Zacht, schilderachtig, speels en vooral authentiek. Zo kan je de prachtige dieren- en natuurfoto’s van Amsterdammer Glenn Blanker het best omschrijven. Wat begon als een hobby draaide uit op een passie. Duizenden foto’s later leggen wij ons oor te luisteren bij de populaire natuurfotograaf. “Wees echt in je fotografie, en laat anderen jou niet dicteren wat mooi is.”

“Ik had altijd oog voor fotografie, maar pas enkele jaren geleden begon ik het ernstig te nemen. Al denk ik dat  het er inzat vanaf mijn kindertijd. Als kind vond ik het al fascinerend hoe een fotocamera werkte. Hoe je iets kan vastleggen waar iedereen een andere kijk op heeft. Het is magisch omdat je er je eigen invulling aan kan geven, wat jij erbij voelt en denkt.”

Portretten, mode, documentaire … er zijn zoveel disciplines in de fotografie. Maar Blanker koos resoluut voor natuurfotografie, en dat hoeft niet te verbazen. “Vroeger vond je me altijd buiten; aan het spelen of bezig de natuur te ontdekken. Mijn moeder was me steeds kwijt. Wilde je mij straffen, dan moest je me vragen binnen te blijven. De interesse en de liefde voor het buiten zijn en de natuur zat er dus al heel vroeg in. En dat trekt zich nu door in mijn fotografie. Als ik in het midden van de nacht moet opstaan, en dan uren onderweg ben om in het vroege ochtendlicht beelden te maken, geniet ik daar van. Ik hou ervan om af te spreken met familie en vrienden, maar ik voel ook geregeld de nood om alleen te zijn. Op de plekken waar ik naartoe trek, zijn geen mensen. En dat geeft me een enorme rust. ”

Hyperfocus

Blanker rolde een tijd geleden eerder spontaan in de fotografie. “Tien jaar geleden maakte ik een onvergetelijke reis naar Australië. Toen begon ik te beseffen dat ik de prachtige plekken die ik bezocht, wilde vastleggen als mooie herinnering. Het knaagde dat ik niet de juiste apparatuur bijhad om zoveel moois in beeld te brengen. Eens terug in Nederland ging het gewone leven verder en sukkelde fotografie toch weer op de achtergrond. Maar zo’n zeven jaar geleden kocht ik dan toch mijn eerste goede camera waarmee ik aan de slag ging. Ik stortte me op de technische kant, keek uren naar online tutorials en zocht uit welk materiaal en technieken ik nodig had om platte foto’s om te toveren tot sprekende beelden die bij mijn stijl en persoonlijkheid passen.”

Advertentie
© Glenn Blanker

En als Blanker zich ergens in stort, doet hij dat duidelijk met heel veel toewijding. “Ik ben iemand die zich kan hyperfocussen als ik me ergens in interesseer. Toen ik me op fotografie richtte, verdween alle rest even helemaal. Daardoor kon ik mezelf op korte tijd wel veel aanleren. Je steekt ook veel op door met andere fotografen in contact te komen en ermee op pad te gaan. Ik blijf me ontwikkelen, ook nu nog. Dat is iets dat nooit zal stoppen.” Op dit moment combineert Blanker zijn fotografie-avontuur met een voltijdse job. “Ik werk voor een verzekeringsagent. Het fijne is dat ik een flexibel uurschema heb. Ik werk altijd thuis en kan het dus wat makkelijker afstemmen op mijn fotografie. Meestal ga ik toch enkele keren per week fotograferen. Soms heb ik er zelf al een lange fotografie-ochtend opzitten als ik aan mijn job begin. De herfst is ook mijn favoriete seizoen; de zon staat laag en de kleuren zijn prachtig. Dan trek ik er nog vaker op uit.”

Blinken op de socials

“Nadat ik me mijn eerste camera aanschafte, deelde ik af en toe beelden op mijn sociale media. Ik merkte dat mensen mijn foto’s waardeerden. Mijn eerste foto’s waren nog onbewerkt en puur wat ik uit de camera haalde. Maar ik ontdekte dat je met bepaalde bewerkingstechnieken je beelden een eigen stijl kan geven. Ik keek veel naar andere fotografen om zo uiteindelijk mijn eigen stijl en techniek te vormen. Vanaf toen postte ik enkel nog beelden waar ik helemaal achter stond, beelden die voor mij perfect waren.”

© Glenn Blanker

Blanker bereikte steeds meer mensen met zijn socials. Op dit moment klokt zijn Instagrampagina af op 25.000 volgers. Hoe gaat hij daarmee om? “Mijn schare volgers werd de voorbije jaren steeds groter en ik kreeg fijne feedback. Sommige mensen zagen iets in mijn foto’s en geraakten ontroerd. Een vrouw uit Hongkong contacteerde me zelfs omdat ze in een van mijn foto’s troost vond voor een heel persoonlijk gebeurtenis. Dat deed me wel wat.

Ik werd nog strenger op wat ik deelde op mijn sociale media. Een tijdlang was ik er obsessief mee bezig; ik deelde enkel nog een beeld als het paste in mijn zelf opgemaakte strategie. Om een voorbeeld te geven: de thema’s in de foto’s moesten elkaar gelijk afwisselen; eerst een dierenfoto, dan een natuurbeeld, dan weer een landschap … Ook de kleuren moesten elkaar in een juist ritme opvolgen. Ik had zelfs een schaduwaccount waarop ik de beelden eerst postte om te zien hoe ze online overkwamen. Maar op die manier begon ik het mezelf moeilijk te maken en had ik er nog maar weinig plezier in. Gelukkig kon ik het loslaten en nu deel ik gewoon wat ik mooi vind. Er hoeft geen speciale lijn in te zitten of een bewuste strategie.”

Een dag uit het leven van…

Hoe ziet een dag in het leven van een natuurfotograaf eruit? “Als ik op pad ga, sta ik meestal heel vroeg op. Soms midden in de nacht, afhankelijk van de plek waar ik naartoe ga. De mooiste foto’s maak ik in het zachte ochtendlicht. Dat licht is gewoonweg prachtig en bepaalt mee de stijl van mijn beelden. Ik heb een aantal plekken hier in Nederland waar ik vaak naartoe trek. Soms vragen mensen mij waar ik mijn beelden maak en vallen ze van hun stoel als ik hen verklap dat ik in eigen land bleef. Ze beseffen niet dat je in Nederland zelf ook magische beelden kan maken. Zelf woon ik in Amsterdam en hier vlakbij, op een kwartiertje rijden, heb je een prachtig bos. Als ik eens wat minder tijd heb, kan je me daar vinden. Fantastisch dat je zo dichtbij de stad, zo’n rustgevende plek kan vinden. Als ik de drukte van de stad even wil ontvluchten, dan trek ik daar naartoe.”

Volgens Blanker zijn er in Nederland veel mooie natuurgebieden waar je de kans hebt om prachtige dieren- en natuurfoto’s te maken. Je hoeft het dus niet altijd ver te zoeken. “De Zandvoortse Duinen is bijvoorbeeld een natuurgebied waar ik graag kom. Het is een uitgestrekt gebied waar je veel dieren kan fotograferen. Als je weet waar ze zich begeven en wanneer ze zich laten zien, heb je bijna altijd prijs. De dieren zijn daar ook minder schuw, en iets meer gewend aan de mens.

Intussen heb ik veel opgestoken over de natuur en het dierenrijk. Niet alleen omdat ik dat nodig heb voor mijn fotografie, maar gewoon omdat ik het zelf zo boeiend vind. Wil je dieren en de natuur fotograferen, dan moet je ook kennis van zaken hebben. Wanneer komen ze naar buiten, wat eten ze, waar geven ze zich precies…? Als ik ga fotograferen hang ik mijn kleren de dag voordien al in de buitenlucht, zo blijven geurtjes niet hangen en verraad ik mijn aanwezigheid niet.”

© Glenn Blanker

Blanker maakte al duizenden beelden. Welke zijn zijn favoriete? “Dat is moeilijk kiezen. Bovenaan mijn Instagrampagina staan enkele beelden vastgepind die voor mij waardevol zijn. Het beeld van de spelende vosjes is een van mijn favorieten, daar was de timing zo belangrijk. Het maakt me blij dat ik getuige kon zijn van dat ene mooie moment. Vossen vind ik trouwens prachtige dieren om te fotograferen, je vindt er meteen het sluwe en speelse in terug. Vogels zijn ook heel leuk om in beeld te brengen. Een echte uitdaging, want je hoeft nog maar met je ogen te knipperen en ze zijn alweer weg. Laatst zat ik op mijn balkon en kreeg ik bezoek van een pimpelmees. Ze keek op een bepaalde manier, zo sprekend. Dan moet je snel zijn en op het juiste moment klikken.

Een ander beeld waar ik speciale herinneringen aan heb is dat van de regenboog in Ijsland. Die foto trok ik op het einde van mijn vakantie daar. We waren net op weg naar de luchthaven om naar huis te keren. De hele vakantie had ik op mijn honger gezeten en ik was nog niet helemaal tevreden over mijn foto’s. Tijdens onze laatste uren in Ijsland heb ik, vanuit een rijdende auto, dat beeld gemaakt. Ik zag de regenboog verschijnen en wachtte tot die net boven een eenzaam wit huis uitkwam.

Maar er zijn nog beelden waar ik goede herinneringen aan overhoud. Zoals die keer toen ik urenlang in de modder heb zitten wachten op dassen. Net toen ik wilde vertrekken kwam er das mijn richting uit en kom ik hem dus prachtig in beeld brengen.”

Canon, vroeger en nu

Een aantal jaren geleden ging Blanker een samenwerking met Canon aan. “Toen mijn beelden begonnen te leven op sociale media, viel dat ook de mensen van Canon op. Op een dag contacteerden ze me met de vraag om samen te werken. De bedoeling daarvan is dat ik hun online content lever, in ruil mag ik dan apparatuur van hen gebruiken. Dat is fantastisch. Fotografie is een dure hobby, dus die mogelijkheid is zeker en vast welkom. De samenwerking past ook bij mij, ik fotografeer al sinds het prille begin met Canon. Mijn eerste Canon was het instapmodel 1300D. Dat was op dat moment ideaal omdat ik nog niet wist waar mijn fotografie naartoe zou leiden. Bleef het bij een hobby of zat er meer in? Toen ik doorhad dat ik er meer mee wilde doen, besefte ik dat de camera niet meer voldeed aan mijn verwachtingen. Ik ben dan overgestapt op de 760D. Iets daarna werd ik benaderd door Canon, en ze vroegen me of ik met de 90D wilde werken. Een fantastische en snelle camera, daar heb ik graag mee gewerkt. De camera is ideaal voor een natuurfotograaf. Daarna adviseerde Canon me de systeemcamera R6; het toestel was een enorme verbetering in snelheid en licht, en het kan een heel hoge ISO aan. Ik miste bijna geen shot meer en de camera maakte amper geluid bij het maken van foto’s. Het was wel wennen om te gebruiken want dit toestel had een full frame, terwijl ik normaal gezien met een crop sensor werk. Toen de R7 op de markt kwam, die ook spiegelloos was maar tegelijk een crop sensor had, was ik direct verkocht. Deze is ook geluidloos, wat perfect is als je dieren wilt fotograferen. Meestal gebruik ik de R6 nu voor landschappen en de R7 voor dierenfotografie. Beide toestellen hebben ook een interne stabilisator, en dat is uitermate handig. Omdat dieren voortdurend bewegen, schiet ik het liefst uit de hand. Dan is zo’n stabilisator een meerwaarde.”

In de fototas

Dat het niet evident is om gepakt en gezakt de natuur in te trekken en met al dat materiaal dieren te fotograferen, beaamt Blanker. “Ja, het is een hele onderneming. Ik heb altijd mijn grote fototas bij met mijn camera’s, een 70-200mm lens en een lens van 100-500mm. Die gebruik ik voor mijn R7-camera. Voor mijn R6 camera, waarmee ik dus vooral landschapsfoto’s maak, heb ik een 18-35mm groothoeklens en een lens met een vaste brandpuntsafstand van 50 mm en 80 mm. Mijn materiaal vul ik dan nog aan met batterijen en voldoende eten en drinken. Ik kom liever niet voor verrassingen te staan. Je kan niet even teruglopen als je iets vergeten bent.”

Blankers’ beelden hebben zo hun eigen stijl. Ze zijn zacht, mysterieus en sfeervol. Doet hij iets speciaals in de nabewerking van zijn foto’s? “Eigenlijk doe ik gewoon de basishandelingen. Mettertijd heb ik natuurlijk wel de stijl gevonden die bij me past. Mijn bewerkingstijd duurt niet zo gek lang. Vaak ben ik er maar een kwartier mee bezig. Ik werk niet met presets, maar bewerk iedere foto volgens wat ik op dat moment nodig acht. Soms bewerk ik een foto en slaap ik er nog een nachtje over. Als ik het beeld dan een tweede keer bekijk, kan het zijn dat ik nog iets aanpas. Maar over het algemeen hou ik mijn foto’s puur. Ik zorg er uiteraard voor dat de omstandigheden waarin ik mijn foto maak ervoor zorgen dat die in echte Glenn-stijl blijft.”

© Glenn Blanker

Vooruitblikken

Zijn fototoestel bracht Blanker al op veel plekken in de wereld, hij kreeg de kans om op magische plekken prachtige dieren en landschappen te fotograferen. Staat er nog iets op zijn verlanglijstje in de toekomst of een prijs die hij nog wil winnen? “Eerlijk gezegd ben ik niet echt bezig met die prijzen. Ik doe het vooral voor mezelf, omdat ik er zelf van geniet. Er zijn nog heel veel plekken en dieren die ik zou willen bezoeken, bijvoorbeeld het wildlife in Afrika, walvissen in Ijsland of orka’s in Noorwegen. Omdat ik het combineer met een vaste job, is de druk er niet om ervan te moeten leven. Het is een passie die ik voor mezelf doe, maar ook om andere mensen blij te maken. Om hen te tonen hoe mooi de natuur kan zijn. De tijd zal leren wat ik er verder nog mee doe, misschien komen er nog wel mooie kansen of boeiden samenwerkingen.”

Tips voor de beste natuurfoto’s

  1. Doe vooral wat je zelf leuk vindt, zo blijven je beelden het meest authentiek en geniet je er zelf ook van.
  2. Spreek af met andere fotografen, je kan zoveel van elkaar leren. Eigenlijk zijn sociale media daar perfect voor, je kan het zien als een online leerbank. Ga dus met elkaar in contact, zo steek je snel veel op. 
  3. Plan vooraf wat je wil fotograferen. Heb je een bepaald beeld in gedachten? Ga dan na wat er voor nodig is om dat te verwezenlijken. Welke lens heb je nodig, welk weer voorspellen ze, op welke plekken begeeft dit dier zich? Je hoeft ook niet het duurste materiaal te hebben. Je kan bijvoorbeeld ook apparatuur lenen, zodat je ermee kan experimenteren. Maar een goede planning is mijn gouden tip. Als je dat niet doet, keer je doorgaans met een minder goed resultaat huiswaarts.
  4. Laat niets achter in de natuur. We hebben maar één planeet, dus wees er zuinig mee. En verstoor de natuur niet als je foto’s gaat maken. Als er aangegeven staat om de paden niet te verlaten, hou daar dan rekening mee. Je komt vaak terecht in beschermd gebied, en dat moet je respecteren. Er zijn gelukkig genoeg plekken waar je wel mooie beelden kan maken. 
Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in