In Shoot 24 kun je lezen hoe je met een spiegelreflex kan filmen. Voor een professioneel resultaat heb je verschillende accessoires en hulpstukken nodig.
In Shoot 24 kun je lezen hoe je met een spiegelreflex kan filmen. Voor een professioneel resultaat heb je verschillende accessoires en hulpstukken nodig.
Omdat deze accessoires in diverse prijsklassen leverbaar zijn, hoef je geen fortuin te spenderen. We bekijken hieronder accessoires in drie prijsniveaus: budget, middenklasse en topklasse.
In een apart artikel lees je alles over de voor- en nadelen van het filmen met een spiegelreflex- of systeemcamera.
Budgetklasse
Omdat je nog niet zeker weet of filmen echt je hobby gaat worden, wil je in eerste instantie nog niet al te veel geld uitgeven. We bekijken daarom een aantal betaalbare maar noodzakelijke accessoires.

Videokop
Werken vanaf een stevig statief of een monopod is een must. Misschien wil je eerst je fotostatief blijven gebruiken, maar het is wel verstandig om er een speciaal voor video ontwikkelde kop bij te kopen. Zo’n kop laat zich gemakkelijk verstellen, kan alleen horizontaal bewegen, en door toepassing van bijvoorbeeld een semi-fluid-systeem kun je de camera soepel en zonder trillingen langs een scène laten ‘pannen’.

Zoeker
Een mooi voorbeeld van een betaalbaar maar onontbeerlijk accessoire is een viewfinder (vanaf 50 euro): een loep die je op het lcd-scherm bevestigt. Je hebt geen last meer van invallend (zon)licht en je kunt het lcd-scherm van dichtbij bekijken.

Microfoon
Je kunt de geluidskwaliteit enorm verbeteren door de aanschaf van een externe microfoon. Zo’n microfoon (vanaf ongeveer 100 euro) is dankzij een verende ophanging veel minder gevoelig voor storende bijgeluiden.

Licht
Voor extra licht wordt tegenwoordig vooral ledverlichting gebruikt. De voordelen zijn dat de lampen heel betaalbaar zijn (vanaf ongeveer 40 euro), geen last van warmteontwikkeling hebben en zo weinig stroom verbruiken dat veel types door AA-batterijen worden gevoed. Zo’n verlichtingseenheid bestaat uit een behuizing met een aantal leds plus een voet die in de flitsschoen van je camera past.

Geheugen
Als je filmt, is de snelheid van je geheugenkaart heel belangrijk. De kaartjes die je al een paar jaar in je bezit hebt, kunnen de grote bestanden niet aan, zodat er haperingen in het beeld zullen ontstaan. Gelukkig zijn de kosten van het opnamemateriaal zeer laag, vooral in vergelijking met de tapes die je vroeger nodig had. Een 32 GB SD-kaartje met de vereiste klasse 10-snelheid kost ongeveer 80 euro.
Middenklasse
Je hebt de smaak van het filmen te pakken, en de resultaten zijn zó goed dat je zelfs al enkele betaalde opdrachten hebt uitgevoerd. De hoogste tijd om wat meer geld uit te geven voor accessoires, waardoor je camera nog geschikter wordt voor het opnemen van bewegende beelden.

Videostatief
Je kunt de cameraondersteuning aan het onderwerp aanpassen. In de natuur of voor een interview kies je voor een stevig statief met vloeistofkop. Het statief weegt minder maar kan een hoger gewicht dragen. Zo’n vloeistofkop kun je heel snel precies afstellen en de camerabewegingen zijn bijzonder vloeiend.

Rig
Bij een reportage van bijvoorbeeld een bedrijfsfeest gebruik je liever geen statief maar een rig: een constructie waar je de camera op bevestigt en die je op of tegen je schouder kunt plaatsen, zodat je vrij kunt rondlopen. Met optionele beugels kunnen lampen en microfoons aan de rig bevestigd worden.

Follow focus
Er zijn ook een aantal objectiefaccessoires, zoals een followfocussysteem dat je op je rig monteert. Om de scherpstelring van het objectief wordt een tandwielring gemonteerd die door de follow focus wordt bediend. Hiermee kan de afstand zeer soepel en schokvrij ingesteld worden.

Zoeker of monitor
Een betere viewfinder is optisch gecorrigeerd, waardoor de scherpte ook in de hoeken hoog is. De zoeker wordt niet met een magnetische houder maar via een snelkoppeling in de statiefaansluiting bevestigd.
Je kunt in plaats van voor een viewfinder ook voor een fieldmonitor kiezen. Zo’n monitor wordt via de HDMI-uitgang van de camera aangesloten en in de flitsschoen of op de rig bevestigd.

Licht
Bij de verlichting heb je in de hogere prijsklasse meer leds per unit, en op sommige modellen kan je de kleurtemperatuur aanpassen zodat je videolicht beter aansluit bij het omgevingslicht. Het is handig dat je bij de ledverlichting in deze klasse na aanschaf van een adapterplaat een camera-accu als energiebron kunt gebruiken.
Topklasse
Voor wie het filmen met de spiegelreflex helemaal omarmt, en niet op een cent kijkt omdat er met de video-opnames geld wordt verdiend, is er nauwelijks een plafond wat accessoires betreft.

Professionele rig
Voor wat meer geld koop je een rig die je geheel modulair met accessoires van meerdere merken kunt uitbreiden. Zo’n rig is geschikt voor professioneel gebruik en geheel verstelbaar.
Een matte box verhindert net als een zonnekap het ongewenst binnenvallen van zonlicht in het objectief. Eén matte box is voldoende voor al je objectieven, omdat je de lengte aan de brandpuntsafstand van het objectief kunt aanpassen. De matte box dient ook voor het plaatsen van filters.

Steadicam
Je kunt ook voor een steadicam kiezen: een draagsysteem met een tegenwicht waarbij de camera op een draaipunt is gemonteerd, waardoor zelfs met een bewegende cameraman een zeer stabiel beeld ontstaat.

Externe recorder
Voor wie qua beeldkwaliteit het onderste uit de kan wil halen, is een externe videorecorder een interessante optie. Zo’n recorder neemt het signaal vanuit de HDMI-poort met een lage compressie en een hogere bitrate op.
Het signaal moet dan wel ‘clean HDMI-out’ zijn. Dat wil zeggen dat er geen symbolen en teksten (zoals informatie over de opnameduur) over het beeld geprojecteerd worden. Op dit moment hebben maar een paar camera’s deze optie, maar steeds meer camera’s zullen er naar verwachting mee uitgerust worden. Ideaal is het als de recorder zelf ook een HDMI-out heeft, zodat je nog een externe monitor kunt aansluiten.

Externe audiorecorder
Voor de hoogste geluidskwaliteit sluit je de microfoon niet op de camera maar op een externe audiorecorder (vanaf circa 300 euro) aan, waarbij je meerdere microfoons kunt gebruiken. Je kunt de scène beginnen door een klap van de filmklapper, en bij de bewerking van het bestand kun je de synchronisatie tussen beeld en geluid op frameniveau aanpassen.
Met dank aan Nivo-Schweitzer (www.nivo-schweitzer.nl) en Hama (www.hama.be)
[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/29/131589_filmslrpvw042.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/29/131589_ph-111v.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/29/131589_zacuto00962.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/29/131589_sennheiser.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/29/131589_led-verlichting.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/29/131589_extremeprosdhc95mbsrightregular32gblr.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/29/131589_manfrotto-501hdv.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/29/131589_eencamerametrigenfieldmonitor.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/29/131589_2216p1.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/29/131589_52310canonzfinder2zen.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/29/131589_2012100209561120375rpl-210-vctbackside800x600-aspect1.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/29/131589_eendslrmetfollowfocusmatteboxenfieldmonitor.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/29/131589_merlin.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/29/131589_ninja.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/29/131589_audiols-100em-5product001.jpg” caption=”||||||||||||||||||||||||||||”]
Nofilmschool.comPhilipbloom.netDslrvideoshooter.comHdslr35.com