AP heeft bekendgemaakt dat Sony de enige leverancier van foto- en videoapparatuur wordt voor al zijn visuele journalisten over de hele wereld.
Associated Press (AP) heeft een deal met Sony gesloten waarin de elektronicagigant de exclusieve leverancier van foto- en videoapparatuur wordt voor de videojournalisten en persfotografen van het Amerikaanse persbureau. In het kader van de samenwerking zal Sony alle AP-journalisten op 250 locaties in 100 landen van de wereld voorzien van camera’s, objectieven en ondersteuning.
Sony begint direct met het leveren van de beeldproducten, waaronder zijn fullframe systeemcamera’s, 4K XDCAM-videocamera’s en zijn assortiment van 57 objectieven met E-lensvatting, waaronder G Master-modellen. Als de overgang naar de producten van Sony is voltooid, zullen de videojournalisten en fotografen van AP voor het eerst zijn uitgerust met hetzelfde merk camera’s. Daardoor kunnen de journalisten volgens het persbureau nog makkelijk samenwerken, in welk medium dan ook.
AP krijgt niet alleen producten van Sony
Sony gaat voor het nieuwsagentschap niet alleen de fysieke producten verzorgen. De twee partijen hebben ook aangegeven te gaan samenwerken om de workflow en de efficiëntie van de veldactiviteiten van het de nieuwsorganisatie te verbeteren. Als voorbeeld geven de twee het testen van 5G-mogelijkheden om de nieuwsbeelden snel te kunnen distribueren via mobiele netwerken. Daarvoor zullen de Xperia-telefoons van Sony worden ingezet.
De journalisten van AP maken zo’n 3000 foto’s en 200 video’s per dag. “De spiegelloze technologie in Sony’s camera’s zorgt voor een volledig stille werking, wat betekent dat onze fotojournalisten kunnen werken in omgevingen zonder de scène om hen heen te onderbreken”, volgens AP Director of Photography J. David Ake. “Dit is een enorme sprong voorwaarts in de fotojournalistiek.”
AP’s adjunct-hoofdredacteur voor visuele en digitale journalistiek Derl McCrudden zegt dat de innovatiegeschiedenis van Sony goed aansluit bij zijn visie voor de toekomst van visuele journalistiek. “AP zet zich in om de beste beeldspraak te leveren aan onze aangesloten nieuwsorganisaties en klanten over de hele wereld. Met de geavanceerde apparatuur en technologie van Sony kunnen we dat doen door onze fotografen en videojournalisten sneller en flexibeler te maken. Uiteindelijk creëren we daarmee betere visuele journalistiek.”
Wil je beter leren fotograferen?
Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (6x per jaar).
Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.