De Xiaomi Master Experience vond plaats in Madrid en zet niet de smartphone, maar fotografie en menselijkheid centraal.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang elke vrijdag het beste uit de fotografiewereld in je mailbox.

In maart van dit jaar lanceerde Xiaomi de 15 Series van smartphones, bestaande uit de Xiaomi 15 en 15 Ultra. Zoals dat al sinds 2022 het geval is, werkte het merk opnieuw samen met Leica om de fotografie-ervaring van de smartphones te verzorgen. Xiaomi investeert echter ook in de uitbouw van de fotografie-community rond het merk, in de vorm van de Xiaomi Master Experience. Deze keer staan menselijke emoties daar centraal.

De organisatie van de Xiaomi Master Experience is uniek in de smartphone-industrie. Nochtans is Xiaomi niet de enige smartphoneproducent die een populair cameramerk als partner heeft. OnePlus en OPPO werken al jaren samen met Hasselblad en ook Sony en Zeiss lijken elkaar gevonden te hebben. Echter beperken deze collaboraties zich voornamelijk tot de achterliggende technologie. De Xiaomi Master Experience is het tegenovergestelde. Tijdens onze aanwezigheid in Madrid voor de lancering ging het niet over de 1-inch sensor van de 15 Ultra of de 200MP telefotolens, maar enkel over (mobiele) fotografie en beeld. Het zou zowaar een cameralancering geweest kunnen zijn.

“Bij Xiaomi zien we mobiele fotografie als een kunstvorm waar innovatie en emotie samenkomen, waarbij de geavanceerde technologie van de Xiaomi 15 Series wordt gecombineerd met authentieke menselijke verhalen. Door onze nieuwe Xiaomi Master Experience stellen we makers in staat om de wereld vast te leggen met ongekende emotie, diepte en precisie.” – aldus Jia Wei, Hoofd Marketing van Xiaomi West-Europa.

Menselijkheid als hoofdonderwerp

Het thema van deze Xiaomi Master Experience was Humanity of menselijkheid, geïnspireerd door de humanistische fotografie. Centraal staan drie thema’s: succes, passie en uitdaging. Het thema succes werd gekoppeld aan de marathon van Madrid, waarvan Xiaomi dit jaar een van de hoofdsponsors was. De uitgekozen plek om emoties te fotograferen zo bleek, want het blijft een uitdaging voor velen om zo’n lange loopwedstrijd tot een goed einde te brengen.

Het tweede thema was passie, onder de noemer Humanity: Taste of Emotions. Tijdens deze fototentoonstelling stelden verschillende fotografen hun passie voor aan het publiek. Elke fotograaf legde een andere emotie vast: euforie, verrassing of liefde. Nadat de fotograaf van elke collectie het verhaal achter hun kunstwerken had uitgelegd, kregen de gasten een gerecht geserveerd dat was geïnspireerd op de foto’s en dat elke emotie probeerde te omvatten, zoals een aardbeienijsje afgewerkt met suikerspin om liefde over te brengen.

Tot slot was er Humanity: Emotions in Focus, een inspirerende bijeenkomst gewijd aan creativiteit en uitwisseling van ideeën uit verschillende culturen en perspectieven. Tijdens korte presentaties stelden Xiaomi Master Photographers en Xiaomi Creators hun werk voor. Allemaal vertrokken ze voor hun werk vanuit een bepaalde, zeer persoonlijke emotie. In het geval van World Press Photo winnaar Jonas Bendiksen was dat het documenteren van zijn gezin, zodat hij de honderden beelden op het einde van het jaar kan verwerken tot een fotoboek. Zo hebben ze zeker plaatsgevonden en gaan ze nooit verloren. Navaneeth Unnikrishnan had dan weer als doel om de unieke pracht van onze aarde te delen, terwijl Shane Taylor de focus legt op het straatleven in Londen. Stuk voor stuk prachtig werk met een eigen verhaal en emoties.

Voor mij is fotografie een manier om de wereld te verkennen – een excuus om mijn nieuwsgierigheid te volgen waar dat me ook brengt… Maar net zo vaak is fotografie een manier om na te denken over het intieme en vertrouwde,” zegt Jonas Bendiksen. “Misschien zijn deze foto’s gewoon een herinnering aan mezelf – om dankbaar te zijn voor wat er hier en nu is.

Toekomst van Xiaomi fotografiegemeenschap

Met de Master Experience (vorig jaar nog de Xiaomi Master Class) blijft Xiaomi bouwen aan een eigen fotografiegemeenschap. Hiervoor zal ook een nieuw platform gelanceerd worden dat dialoog moet creëren tussen toonaangevende fotografen. Dit zal gebeuren onder de noemer Xiaomi Master Cross-talk. Ook de Xiaomi Creators Tour is nieuw en is ontworpen om de fotografiegemeenschap meer mogelijkheden te bieden om interessante en authentieke wereldwijde verhalen te creëren.

Samenwerking met PhotoVogue

In samenwerking met PhotoVogue, een wereldwijd platform dat de meest interessante stemmen in de hedendaagse fotografie viert, en onder leiding van Alessia Glaviano, Hoofd van Global PhotoVogue, onthulde de bekroonde fotograaf en documentaire- en moderegisseur Claudia Revidat haar fotocollectie. Deze collectie verkent een van de grootste uitdagingen van de mensheid: de relatie tussen natuur, menselijkheid, community’s en stammen. Claudia is expert in het schilderen met licht en kleur en legde uit hoe ze fotografie ontdekte als een krachtige taal om emoties uit te drukken. Het fotowerk van Claudia is dan ook een aanrader om te ontdekken.

“De mensheid verkennen door middel van fotografie gaat over het vastleggen van emotionele lagen die onder het oppervlak leven. Ik benader het door intimiteit, instinct en de onzichtbare draden die persoonlijke herinneringen verbinden met collectieve ervaringen,” zegt Claudia Revidat.

Ervaringen met de Xiaomi 15

De Xiaomi Master Experience vond plaats in Madrid tijdens de stroompanne die op 28 april Spanje, Portugal en een deel van Frankrijk zonder stroom zette. Gelukkig waren alle beelden als print te bewonderen en bleven de uitdagingen beperkt. Als fotograaf zorgde de panne echter ook voor een unieke opportuniteit om te documenteren terwijl het dagelijkse leven in Madrid tot stilstand kwam en mensen op zoek gingen naar creatieve oplossingen om de dag door te komen. Kappersstoelen werden buiten op de stoeprand gezet, terwijl politieagenten zich te paard door de stad begaven en jongeren van het moment gebruik maakten om de dag samen op straat door te brengen. Dit leverde dan ook unieke beelden op, gemaakt met de Xiaomi 15.

Advertentie


Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (6x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in