Op uitnodiging van Olympus mocht ik in het chique Kitzbühel een dag fotograferen met zijn nieuwste camera voor liefhebbers, de OM-D E-M5 Mark III. Lees hier mijn ervaringen met deze compacte systeemcamera. Hij doet wat betreft snelheid en autofocus nauwelijks nog onder voor het vlaggenschip E-M1 Mark II.

In de OM-D-lijn van systeemcamera’s met Micro Four Third-systemen heeft Olympus telkens drie modellen in het assortiment. Waar de E-M10 geschikt is voor nieuwbakken fotografen en de E-M1-modellen voor professionals, zit de E-M5 daar precies tussenin. Sinds 2012 zijn er twee E-M5-modellen verschenen. Telkens werden die gewaardeerd vanwege hun indrukwekkende prestaties in een compacte, weerbestendige behuizing. Ideaal voor de gevorderde fotograaf die weet waar hij mee bezig is. De verschillende OM-D-camera’s worden steeds om de drie, vier jaar geüpdatet. Dit jaar is het de beurt aan de OM-D E-M5. Daarmee is deze camera inmiddels aanbeland bij de derde generatie. Hij kreeg dus het predicaat Mark III mee.

Verspreid over twee dagen mocht ik 24 uur een preproductiemodel van de OM-D E-M5 Mark III aan de tand voelen. In deze review lees je mijn bevindingen over een dag fotograferen met Olympus’ nieuweling in het zonovergoten skigebied rond het Oostenrijkse Kitzbühel.

Olympus OM-D E-M5 Mark III
De JPEG-foto’s die uit de Olympus OM-D E-M5 Mark III komen tonen mooie, natuurlijke kleuren. (f/5.6, 1/1250, ISO 200, 54 mm kleinbeeldequivalent)

Verbeterde ergonomie

Op het eerste gezicht lijkt er weinig veranderd aan het compacte ontwerp met retro-uiterlijk van de vorige E-M5’s. Toch heeft Olympus wel degelijk het een en ander bijgeslepen aan de body. Het resultaat is een camera die nog comfortabeler in de hand ligt.

Ten eerste is er de grotere handgreep, die steekt een paar millimeter meer naar voren. Ook de duimsteun aan de achterkant is wat hoger. Beide ingrepen zorgen ervoor dat je de Mark III bij het fotograferen net een beetje steviger in de rechterhand kan vasthouden.

Hoewel de camera ook in de breedte een ietsjepietsje groter is, heeft Olympus het toch klaargespeeld om de nieuweling ruim vijftig gram lichter te maken dan de Mark II. De OM-D E-M5 Mark III weegt inclusief geheugenkaart en batterij slecht 414 gram. Het gewichtsverlies is waarschijnlijk grotendeels te verklaren met het feit dat de body niet van metaal, maar van plastic is gemaakt.

Zowel landschapsfoto’s als detailshots worden met veel detail en kleurnuances vastgelegd door de nieuwe E-M5. (f/11, 1/60, ISO 250, 42 mm kleinbeeldequivalent)

Ondanks die materiaalkeuze voelt de nieuwste E-M5 niet minderwaardig aan. De bouwkwaliteit is dik in orde. Bovendien is de body op de belangrijkste punten afgedicht met rubber. Daardoor kunnen stof en regendruppels niet tot de interne onderdelen doordringen. Volgens opgave werkt de camera ook bij vriestemperaturen tot minus 10 graden Celsius. In de vorstige en vochtige weersomstandigheden voor zonsopkomst op de Hahnenkamm, een berg van zo’n 1,7 kilometer boven zeeniveau, gaf de E-M5 Mark III dan ook geen krimp.

Aangepaste knoppenlay-out

Van bovenaf gezien oogt de Mark III wel degelijk anders dan de Mark II. Met een betere bediening in het achterhoofd heeft Olympus de lay-out van knoppen en draaiwielen grotendeels op de schop gegooid. Zat het programmakeuzewiel met vergrendelingsknop op de tweede generatie E-M5 nog linksboven, op de nieuwste M5 is hij verplaatst naar rechts, direct naast het zoekerhuis. Op het keuzewiel is de modus Photo Story (waarmee je fotocollages maakt) verdwenen. In de plaats daarvan kun je met het wiel van de Mark III (naast de gebruikelijke P, S, A, M en video) kiezen voor een zelf te programmeren modus en de bulb/live composiet-modus. Een verstandige verandering gelet op de doelgroep van de E-M5. Gevorderde fotografen zullen deze functies meer waarderen en vaker gebruiken.

Het programmawiel is op de Mark III naar rechts verschoven.

Verder biedt het programmawiel opties voor een modus met een van de 16 beschikbare filters en de scènemodus. In die laatste stand kies je veelvoorkomende onderwerpen zoals kinderen, nachtlandschap, vuurwerk en macro. De camera past zijn instellingen daar automatisch op aan. Keuze genoeg, want in totaal biedt de camera 28 van dit soort motiefprogramma’s. Als je in de filtermodus fotografeert in RAW, worden de filters alleen toegepast op een JPEG-kopie van het beeld. Zo heb je altijd nog het onbewerkte origineel achter de hand.

Extra knoppen

Links van het zoekerhuis vind je nog steeds de aan-uitschakelaar. Daarbovenop zitten nu twee knoppen. Met de ene wissel je tussen zoeker en Liveview, wat in het menu overigens ook kan worden geautomatiseerd. Met de andere knop bepaal je de doorvoersnelheid van de camera en de (vertraging van de) zelfontspanner. Ook kan je met deze knop kiezen voor fotograferen met de elektronische sluiter. Die komt van pas als je sluitertijden korter dan 1/8000 seconde wilt gebruiken. Of in situaties waarbij het geluid van de sluiter niet gewenst is, zoals bij straatfotografie en huwelijken.

Bovendien kun je met deze knop de zogenaamde Tripod High Res Shot-functie inschakelen. Hiermee maak je 8 opeenvolgende opnames, waarbij de beeldsensor telkens in stappen van een halve pixel verschuift. De beelden worden vervolgens samengevoegd tot één foto met een resolutie van ongeveer 50 megapixel. Deze functie is ideaal voor bijvoorbeeld landschapsfoto’s en productfotografie in een studio. Ze is niet bruikbaar als het om bewegende beelden gaat.

De E-M5 Mark III heeft twee instelwielen. Met behulp van de voorste regelaar pas je in de P-, A- en S-modi snel de belichting van je beeld aan. Bij volledige handmatige bediening moet je hiervoor ook de knop voor de belichtingscorrectie ingedrukt houden. Deze zit net naast het voorste instelwiel. De achterste regelaar gebruik je in de semi-automatische modi om het diafragma, de sluitertijd of de combinatie ervan te veranderen. Verder heeft de Mark III nog een button om de ISO-waarde snel te veranderen. Deze is boven op de duimsteun aan de achterkant geïntegreerd.

Achterkant Olympus OM-D E-M5 Mark III

Bekeken van de achterkant zijn de Mark II en III nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Het grootste verschil is de toegevoegde AEL/AFL-button, waarmee je de belichting vergrendelt. Voor de vergrendeling hoef je de knop niet vast te houden, en op het scherm verschijnt de melding AEL als prettige herinnering dat de belichting is vergrendeld. Met dezelfde knop beveilig je beelden tegen toevallige verwijdering in de afspeelmodus.

Op dezelfde plek vind je ook een handig Fn-hendeltje, waarvan je in het menu de functie bepaalt. Hiermee kun je bijvoorbeeld de voorste en de achterste regelaar van functie laten wisselen, de filmstand activeren of van AF-modus wisselen.

Dankzij het draaibare scherm hoef je voor dit soort opnames niet op de grond te gaan liggen. (f/2.8, 1/325, ISO 200, 42 mm kleinbeeldequivalent)

De achterzijde biedt verder dezelfde knoppen als de MII. Rechts staan een vierwegkanteltoets, die je onder meer gebruikt voor doorlopen van menu en het selecteren van het AF-punt. Ook vind je hier vier knoppen voor het menu, snelle informatie over camera-instellingen, de afspeelmodus en het verwijderen van beelden.

Touchscreen en zoeker

Links daarvan prijkt een 3inch-LCD-scherm dat met een resolutie van 1037 x 1000 pixels een voldoende scherp beeld met krachtige kleuren toont. Het is in zeven helderheidsniveaus in te stellen, waardoor het ook tijdens de extreem zonnige uurtjes in Oostenrijk goed af te lezen was. Het touchscreen is in alle posities te manoeuvreren, en geeft je zo veel mogelijkheden om vanuit lastige standpunten te fotograferen. Het reageert bovendien zonder noemenswaardige vertraging op de aanraking van je vingers.

Ook met de elektronische zoeker is het goed fotograferen. Deze geeft een natuurgetrouw beeld met 2,36 miljoen punten, waarbij ook de camera-instellingen rondom het beeld duidelijk zijn af te lezen.

Snelheidsboost

De belangrijkste veranderingen zitten verstopt in de behuizing. Voor een flinke prestatieboost heeft Olympus namelijk een aantal onderdelen van zijn topmodel OM-D E-M1 Mark II ingebouwd. Zo beschikt de E-M5 Mark III over zo’n 25 procent meer pixels dankzij dezelfde 20,4 megapixel-sensor als dat vlaggenschip. Bovendien is de reactie- en verwerkingstijd van de Mark III stukken sneller, omdat van het topmodel ook de TruePic VIII-beeldprocessor is overgenomen. Dat maakt de camera beter geschikt voor actie-opnames. De E-M5 Mark III heeft twee burstmodi. In de hoogste burstmodus maakt de camera reeksen van 10 beelden per seconde, waarbij de belichting en focus wordt gelockt op de eerste foto. In de lage burstmodus schiet de camera met 6 beelden per seconde, maar blijft ze de focus en belichting aanpassen bij elke foto. Een mountainbiker die de Hahnenkamm afdaalde bleef met die instelling perfect scherp en belicht.

De mountainbiker bleef met 6 frames per seconde perfect scherp en belicht. (f/4, 1/4000, ISO 100, 68 mm kleinbeeldequivalent)

Maximaal 30 beelden per seconde

Voor minder voorspelbare bewegende onderwerpen, zoals vliegende vogels of andere dieren, is de Pro Capture-modus beter geschikt. Hiermee start je de opname door de ontspanknop tot de helft in te drukken. Op het moment dat je de knop volledig indrukt, kan je met terugwerkende kracht kiezen uit de maximaal 14 beelden die in de buffer zijn opgeslagen. Ook hierbij heb je weer de keuze uit een hoge en lage burstmodus. In de hoge maakt de camera met de elektronische sluiter maar liefst 30 beelden per seconde, maar zonder continue autofocus. Deze modus is dus alleen geschikt als je verwacht dat de afstand tussen onderwerp en camera niet veel verandert. In de tragere Pro Capture-modus fotografeert de E-M5 Mark III met een snelheid van 10 frames per seconde, waarbij ze voor elke opname scherpstelt.

Autofocus

In Oostenrijk kon ik het nieuwe autofocussysteem goed in de praktijk aan de tand voelen. Dit systeem is namelijk ook overgenomen van de topmodellen in de OM-D-reeks, en Olympus heeft het algoritme bovendien verbeterd. Het werkt met 121 fasedetectiepunten op de sensor, waar de voorganger het nog moest doen met 81 minder betrouwbare contrastpunten. De eerste ervaringen zijn indrukwekkend. Het focuspunt bepaal je heel comfortabel met een druk op het touchscreen of met de kanteltoets achterop. Door de ontspanner half in te drukken stelt de camera snel scherp op het aangegeven onderwerp.

Het autofocus heeft weinig moeite om de aangegeven onderwerpen te volgen. (f/4, 1/8000, ISO 100, 200 mm kleinbeeldequivalent)

De focus blijft dan in verreweg de meeste gevallen goed plakken. In de bergen rond Kitzbühel wist de E-M5 Mark III bijvoorbeeld een zwevende paraglider en mountainbikers die met een vaartje naar beneden fietsten goed scherp in beeld te houden. Bij het maken van portretten bewees de automatische gezichts- en oogherkenning zijn nut. Hierdoor hoefde ik me geen zorgen te maken dat het gezichten van mensen niet scherp in beeld waren.

Stabilisatie en video

Olympus heeft ook de 5-assige beeldstabilisatie verder verfijnd. De beeldprocessor stuurt dit systeem aan op basis van een gevoelige gyrosensor en beeldanalyse. Daarbij corrigeert het zowel hoek-, kantel- als rolonscherpte, wat je de mogelijkheid biedt om zo’n 5,5 sluitertijdstappen langer vanuit de hand te fotograferen en filmen. In combinatie met de beeldstabilisatie van ondersteunende lenzen komt de E-M5 Mark III zelfs tot ongeveer 6,5 sluitertijdstappen compensatie. Dat merk je vooral bij minder goede lichtomstandigheden en bij tele-opnames.

Bewegende beelden legt de Mark III vast met een maximale resolutie van 4K 30p. De automatische scherpstelling blijft ook dan goed zijn werk doen. Een microfoonaansluiting is aanwezig om de beelden van beter geluid te voorzien.

Conclusie

Het gewichtsverlies en de verbeterde ergonomie zijn welkome verbeteringen voor de nieuwste E-M5. Daarmee ligt de compacte camera nog comfortabeler in de hand, ook na vele uren achtereen fotograferen. De camera heeft ruim voldoende wielen en knoppen om snel de juiste instellingen te veranderen. Zo kun je zonder een blik te werpen op de camera rustig je beelden maken. Omdat het scherm in elke positie te draaien is, heb je de volledige vrijheid om vanuit elke positie te fotograferen. Het verbeterde autofocussysteem is in combinatie met de nieuwe sensor en processor een grote stap voorwaarts bij het maken van actiefoto’s.

Specificaties Olympus OM-D E-M5 Mark III

Olympus OM-D E-M5 Mark III
  • Adviesprijs: 1.199 euro
  • Resolutie: 5.184 x 3.888 pixels
  • Sensor: Micro Four Thirds Live MOS-sensor, 17,3 x 13 mm
  • Gevoeligheid: ISO 200-25.600
  • Opnamestand: P/A/S/M/Bulb/C/Video/Art/Scène/Automatisch
  • Lichtmeting: ESP, spot, centraal gewogen gemiddelde, highlight, schaduw
  • Scherpstelling: 121 cross-type fasedetectiepunten op sensor
  • Burstmodus: 10 fps, 6 fps met continue AF/AE
  • Geheugen: SD
  • Afmetingen: 125 x 85 x 50 mm
  • Gewicht: 414 g (inclusief batterij en SD-kaart)
  • Website: www.olympus.be

Op deze pagina kun je nog meer foto’s van de perstrip naar Kitzbühel bekijken.

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in