João Carlos
© João Carlos

Persoonlijke projecten kunnen je helpen zowel om te groeien als fotograaf en artiest, als om geïnspireerd en gedreven te blijven gedurende je hele carrière. Op die manier leer je je eigen stijl te ontwikkelen, los van de noden en vereisten van je klanten.

Natuurlijk is niet ieder idee voor een persoonlijk project de moeite waard om na te streven. Dus hoe herken je de potentiële waarde ervan? En hoe kan je best concepten en moodboards voor je projecten ontwikkelen? We hoorden van onze leden dat er meer vragen spelen omtrent het starten van persoonlijke projecten. Zo wil men weten wat de voordelen van samenwerken zijn. Verder, wanneer loopt een persoonlijk project eigenlijk ten einde? En hoe kan het leiden naar meer werk? Om meer inzicht in nut en noodzaak van een eigen fotoproject te krijgen, vroegen we João Carlos om zijn visie over en ervaringen met het onderwerp te delen tijdens een webinar. In dit artikel lichten we de hoofdpunten van zijn inspirerende verhaal kort toe.

João Carlos
© João Carlos

Verdiende sporen

Wie is deze gastheer van onze webinar precies? João Carlos is een mode-, publiciteits- en fine art fotograaf en regisseur. Hij werd geboren in New York en is van Portugese afkomst. Momenteel woont hij in Portugal en pendelt hij voor zijn opdrachten tussen beide landen. Carlos is een gevestigde naam bij reclamebureaus, magazines, en in de mode- en schoonheidsindustrie wereldwijd. De Portugese Amerikaan werkte al voor gerenommeerde merken als Nike, Coca-Cola, Hola Beachwear, Tag Heuer, Franck Muller, LG and Barclays.

Onder zijn opdrachtgevers en collega’s staat Carlos bekend om zijn uitgebreide technische kennis en vakmanschap. Die stellen hem in staat om zowel stilstaande beeld als video met een grote verscheidenheid aan stijlen te creëren. Zo maakt hij krachtige commerciële beelden zonder poespas en portretten die de gevoelens en het gedrag van zijn modellen tot uiting brengen.

Volgens João Carlos zitten de voordelen van persoonlijke projecten in het aanleren van nieuwe vaardigheden. Bij de uitvoering zul je namelijk zowel tegen mislukkingen als oppertuniteiten aanlopen. Die kansen moet je grijpen om je vaardigheden te vergroten. Leer van je mislukkingen door ze opnieuw, maar beter uit te proberen. Omarm de kansen als die zich voordoen.

Ook helpen projecten je om je eigen stijl verder te ontwikkelen en een portfolio op te bouwen. Je werkt immers aan onderwerpen of met technieken die je waardevol vindt en die je inspireren. Dat zet je aan het denken over wat jouw stijl is, die komt steeds meer tot kristallisatie. En al doende maak je natuurlijk steeds meer beelden die je aan je portfolio kan toevoegen.

João Carlos
© João Carlos

Project als motivatie

De afgelopen jaren hebben veel fotografen het helaas aan den lijve ervaren: als je langere tijd niet fotografeert, kan dat heel demotiverend en ontmoedigend werken. Juist ik de rustigere periodes, als je even geen of minder opdrachten hebt, zijn persoonlijke projecten ideaal. Ze motiveren je om te blijven fotografen en ook in de moeizamere periodes je camera in de hand te nemen.

Voor een fotoproject zou je je kunnen richten op een bepaald niche of op een reeks die aantrekkelijk is voor klanten die je graag zou willen hebben. Op termijn kan je er ook een nieuw verdienmodel van maken. Je droomt er bijvoorbeeld al jaren van om fine art fotografie te maken en deze als prints verkopen in galerijen. Dan heb je een portfolio nodig en een publiek dat interesse heeft in jouw fine art prints. Of je hebt een passie voor eten en bent een hobbykok die prachtige creaties kan maken.

Bovendien leer je met projecten om mislukkingen eerder te zien als opportuniteiten om iets uit te leren. Als je regelmatig aan persoonlijke projecten werkt, leer je je werk beter analyseren. Bovendien krijg je door feedback van collega-fotografen, critici en potentiële klanten inzicht in wat er beter kan.

Verschillende projecten

Carlos heeft vaak meerdere projecten tegelijkertijd lopen. Hij deelt deze op in kortetermijn-, middellangetermijn- en langetermijnprojecten. Dat wil niet zegen dat hij tegelijkertijd aan alle projecten werkt. Regelmatig laat hij projecten een bepaalde tijd rusten, besteedt hij er nauwelijks tijd en aandacht aan. Maar door de indeling gaan er geen waardevolle ideeën verloren en kan hij bepaalde ideeën laten rijpen. Ook geeft het hem de tijd om mensen met wie hij graag wil samenwerken, te enthousiasmeren en bij het project te betrekken.

Al kan je verschillende projecten tegelijkertijd doen, het is de truc om een goede afwisseling en balans te vinden tussen langetermijn-, middellangetermijn- en kortetermijn-projecten. Als tips geeft Carlos daarom verschillende aandachtspunten mee. De eerste is: zorg dat je altijd een einddoel hebt voor je project. Het is belangrijk na te denken over wat je met een project hoopt te bereiken. Want, wanneer vind jij dat het project af of geslaagd is? Daarbij kun je denken aan een bepaalde hoeveelheid beelden, maar ook aan de kwaliteit ervan. En wat worden de eindproducten: een expositie, een boek, een reeks beelden voor Instagram of iets heel anders?

Ten slotte raadt hij aan om erover na te denken hoe het project na realisatie bekend te maken aan de buitenwereld. Je kunt een expo organiseren, een boek ervan maken of prints ter verkoop aanbieden – er zijn legio mogelijkheden. Denk ook alvast na over de wijze van verkoop en verspreiding van boeken en prints; wil je dat via een webshop of een echte winkel?

João Carlos neemt al zijn persoonlijke projecten op in zijn businessplan. Op die manier voorziet hij tijd en budget voor projecten. Bovendien kan hij daarmee op voorhand al nadenken over het verdienmodel dat eruit zou kunnen voortvloeien. Ook geeft een businessplan hem een idee over de collega’s en andere personen die hij kan benaderen om hem bij het project te ondersteunen. Daarom raadt hij iedereen aan elk jaar een businessplan te maken, waarin je je grote en kleinere ideeën vormgeeft en waarin je doelen voor dat jaar bepaalt.

João Carlos
© João Carlos

Zo start je

Niet alle ideeën voor persoonlijke projecten zij geschikt om tot uitvoering te brengen of zullen tot het gewenste einddoel komen. João Carlos gaat voor elk idee als volgt te werk om te achterhalen of het de moeite waard is. Om te beginnen schrijft hij elk idee dat hem te binnenschiet op. Hij deelt het vervolgens met zijn geliefden en twee of drie vrienden om er hun mening over te polsen. Het idee en de feedback erop laat hij daarna een paar dagen rijpen, alvorens het verder uit te werken. Daarbij kan het ook helpen om op Facebook of Instagram inspiratie op te doen.

Is een idee uiteindelijk verworden tot project, dan moet je er ook echt de tijd voor maken. Wanneer en hoeveel tijd je eraan besteed, is aan jezelf en zal van project tot project kunnen verschillen. Wel ik het van belang dat je altijd en overal je camera bij de hand hebt, zodat je altijd in de gelegenheid bent om aan het project te werken. Kijk ook of er mogelijkheden zijn om je persoonlijke werk toe te voegen aan je betaalde opdrachten. Op die manier kan je wellicht beide kanten van je fotografie versterken.

Carlos raadt ook aan om met andere fotografen samen een project op te pakken. Op die manier kun je elkaar motiveren en inspireren. Bovendien is het altijd leerzaam te zien hoe een andere professional iets aanpakt, zodat jij dat in je eigen fotografie kan toepassen. Ook gebruikmaken van een moodboard is een aanrader, zeker als je met meerdere fotografen aan een project werkt. Het help om jullie ideeën te visualiseren en hoe je er met collega’s aan kan werken. Gebruik tools als Pinterest om jullie ideeën samen te voegen. Een moodboard helpt je ook om dingen überhaupt gedaan te krijgen: het is een visuele herinnering van wat je nog te doen hebt.

João Carlos vertelt dat het gedurende het hele project belangrijk is om kritisch naar je werk te blijven kijken. Wat vind je goed, welke beelden kunnen krachtiger? Door kieskeurig te zijn, ontwikkel je je jezelf als fotograaf met een visie.

In de seminar gaf de Portugese fotograaf twaalf richtlijnen die ervoor zorgen dat je persoonlijke projecten worden gezien, zodat ze je uiteindelijk aan ander werk zullen helpen. Ook geeft hij handenvol tips over hoe je dat best kan aanpakken. Hij licht alles toe met voorbeelden uit zijn praktijk.

Dat João collega-fotografen kan motiveren en inspireren is een understatement. Ook zin om je drive (terug) te vinden? Bekijk dan de replay van het webinar van João in onze academie.


Over Beroepsfotografen.be

Beroepsfotografen.be is de beroepsorganisatie voor de professionele fotografen uit de sectoren portret, reportage, huwelijk, publiciteit, industrie en handel. Zelfstandige fotografen en studenten uit België en Nederland kunnen aansluiten.

De beroepsvereniging komt op voor de belangen van haar leden bij regionale, nationale en internationale overheden en het publiek. Daarnaast organiseert zij workshops, bijscholingsinitiatieven, ervaringsuitwisselingen en studiereizen. Kwaliteitsverhoging, promotie van de fotografie en collegialiteit tussen vakfotografen staan daarbij voorop.

Op de website beroepsfotografen.be kun je terecht voor informatie en de academie. Daar vind je ook de webinar van João Carlos.

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in