De inmiddels zo’n drie jaar oude G80 werd toentertijd ontvangen met lovende kritieken. Die camera had een ideale balans tussen bouw, bediening, prijs en functies voor fotografie en video. De concurrentie heeft in de tussentijd niet stilgezeten, dus heeft Panasonic zijn succesnummer zowel vanbinnen als aan de buitenkant op belangrijke punten verbeterd. Zo is onder meer de behuizing een klein beetje groter, heeft de G90 meer knoppen en is er – ideaal voor videoliefhebbers – een hoofdtelefoonaansluiting.
Voor deze review kreeg ik van Panasonic de G90-kit met 12-60mm-lens toegestuurd. Deze heeft een adviesverkoopprijs van 1.199 euro. Wil je met een groter bereik kunnen fotograferen, dan betaal je voor de kit met 14-140mm-objectief 1.399 euro.

G90

Bouw en bediening

De body voelt betrouwbaar aan: de behuizing is gemaakt van een magnesiumlegering en heeft een bovengemiddelde bouwkwaliteit voor een camera in deze prijsklasse. Bovendien geeft het een veilig gevoel te weten dat de camera stof- en spatwaterbestendig is omdat alle naden en knoppen afgedicht met rubber. Mits voorzien van een eveneens gesealde lens (zoals de kitlenzen), neem je de camera dus gerust mee in een regenbui of andere uitdagende situaties.

Vooral aan de handgreep merk je dat Panasonic de body iets groter heeft gemaakt. Deze is enkele millimeters dieper en breder dan de greep van de G80. Dat geeft je niet alleen een betere grip waardoor je de camera steviger kunt vasthouden, er bovenop is nu ook ruimte voor extra knoppen. Waar je op de voorganger achter de ontspanknop alleen een (programmeerbare) knop voor de belichtingscompensatie tot je beschikking hebt, vind je op de G90 op deze plek drie knoppen. Hiermee verander je met je wijsvinger snel de witbalans, ISO en belichtingscompensatie. Omdat deze drie verschillende oppervlaktes hebben (de linker is bolvormig, de middelste heeft twee puntjes, de rechter is plat), herken je ze ook op de tast. Direct erachter bevindt zich de opnameknop voor video en een indicatielampje dat brandt als de camera wordt opgeladen of een draadloze verbinding heeft.

Twee instelwieltjes

Met het instelwieltje dat is geplaatst rond de afdrukknop, verander je de instellingen van de G90 met je wijsvinger. Een tweede instelwiel zit rechtsachter boven op de behuizing en is heel comfortabel met de duim te draaien – niet te strak en met prettige klikken en profiel. Op dit wieltje vind je nog een programmeerbare knop, standaard kun je er snel de functie van het wiel mee veranderen. De instelling pas je in het menu aan je eigen manier van fotograferen aan.

Veel tekening in de donkere én lichte partijen: de G90 heeft een goed dynamisch bereik. (f/4.5, 1/4000, ISO 200, 50 mm kleinbeeldequivalent)

Links en rechts van de opklapbare flitser en de hotshoe staan twee keuzewielen tot je beschikking. Zoals het hoort draaien deze wat stugger om ze niet onbedoeld te verdraaien. Ze zijn voorzien van een nadrukkelijker reliëf om de weerstand makkelijk te overwinnen als ze wel van positie moeten veranderen.

Met het rechter wiel – waaraan ook de aan-uitkop zit – bepaal je de modus van de G90. Je hebt de keuze uit tien programma’s. Natuurlijk zijn er de standaard P, A, S en M, alsmede een scènemodus en Panasonics iA-modus. Die laatste is de automatische modus die net als op de eerder gereviewde TZ95 (Shoot 71) en LX100 ii (Shoot 69) ook op de G90 nette resultaten levert. Verder kun je aan dit wiel twee eigen programmamodi koppelen. Ten slotte is er de creatieve filmmodus waarbij je je eigen video-instellingen bepaalt. In tegenstelling tot filmen met de eerder genoemde videoknop kun je in deze modus tijdens de opname niet met de ontspanner fotograferen.

Achteraf de beste foto selecteren

Met linker wiel boven op de camera bepaal je de drivemodus. Hiermee kies je de doorvoersnelheid (enkel, burst of selftimer), een time-lapse/stopmotionmodus of een van de twee razendsnelle burstmodi waarbij je achteraf de beste foto selecteert. Met de instelling 4K Photo maakt de G90 een reeks opnamen van 8 megapixel met een snelheid van 30 frames per seconde. Handig is dat je op de G90 tijdens het schieten markeringen kunt toevoegen (op de G85 was dat niet mogelijk), zodat je de belangrijkste momenten sneller terugvindt. De Post Focus-modus koppelt de AF-technologie van de camera aan 4K Photo: tijdens de burst wordt het scherpstelpunt telkens een stukje verlegt. Als de beelden zijn vastgelegd, kies je het beeld waarop de focus het best is.

Aan de achterkant van de camera bevindt zich een OLED-touchscreen (voorganger G80 had een kwalitatief mindere LCD) van drie inch dat in vrijwel elke positie te kantelen is. Het scherm heeft een resolutie van iets meer dan 1 miljoen pixels en geeft een voldoende scherp en kleurvol beeld. Zoals bijna elk scherm is het in vol zonlicht echter nauwelijks af te lezen, dus is het prettig dat je ook met de elektronische zoeker de compositie kunt bepalen. Deze OLED-viewfinder heeft een resolutie van ruim 2,3 miljoen pixels en toont 100 procent van het beeld. Zoals bij de meeste zoekers zijn de beelden hierin wat fletser dan op het scherm, maar de verversing ervan is hoog genoeg om niet te schokkerig over te komen.

Schakelaar en vierwegstoets

Met de ronde 4-wegtoets blader je door menu’s en foto’s of verander je de instellingen. Drie van de vier posities ervan zijn te koppelen aan zelf te kiezen functies. Hetzelfde geldt voor de Fn2- en Fn3-knoppen die je ook achterop vindt. Boven het schermpje is er nog een AF/AE-knop, met daaromheen een schakelaar die je snel laat switchen tussen de focusmodi handmatig, AF-S en AF-C. Beide zijn zo gepositioneerd dat je ze met de duim makkelijk kan bedienen.

De G90 gaat goed om met contrastrijke onderwerpen. (f/5.2, 1/4000, ISO 200, 70 mm kleinbeeldequivalent)

Filmliefhebbers zullen de toevoeging van hoofdtelefoonuitgang waarderen. Deze zit achter een rubberen klepje samen met de hdmi-, remote en micro-usb-aansluiting. De microfooningang is naar boven verplaatst en heeft nu een eigen klepje, waardoor de microfoonkabel minder snel in de weg zit van het scherm en de andere poorten afgeschermd blijven. Bovendien is dit nu een 3,5mm-ingang waar de G80 nog de minder courante 2,5mm-versie had. Over aansluitingen gesproken: je kunt de batterij via usb in de camera opladen.

De G90 heeft Bluetooth en wifi aan boord om beelden via de Panasonic Image App op je smartphone direct te delen of de camera op afstand te bedienen. Zoals bij meer moderne camera’s verloopt het koppelen niet altijd even vlekkeloos, maar eenmaal verbonden functioneert de app prima.

Zo presteert de Panasonic G90

Vergeleken met zijn voorganger heb je dankzij de nieuwe Digital Live MOS-sensor van 20,3 megapixels bij de G90 ruim 25 procent meer beeldresolutie tot je beschikking. Er is geen low-passfilter ingebouwd om zoveel mogelijk details te kunnen vastleggen. De foto’s die ik maakte zijn erg scherp, dankzij de extra megapixels kun je nog verder inzoomen om de details te ontdekken. Volgens Panasonic zorgt de nieuwe sensor in combinatie met de Venus Engine voor natuurlijke en getrouwe beelden met een groot dynamisch bereik. Dat kan ik onderschrijven. De meeste foto’s maakte ik overdag op extreem zonnige dagen. Zeker op lagere ISO-gevoeligheden die je dan gebruikt, laten de foto’s veel tekening zien in zowel de lichte als de donkere partijen. Het is duidelijk dat de moderne Micro Four Thirds-sensoren op dit gebied niet of nauwelijks onderdoen voor de iets grotere APS-C-sensoren.

Ook de kleuren en contrasten van de jpeg’s zijn mooi en krachtig, nabewerken is meestal niet nodig. Op het gebied van ruis presteert de nieuwe sensor naar behoren. Tot ISO 1600 is dit nauwelijks zichtbaar en ook de meeste beelden genomen met ISO 3200 zijn zonder dat het echt ruist op redelijk formaat af te drukken. Daarboven loop je toch tegen de beperkingen van de relatief kleine sensor aan.

Het gebladerte van de bomen legt de G90 met veel details vast. (f/9, 1/320, ISO 200, 66 mm kleinbeeldequivalent)

Nieuw ten opzichte van de G80 is dat de interne beeldstabilisatie over vijf assen via de functie Dual I.S. 2 kan worden gecombineerd met de stabilisatie van ondersteunde lenzen. Dit werkt zowel bij het fotograferen als bij het filmen. Dat levert tot maximaal 5 stops compensatie op, waardoor ik vanuit de hand langere brandpuntsafstanden en sluitertijden kon hanteren.

Scherpstellen met de G90


Het AF-systeem van de G90 stelt razendsnel scherp (volgens opgave in 0,07 seconden). Bij het fotograferen van mensen werkt de Face/Eye Detection AF goed, deze detecteert automatisch gezichten die in beeld zijn en stelt vervolgens scherp op de ogen. Met behulp van de Depth From Defocus (DFD) technologie volgt de G90 bewegende onderwerpen in veel gevallen accuraat, handig is dat je zelf de gevoeligheid van de AF aan het onderwerp kan aanpassen. Zo maak je fotoreeksen van 6 frames per seconde in de AF-C-stand (in AF-S is dit 9 fps). Wel moet het AF-systeem regelmatig even zoeken naar de juiste focus, wat soms stoort bij het filmen met de G90.

Natuurlijk ondersteunt de nieuwe Panasonic ook andere methoden van scherpstellen. Wil je nauwkeurig scherpstellen op specifieke gebieden dan kies je Pinpoint AF, in de stand Custom Multi AF selecteer je een van de 49 focusdetectie-gebieden. Als het licht beperkter is, kies je het best voor Low Light AF, dat levert dan de beste resultaten. Bij het handmatig scherpstellen is het ideaal dat de delen die in focus zijn met een kleur worden aangegeven (Focus Peaking).

Dit soort traag bewegende onderwerpen volgt het autofocussysteem zonder problemen. (f/5.6, 1/320, ISO 200, 120 mm kleinbeeldequivalent)

De G90 kan met fulltime AF filmen in Full HD-resolutie bij 60p/50p, 4K-opnames worden tot 30p ondersteunt. Daar zit wel een addertje onder het gras, het beeld wordt namelijk 1,25 gekropt. Opnames in de groothoekstand van het 12-60mm-objectief hebben daarom een vergelijkbare beeldhoek als opnamen op 30 mm in kleinbeeldequivalent. Wil je die beperking niet, dan kun je de grotere broer, de Lumix G9, overwegen. Een mooie toevoeging voor filmliefhebbers is V-Log L. Waar je hiervoor op eerdere Panasonics zoals de GH4 en GH5 nog extra moest betalen, is dit bij de G90 standaard aanwezig. V-Log L geeft je een groter dynamisch bereik in de nabewerking van de kleuren van je ­videobeelden.

Conclusie

Panasonic heeft goed geluisterd naar de wensen van zijn klanten. Dankzij een beter geplaatste microfooningang, de toevoeging van een aansluiting voor een hoofdtelefoon en de mogelijkheden die V-Log L biedt in de nabewerking is de G90 nog beter geschikt voor filmliefhebbers. Die zullen de 1,25 crop dan wel voor lief moeten nemen. Voor wie het liever bij fotograferen houdt, zijn de extra pixels, de betere stabilisatie en de verbeterde ergonomie interessante pluspunten.

Specificaties G90

Panasonic Lumix DC-G90
Prijs: 1.199 euro (incl. 12-60mm-lens)
Resolutie: 5.184 x 3.888 pixels
Sensor: Live MOS-sensor, 17,3 x 13 mm
Lensvatting: Micro Four Thirds
Gevoeligheid: ISO 200-25.600 (uitbreidbaar tot 100-25.600)
Lichtmeting: Multi, centrum, spot
Scherpstelling: Contrast AF-systeem met DFD-technologie
Burstmodus: 9 fps bij AF-S/MF, 6 fps bij AF-C
Geheugen: SD
Afmetingen: 130 mm x 94 mm x 77 mm
Gewicht: 553 g (inclusief batterij en SD-kaart)
www.panasonic.be

G90

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in