RECENSIEOVERZICHT
  • Goede beeldkwaliteit
  • Fijne bediening
CON
  • Geen beeldstabilisatie
  • Geen joystick

De Nikon Z fc is de opvallende eend in de bijt van Nikons Z-serie. Zijn retrolook doet oude tijden herleven, terwijl onder de motorkap moderne techniek schuilt. Is dat een fijne combinatie?

Ik weet dat veel Shootlezers hun eerste fotografische ervaringen hebben opgedaan met een analoge reflex van Nikon. Zij zullen bij de Nikon Z fc ongetwijfeld warme gevoelens krijgen. De Japanse ontwerpers hebben zich voor zijn design laten inspireren door de Nikon FM2, een analoge spiegelreflex die in de jaren tachtig populair was. Met zijn instelknoppen, ronde zoeker en klassiek Nikonlogo op het pentaprisma roept de Z fc een warm gevoel van nostalgie op.

Helemaal uniek is de klassieke styling van de Nikon niet. (Het voormalige) Olympus scoort immers al jaren met zijn opvallende Pen-­camera’s en Fujifilm gooit hoge ogen met verschillende modellen in de X-serie. Die moderne toestellen hebben allemaal, in meer of mindere mate, een vormgeving en bediening die doet denken aan populaire dslr’s uit vervlogen ­tijden. Met zijn jarenlange geschiedenis én state-of-the-art technologie van de Z-serie is het niet vreemd dat Nikon een zelfde strategie hanteert.

Bouw en bediening

Het klassieke ontwerp van de Z fc is niet alleen een streling voor het oog, het zorgt in de praktijk ook voor een intuïtieve fotografie-ervaring. De drie aluminium instelwielen bovenop – ­geheel links voor de ISO, rechts van het penta­prisma een wieltje voor de sluitertijd en op de rechter schouder een voor de belichtings­compensatie – geven je met een korte blik direct feedback over de actieve instellingen van de camera. Zelfs aan de weergave van het dia­fragma is gedacht: die geeft de Z fc voor de volledigheid middels een klein displaytje aan. Zo heb je in één oogopslag zicht op de belangrijkste settings. De verschillende instelwielen dagen bovendien uit om meer te experimen­teren; op een of andere manier werkten de wieltjes met gegraveerde waarden dat bij mij in de hand. Het nog bewuster veranderen van de settings maakt het een genot om met de Z fc aan de slag te gaan.

De fc is ook de perfecte camera om overal mee naartoe te nemen. Hij is licht en compact, en met de 28mm-kitlens (een aanrader!) die ook in een retrojasje gehesen is, neemt hij nauwelijks ruimte in beslag. Oké, bij deze afmetingen heb je geen comfortabele handgreep, maar die kan je als accessoire (circa 129 euro) aanschaffen als je behoefte hebt aan meer houvast. ­Onderweg helpt het te weten dat het frame is gemaakt van een magnesiumlegering en dat de camera stevig gebouwd aanvoelt. (Op het plastic klepje voor de accu na misschien, maar een kniesoor die daarover valt.)

Nikon Z fc
De compacte Z fc is een genot om overal mee naartoe te nemen. (f/8, 1/125, ISO 100, 42 mm fullframe-equivalent)
Nikon Z fc
f/10, 1/125, ISO 100, 42 mm fullframe-equivalent

In de body

Al die ‘ouderwetse’ wieltjes zijn fijn, maar de afgelopen veertig jaar zijn er technologisch grote stappen gemaakt. Om te kunnen wedijveren met de genoemde modellen van andere merken, moest Nikon van goeden huize komen. Daarvoor liet het zich inspireren door een ­andere Z-camera: de Z fc is gebouwd rondom dezelfde interne componenten als de Z50.

De camera registreert dus met een identieke APS-C-sensor van ruim 20 megapixels en een Expeed 6-processor verwerkt de beeldgegevens daarvan. Ook het autofocussysteem is vergelijk­baar met dat van de Z50. Het werkt op basis van 209 fasedetectiepunten die je op het schermpje of met de vierwegtoets achterop selecteert. Van de Z7 II en Z6 II erft het AF-­systeem dan weer de oog- en dierdetectie, die werkt bij zowel het fotograferen als het filmen (bij de Z50 is dat enkel bij foto’s).

De retrocamera kan continu opnemen met 11 beelden per seconde met volledige autofocus. Wil je fotograferen met extra veel kleurdetails in 14-bits RAW-modus, dan daalt het aantal frames per seconde naar 9. Maar dat is nog altijd een nette waarde voor een consumenten­camera. Bovendien is de Z fc geschikt om met 4K-kwaliteit te filmen, en wel tegen 30p. Voor de beste beeldkwaliteit registreert hij daarbij met alle pixels van de sensor, om de film­gegevens vervolgens te oversamplen. ­Helaas kun je het geluid niet live controleren, want een hoofdtelefoonaansluiting ontbreekt. Een microfoon kun je dan weer wel inpluggen.

Scherm en zoeker

Net als de Z50 heeft de Z fc een 3inch-display dat met zijn 1,04 miljoen beeldpunten ook bij zonlicht goed is af te lezen. Het grote verschil is dat je dat van de retrocamera volledig kan draaien nadat je het naar de zijkant hebt uit­geklapt. Het scherm van de Z50 kan enkel maximaal 180 graden kantelen. Dat geeft je op de retrocamera veel meer vrijheid bij het filmen en fotograferen vanuit lastigere posities. Dankzij deze flexibiliteit kan je zelfs selfies en vlogs maken als je het scherm geheel naar voren draait. De autofocus met oogdetectie bewijst dan zijn nut bij het correct scherpstellen. Fijn is ook dat je het scherm ter bescherming naar binnen kan draaien als je de camera niet gebruikt.

Ook de ronde elektronische viewfinder met OLED-techniek is dezelfde als Nikon bij de Z50 heeft gebruikt. De zoeker meet ongeveer 1 centimeter en telt 2,36 miljoen beeldpunten. Hij biedt voor een camera in dit segment een goed beeld met een automatische helderheids­instelling. Wil je daar zelf meer controle over, dan staan er in het menu zeven niveaus ter beschikking.

Prestaties

Met dezelfde beeldprocessor en sensor is het niet verrassend dat de beeldkwaliteit van de Z fc op hetzelfde uitstekende niveau als dat van de Z50 ligt. Als je ver inzoomt, merk je uiteraard dat je niet met een fullframe sensor te maken hebt, maar voor een DX-formaatcamera produceert hij beelden met erg veel details. Met hun realistische kleuren, die levendig zijn en zeker niet te verzadigd, kunnen de door de camera geleverde JPEGs bovendien zonder bewerking worden doorgestuurd.

Nikon Z fc
De JPEGs rechtstreeks uit de camera tonen veel details en natuurgetrouwe kleuren. (f/2.8, 1/125, ISO 640, 42 mm fullframe-equivalent)

Ook wat betreft ruisbeheersing behaalt de Z fc mooie resultaten. Bij lage waarden valt ruis nauwelijks op en tot ongeveer ISO 3.200 is de ruis in de beelden niet storend. Bij waarden vanaf ISO 6.400 is ruis veel meer aanwezig. Het dynamische bereik van de sensor is erg goed. Dat betekent dat je veel bewerkings­mogelijkheden hebt om bijvoorbeeld donkere partijen op te helderen als je in RAW-formaat fotografeert.

Nikon Z fc
f/2.8, 1/125, ISO 640, 42 mm fullframe-equivalent

De autofocus op de Z fc werkt naar behoren, deze detecteert ogen en gezichten goed en stelt daar snel op scherp. Het systeem kan prima onderwerpen volgen, zodat je ook bij sneller bewegende onderwerpen erop kan vertrouwen. Bij het verplaatsen van het autofocuspunt kun je het best het touchscreen gebruiken, het vierwegtoestje werkte daarvoor wat minder praktisch dan een joystick. Ideaal is de ruime hoeveelheid AF-gebieden en -instellingen die de camera aan boord heeft. Daarmee kan je de AF perfect op elke situatie fijn afstellen.

Nikon Z fc
Het AF-systeem houdt ogen scherp in de gaten. (f/2.8, 1/125, ISO 640, 42 mm fullframe-equivalent)

De Nikon Z fc is een camera die de liefde voor fotografie naar boven haalt. De combinatie van veel instelwielen en moderne AF-techniek werkt in de praktijk zeer goed. Het laat je ­bewuster fotograferen en daagt je uit om eens wat anders te proberen, terwijl de camera je onderwerp perfect scherp in beeld houdt. Met als resultaat kwalitatief mooie JPEGs en RAW-bestanden met veel extra informatie. De schitterende retro-vormgeving is bij dat alles een prettige bijkomstigheid. Het oog wil immers ook wat.

Specificaties Nikon Z fc

• Adviesprijs: 999 euro (body)
  • Resolutie: 5.568 x 3.712 (20,7 mega- pixels effectief)