Nikon

Nikon staat er o.a. door de coronacrisis slecht voor. Een topman vertelt dat het zich vooral gaat richten op systeemcamera's en video.



Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


2020 was geen makkelijk jaar voor camerafabrikanten. De markt laat al jaren een negatieve trend zien en daar kwam het afgelopen jaar de covid-19-pandemie dus nog bovenop. De Japanse website Tokyo Keizai schreef de afgelopen dagen twee artikelen over wat de (mogelijke) gevolgen daarvan voor Nikon zijn.

Volgens de publicaties verkeert Nikon in zeer zwaar weer. De financiële situatie van de prestigieuze camerafabrikant is het afgelopen jaar flink verslechterd. Volgens Toyo Keizai komt het bedrijfsresultaat over de periode april-september van 2020 uit op een negatief saldo van 46,6 miljard yen, dat is zo’n 370 miljoen euro. Ter vergelijking, in dezelfde periode een jaar eerder kon Nikon nog 17,5 miljard yen (ongeveer 139 miljoen euro) in de boeken bijschrijven. De verwachting is dat het bedrijf voor van het lopende fiscale boekjaar, dat eindigt in maart 2021, een historisch verlies van 75 miljard yen (circa 596 miljoen euro) moet noteren. Zo’n groot verlies heeft Nikon nog nooit geleden. Het vorige boekjaar maakte de Japanners nog een winst van 6,7 miljard yen, ofwel ongeveer 53 miljoen euro.

Nikon
De blauwe lijn geeft het bedrijfsresultaat weer, de gele balken de verkoopcijfers weer. bron: Toyo Keizai

Nikon focust op spiegelloos en video

De website publiceerde ook een interview met Nikon-topman Hirotaka Ikegami, die de verantwoordelijkheid over de fotografische tak van het bedrijf draagt. Volgens hem houden de dramatische resultaten direct verband met Nikons trage overstap op spiegelloze camera’s. “Ik was niet bang voor conflicten (met spiegelreflexcamera’s, red.), maar ik keek niet kalm en objectief genoeg naar de markt”, zegt hij. “Ik was het meest bezorgd over hoe we de prestaties van de elektronische zoeker konden verbeteren en het aantal opnamen konden verhogen.” Hij zegt dat hij er niet van overtuigd was dat spiegelloze camera’s zouden kunnen concurreren. Onder meer omdat ze veel minder foto’s per acculading kunnen maken. “Ik vroeg me af of dat geaccepteerd zou worden door professionals en gevorderde amateurs”, aldus Ikegami.

Nikon verwacht dat het de bedrijfskosten voor het komende fiscale jaar, dat eindigt in maart 2022, met 59 procent kan verlagen. Dat moet het resultaat zijn van een herstructureringsronde. Die behelst onder meer het verplaatsen van de productie van camera’s uit Japan. Maar om het tij te keren zal Nikon ook de verkopen moeten verhogen. Volgens Ikegami is het bedrijf daar klaar voor, de populariteit en prestaties van de nieuwste camera’s in de Z-serie zijn daar het bewijs van. “De omvang van de fullframe spiegelloze markt neemt geleidelijk toe”, zegt Ikegami. Dat terwijl de algemene cameramarkt een krimp laat zien. “Bij Nikon groeien de producten die de kern van het bedrijf vormen sneller dan het groeitempo van de markt.”

In het huidige fiscale jaar heeft Nikon zich geconcentreerd op spiegelloze camera’s en de line-up daarvan uitgebreid. Dat zullen ook de speerpunten voor het komende fiscale jaar zijn. Ikegami vertelt verder dat video steeds belangrijker wordt. Nikon zal daarom veel investeren in de mogelijkheden van bewegende beelden met zijn camera’s.



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in