bedrijven fotograferen


Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


Wat is bedrijfsfotografie? Zoek het op in Google en je komt steeds bij een opsomming uit: evenementenfotografie, bedrijfsreportage, interieurfotografie, zakelijk portret en productfotografie zijn zowat de vaste ingrediënten. Bedrijfsfotografie bestaat dus uit uiteenlopende specialisaties, die elk hun eigen aanpak vragen.

In dit artikel geef ik bij elk onderdeel een inkijk in hoe ik te werk ga bij het uitvoeren van fotoreportages in opdracht van bedrijven. Ik geef handige tips die je kunnen helpen om de typische beginnersfouten te vermijden.

Algemene tips

Een goede voorbereiding en overleg vooraf zijn essentieel om aan de wensen van de klant te voldoen. Niet alleen om een goede offerte te kunnen maken en de juiste apparatuur mee te nemen, ook omdat je bij de fotoshoots tijd en beschikbaarheid van je klant nodig hebt. Deze handvaten kun je hanteren voor elke discipline binnen bedrijfsreportages.

  • Bekijk grondig de website van het bedrijf dat je gaat fotograferen. Die geeft je meteen een eerste indruk van je klant en wat je kan verwachten. Is het bedrijf aanwezig op sociale media, bekijk die dan ook.
  • Vraag welke foto’s men zelf mooi vindt. Informeer naar concurrenten die het goed doen en waaraan ze zich willen spiegelen. Wat vindt men goed aan de foto’s van hun keuze?
  • Vraag uitvoerig wat ze zeker op de foto willen. Portretten in studio of op locatie, hoeveel personen, individueel of ook in groep? Vraag verder over het productieproces: hoeveel ruimtes, machines en dergelijke moeten er gefotografeerd worden? Die informatie heb je nodig om in te schatten hoeveel tijd je moet uittrekken voor de opdracht en welk materiaal je moet meenemen.
  • Wil men beelden voor specifieke doeleinden? Dat is voor jou belangrijk om te weten hoe je de foto’s moet kadreren.

Ooit had ik een opdracht in een grootwarenhuis via een tussenpersoon die instond voor de communicatie. Hij was me vergeten te vertellen dat de klant voornamelijk foto’s nodig had om te gebruiken in langwerpige banners op de website. Mijn beelden waren voor dat doeleinde compleet waardeloos.

  • Zijn er foto’s waar tekst of een logo op moet? Informeer op voorhand zodat je hier rekening mee kan houden.
  • Blijf bij je eigen stijl. Meestal is dat geen probleem, want in het beste geval kiest de klant juist daarom voor jou. Tenzij je zo goedkoop bent dat de klant daarom bij je is gekomen. Zelfs dan is het belangrijk te doen wat bij jouw past. Als je merkt dat de klant teveel afwijkt van wat typisch is aan jouw stijl, dan moet je bij jezelf nagaan of je die opdracht kan aanvaarden.

Ikzelf maak spontane, niet-geposeerde foto’s. Ik kijk rond mij en zoek de interessante momenten op. Als een klant nu net geënsceneerde foto’s wilt van zijn gasten en hij toont mij voorbeelden waar ik me totaal niet in kan vinden, dan pas ik.

  • Wees stipt op tijd. Dit is mijn laatste tip, maar misschien wel de allerbelangrijkste. Meestal zijn er bij een bedrijfsopdracht veel mensen betrokken en ze zijn altijd allemaal druk bezet. Komen er studiofoto’s bij te pas, zorg dan dat je studio opgesteld staat voor het afgesproken tijdstip. Als je om 9.00 uur start, heeft het bedrijf een planning opgesteld die geen rekening houdt met de tijd die jij nodig hebt na aankomst om je studio op te bouwen. Onlangs kwam ik op een bedrijf waar ik om 9.00 uur zou starten. Stipt op dat tijdstip stond de directeur klaar om gefotografeerd te worden en hij had net een kwartier de tijd voordat zijn taxi kwam om hem naar de luchthaven te brengen. Dergelijke zaken weet je niet altijd op voorhand. Je moet gewoon klaar zijn om te starten op het afgesproken uur.
Zorg dat gefotografeerde werknemers gekleed zijn volgens de voorschriften en hun toestemming hebben gegeven.
f/2.8, 1/125, ISO 1250, 23mm

Bedrijfsreportage

Negen op de tien keren is de aanleiding voor het bestellen van een bedrijfsreportage de maak van een nieuwe website. Dan is het tijd om nog eens wat foto’s te laten maken van de gebouwen, de mensen, het productieproces, de sfeer binnen het bedrijf, zijn producten en/of diensten. Al die beelden samen brengen het verhaal van dat bedrijf en zijn imago.

Mijn tips voor de reportage

  • Maak goede afspraken. Informeer op voorhand welke foto’s de klant wilt hebben. Fotografeer je een productieproces, zorg dan dat er iemand met je mee kan gaan om alles te tonen wat zeker moet gefotografeerd worden. Ikzelf laat me eerst rondleiden om vervolgens zelf in mijn eentje in alle rust alles te fotograferen. Zo heb ik de tijd om rond te kijken en spontane momenten te capteren, die niet altijd lukken als iemand naast je loopt te vertellen.
  • Zorg dat de werkgevers in orde zijn met de voorschriften. Moeten ze op de werkvloer verplicht een veiligheidsbril dragen, dan informeer je daar best op voorhand naar. Daar wordt niet steeds aan gedacht, maar maakt sommige foto’s totaal onbruikbaar.
  • Vraag of ze propere kledij moeten aanhebben. Sommige bedrijven voorzien nieuwe of gewassen werkkledij voor op de foto.
  • Hebben alle personen die op de foto moeten ook toestemming gegeven? Zijn er personen op de werkvloer die je niet mag fotograferen en kan je ze herkennen?
  • Zijn er te fotograferen zaken die tijdsgebonden zijn? Bijvoorbeeld een oven die om het uur opengaat of enkel die dag om 15.00 uur, of een vrachtwagen die om 16u wordt geladen en er zeker bij moet.

Tips voor interieurfotografie

Voor interieurfotografie gebruik ik een statief, een groothoekobjectief en een lichtgevoelige telelens. Ik werk altijd met natuurlijk licht op statief. Je kan er ook voor kiezen om in te flitsen, maar dat geeft een andere sfeer.

Ik start altijd met een overzichtsfoto die zoveel mogelijk van de ruimte laat zien vanuit zijn mooiste hoek. Hiervoor werk ik met een 10-24mm-groothoeklens. De detailfoto’s maak ik met een langere brandpuntsafstand.

!! Deze foto’s mogen bij elkaar worden geplaatst, met de eerste het grootst, dan andere twee mogen even groot ter

Bij een overzichtsfoto wil je zoveel mogelijk scherp hebben. Dat doe je met een klein diafragma. Gebruik nooit de kleinst mogelijke opening van je lens want op zijn uitersten is de lens meestal niet helemaal scherp.

Zoals ik al eerder schreef, gebruik ik geen flitslicht. Ik werk op statief en maak HDR-beelden. Dat zijn identieke beelden met kleine lichtverschillen die je nadien combineert. Ik maak vijf beelden waarvan er twee onderbelicht, twee overbelicht en een correct belicht is, en dat in stappen van 1+1/3. Het aantal foto’s en de belichtingsstappen kan je op de meeste toestellen kiezen. Mijn Fuji XT2 gaat tot 9 foto’s met 3 belichtingstops als hoogste stap. Mijn keuze geeft naar mijn gevoel een mooi resultaat zonder een overdreven HDR-effect. Want dat wil ik niet in mijn foto’s hebben. Ik streef er altijd naar om mijn foto’s zo natuurlijk mogelijk te laten lijken.

Ik bewerk mijn foto’s zo dat het niet opvalt. Het is de kunst om de best belichte delen uit de 5 beelden te halen en deze samen te voegen zonder dat de kijker door heeft dat er iets niet klopt. Integendeel zelfs, ons oog kan meer contrast overbruggen dan de camera. Kijken wij van binnen naar buiten, dan doet ons oog automatisch de nodige aanpassingen om alles goed belicht te tonen. Een camera kan dat niet. Kijken we met de camera van binnen naar buiten, dan moeten we kiezen wat de camera goed belicht. Ga je voor het interieur, dan ziet de lucht door het raam er heel erg licht uit. Kies je voor buiten, dan is de kamer te donker. Door meerdere foto’s te combineren krijg je een beeld zoals ons oog dat waarneemt. 

Deze HDR-foto is samengesteld uit vijf beelden met verschillende belichtingstijden. f/18, ISO 200, 10 mm

Nadat ik een goed overzichtsbeeld heb, ga ik op zoek naar details die de ruimte typeren. Die fotografeer ik heel sfeervol met mijn vaste lichtgevoelige 56mm-lens. Als ik die wijd openzet op f/1.2, dan heb ik een mooie wazige achtergrond die het detail dat ik in beeld breng goed aftekent en isoleert. Die foto’s maak ik zonder statief. Met zo’n wijde opening heb ik meestal licht genoeg en dat geeft me de vrijheid om de hoek waaruit ik wil fotograferen precies zo te nemen als ik ze wil hebben.

Mijn tips voor interieurfoto’s

  • Vraag altijd om zoveel mogelijk lampen, kaarsen, spotjes aan te steken. Hoe meer lichtjes, hoe meer sfeer je in je foto krijgt. Let er wel op dat alle lampen min of meer dezelfde kleurtemperatuur hebben. Gloeilampen zijn geel/rood, TL-licht is meestal groen en daglicht is dan weer blauw op de foto. Deze combinatie geeft samen een heel lelijk effect. Ik gebruik nooit TL-licht en gloeilampen samen. Zo heb ik binnen maar één kleurtemperatuur. Het daglicht komt bijna altijd van de zijkant uit een raam. Dat kan je makkelijk bijwerken in Lightroom met een lokale aanpassing van kleurtemperatuur, wel in de veronderstelling dat je in RAW fotografeert. Het is ook aangewezen om steeds met een grijskaart te werken. Dat vergemakkelijkt de aanpassingen achteraf.
  • Let op vertekening als je werkt met een extreme breedhoeklens. Zorg dat de verticale lijnen steeds recht staan. Deuren, ramen en zijkanten van muren zijn doorgaans recht. Toon ze ook zo in je beeld. Zowel in Lightroom als in Photoshop kan je vervormde perspectieven corrigeren, maar hiermee verlies je een groot stuk van je beeld. Let er gewoon op bij de opname door je camera recht te houden.
  • Let op storende elementen. Ik verander niet veel in een ruimte. Het is niet mijn stijl om een ruimte super clean en minimalistisch te tonen. Maar een vuilbak of een rondslingerende vod wil je er niet bij hebben.
  • Zet alle stoelen mooi recht. In het echt valt het dit niet op als ze niet op een rij staan, maar op foto doen ze je wel vloeken. Na een paar interieurfoto’s let je daar automatisch op.
  • De laatste tip klinkt geweldig dom, maar ik garandeer je dat je het in het begin tegenkomt. Je statief of je fototas staan in beeld! Dat gebeurt je natuurlijk maar één keer.

!! Naast elkaar:

Zoek de fout

Hoe maak ik een zakelijk portret?

Wilt de klant foto’s van zijn werknemers in de studio of op de werkvloer? In beide gevallen gelden dezelfde volgende tips.

  • Geef advies bij gebruik van kleur. Vraag om geen kledij met drukke patronen te dragen, want die leiden de aandacht af. De beste keuze zijn effen kleuren die passen bij wat de klant wilt uitstralen. Is dat een psycholoog, dan zal blauw helpen om rust en vertrouwen uit te stralen. Is het een danseres, dan kan vuurrood de passie onderschrijven.
  • Het is ook altijd een goed idee om de kleur van de huisstijl terug te laten komen in de kledij of in een attribuut zoals een sjaaltje of een halsketting. De kijker linkt die persoon dan onbewust aan het bedrijf, hetgeen het vertrouwen doet toenemen.
  • Spreek voortdurend tegen je klant. De meeste mensen zijn geen beroepsmodellen en voelen zich onzeker voor de camera. Door te zeggen wat je onervaren modellen moeten doen en hen kleine instructies te geven, voelen ze zich meer op hun gemak.
  • Toon regelmatig enkele beelden zodat men weet wat je aan het doen bent. Dat geeft vertrouwen.
  • Geef tips bij de houdingen en poses. Zeg ze wat ze moeten doen met hun handen, hoe ze hun armen moeten kruisen, hoe ze moeten staan.

Portretten op locatie

Deze tips zijn van belang als je werknemers op locatie gaat portretteren.

  • Kies een plaatst met veel natuurlijk licht, het liefst bij een raam. Gebruik een reflectiescherm om de donkere kant in te vullen.
  • Vermijdt drukke elementen in de achtergrond die de aandacht afleiden. Let er zeker op dat er geen palen of planten uit de hoofden groeien.
Zorg voor een rustige achtergrond als je mensen op locatie fotografeert. f/2.8, 1/60, ISO 320, 56 mm

Studioportretten

Voor het maken van portretten in de studio zijn deze tips nuttig.

  • Vraag op voorhand welke achtergrond de klant wil hebben. Is dat niet duidelijk, kies dan voor een neutraal grijs. Daar kan je nog alle kanten mee uit. Je maakt die wit door er voldoende licht op de zetten en zwart door te zorgen dat er helemaal geen licht op valt. Of je laat hem neutraal grijs. Dat is de beste optie om de achtergrond in Photoshop door een andere te vervangen. Ook als de klant een specifieke kleur wil, dan is grijs de beste optie. Je kunt dan met kleurfilters de achtergrond tijdens de opname gelijk welke kleur geven.
  • Fotografeer in tetherd modus. Dat houdt in dat je camera verbonden is met een laptop waarbij het beeld rechtstreeks op het computerscherm verschijnt. Dat heeft niet alleen het voordeel dat je meteen je foto op groot scherm kan beoordelen, maar ook dat je de klant meteen kan laten meekijken. Iedereen kijkt op een andere manier naar zichzelf. Vindt de klant zichzelf te zwaar op de foto, laat die dan een houding aannemen die sierlijker overkomt.
Een grijze achtergrond kan je gelijk welk kleur geven door gekleurde filters voor je flits te zetten.
f/11, 1/125, ISO 200, 44 mm
Een grijze achtergrond is ook de beste optie om ze in Photoshop te vervangen door een andere.
f/10, 1/125, ISO 200, 56 mm

Eventfotografie

De kunst van een geslaagde evenementenreportage is het verhaal van begin tot einde zo volledig mogelijk in beeld te brengen. Je legt niet alleen vast wat er op het event gebeurt, ook de sfeer en treffende details maken deel uit van het geheel.

Daarom is het belangrijk om meerdere lenzen bij je te hebben. Een breedhoek heb je zeker nodig om overzichtsfoto’s te maken waarop zoveel mogelijk van het event te zien is. Maar het verhaal is niet af zonder mooie geïsoleerde details die de zaak pittig kruiden. Die maak je met een telelens. Meestal werk je in hele donkere ruimtes. Neem daarom ook steeds lichtgevoelige lenzen mee.

Mijn tips voor evenementen

  • Zorg dat je verzorgd en professioneel overkomt. Kom je op een deftig feest terecht, dan moet je er niet slordig bijlopen. Uiteraard is het niet nodig om zelf helemaal opgesmukt te zijn, maar het wordt wel geapprecieerd als je toch een beetje moeite doet. Je moet je in de eerste plaats comfortabel voelen. Ik loop altijd op sneakers rond. Hiermee krijg ik geen rugpijn en hoor je mij niet komen – ik vind het belangrijk om zo weinig mogelijk op te vallen. En ik ben er meteen op voorzien om ergens op te klimmen als dat nodig is voor een beter standpunt. Het zou zonde zijn als hakken of een strakke jurk me tegenhouden. Ik draag ook steeds neutrale donkere kleuren om niet te veel op te vallen.
  • Vraag de volledige planning op, zodat je geen belangrijke momenten mist. Anticipeer op lachende gezichten. Als er iets grappigs gaande is op het podium, speur dan de gezichten van het publiek af. Je wilt niet alleen maar serieus kijkende mensen hebben die met ernstige gezichten zitten te luisteren. Zoek de actie op.
  • Flits of geen flits? Meestal kom je in hele donkere zalen terecht, die sfeervol verlicht maar geen cadeau voor fotografen zijn. Ik gebruik zo goed als nooit flitslicht. De kwaliteit van de nieuwste generatie sensors is zo goed dat zelfs met de hoogtste ISO je nog bruikbaar beeldmateriaal hebt. Uiteraard moet je hiermee geen close-upportretten maken, maar voor sfeerbeelden is een beetje korrel geen probleem. Zijn portretten toch een groot deel van de opdracht, informeer dan op voorhand of het toegestaan is om te flitsen. Probeer niet rechtstreeks te flitsen of gebruik een goede diffusor zodat je de gezichten niet helemaal plat flitst. Let er ook op dat je voldoende omgevingslicht meeneemt, zodat je de sfeer niet weg flitst. Wordt de omgeving te donker, verhoog dan de ISO en/of verlaag de sluitertijd. Deze laatste bepaalt hoeveel of hoe weinig bestaand licht nog binnenkomt.
  • Vertrek met lege geheugenkaarten en volle batterijen. Neem een oplader mee om zeker de hele dag rond te komen indien nodig.
  • Als je twee slots hebt in je toestel, stel die in op back-up. De eerste zet ik steeds op RAW, de tweede op JPG. Dat heeft het voordeel dat je op je scherm een preview ziet van de filmsimulatie die je hebt gekozen. Dat is vooral zeer handig als je in zwart-wit wilt fotograferen. Zo zie je de foto’s in zwart-wit op het scherm, terwijl je toch alle kleurinformatie hebt in het RAW-bestand. Nadien maak ik het beeld zoals ik het zie op mijn scherm na in Lightroom. Maar als ik me nadien bedenk en dat ene beeld toch in kleur wil, dan kan ik er nog alle kanten mee op.
  • Werk met twee camera’s. Gaat het vuurwerk af, dan wil je daar niet staan met alleen je telelens waarmee je net de mooie expressies van een gast hebt vastgelegd. Zorg steeds dat je de twee bij de hand heb.
  • Zet je camera op stil als dat kan.
  • Zorg steeds dat je ruim op tijd bent. Je kan niet te laat komen voor de opening omdat je niet op tijd een parkeerplaats vond of omdat je GPS kuren heeft.
  • Drink nooit alcohol tijdens de opdracht. Het wordt je meestal veelvuldig aangeboden, maar het komt echt niet professioneel over.
  • Onderbreek geen gesprekken. Vergeet niet dat je zelf geen gast bent. Uiteraard kan je wel op een gesprekje aangaan, maar zorg dat je dan geen belangrijke momenten mist.
  • Fotografeer geen etende mensen.
  • Fotografeer altijd wat de klant wilt, maar verras ze met extra beelden waar ze niet naar gevraagd hebben. Vergeet vooral nooit de zaken te fotograferen die veel geld gekost hebben. Als de klant er veel voor uitgegeven heeft, dan zal dat voor hem wel belangrijk zijn.
De architect van de verlaagde Leieboorden in Kortrijk kijkt bij de opening glunderend in mijn lens. Twee seconden later gaat het vuurwerk af. Maar goed dat ik twee camera’s paraat had.
f/2.8, 1/200, ISO 200, 119 mm
f/4.5, 1/340, ISO 200, 24 mm

Productfotografie in bedrijven

In de beginjaren van de e-commerce in België maakte ik webshops. Mijn allereerste klant verkocht snoep. Hij was verdeler van enkele grote merken. Daarnaast maakte hij feestelijke snoeptaarten die het lokaal zeer goed deden. Hij dacht dat hij vooral met deze online zou scoren, maar dat was helemaal niet zo. Hij verkocht cuberdons en muisjes, maar de verwachte vraag naar zijn prachtige taarten blijf uit en hij begreep het niet. Toen hij me vroeg wat er mis kon zijn, zag ik het meteen. Van de merkproducten had hij professionele foto’s van zijn leveranciers die hij kon gebruiken op de webshop. Maar zijn taarten had hij zelf gefotografeerd. Ze zagen er niet echt smakelijk uit. Zo simpel was dat. Amateuristische foto’s van producten wekken geen vertrouwen op en verleiden niet.

Een packshot is een foto van een product tegen een witte achtergrond of uitgeknipt zodat het tegen gelijk welke achtergrond kan geplaatst worden. De foto’s tonen zo goed mogelijk het product met de juiste kleuren en zijn haarscherp. De bedoeling is het product zelf zo waarheidsgetrouw mogelijk af te beelden.

Ik heb de indruk dat de laatste tijd meer en meer webshops die steriele packshots inruilen voor sfeerfoto’s. Het product wordt dan niet op zich getoond, maar in een bepaalde context die een emotie verkoopt. Denk maar aan de gezelligheid van een glaasje wijn met vrienden of de potjes saus bij de barbecue. Ze vertellen een verhaal dat ieder van ons kent. Sociaal als we zijn, kijken we graag naar foto’s waar mensen op staan. Hierbij is het belangrijk om ervoor te zorgen dat het model past bij de doelgroep die je wilt aanspreken. Jonge meisjes zijn niet bepaald geneigd om juwelen te kopen die door een ouder model gedragen worden. Breng ook altijd details in beeld en toon het product vanuit verschillende hoeken.

Bij veel producten zijn de kleuren heel belangrijk. Denk maar aan kledij, stoffen, meubels … Gebruik daarom bij de opnames altijd een kleurreferentie. Zelf gebruik ik hierbij de X rite color checker passport. Deze fotografeer je bij elke lichtopstelling mee. Nadien maak je hiervan een profiel in Lightroom en je kleuren worden perfect weergegeven.

Foto’s aanleveren voor bedrijven

De meeste foto’s worden gemaakt bij de bouw van een nieuwe website. Daarvoor zijn er foto’s in lage resolutie nodig, die geoptimaliseerd zijn voor het scherm. Nadien vinden de nieuwe foto’s ook hun weg naar gedrukte vormen. Ze worden gebruikt bij een artikel in een tijdschrift of de klant maakt er een nieuwe brochure mee.

Tips voor aanlevering

  • Lever je beelden altijd aan in zowel hoge resolutie voor print als in lage resolutie voor het scherm.
  • Bespreek altijd de levertermijn op voorhand, zodat hier geen wrevel over kan ontstaan. Want als die er is, zal de klant al ineens een pak minder enthousiast zijn over je beelden, hoe mooi die ook zijn. Eens de toon negatief is, is het moeilijk om die weer om te buigen.
  • Vergeet niet te vragen of je de foto’s mag gebruiken voor je portfolio. In principe mag dat altijd, maar het is toch een kleintje om daar even naar te informeren. Hier wil je achteraf geen misverstanden over hebben. De auteursrechten blijven in principe altijd bij de maker, maar dat weten maar weinig mensen. De meeste klanten denken dat de rechten van hen zijn, omdat ze voor het maken van de foto’s betaald hebben. Juist daarom is het een goed idee om dat op voorhand aan te kaarten.

Conclusie

Bedrijfsfotografie is een combinatie van uiteenlopende specialisaties. Ze komen samen omdat bedrijven nu eenmaal dat soort fotografie nodig hebben. Niet iedereen is even bedreven in al deze takken van de fotografie. Productfotografie is helemaal anders dan een evenement in beeld brengen. Ofwel beheers je al deze takken van de fotografie, ofwel zoek je partners om mee samen te werken. Dat laatste is een trend die we in de toekomst meer en meer gaan zien. De fotograaf die alles fotografeert is plaats aan het maken voor de fotograaf die zich specialiseert in een kleine niche en die voor andere specialisaties samenwerkt met andere fotografen. Dat blijkt uit een studie waar enkele studenten van de KU Leuven momenteel op werken. Ze onderzoeken hoe je als beroepsfotograaf kan inspelen op de vele veranderingen in onze snel evoluerende maatschappij waarin iedereen fotografeert. Uit de voorlopige resultaten komt die trend van specialiseren en samenwerken naar boven.

Maar dat is wat de toekomst brengt. Wil je alsnog zelf aan de slag als allround bedrijfsfotograaf, dan hoop ik dat mijn tips je een goed eind op weg helpen.



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in