Sony a7 IV
RECENSIEOVERZICHT
PRO
  • Uitstekende autofocus
  • Bijna onbeperkte buffer
  • Hybride mogelijkheden
  • touch screen en kantelbaar scherm
CON
  • Duurder dan zijn voorganger
  • 4K 60p met Super 35 crop

Shoot ging uitgebreid aan de slag met de nieuwe Sony A7 IV systeemcamera, de opvolger van de populaire A7 III. De camera die we in onze handen kregen bewees zich als een hybride topper die vertrouwd aanvoelt en tegelijk al onze wensen in vervulling laat gaan (of toch bijna allemaal).

Laten we eerlijk zijn: de Sony a7 IV heeft enorme schoenen te vullen. De a7 III heeft zich de voorbije jaren immers gepositioneerd als de perfecte camera voor iedereen die zijn dslr aan de kant wil schuiven om vol voor spiegelloos te gaan. Het prijskaartje van 2.300 euro bij de lancering in 2018 is bovendien stevig gedaald tot amper 1.700 euro. Technisch valt er ook weinig te bemerken dankzij de performante autofocus en prima beeldkwaliteit. 

Moest Sony de a7 IV dus in de markt willen zetten als de nieuwe ideale instapper, zou het met zichzelf concurreren. In plaats daarvan is de camera met zijn prijskaartje van 2.800 euro een toestel geworden voor zij die net iets meer willen. Zoals een kantelbaar scherm, meer megapixels of ondersteuning voor 10-bit video. 

Sony a7 IV

Ontwerp

De Sony A7 IV lijkt misschien op een kloon van zijn voorganger (en op alle andere Sony-camera’s), maar er zijn aardig wat upgrades te ontdekken die de camera zoveel leuker maken in gebruik. 

Bovenaan vind je bijvoorbeeld een verbeterde elektronische zoeker (EVF) met een resolutie van 3,69 miljoen pixels en een verversingssnelheid van 120 fps. Dit is vrij standaard geworden op dit prijspunt, maar desondanks een aardige upgrade van de 2,6 miljoen van de a7 III. Het verschil is dan ook duidelijk te merken, bijvoorbeeld bij het volgen van bewegende onderwerpen.

Onder de zoeker vinden we op de a7 IV een touchscreen terug dat in alle richtingen roteerbaar is; bij de a7 III kun je het schermpje enkel naar boven en beneden kantelen. Dit zorgt ervoor dat je als vlogger eindelijk jezelf kan zien tijdens het filmen of gewoon makkelijk een zelfportret kan maken. De menu’s zijn voorzien van de nieuwe user interface die we ook al bij de Sony a1 zagen en navigeren kan nu ook met je vinger (eindelijk!). Het geheel is ook wat duidelijker te navigeren en er is een favorietenlijstje voorzien, toch staan er hier en daar nog steeds zaken op een vreemde plaats. 

In de hand voelt de camera beter aan dan zijn voorganger en dat komt door de nieuwe grip. Deze is groter en tegelijk ook comfortabeler, maar voelt toch herkenbaar aan als je ooit al eens een Sony-camera hebt vastgenomen. Onder de programmakeuzeknop is een nieuwe ring toegevoegd die je toelaat om snel te wisselen tussen de modi voor foto, video en S&Q (voor slow-motion opnames en time lapses). Een prominent geplaatste rode opnameknop maakt dan weer duidelijk dat de a7 IV ontworpen is voor de hybride gebruiker. De knop voor belichtingscompensatie kan nu vergrendeld worden om ongelukken te vermijden.

Verder vind je alles waar je het zou verwachten. Achteraan heb je een joystick om autofocuspunten te selecteren, een AF-On-knop voor back-button focus en een scrollwiel met de nodige weerstand zodat je makkelijk je sluitertijd kan aanpassen. Ook het vernoemen waard is de multi-interface hotshoe bovenaan, waardoor je deze kan combineren met microfoons zoals de ECM-W2BT of ECM-B1M (die voorlopig niet meer geproduceerd wordt) zonder extra kabels. Opnieuw een voordeel voor fans van video. 

Prestaties en autofocus

De Sony a7 IV zet de camerawereld niet op zijn kop zoals de a7 III dat wist te doen in de toen nog jonge markt van systeemcamera’s, maar de upgrades zijn daarom niet minder interessant. Zo brengen ze de camera dichter bij de Canon EOS R6, wat betekent dat het een geweldige keuze is voor iedereen van natuurfotografen tot huwelijksfotografen. 

De sterke prestaties van de Sony a7 IV zijn vooral te danken aan de Bionz XR processor, dezelfde die we terugvinden in de Sony a1. Deze zorgt voor twee belangrijke verbeteringen: toegang tot de laatste nieuwe autofocustechnologie en een veel grotere buffer voor burstfotografie. 

  • Model: Robine De Vliegher

Weliswaar is het aantal frames in de burstmodus met 10 frames per seconde hetzelfde gebleven, maar dat is dan wel met flink grotere bestanden. De a7 IV maakt namelijk gebruik van een 33MP-sensor waar de a7 III het nog moet doen met een versie van 24 megapixels. Op papier is dit trager dan de 20 beelden per seconde van de Canon EOS R6, maar de autofocus en grootte van de buffer maken hier het verschil. Sony claimt immers dat je in combinatie met een CFexpress-kaartje tot 828 foto’s kan maken voordat de buffer vol zit. Tijdens onze tests maakten we nooit meer dan een minuut foto’s van een onderwerp, maar zelfs bij langere bursts liepen we nooit tegen de buffer aan. 

Doe je een burst van vijftig foto’s, dan is de kans bovendien groot dat er heel wat scherpe exemplaren bij zitten. Het laatste nieuwe AF-systeem van Sony is immers voorzien van Eye AF voor mensen, dieren en vogels (en dat voor foto én video). Dat is een grote upgrade ten opzichte van de a7 III en loopt gelijk met de Canon EOS R6. 

Video en livestreamen

Omdat het gaat om een hybride camera, willen we toch even kort de videomogelijkheden aanhalen. Zo zullen filmmakers de sprong naar 10-bit 4:2:2 color sampling geweldig vinden. De videobitrate is dan weer gestegen van 100 Mbps naar 600 Mbps. 4K 30p kan in combinatie met de volledige sensor, maar voor 4K 60p ben je helaas aangewezen op een Super 35 crop, die vergelijkbaar is met een APS-C-sensor. Jammer, maar Sony wil natuurlijk ook nog de a7S III verkopen. Andere leuke extra’s zijn focus mapping en de aanwezigheid van S-Cinetone kleurprofielen.

Wij gingen ook uitgebreid aan de slag met de a7 IV tijdens het livestreamen. Dit werkte heerlijk vlot zonder nood aan een capture-kaart. De camera sluit je simpelweg aan via usb, waarna je de livestreaming modus activeert. Vanaf dat punt is de a7 IV te gebruiken als eender welke webcam. Na meer dan een uurtje streamen kregen we wel te maken met oververhitting, waarna de camera zichzelf uitschakelde. Gelukkig konden we de temperatuurlimiet verhogen in het menu; daarna ondervonden we geen problemen meer. Dit terwijl de camera eigenlijk niet veel warmer werd dan voordien. Deze mogelijkheid is zeker een pluspunt voor content creators zie ook al eens streamen (of videobellen), want het verschil met een traditionele webcam is enorm en zal door iedereen opgemerkt worden. 

Beeldkwaliteit

Wie gehoopt had op een enorm verschil in beeldkwaliteit dankzij de nieuwe sensor met 33 megapixels, komt misschien een beetje bedrogen uit. De hogere resolutie is enorm welkom als je de gewoonte hebt om je foto’s te croppen, maar de echte verschillen zijn bij de a7 IV op andere vlakken te vinden. 

Meer megapixels helpen natuurlijk wel bij het verwerken van beelden en dat merken we bijvoorbeeld aan de prestaties in weinig licht. Op het moment van schrijven konden we nog niet aan de slag met de RAW-bestanden (Lightroom ondersteunde de files nog niet), maar de eerste indrukken zijn alvast veelbelovend. Verwacht bovendien tot ISO 6400 te kunnen gaan met zeer goede resultaten. 

Op het vlak van IBIS (interne beeldstabilisatie) biedt de a7 IV tot 5,5 stops aan compensatie, waardoor je zelfs met lage sluitertijden nog scherpe resultaten krijgt. 1/30 seconde was zelden een probleem en de durvers kunnen zelfs tot 1/10 sec gaan. Zeer welkom, want zo heb je minder snel een statief nodig.

Eindoordeel Sony a7 IV

Na het lezen van al deze mogelijkheden is de kans groot dat je als hobbyfotograaf begint te dromen van de a7 IV. De kans is ook groot dat het prijskaartje net te hoog ligt voor jouw budget, zeker als je er nog de bijbehorende hoogwaardige lenzen bij optelt. Wij hadden de camera dan ook liever aan de (introductie-)prijs van de a7 III gezien, maar door de vele toevoegingen ten opzichte van zijn voorganger – en niet te vergeten de aanhoudende chiptekorten – vinden we de prijs, zij het schoorvoetend, wel gerechtvaardigd. 

De Sony a7 IV zal dus niet voor iedereen hun eerste systeemcamera worden en dat komt natuurlijk door de vele alternatieven voor beginners, waaronder de Nikon Z5 of Z6 II, de Fujifilm X-T4 en natuurlijk Sony’s eigen a7 III. Beschouw jij jezelf echter als een hybride contentmaker, dan zullen deze exemplaren steeds één of meerdere belangrijke features missen en dan heb je met de a7 IV wel een echte all-in-one camera (op 4K 60p zonder crop na dan).

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in