Het is moeilijk om iets mis te vinden aan de Panasonic Lumix S5 II. De camera ligt goed in de hand en is betrouwbaar in gebruik, met intuïtieve knoppen en heel wat paardenkracht onder de behuizing.
De beelden van de 24 megapixel sensor zijn scherp en hetzelfde geldt voor 6K video. Beeldstabilisatie is uitstekend en Panasonic komt nu ook -eindelijk- met phase detection autofocus. Als je een hybride full-frame camera wil voor foto en video, dan is de S5 II onverslaanbaar aan deze prijs, en al zeker met de 20-60mm kitlens.
Op dit moment is er geen full-frame camera onder de 2000 euro die meer te bieden heeft dan de Panasonic Lumix S5 II. Het is de opvolger van de Lumix S5, een camera die ook zeer goede scores mocht ontvangen. De S5 II komt met heel wat verbeteringen. Enkele hoogtepunten zijn een nieuwe 24 megapixel full-frame sensor en 6K 30p video opnames, waarvan zowat alle opties beschikbaar zijn in 10-bit. Bovendien is de S5 II niet gelimiteerd tot een 16:9 video aspect ratio zoals de meeste camera’s. Je kan immers opnemen met de volledige sensor, goed voor een aspect ratio van 3:2. Ongecropte video is natuurlijk niets nieuw en was al terug te vinden in de Lumix GH5 met zijn 4:3 aspect ratio, maar veel camera’s (waaronder de Canon EOS R3 en Nikon Z9) verplichten een 16:9 crop, wat de pixels boven- en onderaan doet wegvallen. De extra ruimte die de S5 II toelaat, maakt het makkelijker om video’s op te nemen in 4:3, 1:1 of zelfs 9:16.
De beeldstabilisatie die Panasonic aflevert wist al vaker indruk te maken en de efficiëntie ervan is alleen maar verbeterd ten opzichte van de S5, zeker als je vanuit de hand filmt of foto’s neemt met een trage sluitertijd. Een statief is in veel situaties niet nodig terwijl je toch scherpe foto’s zal krijgen.
Nieuw aan de 24 megapixel full-frame sensor is het phase detection autofocussysteem met 779 punten. Het is een technologie waar Panasonic in het verleden als een van de enige cameramerken van weg bleef. Dat maakt van de S5 II de eerste systeemcamera van Panasonic met phase detection voor video én contrast detection voor foto’s. Alle andere modellen vertrouwen enkel op contrast detection, wat goed is voor fotografie, maar meer schokken oplevert voor video en storend kan zijn in het eindresultaat. De S5 II heeft nu dus het beste van beide werelden.
Niet alleen de sensortechnologie maakt indruk. In de hand voelt de S5 II meteen aan als een camera waarop je kan vertrouwen voor je werk. Hij voelt solide aan en heeft een intuïtieve manier van bediening die eenvoudig is, maar toch voldoende uitgebreid. Kleinere details, zoals de roosters voor koeling die zorgen voor het ontbreken van een opnamelimiet en de hdmi-poort van volledige grootte zijn eveneens welkom. Tijdens het fotograferen zorgen zowel de elektronische zoeker (EVF) als het touchscreen voor een duidelijk beeld en dat vanuit elke mogelijke hoek. Handig voor lastige omgevingen.
We konden voor deze review de combinatie van de S5 II en 20-60mm kitlens ten zeerste appreciëren en al zeker voor de kleine meerkost. Met deze compacte en robuuste combo kan je de meeste foto- en video scenario’s met gemak aan en zeker op 20mm haal je heel wat breedhoek uit de camera. Verder heb je natuurlijk ook toegang tot het steeds groter wordende aanbod van S-lenzen.
Het full-frame Lumix systeem van Panasonic vliegt onterecht wat onder de radar in vergelijking met alternatieven van Sony en Canon, maar het merk eist de aandacht op met deze camera, die prijs-kwaliteit heel wat te bieden heeft.
Prijs
Met zijn prijskaartje van 1999 euro zijn er geen hybride camera’s die evenaren wat de Panasonic Lumix S5 II te bieden heeft en de 400 euro extra voor de 20-60mm kitlens is eveneens een uitstekende deal, zeker voor zij die zowel foto’s als video’s willen maken. Wie nog meer wil kan voor 2.499 euro de Panasonic Lumix S5 IIX aanschaffen, die je toelaat om raw video uit te voeren naar een externe SSD.
Ontwerp
Omdat een ongeluk snel gebeurd is, kunnen we de stevige bouwkwaliteit van de Lumix S5 II zeker appreciëren. Het gaat om een compacte systeemcamera in DSLR-stijl die je makkelijk lange tijd comfortabel vast kan houden en ongetwijfeld heel lang mee gaat. Ondanks de kleine body ontbreekt er nochtans weinig aan de S5 II en alle controle die je wil als fotograaf of filmmaker is dan ook aanwezig.
Er zijn knoppen voor de belangrijkste belichtingsinstellingen, draaiknoppen en een joystick voor snelle aanpassingen van je autofocus. Je krijgt uiteraard ook een rode knop die je video laat opnemen en een klassieke sluiterknop. Achter twee stevige deurtjes vind je een hoofdtelefoonaansluiting, microfoonaansluiting, usb-c-poort en een volwaardige HDMI-aansluiting. Wanneer je hier gebruik van maakt, zitten ze wel in de weg van het uitgeklapte vari-angle lcd-scherm. Vooral dan in het geval van de HDMI-kabel, al heb je het scherm minder snel nodig als je deze gebruikt voor een externe monitor.
Verder is het scherm duidelijk, helder, en zorgt het voor volledige aanraakbediening van de menu’s, laat het je focuspunten kiezen of foto’s nemen. Het display van de zoeker is ook prima, met 3,69 miljoen pixels en een goede verversingssnelheid.
Ventilatie vind je links en rechts van de zoeker en dat maakt zoals steeds het verschil bij video-opnamen. Met andere woorden: de limiet van video wordt enkel bepaald door de opslagcapaciteit en de batterijduur. De layout van het display tijdens het filmen is duidelijk en geeft heel wat nuttige info weer, waaronder het geluidsniveau, sluitertijd, fps, diafragma en het kleurenprofiel. Een snelle tap op het scherm laat je wijzigingen doorvoeren.
Samengevat is het ontwerp van de Panasonic Lumix S5 II niet vernieuwend of speciaal te noemen, maar wel uitgebreid en aangenaam in gebruik in eender welke situatie.
Prestaties
Ooit was Olympus koning van de beeldstabilisatie, maar Panasonic weet ook hoe het indruk moet maken. De 5-assige beeldstabilisatie die de S5 II gebruikt zorgt ervoor dat lage sluitertijden en het schudden van je handen niet langer leiden tot onscherpe details.
Voor een test gebruikten we de kitlens op 20mm met een sluitertijd van 1/30 sec zonder stabilisatie. We verlaagden vanaf dat punt de sluitertijd op zoek naar het breekpunt van de camera. Dat vonden we bij 2,5 sec, waar de gemaakte foto’s wat zachter begonnen te worden. Bij 3 sec was het beeld nog een pak waziger. Dit wil zeggen dat we zes stops aan effectieve stabilisatie hadden, wat in heel wat situaties een wereld van verschil kan maken.
Actieve beeldstabilisatie is nieuw in de S5 II en wordt automatisch geactiveerd wanneer er beweging door de gebruiker wordt gedetecteerd. Het resultaat moet een 200 procent betere beeldstabilisatie zijn. Dat is moeilijk te testen, maar de S5 II stond zijn mannetje prima tijdens het wandelen en vloggen, zonder crop bovendien.
Zoals we al aanhaalden heeft de Lumix S5 II hybride contrastdetectie autofocus voor foto’s en een nieuw phase detection systeem voor video. Gebaseerd op de implementatie hier, verwachten we deze hybride autofocus in toekomstige Panasonic systeemcamera’s te zien, wat voor meer geavanceerde gebruikers zeker welkom zal zijn.
Contrastdetectie autofocus blijft heel snel werken voor foto’s, en geeft heel wat mogelijkheden afhankelijk van het scenario waarin je je bevindt, maar is minder bruikbaar voor video. Gelukkig komt phase detection AF je daar redden en zorgt het voor enorm vlotte video.
De autofocus kan wel nog verbeteringen zien op het vlak van onderwerpen, want de S5 II is momenteel beperkt tot mensen, gezicht/oogdetectie en mens+dier.
Fans van actie kunnen genieten van 7 beelden per seconde of 9 beelden per seconde met Single AF wanneer er gebruikgemaakt wordt van de mechanische sluiter, of 30 beelden per seconde met de elektronische en continue AF. Daarmee zet de Lumix S5 II goede prestaties neer en bursts van 300 foto’s zijn dan ook mogelijk. Met sneller opslag in de vorm van CFExpress zou dit aantal waarschijnlijk hoger liggen, maar de camera beperkt zich tot twee SD-kaarten met UHS-II ondersteuning.
Beeldkwaliteit
Een resolutie van 24 megapixels is vrij standaard in 2023 voor een hybride full-frame systeemcamera en de S5 II heeft uitstekende ruiscontrole en voldoende dynamisch bereik. Schaduwen vol details kunnen makkelijk tevoorschijn getoverd worden is postproductie als je foto toch wat onderbelicht werd en er zijn op dit prijspunt geen camera’s die het beter kunnen.
Eindoordeel
Wie naast foto’s ook de focus legt op video, heeft met de Panasonic Lumix S5 II een heel krachtige camera in handen, met uitstekende stabilisatie, phase detect autofocus, 6K 30p opnemen en toegang tot de volledige sensor, wat van pas kan komen voor zijn die wel eens video’s maken voor sociale media en 9:16 verkiezen als formaat. Is video minder je ding, dan is de S5 II nog steeds een uitstekende camera als je al deel uitmaakt van het Panasonic-ecosysteem, maar een reden om over te stappen zien we voor de gemiddelde fotograaf nog niet meteen.
Specificaties Panasonic Lumix S5 II
- Adviesprijs: 1.999 (body)
- Resolutie: 24 megapixels
- Sensor: full-frame (36 x 24 mm)
- Gevoeligheid: ISO 50-204.800
- Sluitertijd: 1/8.000 sec
- Autofocus punten: 779
- Autofocus: Contrast detect, Phase detect
- Reeksopnamen: 9 beelden per seconde
- Video: 6K 30p
- Geheugenslots: 2x SD (UHS-II)
- Afmetingen: Circa 134 x 102 x 90 mm
- Gewicht: 740 gram (incl. accu)
Wil je beter leren fotograferen?
Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (6x per jaar).
Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.