Graag stellen we je voor aan de Sony a7R IV, ‘s werelds eerste back-illuminated fullframesysteemcamera met een beeldsensor van maar liefst 61 megapixels.
Graag stellen we je voor aan de Sony a7R IV, ‘s werelds eerste back-illuminated fullframesysteemcamera met een beeldsensor van maar liefst 61 megapixels. Als je dat alleen al indrukwekkend vindt, lees dan zeker door en ontdek wat deze camera nog meer te bieden heeft.
Begin juni werden we door Sony uitgenodigd voor een evenement in het prachtige Dublin. Wat er precies aangekondigd zou worden, was een goed bewaard geheim. Er werd door alle aanwezigen dan ook druk gespeculeerd over welke nieuwe camera er zat aan te komen. Een a7S III misschien, of een a6600 (die ondertussen ook is aangekondigd, samen met de a6100). Dat het ging over de a7R IV verbaasde vele van de aanwezigen. De a7R III werd immers nog maar eind 2017 aangekondigd. Het leek dus nogal snel voor een opvolger van deze geliefde camera. Sony heeft de laatste jaren echter duidelijk gemaakt dat het het graag anders doet dan concurrenten. Het bedrijf is niet verlegen om snel te gaan en grenzen te verleggen in de naam van innovatie.
Shoot mocht enkele weken met deze krachtpatser aan de slag. We kunnen alvast verklappen dat het nog nooit zo leuk fotograferen was.
Specificaties
- Prijs: 4000 euro (body)
- Resolutie: 9504 x 6336 pixels
- Sensor: 35mm CMOS, 35,70mm x 23,80mm
- Lensvatting: Sony E
- Gevoeligheid: ISO 100-12.800 (uitbreidbaar tot 50-102.400)
- Lichtmeting: Multi, center, spot, gemiddelde, hooglicht
- Scherpstelling: 567 punten
- Burstmodus: Max 10 fps
- Geheugen: 2x SD
- Afmetingen: 129 x 96 x 78 mm
- Gewicht: 665g (inclusief batterij)
Real-time Eye AF
De camera komt er dus kort na zijn voorganger, maar toch levert Sony hier geen half werk, integendeel. De Sony a7R IV heeft naast zijn grote aantal megapixels een dynamisch bereik van 15 stops en een ISO-gevoeligheid van 100-32.000. De camera zorgt bijgevolg voor een indrukwekkende beeldkwaliteit van hoge resolutie. En dat in combinatie met hoge scherpstelprestaties, onder andere via real-time Eye AF.
Het is een hoogwaardige camera die zich richt op de professionele fotograaf en hij heeft daarvoor alle tools aan boord. Zo kan je continu fotograferen in hoge snelheid tot maximaal 10 fps, met 7 seconden volledige AF/AE-tracking in fullframemodus (de a7R IV heeft ook een crop modus die nog steeds een resolutie van 26,2MP aflevert). De 567 AF-fasedetectiepunten die 74% van het beeld bedekken helpen je om je onderwerpen altijd scherp in beeld te brengen, net als de 425 AF-contrastpunten. Wat ook helpt bij het produceren van scherpe foto’s is de toevoeging van geavanceerde realtime tracking en realtime Eye-AF (inclusief realtime Eye-AF voor video).
De Ultra-XGA OLED Tru-Finder elektronische zoeker, die nu bestaat uit 5,76 miljoen beeldpunten tegenover de 3,6 miljoen punten van de a7R III (circa 1,6 keer meer), zorgt voor een hoogwaardige preview van de foto’s die je gaat maken en dat aan maximum 120 fps. Ook nieuw is de 5-assige in-body beeldstabilisatie die je tot 5,5 stops extra mogelijkheden geeft. De sluiter is opnieuw ontworpen om zelfs de geringste bewegingen te elimineren. Niet slecht voor een camera van 665 gram.
f/1.8, 1/200, ISO 125, 85 mm f/1.6, 1/100, ISO 100, 85 mm f/2.2, 1/160, ISO 100, 85 mm
Stap vooruit op designvlak
Als het puur op technologie aankomt, is het momenteel moeilijk concurreren met de systeemcamera’s van Sony, maar op het vlak van ontwerp is er toch nog werk aan de winkel bij het Japanse bedrijf. Gelukkig wordt de ergonomie van zijn camera’s steeds beter. De a6600 heeft ondertussen een grotere grip gekregen dan de a6500 en ook bij de a7R IV merkten we onmiddellijk een positieve evolutie tegenover zijn voorganger. Sony heeft hier duidelijk geluisterd naar de opmerkingen die we hadden bij vorige modellen. Dat beetje extra plaats dat je hebt voor je vingers lijkt misschien een kleine aanpassing, maar zorgt ervoor dat de balans veel beter is.
Zo vinden we nog enkele kleine aanpassingen terug op het body van de a7R IV. Recent gingen we nog op stap met de Sony a6500 en merkten we op dat de knop voor belichtingscompensatie nogal gevoelig was, waardoor je deze per ongeluk kon verdraaien. Ook andere Sony-camera’s hebben dit probleem. Op de a7R IV is deze dial echter voorzien van een drukknop, waarmee je deze vast of los kan zetten. Sony had kunnen kiezen voor dezelfde knop als die voor het selecteren van de verschillende modi, die je moet indrukken tijdens het draaien. Maar opmerkelijk koos het voor een ander type om zo voor meer gebruiksgemak te zorgen. Ook de nieuwe multi-selector joystick achter op de camera, die beter beweegt in acht verschillende richtingen, bewijst dat Sony actief luistert naar de wensen van hun gebruikers.

Niet veel uiterlijke verschillen
Verder is de body van de a7R IV grotendeels gelijk aan die van de a7R III. Bovenaan vind je twee knoppen die je kan instellen naar eigen voorkeur en een derde bevindt zich bovenaan links op de achterkant, net naast de menu-knop. Het 3inch-LCD-touchscreen van 1,44 miljoen dots ziet er ook nog steeds hetzelfde uit, maar is wel tot 1,5 keer sneller dan dat op de voorganger. Zijwaarts gaat het scherm nog steeds niet, maar het kan wel 107 graden naar boven en 41 graden naar beneden kantelen. Dat is voldoende voor de meeste situaties waarin je terecht gaat komen, met uitzondering van vloggen.
Links vinden we tenslotte nog een aantal aansluitingen terug, waaronder een 3.5mm-hoofdtelefoonaansluiting en microfoonaansluiting. Ook een micro-HDMI en USB-C-poort zijn aanwezig. Deze laatste kan bovendien gebruikt worden om de a7R IV te voorzien van extra stroom via bijvoorbeeld een powerbank.
Rechts vinden we ruimte voor twee UHS II-geheugenkaarten, zodat je als fotograaf nooit nog foto’s verliest bij een defect. Bovendien kan je nu ook je camera-instellingen opslaan op deze geheugenkaarten. Elke kaart kan tien combinaties opslaan, die je makkelijk kan laden via het menu. Dit menu is naar goede gewoonte nog steeds vrij chaotisch. De vele tabs, subtabs en afkortingen zijn die niet altijd meteen duidelijk als je ze voor de eerste keer tegenkomt. Gelukkige kan je je favoriete instellingen aan een eigen snelmenu toevoegen voor makkelijke toegang. Zoe moet je de meest gebruikte opties dus maar één keer zoeken.

Prestaties
Wanneer je na het gebruiken van de Sony a7R IV terug een klassieke dslr in handen krijgt, wordt pas echt duidelijk hoeveel makkelijker Sony het je maakt met real-time tracking en Eye AF. De ingebouwde AI is enorm krachtig. Het heeft weinig problemen met het herkennen van het gezicht en de ogen van je onderwerp en houdt deze makkelijk vast. Manueel wisselen tussen het linker- en rechteroog is bovendien een optie. Ook je hond of kat kan eenvoudig op de foto, want eye AF werkt zelfs met dieren.
Stilzitten doen deze vaak niet en daarom is de mogelijkheid om 10 beelden per seconde te kunnen maken (8 in live view) extra handig. Je moet dan natuurlijk rekening houden dat je je buffer snel gaat opvullen, ook al is deze 1,5 keer groter dan voordien. Vol zit hij na 68 extra fijne JPEGs, in uncompressed RAW-formaat zijn dat er nog altijd 30. Gebruik je de APS-C- modus, dan kan dat aantal drie keer hoger oplopen.
Het maken van zoveel foto’s heeft natuurlijk impact op de batterij. Toch moet een volledig opgeladen accu toch al snel 670 beelden kunnen verwerken als je het LCD-scherm gebruikt. Dat zijn er 530 als je het met de EVF doet. Best aardig, maar als professional zal je ongetwijfeld een extra batterij willen voorzien, eventueel in combinatie met de VG-C4EM grip die apart verkrijgbaar is.

Foto’s delen
De Sony a7R IV maakt gebruik van de Imaging Edge Mobile app en deze doet wat ze moet doen. Je kan er voor kiezen om je foto’s te selecteren op de camera zelf en je selectie naar je smartphone te sturen, of je kan de selectie maken op je smartphone. In praktijk waren wij vooral fan van deze tweede optie, omdat dit net iets vlotter gaat. Verbinding maken met de camera is doorgaans geen probleem, tenzij je meerdere camera’s naast elkaar gebruikt. Dan kan het al eens zijn dat je de app moet herstarten en opnieuw verbinding moet maken. Opvallend is de beeldkwaliteit van de overgezette JPEG-bestanden. Die zorgt ervoor dat je niet veel tijd moet steken in het nabewerken en op enkele minuten je beelden kan delen via sociale media.
Van zowel de EVF als het LCD-scherm op de achterkant waren we heel tevreden. Dankzij de touch-capaciteiten van het scherm kan je het focuspunt makkelijk verleggen terwijl je de EVF gebruikt door met je vinger te slepen over de rechterkant van het LCD. In de toekomst zouden we echter wel graag volledige ondersteuning zien voor gebaren zoals pinch-to-zoom en het scrollen door de menu’s.
f/1.8, 1/2000, ISO 100, 85 mm f/4, 1/500, ISO 100, 56 mm f/4.5, 1/500, ISO 100, 105 mm
Eindoordeel
Met een prijs van 4000 euro vraagt de Sony a7R IV een groot budget. Voor veel amateurfotografen zal het toestel dan ook een droom blijven. Maar de lancering van deze camera betekent wel dat de a7R III een pak goedkoper wordt. Ook dat is nog altijd een geweldige camera. Heb je echter enkele jaren geleden de overstap naar een instapmodel fullframecamera (spiegelreflex) gemaakt en ben je nu klaar om voor een systeemcamera te kiezen, dan is de a7R IV een geweldige optie.
De Sony a7R IV maakt je een betere fotograaf, zoveel is zeker. De camera is voorzien van de beste Eye AF die je momenteel op de markt vindt. Die stelt je gerust tijdens het fotograferen omdat je weet dat, mits je de correcte instellingen gebruikt, je foto’s haarscherp zullen zijn. In plaats van focuspunten te verplaatsen, kan je met de a7R IV bezig zijn met het allerbelangrijkste: de compositie van je foto.
De a7R IV maakt (nogmaals) duidelijk dat de investeringen van Sony in technische innovatie de camera’s van het bedrijf geen windeieren hebben gelegd. Sony heeft de lat met de introductie van de a7R IV weer een stukje hoger gelegd. Op het vlak van interface en design is er wel nog werk aan de winkel, maar een omslachtig menu doet niet af aan de schitterende prestaties van de a7R IV.
Wil je beter leren fotograferen?
Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (6x per jaar).
Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.
Videospecs?