De Canon EOS R5 zet zich op een comfortabele plaats tussen de huidige toptoestellen. Boordevol nieuwe technologie zullen uiteenlopende fotografen deze camera weten te waarderen.

Tekst en foto’s door Marc De Schuyter

Dat de cameramarkt al geruime tijd evolueert is geen nieuws. Hoewel er nog veel aanhangers zijn van spiegelreflexen, is de trend al geruime tijd in het voordeel van de systeemcamera. De niet te stoppen ontwikkeling daarvan zal de innovatie bij en verkoop van reflexen ongetwijfeld verder doen dalen.

De mirrorless camera is niet nieuw bij Canon. De EOS M met cropsensor werd al snel vervolledigd met de EOS R en RP, beide spiegelloze fullframe camera’s. Voor die twee laatste (en toekomstige) systeemcamera’s zag ook een volledig nieuwe lensvatting het levenslicht: de RF-mount. Omdat een systeem pas volledig is als er voldoende objectieven beschikbaar voor zijn, introduceerde Canon de afgelopen maanden veel kwaliteitslenzen met de moderne mount. En ook de honderdduizenden EF-objectieven die in omloop zijn, passen met een adapter op de nieuwe toestellen – inclusief behoud van alle functies.

De EOS R5 (en de tegelijk gelanceerde R6) zijn de jongste modellen die gebruikmaken van de nieuwe lensvatting. De 5 in de naamgeving is natuurlijk een knipoog naar de 5D-reeks, een van de succesverhalen in de reflextoestellen van Canon. Persoonlijk zie ik deze camera dan ook als opvolger van mijn huidig toestel, de EOS 5D mark IV.

Nieuwe sensor en IBIS voor Canon EOS R5

Met een nieuwe camera is meestal een nieuwe sensor gemoeid en dat is hier geen uitzondering. Het hart van de camera bestaat uit een moderne fullframe CMOS-sensor met 45 megapixels, die garant staat voor het vastleggen van details met indrukwekkend niveau en helderheid. De kleurweergave – waar Canon altijd al goed in scoorde – vormt samen met toongradatie en een groot dynamisch bereik de highlights van deze nieuwe sensor. In samenwerking met de op maat gemaakte DIGIC X-beeldprocessor en de ingebouwde low-pass­filter zijn de beeldbestanden van hoge kwaliteit, ook bij hoge ISO-waarden. Deze camera heeft een gevoeligheidsbereik van ISO 100 tot 51.200, dat zelfs is uit te breiden van ISO 50 tot 102.400.

Voor het eerst heeft Canon beeldstabilisatie in een body ingebouwd. Die werkt samen met de stabilisatie in compatibele lenzen, waardoor je effectief 6 tot wel 8 stops compensatie kan behalen. Je kan dus langer uit de hand fotograferen zonder dat er bewegingsonscherpte in beeld verschijnt. Dat levert je meer bewegingsvrijheid op en komt uiteindelijk ten goede aan de creativiteit.

De nieuwe RF-vatting brengt ook een snellere communicatie tussen lens en camera dan de eerdere EF-vatting. Verschillende ingebouwde technologieën zorgen voor optimale prestaties van lenzen met een hoge beeldkwaliteit als resultaat.

Scherm en zoeker

Een belangrijk aspect van een professionele camera is de zoeker. De elektronische zoeker van de Canon EOS R5 heeft een indrukwekkende 5,76 miljoen beeldpunten en een verversing van 120 beelden per seconde, waardoor je een uitermate realistisch zoekerbeeld voorgeschoteld krijgt. Het 3,1inch-touchscreen met 2,1 miljoen pixels kan je wegdraaien van de behuizing en 270 graden kantelen om in moeilijke cameraposities toch comfortabel te fotograferen. Het scherm kan bovendien ter bescherming tegen de camera worden gedraaid. Praktisch is de instelling die wisselt tussen EVF en scherm, dankzij een sensor onder de zoeker.

Na het indrukken van de modusknop bovenaan kan je met het keuzewiel een van de belichtingsmodi kiezen. Hier staat je het complete rijtje programma’s ter beschikking: P, AV, TV, FV, M en B. Ter bescherming gaat bij het afzetten van de stroom de sluiter dicht voor de sensor.

Weerbestendige behuizing

De behuizing is gemaakt van een magnesiumlegering en heeft ter versterking polycarbonaat. De camera is stof en waterbestendig en kan dus in alle situaties worden ingezet. De camera weegt slechts 738 gram, dat is inclusief kaart en batterij. Gecombineerd met de bekende Canon-ergonomie zorgt dat ervoor dat de R5 goed in de hand ligt. Je vingers vinden telkens intuïtief de ontspanknop en andere bedieningselementen.

Boven het accuvak aan de rechterkant van de body vind je het deurtje voor de twee kaart­sleuven. In de ene past een CFexpress-kaart, in andere een SD-kaart. Aan de andere kant zitten netjes achter waterdichte rubberen klepjes de aansluitingen voor microfoon en koptelefoon, de flitssynchronisatie en een HDMI-connector van het type D. Ook een USB C 3.1-poort voor de aansluiting op een pc is hier aanwezig. Via deze kan je de camera ook opladen.

Een nieuwe batterij, de LP-E6NH, voedt alle moderne power in de R5. Deze heeft 20% meer capaciteit dan de oudere, die trouwens ook nog compatibel is. Canon geeft circa 490 opnames op met één lading, maar in de praktijk zijn dat er flink meer. Mocht het toch niet volstaan, dan is een optionele grip voor twee accu’s voorhanden.

Slimme connectiviteit

Vooral professionele fotografen vragen om de beelden direct te kunnen bezorgen bij hun klanten. Dankzij de ingebouwde wifi en Bluetooth maak je gemakkelijk verbinding met een smartphone, tablet of netwerk. Zo deel je snel bestanden of maak je FTP-transfers mogelijk. Daarbij ondersteunt de EOS R5 de standaarden FTP en FTPS via de in-camera wifi. Met behulp van de EOS Utility-software kun je de instellingen daarvoor configureren. Heb je behoefte aan een groter draadloos bereik, dan kan je de optionele wifi-grip overwegen.

Deze communicatiemogelijkheden zijn ideaal voor de beroepsfotograaf. Denk aan de huwelijksfotograaf, die foto’s van de trouw-shoot direct kan doorsturen naar zijn tablet. Na enige bewerkingen presenteert hij zo op de grote dag zelf al de eerste foto’s aan het bruidspaar.

Met de Canon EOS R5 kan je ook spraakmemo’s aan je foto’s toevoegen. Daarmee kan de fotograaf ingesproken duiding direct meesturen met het genomen beeld. Nieuws- en sportfotografen zullen dat waarderen: zo bezorgen ze hun foto’s compleet met een informatieve spraakmemo bij hun beeldredacteuren. Ook bij het filmen kan je van deze functie gebruikmaken.

Met de Camera Connect-app kunnen fotografen de camera draadloos bedienen voor zowel foto als video. Op afstand zijn dan de belichtingsinstellingen en de autofocus aan te passen. Met de liveview zie jij alles wat de camera ziet. Zo fotografeer je bijvoorbeeld schuwe dieren vanop afstand, terwijl de camera dichtbij hen is. Je kan de beelden ook automatisch naar je smartphone versturen terwijl je fotografeert. Zo kan je bijvoorbeeld snel even een foto op Instagram posten.

Indrukwekkende autofocus en snelheid

Canons fameuze Dual Pixel autofocussysteem is bijgewerkt naar versie II, waardoor je in alle modi beschikt over een vloeiende continue scherpstelling. De autofocus werkt razendsnel: onderwerpen worden binnen 0,05 seconde gevonden. Het systeem volgt het onderwerp bovendien zonder fouten. Omdat systeemcamera’s de sensor zelf aanwenden om scherp te stellen en geen systeem van spiegeltjes zoals een spiegelreflex, is er geen front of back focus.

De automatische scherpstelling van de camera is geprogrammeerd met behulp van kunstmatige intelligentie met deep learning. Deze is voor het eerst ontwikkeld en toegepast in grote broer EOS-1D X Mark III. De technologie herkent gezichten en ogen van een onderwerp en volgt die zelfs tot aan de randen van het scherm – ideaal voor portret- en actiefoto’s. Wildlife-fotografen zullen deze functie appreciëren omdat ze ook beschikbaar is voor dieren.

Het scherpstellen vindt plaats op bijna 100% van de zoeker met wel 5.940 autofocuspunten. Die kan je zowel individueel als in groepen aanspreken. Je verplaatst en selecteert de auto­focuspunten met de multicontroller of door het touchscreen als touchpad te gebruiken. De camera kan tot f/11 automatisch scherpstellen, zij het dan in een beperkter kader van 24×24 mm. De detailinstellingen voor de trackinggevoeligheid en voorrang op focus kan je in enkele uitgebreide menu’s aanpassen aan je eigen voorkeuren. Dit zijn allemaal handige tools die je aandacht als fotograaf op de compositie en creativiteit houden.

De autofocus blijf zelfs werken in zeer donkere en contrastarme situaties. De specificaties geven een waarde tot -6 EV. Dat is minder dan het licht bij volle maan! In dat soort situaties heb je hogere gevoeligheden nodig, maar de beeldkwaliteit van de R5 lijdt daar nauwelijks onder, die blijft fenomenaal.

Manuele scherpstelling

Ook in de handmatige modus biedt de camera enkele hulpmiddelen om de scherpte nauwkeurig vast te leggen. Focus Peaking markeert de randen van scherpe onderwerpen met zelf te bepalen kleur. De Focus Guide geeft met een grafische hulplijn aan of het focuspunt zich voor of achter de gemeten waarde van de camera bevindt. De lijn wordt groen wanneer de twee waarden samenvallen. Het onderwerp is dan in focus.

Niet enkel de autofocus is snel, de Canon EOS R5 legt beelden vast met een indrukwekkende 20 beelden per seconde wanneer de elektronische sluiter is geactiveerd. En bij de mechanische sluiter haalt de camera nog steeds een knappe 12 fps. De beelden worden het snelst weggeschreven naar de CFexpress-kaart of iets trager naar een SD-kaart. De buffer is eveneens indrukwekkend met 180 beelden in RAW tot wel 350 in jpg fine. Denk wel: we fotograferen dan met foto’s die 45 megapixel groot zijn!

Beeldformaten Canon EOS R5

Naast de traditionele JPG en 14-bit CR3 RAW is ook de instelling C-RAW voorhanden. Deze geeft een halvering van de conventionele bestandsgrootte. Je kan ook Canons unieke Dual Pixel RAW-formaat kiezen. Die heeft twee nieuwe ingebouwde instellingen, namelijk portret-herbelichting en achtergrondhelderheid. Daarmee zijn achteraf subtiele aanpassingen mogelijk, zeker als je Canons DPP-software gebruikt.
Net als in de EOS-1D X Mark III kan je bestanden ook opslaan in het 10-bit HEIF-formaat. Dat heeft een beter dynamisch bereik en kleurweergave dan het traditionele jpg-beeldformaat.

Filmen in 8K

Canon bracht met de EOS 5D mark II een revolutie teweeg in de cinematografie: filmen kon voor het eerst met het gebruiksgemak en de functionaliteit van een digitale reflex. De R5 verlegt weerom de grenzen van de video­mogelijkheden. De R5 legt intern video’s zonder crop vast tegen 8K in 12-bits RAW-formaat. Dit is vier keer de informatie van 4K! Ook 4K-beelden met maximaal 120 fps zonder crop zijn mogelijk. De 4K HQ-modus maakt gebruik van oversampeling van 8K-beelden om alle details vast te leggen. In het menu staan je vele opties ter beschikking voor onder meer resolutie, framerate en dergelijke.

Bij de hoogste kwaliteitsinstellingen heb je natuurlijk te maken met zeer grote hoeveel­heden data, wat altijd gepaard gaat met warmte­generatie. Om de camera compact te houden koos Canon ervoor om geen interne koeling aan te brengen. In plaats daarvan heeft de R5 een maximale opnameduur van circa 30 minuten volgens de specificaties. Wil je meer, dan moet je moeten uitkijken naar toestellen die meer specifiek toegespitst zijn op filmen.

Net als in de fotomodus beschik je bij het filmen over vele AF-modi, inclusief de gezichts- en oogdetectie. Ook de hulpmiddelen voor een manuele scherpstelling zijn in de filmmodi voorhanden. Een elektronische beeldstabilisatie is in te schakelen om onbedoelde camerabewegingen te elimineren.

Beelden in 4K-formaat stuur je via de HDMI-­aansluiting door naar een ander opname- of weergaveapparaat. Dankzij Canon Log kan je met een hoog dynamisch bereik filmen. Dat biedt ruim voldoende ruimte om de kleuren achteraf te optimaliseren. Time-lapse in 4K of 8K en stilstaand beeld extraheren uit bewegend beeldmateriaal maken de filmmogelijkheden compleet.

Met de EOS R5 toont Canon dat het nog steeds erg goede camera’s kan maken. Met de allernieuwste technologieën aan boord is het een enorm veelzijdig toestel. Of het nu gaat om landschappen, macro, sport, wildlife, portret of welk onderwerp dan ook, de R5 legt alles vast met een grote detailrijkdom en snelheid. Het is een verbluffende camera die iedere fotograaf volledig naar zijn hand kan zetten. Op vrijwel elk vakgebied is deze machine in te zetten en de resultaten stellen je zeker niet teleur.
Stap je over van een spiegelreflex, dan zal deze systeemcamera je manier van werken ongetwijfeld positief beïnvloeden. De camera is flexibel en heeft praktische functies en hulpmiddelen die je fotografie ten goede komen. Op het gebied van snelheid, beeldkwaliteit en ergonomie is de Canon EOS R5 een van de toptoestellen van dit moment.

Specifiactie Canon EOS R5

• Resolutie: 8.192 x 5.464 pixels
  • Sensor: 45 megapixel fullframe CMOS-sensor