Tamron 18-300mm
RECENSIEOVERZICHT
PRO
  • Groot bereik
  • Geschikt voor veel onderwerpen
  • Budgetvriendelijk
CON
  • Minder geschikt voor actie en portretten
  • Niet heel lichtsterk

Hoe presteert de Tamron 18-300mm, de superzoom die verkrijgbaar is voor Sony en Fujifilm, in de praktijk? Lees hier onze review.

Een fototas met een ruime keuze aan objectieven is niet altijd praktisch, zeker niet bij een uitstap of op reis. Die ene, ideale lens die echt alles aankan blijft waarschijnlijk een utopie, maar Tamron 18-300mm f/3.5-6.3 Di III-A VC VXD komt voor heel wat fotografen aardig in de buurt.

Sinds meer dan zeventig jaar is het Japanse Tamron een onafhankelijke fabrikant van optische producten en componenten. In 1992 lanceerde het als allereerste een 28-200mm f/3.8-5.6 zoomlens voor reflexcamera’s van Canon en Nikon. Stap voor stap bouwde het merk een stevige reputatie op, in het bijzonder voor objectieven met (zeer) groot zoombereik. In 2018 betekende een fullframe 28-75mm f/2.8 model met Sony E vatting Tamrons eerste stap naar het spiegelloze segment.

Deze nieuwe 18-300mm f/3.5-6.3 is bedoeld voor APS-C-systeemcamera’s. Naast een Sony E-versie komt nu ook een uitvoering voor Fujifilm X-toestellen beschikbaar. Het is meteen de eerste ‘third party’ autofocuszoom met deze vatting. Het uitzonderlijke 16,6x zoombereik van matig groothoek tot ultratele (27 mm tot 450 mm fullframe equivalent) betekent een mooie aanvulling op Fujifilms eigen lensaanbod. Het is bovendien goed nieuws voor fotografen die er lichtbepakt en onbezorgd opuit willen trekken.

Tamron 18-300mm
Foto’s met uiteenlopende beeldhoek maken zonder van objectief te (moeten) wisselen: dat is exact waarvoor Tamron deze 18-300mm ontwikkelde. (f/8, 1/450, ISO 160, 27 mm fullframe equivalent)
f/8, 1/450, ISO 500, 450 mm fullframe equivalent

Bouw en bediening

De eerder forse 18-300mm is vervaardigd uit hoogwaardig polycarbonaat en heeft een metalen lensvatting. Op negen plaatsen zitten afdichtingen tegen stof en vocht; het voorste element kreeg een water- en vuilafstotende beschermlaag. Binnenin zitten negentien lenselementen, waaronder drie asferische en vier met lage dispersie. Ze zijn verzameld in vijftien groepen en alle voorzien van breedband coatings om interne reflecties te verminderen.

De brede, goed gedempte zoomring vooraan draait over negentig graden van groothoek- tot telestand. Daarbij neemt de lengte van het objectief toe van 12,6 tot 20,5 cm, zonder merkbare speling. Een schakelaar vergrendelt de lens in de groothoekstand, handig bij het transport in de fototas. Achteraan zit een smallere ‘fly-by-wire’ scherpstelring. Er is geen diafragmaring aanwezig: het zevenbladig diafragma moet dus automatisch of via een commandoschijf bediend worden. De maximale opening neemt langzaam af van f/3.5 bij 18 mm naar f/4.5 bij 50 mm, f/5.6 bij 100 mm en f/6.3 vanaf 200 mm; dan komen hogere ISO-waarden snel van pas.

Tamron 18-300mm
Bij 18 mm meet de Tamron 18-300mm 12,6 cm lang, aan 300 mm komt daar 7,9 cm bij.

Tamron voorzag dit objectief van de meest recente eigen technologie. De lineaire VXD-focusmotor met directe aandrijving zorgt voor een snelle en stille scherpstelling. Het VC-stabilisatiesysteem compenseert camerabewegingen en staat in voor bewegingsvrije beelden. De elektronische interface met de camera werd samen met Fujifilm uitgewerkt: alle functies worden daarom probleemloos via de camera aangestuurd. De fotobestanden bevatten volledige EXIF-informatie, inclusief een correctieprofiel voor vervorming, aberratie en vignettering.

De lens heeft een 67 mm filtervatting en wordt geleverd met een omkeerbare plastic zonnekap met bajonetkoppeling.

Optische prestaties

Het ontwerp van een dergelijke superzoom vormt een aanzienlijke uitdaging, waarbij compromissen onvermijdelijk blijken en al te hoge verwachtingen uit den boze zijn … Voor deze 18-300mm heeft Tamron evenwel alle beschikbare kennis en expertise ingezet om kwalitatief hoogstaande en evenwichtige prestaties te bereiken. De scherpte vol open is tussen 18 en 150 mm goed tot zeer goed in het beeldmidden. Randen en hoeken tekenen dan iets zwakker, maar verbeteren snel na één à twee stops diafragmeren. Het beste resultaat komt er rond f/8: de detailweergave wordt dan zeer goed in het centrum en vrij homogeen daarbuiten. Eens boven 200 mm verliezen vooral de hoeken geleidelijk wat contrast en scherpte. Bij kortere afstanden en grotere openingen wordt de achtergrond mooi vervaagd, onscherpe lichtpunten worden egaal en goed cirkelvormig afgebeeld.

Over het gehele zoombereik blijven de beelden rijk aan details en vrij van vervorming. (f/5, 1/480, ISO 160, 68 mm fullframe equivalent)

Op 18 mm bedraagt de kortste scherpstelafstand vijftien centimeter en de vergroting 0,5x. Het onderwerp staat dan op amper vijf millimeter voor de lens, waardoor het moeilijk is om het goed uit te lichten. Op 300 mm kan het objectief scherpstellen vanaf 99 cm voor een 0,25x vergroting, maar is de algemene scherpte wat zwakker.

De geometrische vervorming evolueert van duidelijk tonvormig tot licht kussenvormig, maar blijft lineair en laat zich (al dan niet automatisch) makkelijk corrigeren.

De contrast– en kleurweergave van de Tamron 18-300mm zijn uitstekend. Zowel chromatische aberratie als vignettering blijven opmerkelijk laag. Ook de gevoeligheid voor overstraling (flare) en spookreflecties (ghosting) is meer dan behoorlijk.

Tamron 18-300mm
Het objectief gaat goed om met rechtstreeks invallend licht: flaring en ghosting blijven tot een minimum beperkt. (f/8, 1/850, ISO 160, 27 mm fullframe equivalent)

De beeldhoek van het objectief verandert nauwelijks over het scherpstelbereik (focus breathing), handig voor videomakers. Helaas voor hen is de 18-300mm niet parafocaal: de scherpstelling verloopt bij het zoomen. Ook de stijfheid en de beperkte draaihoek van de zoomring zijn minder ideaal voor video.

Tamron 18-300mm in de praktijk

Met een gewicht van 620 gram en een lengte (inclusief zonnekap) tot 23 cm is de Tamron 18-300mm niet meteen een licht en discreet objectief. Toch balanceerde die prima op onze X-T4, met dank aan de ruime handgreep. Verrassend viel ook de combinatie met de kleine body van een X-S10 ons goed mee. De lens vereist meer ondersteuning bij toestellen met minder grip, zoals een X-Pro of X-E model. Voor langdurig telegebruik kan een batterijgrip bijkomende steun bieden. Bij langere brandpuntsafstanden stel je de stabilisatie best in op continu, waarmee je ook een rustiger zoekerbeeld krijgt.

Tamron 18-300mm
Dankzij het uitzonderlijk royale zoom-bereik staat de Tamron 18-300mm altijd paraat als onverwachts leuke scènes opduiken. (f/8, 1/140, ISO 200, 73 mm fullframe equivalent)

De autofocus bleek snedig en betrouwbaar, de reactiviteit van de camera speelt hier uiteraard ook een rol. Vanaf 200 mm verloopt de scherpstelling in minder gunstige lichtomstandigheden soms trager en hortend, afhankelijk van het onderwerp: autofocus aan f/6.3 wordt immers een stuk moeilijker.

Snelle autofocus en efficiënte beeldstabilisatie zorgen samen voor scherpe momentopnames (centraal deel beeld 2x uitvergroot). (f/7.1, 1/450, ISO 200, 450 mm fullframe equivalent)

Als trouwe Fujifilmshooter moest ik even wennen aan de afwezigheid van een diafragmaring op de lens. Fotografen in de doelgroep zullen wellicht meestal fotograferen met (semi)automatische belichting, en zo weinig of geen hinder ondervinden. Tamron zelf geeft geen waarde op voor de te verwachten  stabilisatiewinst. Ik haalde op 300 mm vlot tot 4 stops, met goede techniek en wat geluk zelfs 4,5 stops (met een slaagkans van vijftig procent).

Het bleek op 18 mm inderdaad zeer moeilijk om 1:2-macrofoto’s te maken, tenzij in gecontroleerde omstandigheden en bij onderwerpen die goed zijdelings (of beter: langs de achterkant) uitgelicht kunnen worden. Met een iets grotere werk- en brandpuntsafstand krijgen we moeiteloos mooie resultaten.

Bij deze 1:3-close-up staat het onderwerp op amper 2 cm afstand van de frontlens. (f/16, 1/15, ISO 160, 27 mm fullframe equivalent)_

Alternatieven

Op dit moment heeft alleen Tamron als third-party fabrikant een superzoom in zijn gamma, rest dus enkel Fujifilms eigen lensaanbod om de 18-300mm mee te vergelijken. Voor eenzelfde bereik heb je een combinatie van twee objectieven nodig, bijvoorbeeld een XF 18-135mm f/3.5-5.6 en een XF 70-300mm f/4.0-5.6. Samen zijn die tweemaal omvangrijker, zwaarder én duurder. Bovendien blijven lenswissels met dit duo natuurlijk nodig.

Kwalitatief presteert de Tamron 18-300mm minstens even goed als de intussen oudere 18-135mm; in het hogere telebereik scoort de recentere 70-300mm licht beter. Wie een compacte één-lensoplossing zoekt met een groot zoombereik moet zeker de keuze voor de Tamron 18-300mm overwegen. Omwille van de eerder beperkte lichtsterkte zouden we zelf die superzoom aanvullen met een of meer compacte primes: een groothoek-, standaard- of portretmodel naargelang van de beoogde onderwerpen.

Tamron 18-300mm
De optische lensstabilisatie kan tot 4,5 stops winst opleveren. (f/8, 1/40, ISO 160, 450 mm fullframe equivalent)

Conclusie

De Tamron 18-300mm verrast aangenaam met best-in-class prestaties op elk gebied én een budgetvriendelijke prijs. Natuurlijk haalt dit objectief niet de optische perfectie van (duurdere) primes, maar er zijn evenmin opvallende tekortkomingen te melden.

De hanteerbaarheid, bouwkwaliteit en bescherming tegen stof en vuil maken de lens ideaal als allrounder voor reis-, vrijetijds- en straatfotografie. AF-snelheid en scherpte zijn ruim voldoende voor een brede reeks aan onderwerpen: snapshots van mensen en dieren, landschappen, gebouwen, close-ups. Snelle sportfotografie en bokehlicious portretten liggen deze superzoom minder.

Tamron stelt voor de toekomst nog meer (zoom)lenzen met X-vatting in het vooruitzicht. We zijn nu al benieuwd!

Specificaties Tamron 18-300mm f/3.5-6.3 Di III-A VC VXD

  • Adviesprijs: 749 euro
  • Opbouw: 19 elementen in 15 groepen
  • Beeldhoek: 5.5° – 77.4°
  • Diafragma: f/3.5-6.3 – f/22-40, 7 lamellen
  • Scherpstelling: automatisch/manueel
  • Min. afstand: 15 – 99 cm
  • Max. vergroting: 1:2 – 1:4
  • Filtermaat: 67 mm
  • Afmetingen: 76 x 126 mm
  • Gewicht: 620 g
  • Lensvatting: Fujifilm X, Sony E
  • Website: www.tamron.be
Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in