Beeld: Axel Huts

Drie gelukkige Shoot-lezers kreeg deze zomer de kans om aan de slag te gaan met een van de drie nieuwe prime-lenzen van Sigma, de 20mm, 35mm en 65mm F2 DG DN. Hun ervaringen lees je in onderstaand verslag.

De drie lenzen zijn de nieuwste toevoegingen in de Sigma I series line-up voor full-frame systeemcamera’s met L- of E-vatting, waarin we eerder ook al de 24mm, 45mm en 90mm F2 DG DN geïntroduceerd zagen. Het drietal voegt dus nog meer bereik toe, waardoor het makkelijker wordt voor fotografen om een lens te selecteren die bij hun werk past, of dat nu landschapsfotografie is, portretfotografie of huwelijksfotografie. De I-series heeft een metalen ontwerp en staat bekend om zijn compactheid. De lenzen onderscheiden zich ook door de manuele diafragmaring en de magnetische lenskap. Heel wat om te testen dus. Gelukkig was ons testpanel, bestaande uit Axel Huts, Jacques Janssens en Jozef Poortmans, bereid om het maximale uit de lenzen te halen. Axel ging aan de slag met de 35mm, Jacques koos voor de 65mm en Jozef selecteerde de 20mm.

Bouwkwaliteit

“De SIGMA 65mm F2 DG DN Contemporary is een lichtsterke, vrij compacte maar toch stevige lens.
Ze is solide gebouwd. Ook de metalen zonnekap versterkt dat solide gevoel bij deze lens,” laat Jacques weten. Ook Axel is onder de indruk van de metalen afwerking, die volgens de fotograaf iets zwaarder is dan een plastic variant, maar nooit te zwaar is. Het panel is het ook eens over de voordelen van de manuele diafragmaring en kon er snel aan wennen. “Je ziet dadelijk de gekozen waarde en je kan die razendsnel veranderen. Een groot pluspunt wat betreft gebruiksgemak. Dit zou verplicht moeten zijn op alle lenzen,” aldus Jacques. “Het bijhorende geluid dat de lens maakt is een streling voor het oor,” vindt Axel en ook Jozef is fan, daar de ring hem doet denken aan vroegere tijden. De magnetische lensdop sprak ons panel minder aan en werd eerder gezien als een leuk gadget, maar niet meer.  

Prestaties

“Het valt op dat de lens een zeer snelle autofocus heeft en ik verwachtte ook niet anders van het merk en een prime lens,” zegt Axel. “Waar je wel dient op te letten zijn de instellingen van jouw camera als je de autofocus goed wil gebruiken. Persoonlijk werk ik meestal met een center focus en dit zorgt dat de lens zeer goed mee kan met de zaken die je in beeld wil brengen.“ Ook Jacques is tevreden over de autofocus, die logischerwijze sneller is op de A7III dan op de A7II. Snel bewegende onderwerpen waren geen probleem en ook nachtopnames lukten prima. Het gebrek aan stabilisatie was voor Jacques geen probleem, al moet je bij opnames in weinig licht wel rekening houden met het feit dat je (zelfs bij f/2) een hogere sluitertijd zal moeten instellen en bijgevolg ook een hogere ISO.

Jozef vond de scherpstelafstand van de 20mm te kort voor het fotograferen van insecten, ondanks de korte scherpstelafstand van 22 centimeter. Jacques stelt dan weer dat de 65mm zijn Sony 50mm f1.8 en Viltrox AF 85mm f1.8 zou kunnen vervangen en dat de lens makkelijk gebruikt kan worden voor close-ups.

Beeldkwaliteit

Over de beeldkwaliteit heeft Axel het volgende te zeggen: “De prestaties van het diafragma zijn zoals je zou verwachten. Bij f2 heb je een zeer mooi resultaat. Als de lens hoger gaat dan f16 heb ik het gevoel dat er hier en daar detail weg valt uit de foto’s. Als fervent liefhebber van bokeh houd ik het liever tussen f2 en f4, maar dit wil uiteraard niet zeggen dat je geen prachtplaatjes kan maken bij f8. De lens kan dan ook zonder problemen mooie en ronde bokeh produceren.” Ook Jacques deelt deze mening “Het bokeh is erg mooi en komt natuurlijk over. Dat maakt deze lens uiterst geschikt om bij landschapsfoto’s dichtbije onderwerpen te isoleren, zeker bij nachtopnames. De kleurenweergave is, net zoals bij de meeste Sigmalenzen erg mooi en natuurlijk en heeft ook geen last van chromatische aberratie. Mooi is ook dat de lens al vanaf f2.0 scherp is en erg goed overweg kan met hoge contrasten. De (tegen)lichtpuntjes worden bij een grotere diafragmawaarde mooi stervormig.”

Eindoordeel

Hoewel ons panel verschillende lenzen gebruikt heeft, komt hetzelfde oordeel terug in hun verslagen. Axel vat het allemaal goed samen: “De lens heeft weinig ghosting en aberratie, goede autofocus, sterke en mooie bokeh, een goede look, feel en zo veel meer. Deze lens is zeker aan te raden voor nagenoeg iedere fotograaf.“

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in