De FZ300 is een 24x-superzoomcamera die kan filmen in 4K. Hij bevat een lichtsterke lens en is bovendien weerbestendig.

De FZ300 is een 24x-superzoomcamera die kan filmen in 4K. Hij bevat een lichtsterke lens en is bovendien weerbestendig. De FZ300 bevat net als zijn voorganger de 24x-optische zoomlens Leica DC Vario-Elmarit, met een bereik van 25 tot 600 mm in full-frame-equivalent. De lens behoudt over het hele zoombereik een maximaal diafragma van f/2.8. Ook de resolutie bleef dezelfde, met name 12 megapixel. Door een nieuwe beeldprocessor is de FZ300 wel in staat om te filmen in 4K-resolutie (3.840 x 2.160 pixel) met 24 of 25 frames per seconde. Hij bevat ook de innovatieve 4K Foto-technologie van Panasonic, waarbij je eigenlijk per seconde 30 foto’s van 8 megapixel per seconde vastlegt. Elders in dit nummer lees je meer over hoe je 4K Foto kunt gebruiken.

Om je onderwerp in beeld te nemen gebruik je de elektronische zoeker of het volledig uitklapbare aanraakscherm. Via dat scherm kun je ook het cameramenu bedienen, maar de FZ300 bevat ook een hele reeks knopjes om veel gebruikte functies zoals gevoeligheid en witbalans snel aan te passen. De elektronisch aangedreven zoomlens bedien je ofwel via de zoomhendel op de lens zelf, ofwel via de zoomhendel rond de ontspanknop. Het duurt ongeveer vijf seconden om helemaal in te zoomen van 25 tot 600 mm.

Vermeldenswaard is nog de stof- en spatwaterdichte afwerking. Tijdens een rugbymatch werd de FZ300 behoorlijk natgeregend, maar het toestel bleef onverstoord doorwerken.

Het contrastgebaseerde autofocussysteem gebruikt de DFD (Depth from Defocus)-technologie om sneller scherp te stellen. Dat komt ook de nauwkeurigheid van AF-tracking ten goede; de camera slaagde er goed in om spelers te blijven volgen. Ook de autofocus met gezichtsdetectie werkt goed. In minder gunstige lichtomstandigheden heeft het AF-systeem het echter moeilijk.

Op ISO 320 gaat de ruisonderdrukking al ten koste van de scherpte. 

De FZ300 gebruikt een beeldsensor die kleiner is dan de 1-inchsensor in de superzoomcamera Sony RX10 (getest in Shoot 29) en de FZ1000. Bij een kleine sensor treedt onvermijdelijk sneller ruis op. Panasonic past daarom bij jpeg-opnames zeer agressieve ruisonderdrukking toe om de ruis weg te werken, en dat gaat gepaard met een verlies aan scherpte en detail. De beste resultaten haal je bij ISO 100 tot ISO 320. Gevoeligheden boven ISO 1.600 vermijd je best. In raw-formaat kun je zelf een betere balans tussen ruisreductie en scherpte zoeken. De FZ300 heeft het ook moeilijk bij scènes met een groot contrast tussen helderste en donkerste delen. Maar onder de juiste omstandigheden levert hij opnames met levendige kleuren.

 

Al bij al is de FZ300 een geslaagde update van een populaire superzoomcamera. De autofocus werd sneller, filmen kan in 4K en de 4K Foto-functie is een handige toevoeging. De voornaamste beperking is de kleine beeldsensor: de nodige ruisonderdrukking gaat ten koste van detailweergave, en de camera heeft problemen met contrastrijke scènes.

[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2015/46/144819_fz300front.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2015/46/144819_u14standaard-69.jpg” caption=”||Het autofocussysteem blijft bewegende onderwerpen volgen, maar bij ISO 320 is er al detailverlies door de ruisonderdrukking. De regen deert de FZ300 dan weer niet.”]

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.