Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.

Sony onthult vandaag zijn nieuwste camera, de ZV-1. Deze compacte camera is geheel met het oog op vloggers ontwikkeld. Shoot mocht stiekem alvast een weekje eerder met de nieuweling op pad.

Het gonsde al een paar weken dat Sony tegen het einde van mei een nieuwe camera zou introduceren. En de geruchten zijn waar, want vandaag lanceert het bedrijf de compacte vlogcamera ZV-1. Volgens Sony is dit de perfecte tool is voor contentmakers van alle vaardigheidsniveaus. Beginnende vloggers krijgen een handzame camera die dankzij automatische features makkelijk te bedienen is. Gevorderde professionals kunnen de compactcamera helemaal handmatig instellen.

Waar kennen we die body van?

De eerste indruk van de ZV-1 is dat hij sterk lijkt op de camera’s in de RX100-serie van Sony. De body heeft nagenoeg dezelfde vorm en afmetingen, en ook de nieuweling heeft maar een beperkt aantal bedieningselementen. Toch zijn er flinke verschillen.

Waar je de schermpjes van de RX100’s enkel naar boven en beneden kan kantelen, is het 3inch-lcd-scherm van de ZV-1 van een vari-angle-type. Het kan dus in bijna elke positie worden gepositioneerd. Dat geeft je meer mogelijkheden en vrijheid om ook vanuit lastige standpunten te fotograferen en filmen. Ideaal voor vloggers die snel willen kunnen schakelen tussen bijvoorbeeld selfies, productvideo’s en shots van boven of beneden.

Ook biedt de vlogcamera een stuk meer houvast. De rechtervoorzijde van de nieuwe compact is namelijk voorzien van een kleine grip, waar die van de RX100-modellen helemaal vlak is. Hoewel de handgreep slechts ongeveer een halve centimeter uitsteekt, houd je de camera daar toch wat steviger mee vast.

Waar de laatste twee incarnaties van de RX100 (de VI en de VII) een flinke zoomlens met een bereik van 24 tot 200 mm meekregen, lijkt het glaswerk van de ZV-1 meer op de RX100V. De nieuweling heeft hetzelfde Zeiss-objectief met het standaardbereik van 24 tot 70 mm. Ook deze lens heeft weer een indrukwekkende grootste diafragma van f/1.8 aan de groothoekkant, volledig ingezoomd is dat nog altijd f/2.8. Over het gehele bereik kan je dus leuk spelen met een krappe scherptediepte.

Speciale functies voor vloggers

De nieuwe vlogcamera leunt meer op automatische functies dan de RX100’s dat doen. Bovenop vind je in de rechterhoek dan ook geen programmakeuzewiel. Van programma verander je in het menu, via een kleine knop naast de aan-uitbutton, die iets verder naar het midden is gepositioneerd. Op de plek van het keuzewiel op de RX100’s vind je op de ZV-1 een knop waarmee je de filmregistratie start. Ook deze verandering is logisch gezien de belangrijkste doelgroep van deze camera. Voor de meeste vloggers is een handzame videoknop belangrijker dan snel van programma te kunnen veranderen.

Voor hen hebben de ontwikkelaars van Sony de ZV-1 bovendien twee praktische knoppen bedacht die we nog niet op andere camera’s tegenkwamen. Bovenop is er de zogenaamde bokeh-switch, die je direct laat schakelen tussen een scherpe en een onscherpe achtergrond. De knop werkt zelfs als je aan het filmen bent. De functie bewijst zijn nut als je de volledige aandacht op een onderwerp wilt vestigen, ook als deze tegen een drukke achtergrond staat. Een druk op de bokeh-switch maakt die onscherp, zodat hij minder afleidt van je hoofdonderwerp.

De tweede innovatie voor vloggers noemt Sony de Product Showcase Setting. De knop hiervoor vind je achterop (in de afspeelmodus is dit de verwijderbutton). Een druk erop schakelt zowel de gezicht- en oogdetectie als de functie SteadyShot (Movie) uit, waardoor er snellere en zachtere overgangen mogelijk zijn tussen gezichten en producten die met een bredere hoek getoond worden. Vloggers die vaak presentaties van producten maken, zullen deze feature weten te waarderen.

Aufofocus

De ZV-1 maakt gebruik van het krachtige autofocussysteem van andere Sony-camera’s. Het zet 315 fasedetectiepunten in, die verdeeld zijn over ongeveer 65 procent van het beeld. Daarmee kan de camera gezichten en ogen automatisch herkennen en die in realtime volgen. Datzelfde geldt voor bewegende onderwerpen waarvan jij wilt dat het systeem ze scherp in beeld houdt. Een druk op het te volgen onderwerp op het scherm volstaat.

De automatische scherpstelling levert indrukwekkende prestaties met veel trefzekerheid, en werkt bij zowel het filmen als fotograferen. In filmmodus kan je settings van de gevoeligheid en de snelheid van de volgfunctie aanpassen aan je persoonlijke wensen.

Actiefotografen zullen de maximale doorvoersnelheid van 24 beelden per seconden op prijs stellen. Hierbij blijft de automatische focus en belichting natuurlijk continu werken. Aangezien de ZV-1 een buffer heeft van 172 beelden in de hoogste resolutie, kan je ruim 7 seconde op zoek gaan naar het ultieme sportmoment.

Kwaliteitscontent

In de body van de ZV-1 zitten nog meer bewezen technieken van andere Sony-camera’s. Als sensor gebruikt de vlogcamera dezelfde 1-inch-beeldchip met 20,1 megapixel als de RX100 V. De processor die in Sony’s vlaggenschip a9 II verantwoordelijk is voor het razendsnelle rekenwerk, verricht die klus ook in de ZV-1. Die twee zorgen ervoor dat de beeldkwaliteit van hetzelfde hoge niveau is als de RX100 VII, met kleurgetrouwe en zeer detailrijke beelden. Sony heeft nog wat gesleuteld aan de kleurweergave, waardoor met name de huidtinten beter worden geregistreerd. Je kan de gevoeligheid instellen van ISO 125 tot 12.800, waarbij ruiseffecten tot ongeveer ISO 4000 nauwelijks zichtbaar zijn.

De automatische belichting is optimaal afgestemd op het maken van portretten en selfies. Een gezicht wordt goed uitgelicht, en als dat even uit beeld verdwijnt, verandert de ZV-1 de belichting niet plotseling. Voor de ultieme selfie kan je – ook in videomodus – het Zachte-huideffect inschakelen. Deze functie vermindert rimpels en vlekken op de huid, terwijl het de scherpte in de ogen en mond behoudt. Dit effect kan je in drie sterktes instellen.

Video voor pro’s

Videobeelden worden op maximaal 4K en tegen 30p of 24p vastgelegd in het XAVC S-formaat. De ZV-1 ondersteunt ook het HLG-profiel om HDR-films te registeren of direct uit te zenden. Om de gradaties in de schaduw- en middenpartijen beter te reproduceren kan je ervoor kiezen S-Log3 in te schakelen. Daardoor heb je meer speelruimte bij het nabewerken.

Met de vlogspecialist kan je ook creatievere films maken. Zo kan je voor Super Slow Motion-beelden de framerate opschroeven naar de max van 960 beelden per seconde en kan je met deze vlogcamera ook verticaal filmen. Met behulp van de vanaf juli beschikbare pc-software kan je op basis van intervalfoto’s timelapsefilmpjes maken.

Perfect geluid is voor de professionele vlogger net zo belangrijk als goed beeld. Voor het opnemen daarvan is de ZV-1 voorzien van een stereomicrofoon, die zo is ingebouwd dat windruis tot een minimum wordt beperkt. Met de meegeleverde windbeschermer zorg je ervoor dat er nóg minder wind in je geluidsopname te horen zijn. Voor de beste audio-opnames kan je een microfoon aansluiten. Helaas ontbreekt een koptelefoonaansluiting.

Eerste indruk van de ZV-1

Met de ZV-1 heeft Sony op basis van de krachtige RX100-modellen een praktische vlogcamera gemaakt. De behuizing is aangepast op die punten die voor vloggers belangrijk zijn. Daarmee kunnen ze razendsnel en zonder moeite verschillende soorten content maken. Voor deze doelgroep is de ZV-1 een schot in de roos. Niet in de laatste plaats vanwege zijn schappelijke prijskaartje van 800 euro.

Voor kwaliteitsfotografen die over alle parameters zelf willen kunnen beslissen, is deze vlogexpert wat minder geschikt. Voor hen heeft de camera te weinig en vooral te kleine bedieningselementen.

Maar elke fotograaf die op zoek is naar een tweede camera die makkelijk mee te nemen is én geavanceerde mogelijkheden biedt voor foto video, moet de ZV-1 zeker overwegen. De combinatie van hoge beeldkwaliteit, een trefzeker AF-systeem en een 24-70mm-kwaliteitslens maakt de nieuwe Sony een echte allrounder. Van straatfoto’s tot landschappen, van actiebeelden tot portretten, de ZV-1 staat garant voor krachtige beelden.

Specificaties Sony ZV-1

• Prijs: 800 euro (verkrijgbaar vanaf juni 2020)
  • Resolutie: 5.496 x 3.672 pixels