Fotografen kopen steeds duurdere lenzen van hoge kwaliteit. Dat blijkt uit cijfers op Photokina.

Fotografen kopen steeds duurdere lenzen van hoge kwaliteit. Dat blijkt uit cijfers die marktonderzoeker Gfk bekendmaakt op Photokina, deze week in Keulen.

De meeste serieuze fotografen nemen geen genoegen meer met de standaardlens bij aankoop van een nieuwe reflexcamera, meestal de kitlens genoemd. Ze zijn duidelijk op zoek naar meer kwaliteit, zegt Gfk, dat zich baseert op nieuwe Europese verkoop- en omzetcijfers. De totale verkoopaantallen van lenzen dalen wel flink mee met die van camera's (liefs 14% in de eerste helft van dit jaar), maar verwisselbare losse objectieven dalen minder.

Objectief is cruciaal
Fotografen zijn zich er meer bewust van geworden dat de keuze van het objectief cruciaal is voor de kwaliteit van hun foto's, concludeert de onderzoeker. De laatste jaren hebben de fabrikanten van objectieven flinke kwaliteitssprongen gemaakt. Dat zie je vooral aan hogere lichtsterktes, grotere zoombereiken en speciale mogelijkheden als een macrostand en beeldstabilisatie. Het gevolg is dat losse lenzen inmiddels goed zijn voor 72% van de omzet van de fabrikanten.

Vast brandpunt populair
De gemiddelde aparte, verwisselbare lens kost 474 euro.Een derde van deze objectieven heeft een vaste brandpuntsafstand. Vooral het standaardbereik tussen 40 en 60 mm is populair, inclusief macrolenzen. Vlak erachter op de tweede plaats komen groothoeklenzen, op de voet gevolgd gevolgd door telezooms.

Er is volgens Gfk momenteel een groeiende vraag naar lenzen met vaste brandpuntsafstand en een lichtsterkte van f/1,4 of nog groter. Verwisselbare lenzen voor systeemcamera's (zonder spiegel) zijn ook in trek, hun omzetaandeel is gestegen van 9 naar 14 procent.

Opkomst fullframe
De onderzoeker verklaart de populariteit van kwalitatief betere lenzen ook door de recente verkoopstijging van fullframecamera's. Fotografen zoeken zich daar de optimale lens bij uit.

De helft van de verkochte objectieven voor spiegelreflexen is ontworpen voor fullframecamera's. De consument is bereid om daar drie keer zoveel geld aan uit te geven als aan een objectief voor een cropcamera, zo berekende Gfk.

De koper doet dat het liefst in een echte winkel waar de gemiddelde prijs iets hoger ligt. Dit zou bewijzen dat de fotograaf behoefte heeft aan advies.

(Beelden: Photokina 2014)

De nieuwe lenzen op Photokina

Op Photokina werden in totaal 26 nieuwe lenzen gelanceerd. We hebben ze hieronder per merk voor je opgesomd.
 


Tamron toont de SP 15-30mm, de eerste ultragroothoekzoom voor fullframe met continu-lichtsterkte f/2,8.

Canon
EF-S 24mm f/2.8 STM
EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM
EF 400mm f/4 DO IS II USM

Fujifilm
XF 50-140mm F2.8 R LM OIS WR
XF 56mm F1.2 R APD

Leica
Summarit-M 35mm F2.4
Summarit-M 50mm F2.4
Summarit-M 75mm F2.4
Summarit-M 90mm F2.4

Nikon
AF-S Nikkor 20mm f/1.8G

Olympus
M.Zuiko Digital ED 40-150mm f/2.8 PRO

Panasonic
Lumix G Vario 35-100mm f/4-5.6 ASPH OIS
Lumix G 14mm f/2.5 II ASPH

Samsung
NX 50-150mm F2.8 S OIS
NX 300mm F2.8 S ED OIS

Samyang
50mm f/1.4 AS UMC
50mm T1.5 AS UMC
12mm f/2.8 1:2.8 ED AS NCS Fish-eye

Sigma
150-600mm f/4-5.6 DG OS HSM | C
150-600mm f/4-5.6 DG OS HSM | S
18-300mm f/2.5-6.3 DC Macro OS HSM | C

Sony
FE 16-35mm F4 ZA OSS Vario-Sonnar T*
FE 28-135mm F4 G PZ OSS

Tamron
SP 15-30mm f/2.8 Di VC USD

Zeiss
Otus 1.4/85
Distagon T* 1.4/35 ZM

[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2014/38/139289_photo10.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2014/38/139289_photo09.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2014/38/139289_tamron-15-30mm.jpg” caption=”||||”]

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.