Nikons nieuwste fullframe reflexcamera kreeg een nieuwe beeldsensor met 24 megapixel en een vernieuwd autofocussysteem. Is de D750 de perfecte allround camera? Shoot zocht het uit.
Nikons nieuwste fullframe reflexcamera kreeg een nieuwe beeldsensor met 24 megapixel en een vernieuwd autofocussysteem. Is de D750 de perfecte allround camera? Shoot zocht het uit.
Nikon lijkt helemaal in fullframe te geloven. In een jaar tijd bracht het vijf nieuwe of vernieuwde reflexcamera's met fullframe beeldsensor uit: de retro Df, het instapmodel D610, de professionele D4s, de resolutiekampioen D810, en nu dus de D750.
Qua mogelijkheden en prijs neemt deze een positie in tussen de D610 en de D810. Net als de D610 bevat hij een sensor met 24 megapixels; maar de sensor in de D750 is een nieuw ontwerp met een groter gevoeligheidsbereik (ISO 64 tot 12.800 standaard, uitbreidbaar tot ISO 51.200). De D750 kreeg ook een vernieuwd autofocussysteem met meer AF-punten (51, tegenover 39 op de D610) en een verbeterde gevoeligheid bij weinig licht. Het is ook de eerste fullframe camera met een kantelbaar lcd-scherm, wat het beter bruikbaar maakt in Live View-modus en tijdens het filmen.
Bouw en bediening
De D750 is ook het eerste fullframe toestel van Nikon dat gedeeltelijk uit koolstofvezel is vervaardigd. Dat maakt de camera iets compacter (4 millimeter slanker dan de D610, ondanks het uitklapbare scherm) en lichter (750 gram tegen 850 gram voor de D610 en 680 gram voor de D810). Ondanks de kleinere afmetingen ligt de D750 goed in de hand, zelfs met zwaardere lenzen zoals de 70-200 f/2.8.
De bedieningselementen zijn quasi dezelfde als op de D610. Aan de linkerbovenkant bevindt zich het keuzewiel voor opnamestand, met de volautomatische modus, scènepresets en digitale effecten die voor een beginnend fotograaf handig zijn. Voor de ervaren gebruiker zijn er de programmastand, sluitertijd- en diafragmakeuze en manuele modus. Onder de opnamestand U1 en U2 kun je eigen voorkeursinstellingen opslaan en zo eigen 'scènepresets' maken.
Om de beeldkwaliteit, gevoeligheid en witbalans in te stellen, gebruik je knopjes op de achterkant van de camerabody. Je kan een van deze ook toewijzen aan de Record-knop bovenop de camera als de camera niet in Live View-modus staat; in Live View dient die knop uiteraard om een video-opname te starten.
Evenmin als de D610 heeft de D750 een aparte AF-ON knop, die sommige fotografen gebruiken om de scherpstelling te bedienen los van de ontspanknop. Die AF-ON functie kan wel toegewezen worden aan de AF-L/AE-L knop, of aan een van de functietoetsen aan de voorzijde.
De D750 kreeg dezelfde nieuwe videofuncties als de D810, zoals een 'vlakke' Picture Control om in nabewerking kleuren en contrast te kunnen bewerken, ondersteuning voor filmen met 50 of 60 frames per seconde, en een 'zebra'-weergave in Live View die waarschuwt voor overbelichting (maar nog geen focus peaking om aan te geven waar de scherpte ligt). De instellingen voor video zijn nu – eindelijk – gebundeld in één submenu.
Draadloos
Zoals we op eerder al meldden, is het wifinetwerk dat de camera creëert niet beveiligd wanneer je het voor het eerst opstart. In principe kan iedereen die binnen het bereik van het netwerk de WMU-app gebruikt, een verbinding met je camera maken. Op een compatibel Android-toestel kun je een WPS-pincode gebruiken om je netwerk te beveiligen. Gebruikers van iOS-gebruikers moeten het netwerk selecteren in de instellingen van hun apparaat, en een beveiligingscode instellen via de WMU app. Dit staat helaas niet uitgelegd in de handleiding van de D750. Het is wel te vinden in de helpfunctie van de WMU app, maar die is niet raadpleegbaar terwijl je smartphone of tablet verbonden is met de D750.
In de praktijk is het veiligheidsrisico van dit open netwerk beperkt. De wifi-functie staat standaard uit, en schakelt zichzelf na vijf minuten inactiviteit uit om stroom te sparen. Er kan maar één WMU-app tegelijk met de camera verbonden zijn. En mocht iemand met de WMU-app een verbinding met jouw camera maken, dan zie je dat in de zoeker.
Veel erger is dat het wifinetwerk geen toonbeeld van betrouwbaarheid is. Bij me thuis, waar mijn smartphone 15 verschillende wifinetwerken vond, slaagde ik er niet in om camera en smartphone te verbinden. Op een rugbyterrein, waar de D750 het enige netwerk aanbood, lukte het wel vlot. Daar liet de 'remote release' functie me toe om opnames te maken die anders niet of met meer moeite mogelijk zouden zijn, zoals een teamfoto met fisheye-lens waarbij de camera op de grond lag. Op mijn smartphone zag ik het live beeld en kon op het juiste moment afdrukken.
Prestaties
De D750 kreeg het professionele autofocussysteem van de D4s en de D810, met 51 AF-punten en de nieuwe Group AF focusmode, waarbij vijf AF-punten tegelijk een onderwerp in focus brengen. Nikon heeft dit AF-systeem nog gevoeliger gemaakt, waardoor de D750 ook in erg donkere lichtomstandigheden kan scherpstellen. Dat merkten we bijvoorbeeld in een donkere fotostudio waar we met een gedimd instellicht werkten.
Terwijl de D810 geen optisch laagdoorlaatfilter bevat, om het maximale detail uit zijn 36 megapixelsensor te kunnen halen, koos Nikon ervoor om de D750 wél zo'n filter mee te geven. In de praktijk levert de D750 in jpeg-formaat scherpe opnames die tot op A2-formaat geprint kunnen worden. Tot aan ISO 1.600 is geen ruis te zien; bij hogere gevoeligheden treedt lichte kleurruis op, maar met nabewerking op raw-bestanden is ISO 6.400 nog goed bruikbaar. (Op het ogenblik van onze test werd het raw-formaat van de D750 al ondersteund door Nikon Capture NX-D en de testversie van Adobe Camera Raw 8.7). De kleuren zijn levendig en realistisch; voor meer spectaculaire kleuren is er de Picture Control 'Levendig'.
Conclusie
De D750 kost op dit moment 400 euro meer dan de D610. Maar hij is in meerdere opzichten een veel betere camera, door het betere AF-systeem, het uitklapbaar scherm met prima beeldkwaliteit, de ingebouwde wifi en betere videomogelijkheden. Wie van een Nikon DX-camera (met aps-c beeldsensor) naar een fullframe FX-camera overstapt, kiest daarom best meteen voor voor de D750.
De D810 kost meteen duizend euro meer, en biedt daarvoor een 50% hogere resolutie, een betere optische zoeker, een snellere kortste sluitertijd van 1/8.000 (1/4.000 op de D750) en een snellere flitssynchronisatie (1/250 tegen 1/200 voor de D750) – en niet te vergeten een aparte AF-ON knop. Maar voor de meeste fotografen zal alleen de hogere resolutie (met andere woorden, meer pixels) een argument voor de D810 zijn. Wie met 24 megapixel toekomt – en dat is iedereen die niet groter print dan A2-formaat, of niet al te veel wil croppen – is beter af met de D750.
In Shoot nummer 36 (verschijnt 9 december) vind je een uitgebreidere test van de D750
[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2014/44/140083_d750ambience3.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2014/44/140083_webd750back.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2014/44/140083_webd750top.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2014/44/140083_webdsc0466b.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2014/44/140083_webd750rugby-415.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2014/44/140083_webkleuren.jpg” caption=”De D750 heeft een uitklapbaar scherm||De D750 lijkt qua bediening sterk op de D610||Links het keuzewiel voor de opnamestand.||Deze opname maakten we met de WMU app en het wifinetwerk.||De Group AF modus is ideaal voor sport- en actiefotografie.||De D750 produceert realistische kleuren.”]
Wil je beter leren fotograferen?
Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (6x per jaar).
Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.