De lichtvormers van Magmod maken bij (heel wat) fotografen onderdeel uit van hun dagelijkse setup. De Magmod Professional Strobe Kit XL is de nieuwste toevoeging.

Deze universele add-ons zijn geschikt voor universele reportageflitsers met rechthoekige (zoals deze Magmod Professional Strobe Kit XL) als ronde flitskoppen (zoals de Magmod 2).

Het succes van deze lichtvormer is vooral te danken aan de mogelijkheid om snel accessoires zoals een grid, een diffuus, bol of snoot, te kunnen aanbrengen/verwijderen door middel van magneten. Vele huwelijksfotografen hebben ze dan ook altijd bij. Een productingenieur bij de firma Magmod moet gedacht hebben om een XL-versie te maken met Bowensvatting. Die is nu verkrijgbaar. Andere mounts, zoals voor Profoto, zijn apart te bestellen.

De Nederlandse importeur Disnet bezorgde me enkele weken geleden een exemplaar van de Magmod Professional strobe kit XL en vroeg me om het product te testen. Als portret- en fashionfotograaf gebruik ik in mijn dagelijks werk diverse lichtvormers. Ik was dus heel benieuwd in welke omstandigheden ik de kit het best zou kunnen inzetten.

Advertentie

Inhoud van de Magmod Professional Strobe Kit XL

In een mooie bedrukte kartonnen doos vindt je een stevige cilindervormige draagtas met volgende onderdelen:

  • Een inklapbare XL reflector voorzien van zilveren coating
  • Een magsphere (een zachte witte bol in kunststof)
  • Twee rubberen grids (met hoek van 40° en 20°)
  • 3 CTO gels (1/1, 1/2 en 1/4, geen CTB gels)

Elk onderdeel voelt heel stevig en professioneel aan. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit product gericht is naar zowel professionele- als amateurfotografen. De CTO gales passen perfect in de ingeklapte reflector en alle onderdelen samen meten zo ongeveer 21 centimeter hoog (of 28 centimeter met uitgeklapte reflector) en passen perfect in de bijgeleverde cilindervormige tas. De draagtas heeft een klikbare band aan de achterzijde zodat je deze bijvoorbeeld aan een statief kan bevestigen. Er is echter geen handvat maar je zou welk een draagriem kunnen bevestigen (niet bijgeleverd).

De grids (gemaakt uit rubber) laten zich gemakkelijk magnetisch aanbrengen en je kan de Magsphere op zijn beurt magnetisch op dit grid aanbrengen.

Lichtopbrengst

Het basisonderdeel, de XL reflector, vervaardigd in kunststof, heeft aan de binnenkant een zilveren coating. Deze lijkt op het eerste gezicht iets minder te reflecteren als een standaard metalen reflector. Ik was dan ook benieuwd naar de lichtopbrengst van deze lichtvormer. Bevestigd op een Godox AD600 Pro mat ik met een Sekonic L-858D de lichtopbrengst van de standaard bijgeleverde reflector van de Godox AD600 Pro als ook die van de Magmod XL. Ik vergeleek ook de lichtopbrengst met een Godox RFT-19 met geribbelde zilveren binnenkant.

Dit zijn de gemeten waarden:

  • Standaard AD600 Pro head: f/22
  • MagMod: f/22 (hetzelfde)
  • Godox RFT19: f/32.2 (1 & 2/10 van een stop meer licht)
  • MagMod met full CTO: f/11.2 (Bijna 2 full stops minder aan licht)
  • MagMod met 1/2 CTO: f/11.8 (1 stop en 2/10 minder aan licht)
  • MagMod met 1/4 CTO: f/16.1 (Bijna 1 stop minder aan licht)
  • MagMod met Magsphere: f/16 (1 stop minder aan licht)
  • MagMod met 40° grid: f/11.8 (1 stop minder aan licht)
  • MagMod met 20° grid: f/16.1 (1 stop + 1/3 minder aan licht)

Op zich zeker geen slechte waarden. Het is volstrekt normaal dat bij elke toevoeging van een accessoire de lichtopbrengst afneemt.

Gewicht & bouwkwaliteit

De inklapbare reflector van deze Magmod Professional Strobe Kit XL weegt 420 gram. Dat is ongeveer het dubbele van een standaard reflector uit metaal.

  • MagMod XL: 420 gram
  • AD600 Pro standaard reflector: 202 gram
  • Godox RFT19: 161 gram

De hele set samen weegt 1690 gram. Omdat het merendeel van de kit bestaat uit kunststof en rubber kunnen ze tegen een stootje. Het is geen probleem om bijvoorbeeld te frisbeeën met een bijgeleverde grid.

In de praktijk

Ik testte de MagMod XL tijdens een shoot uit in hartje Praag. Als model kon beschikken over de mooie en supersympathieke Kedist Deltour (Miss België 2021). Voor zulke foto shoots werk ik graag met een lichte en compacte setup. Geen arsenaal aan primelenzen maar drie zoomlenzen waarmee ik het grootste bereik kan afdekken: Sony G 24-105 f/4, Sony GM2 70-200 f/2.8 en een Tamron 17-28 f/2.8. Alle foto’s werden gemaakt met een Sony A1 in RAW formaat. De instelling van de witbalans stond op manueel en scherpstelling op continuous focus met oogdetectie.

Uiteindelijk bleek dat ik alle foto’s maakte met de Sony G 24-105 f/4. De achtergrond voor deze shoot mocht best herkenbaar zijn, dus nam ik alle foto’s met een diafragma van f/4. Ik nam een lichtgewicht carbon camera statief mee dat diende als statief voor de AD600 Pro die ik uitrustte met een extensiehead.

De Magmodreflector laat zich makkelijk en snel aanbrengen. Ik was aangenaam verast met het resultaat van de eerste foto’s. Het licht was zachter dan ik had verwacht. Een reflector blijft uiteindelijk een kleine lichtbron.

De foto’s ondergingen van een minimale nabewerking met Capture One Pro, dat voornamelijk bestond uit tegenhouden en doordrukken, contrast regelen en de foto verscherpen.

Het voordeel van werken met een kleinere lichtvormer zoals deze Magmod is dat het licht wat harder en dus contrastrijker is. Je kan hierdoor je statief wat verder plaatsen en er mag dan ook aardig wat wind zijn, je statief zal niet snel omvallen. Een reflector gedraagt zich als een reflector. Het geeft gericht licht, maar tegelijkertijd is de lichtbundel voldoende breed. Ik plaats meestal de lichtbron tussen de 2 en 3 meter van het model.

Ik fotografeer algemeen met de flitser tegen de zon in. Je ziet dit trouwens aan de dubbele schaduwen op volgende foto. De richting van het flitslicht komt van links (+ 3 meter) terwijl het zonlicht van schuinrechts kwam. Ik koos voor een zwart wit bewerking. De AD600 Pro flitste aan volle flitskracht. Camera instellingen: 24mm, f/4, 1/200, ISO50. Het flitslicht geeft extra “punch” aan je foto’s.

Ook voor volgende foto was ik aangenaam verast van de lichtkwaliteit. Je moet enkel trachten het evenwicht te zoeken tussen aanwezig en flitslicht. Wanneer je de lichtbron op de juiste afstand, hoogte en richting plaatst kan er weinig mis gaan.

CTO gels

Tijd om de CTO gels (Color Temperature Orange) uit te proberen, al hield ik het bij deze test enkel bij de 1/1 (Full) CTO gel. Je plaatst hem in de reflector, en dat gaat vrij gemakkelijk. Om deze terug te verwijderen druk je de CTO gel lichtjes samen. Ondanks dat het hard materiaal is gaat het verwijderen vlot vanwege de uitsparingen.

CTO gels worden voornamelijk gebruikt als kleurcorrectie wanneer je flitslicht met het aanwezige zonlicht gaat combineren. Ik denk dan vooral aan het gouden uur, waar we te maken hebben met heel warm licht. De kleurentemperatuur van een flitser bedraagt ongeveer 5500 Kelvin en dat is dus wit licht. Afhankelijk van het moment van de dag plaats je een ¼, ½ of 1/1 gel.

Eerst gingen we op zoek naar een geschikter plekje. Een mooi metalen monument als achtergrond bleek een uitstekende keuze te zijn. Om alles wat blauwer maar ook artistieker te maken zette ik mijn camera op 4000 Kelvin. Dat is een verschil van 1500 K. Deze keuze is puur een kwestie van smaak. Meestal kiest men voor een Full CTO gel een witbalans van 3200 K bij daglicht.

Hier plaatste ik de flitser op een afstand van ongeveer 2 a 3 meter frontaal op Kedist gericht (zie schaduw op de grond). Er werd geflitst met bijna volle flitskracht met volgende camera-instellingen: 1/400, ISO50 en f/4 (1/400 op de Sony A1 is de maximale flitssynchronisatiesnelheid dus HSS is niet gebruikt)

Je houdt ervan of niet maar geef toe, het resultaat is net iets anders als werken met enkel natuurlijk licht. In de nabewerking verving ik de achtergrond door gebruik te maken van AI in Photoshop. De muur op de achtergrond staat er dus niet.

Gels en zwart/wit bewerking

Wanneer je met contrasterende kleuren werkt kan je nadien ook makkelijker aanpassingen maken wanneer je de foto omzet naar zwart/wit. Zo kan je bijvoorbeeld de huid oplichten of donkerder maken door de waarde van rood en/of geel aan te passen. Willen we het overige van de foto aangepast (alles wat blauw is) dan kan dit ook in een vingerknip. Nog een voordeel van werken met gels.

Hopelijk brengt de firma Magmod nog andere gels op de markt. Persoonlijk zou ik dan opteren voor magnetische gels. Zelf sneed ik verschillende gels met een snijplotter op grootte en met 4 kleine magneetjes kan ik zo ze dan snel aanbrengen en verwijderen. Een magnetische buitenring gekleefd op de gel zou nog een betere oplossing zijn.

De magsphere

Ik plaatste de 1/1 CTO gel samen met de magsphere om te kijken of het licht wat zachter zou worden maar van zodra je lichtbron te ver van het model plaatst heeft dit weinig zin. Het licht wordt omni-directioneel en is hierdoor veel meer verspreid (tenzij je dit echt wil).

Met de magsphere werd het licht iets zachter maar vooral ook breder. Plaats de flitser dicht genoeg bij het model. Verwacht echter geen wonderen. Het blijft een kleine lichtbron. Voor onderstaande foto verwijderde ik de CTO gel maar de Magsphere klikte ik er terug op. Dat is net de kracht van deze setup. Het wisselen gaat erg snel en dat maakt het product zo interessant.

Het gebruik van een Magmodsphere is zeker ook binnenhuis zinvol. Je plaats de flitskop met de sphere richting plafond en het licht zal zich mooi verspreiden in de kamer. Wil je echter gebundeld licht dan zijn de grids fantastisch. Je kan er letterlijk mee gooien, want ze zijn vervaardigd in rubber. De bedoeling was om nog een korte shoot te doen in het hotel maar dat is er (wegens tijdgebrek) niet van gekomen. Ik gebruik grids zelf eerder binnen dan in open lucht, maar beide is mogelijk.

Eindoordeel: Magmod Professional Strobe Kit XL

De Magmod Professional Strobekit XL is een erg interessante kit en kost net geen 300 Euro. Dat is een aanzienlijk bedrag maar het is elke euro waard. Aan kwaliteit (en lichtkwaliteit) ontbreekt het zeker niet. Het lijkt wel of het gemaakt is om nooit stuk te mogen gaan.

Je krijgt in een cilindervormige koffer, een reflector, de magsphere, twee grids en CTO gels. Zo kan je snel de kwaliteit van het flitslicht veranderen. De magsphere kan natuurlijk geen grote lichtvormer met dubbel diffuus vervangen, maar dat is ook niet de bedoeling. Je kan de set makkelijk op locatie en in open lucht gebruiken maar ook zeker in je eigen studio.

Zonder de bijgeleverde cilindervormige koffer past de kit makkelijk in een reiskoffer. Als Magmod een verlengstuk op de markt zou brengen die van deze magmod reflector een sportreflector (long reflector) maakt kan ik eindelijk voor mijn foto shoots een lange reflector meenemen in een reiskoffer (Een metalen sportreflector past niet in een reiskoffer). Geen enkele fabrikant biedt dit momenteel aan.

Ik ben benieuwd welke accessoires Magmod nog op de markt zal brengen. Een grotere kunststof bol met een zilveren coating voor nog zachter licht behoort zeker tot de mogelijkheden. Magmod mag me altijd contacteren😊

Wil je meer lichtopbrengst met dezelfde flitskracht dan zijn er andere lichtvormers in de handel verkrijgbaar maar dan mis je de flexibiliteit van de XL. In een mum van tijd plaats je een grid en wil je zachter licht met de magsphere dan kan dit op 1, 2, 3.

Kan ik deze kit aanraden? Absoluut. Ik ga hem alvast gebruiken.

Joeri Peeters is een professioneel freelance portret, fashion fotograaf en Godox ambassadeur. In zijn workshops en lezingen toont hij de meerwaarde van het gebruik van “off-camera” flash in de fotografie.

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (6x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in