-serie: de S1R, de S1 en de nieuwe S1H. De S1R is ideaal voor het maken van foto’s met een hoge resolutie, de S1 is een geavanceerde hybride camera voor foto’s en video’s van hoge kwaliteit, en de S1H is speciaal ontworpen en ontwikkeld voor videoproducties als films, promovideo’s, documentaires en huwelijksreportages. Maar met de nieuw ontwikkelde fullframesensor van 24,2 megapixels van de vandaag gepresenteerde S1H kun je natuurlijk ook ‘gewoon’ foto’s van hoge kwaliteit maken.

S1H
Met de grote rode knop bovenop start je in elk keuzeprogramma de filmopname.

Logische stap

De S1H is een logische stap als je kijkt naar de reputatie en ervaring die Panasonic de afgelopen jaren in de cinematografie heeft opgebouwd. Zo introduceerden de Japanners met de Tape VariCam begin deze eeuw de eerste high-end filmcamera met een variabele framerate. Vijf jaar geleden gooide Pananonic nog hoge ogen met de VariCam35, onder meer vanwege de Dual Native ISO-sensor in de camera. Deze biedt niet alleen een erg hoge gevoeligheid, maar houdt daarbij ook de ruisniveaus laag. Met andere woorden: in situaties met weinig licht kun je toch mooie beelden met minimale ruis maken.

De kennis die Panasonic in zijn filmtak opdeed, druppelde al eerder door naar de systeemcamera’s van het bedrijf. De GH-reeks is al sinds de introductie van de GH1 in 2009 fameus vanwege zijn innovatieve filmmogelijkheden. Een zelfde roem lijkt weggelegd voor de S1H nu Panasonic zijn filmexpertise in deze fullframesysteemcamera integreert.

Rode knoppen voor filmopname

Met twee opvallende rode knoppen maakt de S1H duidelijk dat hij gespecialiseerd is in video. Druk met je rechterwijsvinger op de grote rode button op de bovenkant van de camera om de filmopname te starten of bedien met je linkerhand de iets kleinere knop aan de voorkant. Hierin onderscheidt de S1H zich van de S1 en S1R. Deze hebben beide een veel kleinere filmknop naast de elektronische zoeker. De plaatsing van de filmknop bovenop heeft ook gevolgen voor de aan-uitschakelaar. Op de eerder geïntroduceerde S-camera’s zit die op de plek van de filmknop van de S1H. Net als bij veel andere camera’s van Panasonic schakel je de S1H snel met je rechterwijsvinger in en uit via de schakelaar rondom de afdrukknop. Eigenlijk is dat ook de beste plaats hiervoor. Leuke gimmick: draai de aan-uitschakelaar één tikje door om de achtergrondverlichting van enkele knoppen aan de achterzijde aan te zetten.

Volledig draaibaar display

Achterop bevinden zich meer externe verschillen ten opzichte van de eerste S-camera’s. Het schermpje is met 3,2 inch even groot. Maar het heeft met 2,33 megapixels een iets hogere resolutie als dat van de eerste modellen. Bovendien is het scherm op de S1H duidelijk helderder in te stellen (Panasonic noemt een getal van 150%). Het schermpje van de S1H is zo’n 70 graden naar boven te kantelen voor beelden die vanuit een lagere positie worden genomen. Als je het schermpje omklapt naar zijn positie ‘naast’ de camera, dan kun je het in elke willekeurige positie manoeuvreren.

Ventilator S1H voert warmte af

Onder dit scherm bevindt zich de meest in het oog springende wijziging. Omdat de sensor, processor en de overige interne onderdelen tijdens het filmen constant in bedrijf zijn, genereert het systeem in filmmodus (zoals elke camera tijdens het filmen) veel warmte. Die warmte moet worden afgevoerd om oververhitting te voorkomen. Bij de eerste S-modellen was het voldoende dat de behuizing was geoptimaliseerd om de hitte weg te leiden. Bij deze videospecialist is er echter meer nodig. Dus vind je achterop tussen het display en de body een extra ruimte met een heuse ventilator. Deze blaast via een aantal inkepingen de warme lucht rechtstreeks naar buiten. Zodra je de camera aanzet begint de ventilator zachtjes te zoemen. Dat is even wennen, maar de S1H lijkt daarmee echt tot leven te komen.

S1H
Een ventilator zorgt ervoor dat de warmte uit de behuizing wordt geblazen.

De bouwkwaliteit van de S1H is van hetzelfde hoge niveau als de eerdere modellen. Het chassis van de behuizing is gemaakt van een magnesiumlegering. Omdat alle verbindingen, wielen en knoppen zijn geseald, is de body spatwater- en stofbestendig. Panasonic geeft aan dat de camera blijft werken tot -10 graden Celsius. De sluitereenheid moet volgens opgave 400.000 keer meegaan. De constructie heeft een minimale sluitertijd van 1/8.000e seconde en een flitssynchronisatietijd van 1/320e seconde.

S1H heeft indrukwekkende videospecs

Panasonic pakt met de S1H uit als het gaat om videomogelijkheden. De nieuwe 24,2-fullframe is voorzien van een low-passfilter om moiré-effecten te voorkomen. Bovendien is die uitgerust met dezelfde Dual Native ISO-techniek als de eerder genoemde professionele VariCam35. De sensor levert hierdoor in twee analoge circuits informatie van elke pixel aan, nog voordat het signaal versterkt wordt. Het resultaat hiervan is dat de ruis bij hogere ISO-waarden stukken minder is.

De S1H is de eerste systeemcamera die films kan opnemen op 6K/24p (bij 3:2-beeldverhouding), 5.9K/30p bij beeldverhouding 16:9 en 10bit 60p 4K/C4K. Bovendien ondersteunt de camera verschillende professionele opnameformaten, waaronder anamorf in 4:3-modus.

videoformaten
De sensor van de S1H is in staat een variëteit aan videoformaten te produceren.

Dynamisch bereik van liefst 14 stops

De nieuwe Lumix heeft V-Log en V-Gamut aan boord met een immens dynamisch bereik van 14+ stops. Dit is vergelijkbaar met dat van de professionele Panasonic Cinema VariCam. Hiermee registreer je dus zowel de zeer donkere als erg heldere delen in een scene. Bovendien pas je in de nabewerking de tinten geheel aan je wensen aan. Panasonic geeft als voorbeeld dat de kleur en zelfs de textuur van de menselijke huid natuurgetrouw wordt weergegeven. Door een consistent kleurenbeheer is het opgenomen beeldmateriaal van de S1H compatibel met V-Log-opnames opgenomen door VariCam en V-Log L-opnames opgenomen door Lumix GH5/GH5S. Het videomateriaal is compatibel met 4:2:2 10-bit 4K 60p/50p HDMI-output.

Een van de betere EVF’s

De body van de S1H is voorzien van een vijfassige beeldstabilisatie die te combineren is met optische beeldstabilisatie van de lenzen in de S-reeks. Dat levert bij de huidige gestabiliseerde telezoom 70-200mm F4 en standaardzoom 24-105mm F4 een winst op van maximaal 6,5 stops. Zoals de andere S-modellen heeft de S1H een L-lensvatting, waarvoor op dit moment objectieven van Panasonic, Leica en Sigma beschikbaar zijn.

De S1H heeft dezelfde geprezen elektronische zoeker als de S1 en S1R. Het is een genot om hiermee te werken, dankzij de indrukwekkende resolutie van 5760k pixels. De refresh rate van (60 of) 120 beelden per seconde en een vertraging van slechts 0,005 seconde zorgen voor rust aan je ogen. De beelden van de EVF ogen zeer natuurlijk, en komen dicht in de buurt bij die van een optische variant.

Goede autofocus en burstmodi

Ook in de S1H steekt een autofocussysteem op basis van contrastdetectie. Net als bij de S1 en S1R zijn onze eerste ervaringen hiermee positief. Bij statische beelden werkt het razendsnel (volgens opgave in 0,08 seconde) en trefzeker. De autofocus van de S1H kan mensen en dieren herkennen en volgen. Bij portretten zorgt de oogdetectie ervoor dat de camera automatisch correct op de ogen scherpstelt. Met de joystick wissel je tussen linker- en rechteroog. De camera switcht in deze modus automatisch tussen scherpstelling op een oog, een gezicht of een lichaam, afhankelijk van het deel van de persoon die of dier dat in beeld is. Met snel bewegende onderwerpen zoals spelende poezen lijkt de AF wat meer moeite te hebben om de juiste focus te behouden. Een echt oordeel kunnen we pas geven als we langere tijd met de camera aan de slag kunnen.

S1H schiet tot 60 foto’s per seconde

Met continue autofocus kan de S1H maximaal 6 foto’s per seconde vastleggen, serieopnames met AF-S zijn beschikbaar tot 9 fps. Heb je behoefte aan een hogere burstmodus, dan kun je de van andere Lumix-camera’s geërfde functies 6K Photo of 4K Photo inzetten. Met de eerste maak je serie-opnames van 30 beelden per seconde, de tweede produceert per seconde zelfs 60 foto’s. Dat gaat ten koste van de resolutie. Maar de kans op de perfecte actiefoto is veel groter omdat je achteraf kunt kiezen uit een reeks met opnames.

Onze eerste foto’s bewijzen dat de S1H ook een zeer capabele fotocamera is.

Non-stop filmen met de S1H

Waren er in de S1 en S1R nog slots voor 1 SD-kaart en 1 XQD-kaart, is de S1H voorzien van 2 SD-sloten. Deze zijn op verschillende manieren te configureren. Zo kun je de tweede SD-kaart bijvoorbeeld gebruiken als 1 op 1 back-up van de eerste. Of je kiest om de fotobestanden op de ene en video’s op de andere kaart op te slaan. In de handige relay-configuratie slaat de camera de bestanden op de eerste kaart op, zodra die vol is stapt hij over op kaart 2. Tijdens het filmen kun je de eerste vervangen, zodat de S1H bij volle tweede kaart weer verder kan schrijven op de nieuwe kaart. Als de camera is aangesloten op een externe netvoeding, kun je zo non-stop filmen.

S1H
Je kunt de twee SD-kaartslots zo configureren dat je non-stop kunt filmen.

De S1H is met een verkoopprijs van net geen 4000 euro niet goedkoop, maar je krijgt er een beest van een videocamera voor terug. Die levert in zijn oerdegelijke body niet alleen foto- en videobeelden van professionele kwaliteit, maar wordt ook compleet geleverd met V-log-codes, alle nodige oplaadkabels, een HDMI-kabel inclusief houder die voorkomt dat de kabel per ongeluk uit de camera wordt getrokken en een timecode-kabel.

Specificaties Panasonic Lumix S1H

• Prijs: 3.999 euro
  • Resolutie: 6.024 x 4.016 pixels