De Panasonic GH5 II is de verbeterde versie van een camera met legendarische videospecificaties. Kan de nieuweling zich ook onderscheiden nu de tijden veranderd zijn?

Waar de oorspronkelijke Panasonic Lumix GH5 met zijn Micro Four Thirds-­sensor jarenlang hoge ogen gooide van­wege zijn videomogelijkheden, zijn de kaarten vandaag de dag heel anders geschut. Niet alleen biedt Panasonic zelf met de S1H en S5 capabele video/fotocamera’s aan, ook Canon (met de R5), Nikon (Z6 II) en Sony (a7S III) profiteren van de groeiende vraag van videoprofessionals. Maar die high-end toestellen hebben allemaal een grote sensor aan boord, en ­vallen daarom ook in een andere prijsklasse.

In dat licht is het niet verrassend dat ­Panasonic halverwege dit jaar een geüp­datete versie van de GH5 lanceerde. De video­specialist stamt immers uit al weer 2017. De geüpdatete GH5 II wint het onder meer van zijn voorganger dankzij een hogere framerate bij video, een nieuwe elektronische zoeker en een verbeterde autofocus. Vanwege zijn MFT-sensor is de camera bovendien een stuk aantrekkelijker geprijsd dan de eerder genoemde fullframe alternatieven.

Body en bediening

Aan het uiterlijk heeft Panasonic nauwelijks iets veranderd; die is nog steeds in lijn met de andere GH-modellen van het merk. Vergeleken met andere MFT-camera’s heeft de GH5 II nog steeds een uit de kluiten gewassen body, met een flinke grip waarmee je de camera stevig vasthoudt. Dat is zeker een voordeel voor filmers: een minder grote handgreep zorgt al snel voor onstabiele beelden. Ook is de nieuwe GH5-versie weer zeer solide gebouwd met een volledig gegoten voor- en achterframe van een magnesium legering. Dankzij sealings die voorkomen dat er stof en vocht de body binnen­dringt, is de camera bovendien inzetbaar in minder gunstige (weers)omstandigheden.

Dankzij een grotere en meer rood gemaakte videoknop ligt de focus van de GH5 II nog prominenter op bewegend beeld. Verder heeft de Fn-button bovenop nu plaatsgemaakt voor een knop om van kleurprofiel te veranderen. Net als aan de overige knoppen die je aan de bovenkant vindt (voor de witbalans, gevoeligheid en belichtingscompensatie), kun je hieraan in het menu van de camera een andere functie toewijzen. Achterop bevindt zich een praktische AF-ON-knop met eromheen een schakelaar om snel te switchen tussen enkelvoudige, meervoudige of handmatige focus. Deze kun je perfect met de duim bereiken voor een snelle bediening; hetzelfde geldt voor het joystickje dat er direct onder zit.

De focus ligt nog prominenter op bewegend beeld.

Nieuw scherm, zoeker en batterij

Het touchdisplay van de GH5 II is met 3 inch ietsje kleiner dan dat van de eerste GH5, dat 3,2 inch meet. Dit grootteverschil valt in de praktijk niet op, wel dat de resolutie van het scherm hoger is. Bovendien is het een stuk helderder, waardoor het beeld in fel zonlicht een stuk beter zichtbaar is. Het touchscreen is nog steeds volledig draaibaar en daarmee in elke positie te manoeuvreren, ook geheel naar voren als je selfies of vlogs wilt maken.

Panasonic heeft subtiele veranderingen in de zoeker doorgevoerd. Die heeft nog steeds een vergroting van 0,76x en een resolutie van 3,69 miljoen beeldpunten, maar kan in de GH5 II maar liefst 120 keer per seconde ver­versen. Dat zorgt ervoor dat bewegende beelden nog vloeiender en natuurlijker in de zoeker verschijnen.

De Mark II krijgt zijn stroom van een batterij met een hogere capaciteit. Gemeten naar CIPA-standaarden schiet je daar volgens Panasonic echter precies evenveel beelden mee als met de oude: 410. De extra capaciteit wordt blijkbaar opgeslurpt door de krachtigere interne componenten, waarover verderop meer. Met de meegeleverde externe lader kan je overigens zowel de oude als nieuwe batterij opladen. De laatste kan je in de GH5 II ook via USB van nieuwe energie voorzien.

Nieuwe interne hard- en software

Hoewel de sensor in de GH5 II dezelfde is als in zijn voorganger, is de camera wel degelijk tot meer in staat. Ten eerste is die sensor in de nieuwe camera voorzien van een anti-reflectie­coating, waardoor hij flare beter onder controle heeft. Ten tweede heeft Panasonic in de body de Venus-beeldprocessor van de full-frame S1H ingebouwd. Die krachtige motor maakt het mogelijk dat de camera kan filmen in 10-bit 4K-kwaliteit met 50 of 60 frames per seconde (de GH5 bleef steken op 8-bit). De GH5 II slaat het videomateriaal daarbij op met de H.265-codec.

De hogere bitdiepte geeft filmers vooral extra mogelijkheden bij de nabewerking van de beelden. Verder biedt de camera extra functies en mogelijkheden om het filmen flexibeler te maken. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om in portretmodus te filmen. Ook heeft Panasonic V-Log L geïnstalleerd, ­waardoor de kleurtoon van materiaal van ­verschillende camera’s van het merk snel op elkaar kan worden afgestemd.

De extra processorkracht heeft ook een positieve invloed op het autofocussysteem, omdat het de sensor sneller kan uitlezen. Dat maakt het mogelijk om met deep learning-techno­logieën mensen, honden, katachtige en vogels te detecteren. Het systeem werkte in onze testen behoorlijk goed. De GH5 II wist de ogen, hoofden en lichamen van menselijke modellen meestal goed en nagenoeg direct te onderscheiden van de rest van de beeld­inhoud. Maar de AF werkt op basis ­ van contrastdetectie, dat niet zo snel is als een fasedetectiesysteem waar andere fabrikanten op inzetten. In de praktijk levert het dan ook minder scherpe beelden op als je actie vastlegt.

Panasonic heeft ook gesleuteld aan het beeldstabilisatiesysteem. Die is een stuk effectiever gemaakt: waar de originele GH5 een maximum van 5 EV compensatie haalde, komt de Mark II tot maar liefst 6,5 EV. De in-body IS kan overigens nog steeds worden combineert met die in de lens voor een optimale stabilisatie bij langere brandpuntsafstanden. De stabilisatie maakt bovendien gebruik van algoritmes die zijn ontwikkeld voor de S1H, waardoor vloeiendere en stabielere video’s kunnen worden vastgelegd.

Panasonic richt zich met de GH5 II nog meer op contentmakers die hun beelden live willen streamen via internet. Dat kan in eerste instantie via de wifi-module in de camera. Middels een firmware-update moet streamen in hogere kwaliteit mogelijk worden door de camera via USB aan te sluiten op een telefoon (met de Lumix Sync-app) of een bekabeld netwerk. De GH5 II gebruikt het RTMP/RTMPS-protocol en kan daarmee zijn beelden rechtstreeks naar bijvoorbeeld Facebook of Youtube streamen.

Voor fotografen biedt de Panasonic Lumix GH5 II een vergelijkbare goede beeldkwaliteit als zijn voorganger. Zij kunnen meer vertrouwen op de automatische focus, omdat de camera een veel krachtigere processor en AI-technieken aan boord heeft. Maar het contrastdetectiesysteem heeft beperkingen vergeleken met een systeem op basis van fasedetectie.

Ook filmers zullen dat merken, hoewel zij met de GH5 II in nog meer situaties uit de voeten kunnen dan met de eerste GH5. Panasonic heeft de legendarische videospecialist op een aantal cruciale punten verbeterd, waardoor de GH5 II nog meer features en mogelijkheden biedt die het de moderne filmer makkelijk maken. En dat voor een prijs die ver onder die van de fullframe videospecialisten ligt.

Specificaties Panasonic Lumix GH5 II

• Adviesprijs: 1.699 euro (body)
  • Resolutie: 5.184 x 3.888 (20,33 mega- pixels effectief)