RECENSIEOVERZICHT
  • 6K RAW video
  • Krachtige stabilisatie
CON
  • Prijs
  • Niet de hoogste resolutie
Canon R3

Canon noemt zijn nieuwe topcamera de toekomst van actiefotografie. Op papier is de R3 met specificaties als 30 fps en ingenieuze AF-functies inderdaad een ware krachtpatser. Maar hoe scoort deze professionele systeemcamera in de praktijk?

2021 was in vele opzichten een jaar om snel te vergeten, maar er waren zeker ook lichtpuntjes. Voor fotografieliefhebbers in elk geval drie, want de grootste cameramerken lanceerden het afgelopen jaar elk hun nieuwe vlaggenschip voor professionals. Halverwege het jaar mocht ik de topper van Sony, de a1, aan de tand voelen en eind oktober liet Nikon me even proeven van zijn nieuwe high-end ­systeemcamera Z9. Daarmee was de koek niet op, want in december kon ik ook op stap met de nieuwe topcamera van Canon, het onderwerp van deze review. Je begrijpt dat het tweede coronajaar voor deze Shoot-hoofdredacteur zo slecht nog niet was.

De EOS R3 zou je de eerste spiegelloze variant van Canons befaamde EOS-1D X dslr-reeks kunnen noemen. Hiermee richt Canon zich al vele jaren op professionele wildlife, sport- en nieuwsfotografen die de beste prestaties van hun apparatuur eisen. De camera’s staan ­bekend om hun snelheid, zowel wat betreft burstopnamen als autofocus. Bovendien is de state-of-the-art techniek verpakt in een weerbestendige, zeer solide body met geïntegreerde verticale handgreep.

Gebouwd als een 1D X

De R3 is een stuk groter dan andere R-camera’s van Canon dankzij die dubbele grip. Maar hij bewijst zijn nut, omdat je snel kunt schakelen tussen portret- en liggende oriëntatie zonder dat je je armen en handen in een ongemakkelijke positie hoeft te houden. Bovendien voelt de camera met net een kilogram (inclusief geheugenkaart en batterij) nooit echt zwaar aan. De handgrepen bieden een goede grip en ruim voldoende houvast, en de body voelt net zo degelijk gebouwd aan als de eerdere 1D X-modellen.

Canon R3
Het design van de EOS R3 (links) lijkt veel op dat van de EOS-1D X Mark III. Omdat een spiegelhuis ontbreekt, kon Canon een iets compactere body maken.

De body van de EOS R3 doet met zijn ontwerp en knoppenlay-out direct denken aan de 1D X Mark III. Beide camera’s hebben (als enige Canons) een AF-knop die ook dienstdoet als smart controller dankzij de sensor die erin geïntegreerd is. Zo kun je door lichtjes te ­wrijven over de knop de positie van het scherpstelpunt veranderen. Dat kan natuurlijk ook met het joystickje (door Canon multi­controller genoemd), dat er iets onder zit. Beide zijn met de duim makkelijk te bedienen, waarbij de joystick vooral handig is voor de fine­tuning en je de smart controller het best kan gebruiken om het focuspunt over grotere ­afstanden te verplaatsen. Achterop bevinden zich ook het grote instelwiel en de aan-uit/vergrendel-toets op vergelijkbare plekken als op de dslr. Bovendien zijn de AF-puntselectie­knop en de AE-vergrendeling weer in de ­rechterbovenhoek gepositioneerd. Een overstap van de topspiegelreflex naar de R3 zal daardoor nauwelijks gewenning behoeven.

Canon R3 heeft betere bediening

Maar er zijn ook verschillen. Zo is de Rate-knop naar de linkerbovenhoek verhuisd. Daar zat op de 1D X III de Info-knop; op de R3 bevindt die zich rechts naast het lcd-scherm. Een groter verschil zit ‘m in het extra instelwiel dat de R3 meekreeg. Dit is juist in lijn met de andere spiegelloze fullframes van Canon, evenals de modusknop die erin is verwerkt. Samen met het voorste wieltje heeft de nieuwe pro-camera zo drie instelwielen om opname-instellingen als diafragma, sluitertijd en belichtings­compensatie te veranderen. In het menu kan je grotendeels zelf bepalen welke schijf je voor welke instelling wilt gebruiken.

De meest in het oog springende verandering is het draai- en kantelbare scherm van de Canon R3. Eenmaal naar de zijkant uitgeklapt, kan je dit display in nagenoeg elke positie manoeuvreren. Het scherm heeft een diagonaal van 8,2 centimeter en biedt met 1.440 x 960 pixels de hoogste resolutie op een fullframe op dit moment. Het display reageert soepel en spontaan op input van je vinger(s), bijvoorbeeld om menu-opties op te geven of het scherpstelpunt te bepalen.

Canon R3
Het display klapt naar buiten uit, waarna je het in elke positie kan draaien.

We houden van een opgeruimd menu waarin je dankzij duidelijke omschrijvingen snel de gewenste setting terugvindt. De EOS R3 geniet hier van Canons jarenlange ervaring en biedt ondanks de vele instelmogelijkheden een duidelijke menustructuur. Ideaal is dat je andere opties te zien krijgt naar gelang de stand van de foto-videoschakelaar. Staat deze op fotograferen, dan zijn er alleen de voor fotografie relevante opties. Ben je aan het filmen, dan krijg je een voor bewegend beeld opgeschoond menu voorgeschoteld.

Scherpstellen met je oog

Naast de multicontroller, de smart controller en het display heeft de Canon R3 nóg een mogelijkheid om te bepalen waarop de camera moet scherpstellen, en wel met je eigen oog. Al sinds de introductie was ik benieuwd hoe deze innovatieve feature in de praktijk zou uitpakken. Mijn eerste indruk is alvast erg positief.

Voordat je de optie kan gebruiken, moet je hem in het menu inschakelen en kalibreren voor jouw oog. Dat gaat erg eenvoudig op basis van vijf punten in het zoekerbeeld; één centraal punt en vier punten in het midden van elke rand. De R3-oogsturing laat je zo zes mogelijke kalibratieprofielen instellen, bijvoorbeeld voor verschillende camera-oriëntaties, gebruikers of opnamesituaties.

Na de kalibratie is het al snel duidelijk dat de nieuwe manier van focussen mooie mogelijkheden biedt. Met twee cirkeltjes zie je in de zoeker waar je je oog op richt. Als je op de AF-knop of de ontspanknop drukt, stelt de Canon R3 op dat onderwerp scherp. Dat gaat in de praktijk behoorlijk trefzeker, hoewel de cirkels in ­sommige situaties wegliepen van het onderwerp. Bij mijn eerste testritten werkte de oogsturing het beste als ik de focus snel van het ene naar het andere onderwerp wilde ­verplaatsen. Canon raadt aan om de kalibratie regelmatig te herhalen, om het beste uit het systeem te halen. En inderdaad, hoe beter je kalibreert, hoe nauwkeuriger het werkt. De oogsturing vereist enige oefening, maar ik ben ervan overtuigd dat het na verloop van tijd een toegevoegde waarde is.

De feature werkt slim samen met andere functies van de autofocus, zoals tracking. Zo kan je met oogsturing aangeven welke voetballer het systeem moet volgen. Wil je daarna de focus op een andere speler, dan laat je de AF-knop los en kan je met een blik op die speler en een druk op de AF-button razendsnel de scherpstelling verleggen – ideaal voor sport- en ­actiefotografen.

Supersnel

Om de actie daadwerkelijk te kunnen vast­leggen heeft Canon een nieuwe BSI-sensor ontwikkeld, die razendsnel wordt uitgelezen. De CMOS met 24,1 megapixels heeft namelijk twee lagen met circuits, waardoor hij de beeldgegevens veel sneller naar de DIGIC X-processor kan sturen. Daardoor heeft de R3 veel minder last van rolling shutter-effecten én behaalt hij hoge seriesnelheden. Zelfs in RAW-formaat legt de camera met de elektronische sluiter een indrukwekkend maximum van 30 frames per seconde vast, dat is met automatische scherpstelling en belichting. Met dat bestands­formaat is de buffer vol na 150 bestanden, maar kies je voor JPEGs, dan kan je zelfs tot 540 foto’s achter elkaar maken. Met de ­mechanische sluiter daalt de snelheid naar een nog altijd nette 12 fps, en kun je volgens Canon meer dan duizend JPEGs of RAWs in serie vastleggen.

Dankzij de 30 frames per seconde kun je de foto kiezen waarin de actie het best tot zijn recht komt. (f/4, 1/1600, ISO 100, 15 mm)

Voor een optimale weergave van al die actie heeft Canon ook een nieuwe zoeker ontwikkeld. Die telt 5,69 miljoen beeldpunten en kan zijn beeld tot 120 keer per seconde verversen. Ook bij bovengenoemde burstrates heeft hij geen last van black-outs. Voor situaties met sterke contrasten kun je de EVF instellen in HDR-­modus, waardoor het beeld nog natuurlijker overkomt.

Kunstmatige intelligentie

Bij deze hoge burstrates meet de Canon R3 de scherpstelling zestig keer per seconde. De AF van de R3 maakt gebruik van dezelfde deep-learning AI-technologie als de EOS R5 en R6 om behalve mensen en dieren ook raceauto’s en motor­fietsen te kunnen herkennen én tracken. Als de camera de ogen identificeert, stelt het daarop scherp en volgt hij deze. Zijn er geen ogen (meer) zichtbaar, dan schakelt hij over naar achtereenvolgens het gezicht, hoofd of lichaam. Als je de AF voertuigen laat tracken, ‘ziet’ de camera of het voertuig een gesloten of een open cockpit heeft. In dat laatste geval stelt de R3 scherp op de helm van de coureur.

De onderwerptracking werkt bij alle acht AF-gebiedsinstellingen. Die zijn in het menu in en uit te schakelen, zodat je sneller kunt switchen. Canons Dual Pixel CMOS AF II-­technologie gebruikt elke pixel van de sensor, wat resulteert in 4.779 selecteerbare AF-punten en gebieden van verschillende afmetingen, die je op elke positie van het frame kunt plaatsen. Canon geeft een scherpsteltijd van 0,03 seconde op, wat het snelste AF-systeem voor een full­frame betekent. Het is zeer gevoelig, want het kan – in combinatie met een lichtsterke f/1.2-lens – automatisch focussen bij licht vanaf slechts -7,5 EV.

vogels
De automatische tracking maakt het makkelijk om vogels in vlucht scherp vast te leggen. (f/5, 1/800, ISO 100, 200 mm)
f/3.2, 1/800, ISO 100, 200 mm

Beeld- en videokwaliteit

Tijdens het fotograferen liet de R3 zien dat Canon de automatische witbalans en licht­meting perfect op orde heeft; daar kun je ­volledig op vertrouwen. De camera heeft met 24 tegenover 20 meer megapixels dan de EOS-1D X Mark III tot zijn beschikking; dat zal voor de beoogde doelgroep meestal voldoen. Voor degenen die meer pixels nodig hebben, is de EOS R5 van Canon een betere optie. Met die camera deelt de R3 dan weer de interne vijf­assige IBIS, die je kunt combineren met de optische stabilisatie van de meeste RF-lenzen. Dat levert voordelen tot liefst 8-stops op.

De kwaliteit van de beelden ligt op hetzelfde niveau als dat van zijn spiegelreflex-voorganger. Op de nieuwe sensor zijn de circuits niet aan de voor- maar achterkant geplaatst, wat resulteert in meer lichtopbrengst en minder ruis. De syteemcamera heeft een maximale gevoelig­heid van ISO 102.400 (dat zelfs nog is uit te breiden tot het dubbele), waarbij pas vanaf ongeveer ISO 25.600 de scherpte echt ten ­koste gaat van de ruisonderdrukking. Tot ISO-waarden van 1.600 is ruis eigenlijk geen factor; daarna loopt de ruis lichtjes op, maar zijn beelden nog altijd mooi scherp.

Canon mikt met de EOS R3 ook op filmers, want de camera kan bewegend beeldmateriaal tegen 6K 60p vastleggen. Net als bij het fotograferen heb je daarbij de beschikking over de capabele AF-functies. Omdat je de films in RAW-formaat kan opslaan (zelfs zonder externe recorder), kun je na de opname de belichting en witbalans aanpassen. Voor 4K-beelden maakt de camera een oversampling van 6K voor een optimale beeldkwaliteit. Waar de filmopnametijd van de R5 beperkt blijft tot zo’n half uur, houdt de R3 het veel langer uit. Deze camera kan maximaal zes uur filmen.

De R3 stelde automatisch scherp op de ogen van onze huispoes. (f/2.8, 1/800, ISO 320, 115 mm)

De Canon EOS R3 is de waardige spiegelloze variant van de EOS-1D X-serie. Zijn praktische dubbele­-grip-ergonomie en weerbestendige body zullen voor overstappers als vertrouwd aanvoelen. Bovendien heeft Canon er met de hogere burstsnelheid, de AF-oogbesturing en moderne trackingfuncties features aan toegevoegd waardoor pers-, wildlife- en sportfotografen hun werk nog beter kunnen uitvoeren.

Specificaties Canon R3

• Adviesprijs: 6.100 euro (body)
  • Resolutie: 6.000 x 4.000 (24 mega- pixels effectief)