Het is een stoutmoedige claim van Sony in het persbericht van de RX100 VII: “De prestaties van de a9 fullframecamera op zakformaat”. Daarmee doelt de fabrikant op de snelheidsprestaties van de nieuweling, die mogelijk zijn dankzij technologieën die ook in de professionele fullframe zitten. Daarmee kan de RX100 VII bijvoorbeeld tot 60 keer per seconde een AF/AE-tracking doen en continu fotograferen met 20 beelden per seconde. En dat zonder dat het scherm tussendoor op zwart gaat!

Eerste RX100 met microfoonaansluiting

Weinig verrassend is het ontwerp van de nieuwe travelzoom geschoeid op dezelfde leest als zijn voorgangers. Ook model VII kan je vanwege zijn compacte afmetingen nog net vervoeren in je broek- of jaszak. De metalen behuizing is met iets meer dan 300 gram geen zwaargewicht en zit bovendien stevig in elkaar.

Ten opzichte van de RX100 VI is er een extra aansluiting bijgekomen. Aan de zijkant staat je naast de usb- en hdmi-aansluitingen nu ook een microfoonaansluiting ter beschikking. Alle drie de interfaces zitten netjes beschermd achter degelijke plastic afdekklepjes. Vooral vloggers en andere filmers zullen de toegevoegde microfooningang weten te waarderen. Met die liefhebbers van bewegend beeld in gedachten biedt Sony de RX100 VII ook aan in een vlogset. Deze bevat naast de camera een filmhandgreep, een beugel om de microfoon te bevestigen en twee oplaadbare batterijen.

Ook volledig ingezoomd produceert het 24-200mm-objectief scherpe beelden met krachtige kleuren. (f/6.3, 1/250, ISO 100, 200 mm kleinbeeldequivalent)

Behuizing met kantelscherm én EVF

Het scherm achter op de camera is ongeveer 180 graden omhoog te kantelen (naar beneden is dat circa 90 graden). Zo kun je bij selfies of vlogs dus in de gaten houden of jezelf goed in beeld brengt. Het 3inch-TFT-scherm biedt een helder beeld met 921.600 beeldpunten en is aanraakgevoelig. Tenminste, bij het fotograferen, filmen en bekijken van de beelden. Net als bij zijn voorganger kun je menu-opties helaas niet met een druk op het touchscreen veranderen. Het scherm reageert goed op input, zoals het aangeven van het scherpstelpunt en bladeren door en inzoomen op foto’s in de afspeelmodus. Het touchscreen kun je ook bedienen als je via de elektronische zoeker je compositie bepaalt. Dat is vooral handig bij het veranderen van het focuspunt.

Op zo’n compacte camera verwacht je eigenlijk geen EVF, dus hulde aan de ontwerpers van Sony dat ze hierin zijn geslaagd. De OLED-zoeker is natuurlijk niet groot, ongeveer 1 centimeter, en komt met een schakelaar aan de zijkant omhoog. Voor zijn grootte levert de EVF nette resultaten bij een resolutie van tegen de 2,4 miljoen beeldpunten.

Ondanks zijn compacte afmetingen is er in de RX100 VII toch plek voor een elektronische zoeker.

Niet veel knoppen, wel genoeg aanpasbaar

Zoals eerdere modellen in de serie heeft de RX100 VII een beperkt aantal bedieningselementen. Bovenop heb je de zoomknop en een wiel om de opnamemodus te kiezen. Met een ring aan de lens bepaal je, afhankelijk van de gekozen opnamemodus, de instellingen voor bijvoorbeeld diafragma en sluitertijd. Je moet die op het scherm of in de zoeker controleren, omdat de ring zelf verder geen informatie of feedback over instellingen geeft. Dat is tijdens het fotograferen soms even wennen. Je kunt de functie van deze ring aanpassen aan je eigen wensen.

Datzelfde geldt voor vier knoppen aan de achterkant waaraan je zelf een functie kan toekennen. Op die manier pas je de RX100 VI optimaal aan jouw stijl van fotograferen en filmen aan. Voor de foto-, video- of afspeelmodus kan je de knoppen telkens van verschillende functies voorzien. De functies van het besturingswiel aan de achterkant worden bepaald door de gekozen opnamestand. Dit is wat aan de kleine kant, dus oppassen dat je niet de verkeerde instelling verandert. Als je de tijd neemt om alle knoppen af te stemmen op jouw wensen, is de RX100 VI best prettig om handmatig te bedienen. Maar het blijft behelpen met het geringe aantal en de kleine knoppen en wieltjes. Gelukkig leveren de (semi-)automatische instellingen en de voorgeprogrammeerde scènes al heel indrukwekkende resultaten.

Bij hogere ISO-waarden gaat de ruisreductie zoals op elke camera ten koste van de scherpte. Maar de beelden zijn tot ISO 6.400 nog best op kleiner formaat af te drukken. (f/3.5, 1/320, ISO 2500, 24 mm kleinbeeldequivalent)

Maak je eigen menu

De moderne Sony-camera’s staan bekend om hun innovatieve functies en instelmogelijkheden. Voor de juiste instelling moet je echter al snel in het menu zijn, zeker bij een camera met weinig bedieningselementen als de RX100 VII. En dat menu is precies waar de camera’s van het merk minder in uitblinken. Ook het menu van deze travelzoom kenmerkt zich door de vele tabbladen en subtabbladen. Het is dan ook aan te raden om met de gebruiksaanwijzing in de hand alle mogelijkheden door te nemen. Je zult zien dat je lang niet alle opties nodig hebt. De instellingen die je wel vaak gaat gebruiken, kun je dan simpel op je eigen ‘Mijn menu’-tabblad een plaatsje geven. Dat scheelt tijdens het fotograferen en filmen enorm in het zoeken naar de juiste opties.

Nog snellere AF

De nieuwe microfoonaansluiting is natuurlijk niet de enige verbetering ten opzichte van Mark VI. De RX100 VII heeft een nieuw ontwikkelde sensor, die in combinatie met de geoptimaliseerde lensaandrijving 33 procent sneller scherpstelt. De camera heeft een object nu in 0,02 seconde in focus. Bovendien heeft de sensor 357 fasedetectiepunten (versus 315 op de voorganger) die bovendien over een groter deel van de sensor (68 procent om precies te zijn) verspreid zijn.

Zodra je de camera aanzet begint de camera een mens of dier in het centrum van het beeld te volgen. Zo ben je direct klaar voor actie. Wil je dit niet, dan schakel je de tracking met een fysieke knop snel uit. Of je geeft met het touchscreen aan dat de camera een andere object moet volgen. Ook dan stelt de RX100 VII razendsnel scherp en houdt het de focus op het gewenste onderwerp. Als dat even uit beeld verdwijnt (bijvoorbeeld omdat er iemand door het beeld komt gelopen) en later weer zichtbaar is, weet de RX100 VII bijna altijd weer de juiste focus te vinden. Ook de ogen van dier en mens weet de camera steeds nauwkeurig te volgen. Dit is het gebied waarop de camera’s van Sony uitmunten door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie.

Dit soort taferelen zijn een peulschil voor de realtime Tracking en Eye AF van de RX100 VII. De camera houdt perfect de focus op de ogen van de fietser. (f/6.3, 1/320, ISO 200, 115 mm kleinbeeldequivalent)

De nieuwe sensor maakt het tijdens het fotograferen in burstmodus makkelijker om je compositie in de gaten te houden. Je kunt dan fotograferen met 20 frames per seconde zonder dat het scherm op zwart gaat. Heb je daar niet genoeg aan, dan kun je ook de burstmodus van 90 fps gebruiken. De camera maakt dan 7 foto’s, waarna je de ontspanknop weer kan indrukken voor een volgende reeks.

Bewegend beeld

De RX100 VII maakt 4K-opnamen met een resolutie van 3840 x 2160 pixels waarbij alle pixels van de sensor worden uitgelezen. De details in de bewegende beelden komen daardoor nog scherper over als bij zijn voorganger. Bovendien ondersteunt de camera HLG (Hybrid Log-Gamma). Daardoor kan je de camera aansluiten op een compatibele televisie en de bewegende beelden met een hoog dynamisch bereik (HDR) bewonderen.

Bovendien kan je met de RX100 VII ook in 4K de actieve beeldstabilisatie gebruiken. Dat resulteert weliswaar in een iets grotere crop van het beeldmateriaal (1,19x versus 1,08 in 4K zonder IS) maar vooral in rustigere, vloeiendere beelden. Overigens zijn de beelden in de add-on Movie Edit van de Sony Imaging Edge app nog vloeiender te maken en te bewerken.

De RX100 VII is de eerste RX-camera die tijdens het filmen de ogen van mensen kan detecteren en volgen. Ook hier laat de AI van de camera weer zien wat het in huis heeft: de scherpstelling blijft ook scherp en stabiel als het onderwerp beweegt. Met een tik op het scherm geef je dan aan of er op het linker- of rechteroog scherpgesteld dient te worden.

De nieuwe sensor maakt foto’s met veel scherpte en details. ( f/6.3, 1/320, ISO 320, 48 mm kleinbeeldequivalent)

Slow motion en timelapse

De nieuwe sensor kan ook beelden in slow motion vastleggen. Daarbij kan je afspeelsnelheden van 4 tot wel 40x trager instellen. Timelapsebeelden zijn mogelijk met een interval tussen 1 en 60 seconden. De resulterende foto’s moeten wel nog tijdens de nabewerking op een pc worden verwerkt tot een time-lapsefilm. Een leuke gimmick voor sociale media is dat je kan filmen in verticale positie. De stand van de camera wordt in de metadata van de beelden opgeslagen. Zo wordt je film op een smartphone of tablet in de goede stand afgespeeld.

Voor de gevorderde filmers biedt de RX100 VII verder de S-Log3- en S-Log2-gammacurves. Deze profielen bieden een breed dynamisch bereik en grotere kleurruimte zodat je achteraf meer mogelijkheden hebt om kleuren aan te passen, overbelichting te minimaliseren en details in de schaduwen op te halen. Ook geavanceerde functies zoals een gammaweergave, zebrafunctie, zuivere HDMI-uitvoer, tijdcode en proxy-opnamen zijn op de nieuwe RX in te schakelen.

Met een nieuwe sensor, een microfooningang en verbeterde AF-functies heeft Sony een al erg goede travelzoom nog beter gemaakt. Maak je graag films tijdens je reizen, dan biedt de RX100 VII alles wat je nodig hebt om beeld en geluid professioneel vast te leggen én te verbeteren. Maar ook het fotograferen is dankzij de snelheid en prestaties van de camera een waar genot. De bediening vergt enige gewenning en aanpassing, maar de fotokwaliteit is zeer goed voor een sensor van 1 inch. De RX100 VII produceert over het hele zoombereik scherpe foto’s met realistische kleuren.

De RX100 VII levert foto’s met realistische kleuren. ( f/4, 1/320, ISO 125, 39 mm kleinbeeldequivalent)

Specificaties Sony Cyber-shot DSC RX100 VII

• Prijs: 1.300 euro