De REC-knop om op te nemen heeft een duidelijkere rode kleur gekregen.
Advertentie

Leer betere foto's te maken op de Photo Inspiration Day

15 september, Antwerpen

De Photo Inspiration Day is een dag vol fotografie, waarbij de nadruk ligt op het opdoen van praktijkkennis. Bestel nu je tickets en profiteer tot en met 20 augustus van 2 euro early bird korting.


 

De Panasonic Lumix GH5S is geoptimaliseerd voor videogebruik en leent heel wat technologie van de professionele Panasonic EVA1. Shoot liet de GH5S uitproberen door videomaker David Jacobs (Jacowbski).
Nog meer dan de GH5 (lees onze test) is de Lumix GH5S ontworpen voor de videomaker. Net zoals zijn voorganger kan de Lumix GH5S in 4K-resolutie filmen (Cinema 4K, 4.096 x 2.160 pixels). De maximale opnamekwaliteit in 4K-resolutie aan 25 fps is 4:2:2 10-bit 400Mbps met All-Intra compressie: een mondvol die erop neer komt dat je veel meer kleur- en helderheidsinformatie in je beeld bewaart. Je krijgt in post-productie dus veel meer speelruimte om de kleuren en zelfs de belichting aan te passen, zoals bij fotograferen in raw-formaat. In 8 bit kan je in 4K nog steeds aan 60 fps filmen zodat je opnames 2,5x vertraagd kan afspelen zonder kwaliteitsverlies. In Full HD-resolutie gaat de framerate nu tot 240 fps, goed voor een 10x vertraagd beeld. Nog iets waar filmmakers warm voor zullen lopen: je kan filmen in verschillende beeldverhoudingen (multi aspect ratio), te weten 16:9, 17:9, 4:3 of 3:2.

De maximale opnamekwaliteit in 4K-resolutie aan 25 fps is 4:2:2 10-bit 400Mbps met All-Intra compressie.

Waar de GH5 en de G9 een Micro Four Thirds sensor met 20 megapixel bevatten, halveert de GH5S die resolutie tot 10 megapixel. Elke individuele pixel is daardoor groter en vangt dus meer licht op, wat de prestaties bij weinig licht ten goede komt. Meer nog: net als de professionele EVA1 gebruikt hij twee aparte circuits om de sensor uit te lezen: een voor maximaal dynamisch bereik bij lage gevoeligheden, en een voor minimale ruis bij hoge gevoeligheden. Je hebt dus twee ISO-waarden waar de camera optimaal presteert.
Andere interessante extra’s voor geavanceerde videomakers zijn de mogelijkheid om waveform en vectorscope rechtstreeks op het scherm te tonen, een HDMI-ingang waar je de kabel kan vastschroeven zodat die niet per ongeluk losgerukt wordt, en een accessoire om XLR-geconnecteerde microfoons te gebruiken, net als bij de GH5. Ook zit het profile Vlog-L bij de GH5S standaard ingebouwd, terwijl je dit bij de GH5 extra moest aankopen. Vlog-L is een ‘vlak’ beeldprofiel met een groot dynamisch bereik, dat nog meer vrijheid in postproductie toelaat. Daarnaast kan je met de GH5S ook filmen in HLG (Hybrid Log Gamma), waarbij meer informatie in de hooglichten bewaard blijft.
Het Vlog-L profiel met verlaagde scherpte en kleur geeft veel ruimte voor nabewerking (grading).


Uiterlijk verschilt de Lumix GH5S niet van de GH5 behalve dat de REC-knop om op te nemen een duidelijkere rode kleur heeft gekregen. De GH5S heeft geen in-body stabilisatie, maar wel de mogelijkheid om te werken met lenzen die optische beeldstabilisatie hebben en de optie om dit in het menu aan of uit te zetten. De body is bestand tegen spatwater wat erg van pas kwam toen ik tijdens het filmen verrast werd door een hagelbui.

Prestaties

Om dat alles in de praktijk uit te testen, trok ik met de Lumix GH5S op pad in Leuven. Een mistige winterochtend was het ideale tijdstip om zowel de 4K 25fps 10-bit als de 4K 60fps 8-bit uit te testen. Alles werd gefilmd in de nu reeds ingebouwde Vlog-L en in Adobe Premiere Pro bewerkt met behulp van Lumetri Color. De hoge gevoeligheden zijn prima bruikbaar. Met de standaard ingestelde maximum gevoeligheid van ISO 6.400 kon ik zonder problemen op beeld krijgen wat ik wou. Bij gebrek aan ingebouwde beeldstabilisatie gebruikte ik voor sommige shots een elektronische stabilisator, de Zhiyun Crane v2.
Bekijk deze korte testvideo die we met de GH5S filmden:

 

Conclusie

De Lumix GH5S is een ideale keuze voor de filmmaker die geen duizenden euros wil spenderen aan duur materiaal, maar kiest voor kwaliteit, behendigheid en gebruik in elke situatie zonder momenten te moeten missen. Dankzij de zeer krachtige interne codecs kan je uit dit klein toestel een cinema-kwaliteit uithalen en hem nog extra uitbouwen tot een serieus werkpaard. Zoek je in de eerste plaats een fototoestel en is video minder belangrijk voor jou, dan is een andere Micro Four Thirds camera zoals de G9 een meer voor de hand liggende keuze.
Prijs: 2.499 euro (body)