In 2012 werd Photoshop CS6 gelanceerd. We zetten de belangrijkste vernieuwingen nog even op een rijtje.
De lancering van Photoshop CS6 ligt alweer een paar maanden achter ons. We zetten de belangrijkste vernieuwingen nog even op een rijtje.
Adobe Camera Raw 7
De belangrijkste vernieuwing begint eigenlijk al met de plug-in Adobe Camera Raw (ACR) voor het importeren van raw-bestanden. Photoshop CS6 wordt geleverd met ACR 7, dat onder de motorkap identiek is aan Lightroom 4.
In ACR 7 is vooral de nieuwe Verwerking (Process Version) vermeldenswaard. Een aantal schuifregelaars veranderde van plaats en/of inhoud en Lichtsterkte (Brightness) verdween zelfs helemaal. Het grootste praktische voordeel is dat je nu nog meer details in de hooglichten kan recupereren.
Ook de lokale aanpassingen (de borstel en het verloopfilter) kregen nieuwe mogelijkheden: je kan lokaal schilderen met Hooglichten (Highlights) en Schaduwen (Shadows) en dat maakt dat je minder precies moet schilderen. Ook lokale correcties van kleurtemperatuur en ruis behoren voortaan tot de mogelijkheden.
Voor een meer gedetailleerde bespreking van de nieuwigheden van Camera Raw verwijzen we naar het artikel over de ontwikkelmodule van Lightroom 4 in Shoot 18.

Adobe Camera Raw 7's nieuwe Standaard-paneel maakt ongelooflijk herstel van hooglicht- en schaduwdetail mogelijk, zoals deze voor-en-na aantoont. Mits er nog iets van detail in het originele raw-bestand aanwezig is, kan je nu met één foto resultaten bereiken waarvoor je vroeger HDR-technieken en meerdere opnames moest gebruiken.
Dat je in ACR 7 lokaal controle hebt over de belichting, hooglichten en schaduwen betekent dat je vaak lokale correcties kan schilderen zonder al te precies te zijn.
In onderstaand voorbeeld waren de interessante wolken verdwenen nadat ik het beeld had gecorrigeerd (linksonder). Om weer detail in de wolken te krijgen, gebruikte ik een verloopfilter, ingesteld op negatieve Belichting (Exposure) en positieve Helderheid (Clarity). Maar daardoor werd de top van de palmboom linksonder iets te donker (onder, midden).
In ACR 7 kan ik met een borstel, ingesteld op positieve Schaduwen, ruwweg de boom overschilderen: de omliggende lucht wordt niet aangetast door de aanpassingsborstel, omdat zijn helderheidsniveau niet in het doelgebied (schaduwen) zit. Daardoor verkrijg ik veel sneller dan vroeger een geloofwaardig resultaat (rechtsonder).

Donkerder en sneller
Het eerste wat opvalt wanneer je Photoshop opstart, is de donkere interface, die nu meer in lijn is met Lightroom. Vind je dat maar niks, dan kan je via Voorkeuren nog altijd terug naar de lichtgrijze kleur.
Wanneer je begint te werken, valt iets belangrijkers op: het pakket is sneller geworden. Dat merk je vooral aan vroeger tijdrovende filters zoals Uitvloeien (Liquify).

De donkere interfacekleur oogt lekker strak en is helemaal in lijn met andere pakketten zoals Lightroom. Als je wil, kan je echter terug naar een lichtere uitvoering.
Magie met 'content aware'
De meest spraakmakende nieuwe functie van Photoshop CS5 was ongetwijfeld 'Vullen met behoud van inhoud' (Content Aware Fill). CS6 bevat twee nieuwe varianten hierop: bij 'Verplaatsen met behoud van inhoud' (Content Aware Move) kan je een geselecteerd onderwerp verplaatsen, waarna Photoshop het ontstane gat probeert op te vullen, rekening houdend met wat logischerwijze de inhoud zou moeten zijn.
Dat is handig indien je je compositie tijdens de opname hebt verwaarloosd. Het Reparatie-gereedschap (Patch) is op zich niet nieuw, maar omdat het soms aan de randen wat slordig kon zijn, heeft het nu ook een content aware-optie.

Reparatie (Patch) heeft nu een 'content aware'-optie. Daarmee geef je aan welk brongebied gebruikt moet worden bij het invullen van een bepaalde selectie. De optie houdt dan rekening met de omgeving van de te vullen selectie.
Nieuwe blurfilters
Een van de meer populaire trends in fotografie is het miniatuureffect. Normaal heb je daar dure tilt-shiftlenzen voor nodig. Met het nieuwe filter Kantelen (Tilt/Shift) in het menu 'Filter, vervagen' (Filter, Blur) kan je dit effect nu makkelijk in Photoshop nabootsen, al merkt een kenner wel het verschil.
Er zijn nog twee andere vervagingsfilters: Veld vervagen (Field Blur) en Iris vervagen (Iris Blur). Vooral als de achtergrond al enigszins onscherp is, kan je hiermee een nog geringere scherptediepte simuleren.
Wanneer de achtergrond scherp is, zal je voor een natuurlijk ogende simulatie van beperkte scherptediepte nog altijd nauwgezet je onderwerp moeten selecteren en het gouwe ouwe filter Lens vervagen (Lens Blur) gebruiken, of een plug-in zoals Alien Skin Bokeh. Of gewoon de volgende keer het diafragma van je lens wat meer opendraaien, natuurlijk.

De drie nieuwe blurfilters maken gebruik van een handige, intuïtieve interface en kunnen gestapeld worden. Met het deelpaneel Blur Tools (bovenste gele rechthoek) kies je het gewenste type van vervaging, met het deelpaneel Vervagingseffecten (Blur Effects, onderste gele rechthoek) heb je gedetailleerde controle over je digitale bokeh.
De centrale ring in het cirkelvormige controlegereedschap (1) fungeert als een volumeknop: draaien versterkt het blureffect. Het gebied waarover de blur invloed heeft, regel je met de uiterste punten (2). Met de vier tussenliggende punten (3) stel je in hoe sterk of hoe zwak het effect wegvalt (te vergelijken met de doezelwaarde van een borstel). Door met de Alt/Option-toets te werken, kan je de doezelwaarde voor de vier richtingen zelfs onafhankelijk van elkaar instellen.
Niet-destructief croppen
Ook het uitsnedegereedschap is veranderd, en dat is even wennen: net zoals in Lightroom al het geval was, verplaats je nu niet langer het uitsnedekader over de foto, maar verschuif je de foto onder het kader.
Ben je nostalgisch, dan kan je nog altijd terug naar het oude gedrag. Verder heb je meer instellingen, kan je eigen instellingen opslaan, kiezen uit hulplijnen zoals de klassieke 'regel van drie' maar ook de meer frivole 'spiraal van Fibonacci', én kan je voortaan de uitgesneden pixels bewaren, voor het geval je later nog op je beslissing wenst terug te komen. Uiteraard blijft je digitale bestand dan even groot.
Adaptief groothoekfilter
Photoshop had al langer lenscorrecties, maar met het filter Adaptief groothoek (Adaptive Wide Angle) worden lenscorrecties een paar versnellingen hoger geschakeld.
Je kent het fenomeen: wanneer je niet ver genoeg naar achteren kan om een gebouw volledig op de foto te zetten, moet je de camera omhoog houden, waardoor dat gebouw in de opname achterover lijkt te vallen.
Architectuurfotografen weten dat een tilt-shiftlens hier het antwoord biedt, maar zulke lenzen zijn moeilijk te bedienen en peperduur. Het nieuwe filter laat je krommingen die het gevolg zijn van extreme breedhoeklenzen recht trekken, en schuine lijnen forceren tot ze verticaal of horizontaal lopen.
Wanneer je naar achteren hellende gebouwen rechttrekt, zal je links en rechts onderaan in je beeld lege ruimte creëren. Je moet daar al rekening mee houden tijdens de opname, door iets ruimer dan normaal te kaderen. Dan kan je de gecorrigeerde foto netjes bijsnijden.

Met het nieuwe filter Adaptief groothoek kun je na de opname perspectiefcorrecties doorvoeren waarvoor je normaal dure tilt-shiftlenzen nodig hebt of die zelfs met die lenzen niet mogelijk zijn. Je geeft via lijnen aan welke krommingen in je foto eigenlijk recht moeten zijn. De transparantie die ontstaat, kun je nadien proberen weg te werken met een van de content aware-technologieën.

De originele foto.
Huidskleuren selecteren
Veel fotografen gebruiken vooral Photoshop om selecties te kunnen maken waarbij delen van een foto worden bewerkt terwijl de niet-geselecteerde delen intact blijven. Goede selecties maken kan echter een tijdrovende klus zijn. Schaduwen, hooglichten en middentonen apart selecteren kon al langer.
Omdat veel selecties te maken hebben met huidtinten, bijvoorbeeld om de huid lichter of donker te maken of te verzachten, zijn er nu ook de Skin Tone Aware Selections. Die vind je onder Selecteren/Kleurbereik (Select/Color Range).

Nu Photoshop je ook kan helpen om selecties te maken gebaseerd op huidtinten, opent dit interessante perspectieven om sneller vervelende en tijdrovende klusjes zoals huidverzachting of het lichter of donkerder maken van gezichten uit te voeren.
Kleinere maar fijne aanpassingen
Een van die kleine, praktische dingen waarvan je je afvraagt waarom ze er nu pas zijn, heet 'Opslaan op de achtergrond' (Background Save): terwijl je grote bestanden opslaat, kan je ondertussen iets anders blijven doen.
Deze optie maakt het ook mogelijk om automatisch herstelbestanden op te slaan. De standaard is om de tien minuten, maar je kan ervan afwijken in de Voorkeuren (Preferences) onder Bestandsbeheer (File Handling).
Wil je snel het contrast van een foto corrigeren, dan is er nu de Auto-knop in de aanpassingslaag 'Helderheid en contrast' (Brightness and Contrast). Dit levert nu betere, fotografisch verantwoorde resultaten op zonder kleurzweem.
Nogal wat fotografen gebruiken Photoshop om albums te ontwerpen. Photoshop CS6 kan nu, net zoals het lay-outprogramma InDesign, met definieerbare tekststijlen werken, waarbij je een keuze hebt tussen alinea- en tekenstijlen (Paragraph & Character Styles).
Ten slotte werd ook 'Samenvoegen tot HDR Pro' (Merge to HDR Pro) onder handen genomen: de nieuwe optie Vloeiende randen (Edge Smoothness) vermindert die typische HDR-randen.
Conclusie
Photoshop CS6 biedt een aantal indrukwekkende vernieuwingen. Indien je niet met Lightroom werkt, is de nieuwe raw-converter alleen al een belangrijke reden om over te stappen. Ironisch genoeg zorgt die ervoor dat je de eigenlijke Photoshop veel minder nodig hebt voor het 'ontwikkelen' van je foto's.
Ben je een architectuurfotograaf, dan is het Adaptive Wide Angle-filter bijzonder interessant. Retoucheurs zullen dan weer in hun nopjes zijn met de verbeteringen in de content aware-technologie.
Het kan, paradoxaal genoeg, ook financieel interessant zijn om te upgraden. De upgradepolitiek van Adobe is namelijk aangepast. Vroeger kon je gerust een aantal versies overslaan voordat je niet meer in aanmerking kwam voor de lagere upgradeprijzen. Vanaf CS6 komt daar verandering in: wie in de toekomst naar CS7 wil overschakelen, moet een CS6-licentie hebben. Zo niet, dan moet je een volledige versie van CS7 kopen.
Zit je nog op CS3 of CS4? Dan heb je nog tot eind dit jaar om over te stappen naar CS6. Een alternatief is Adobe Creative Cloud, waar je Photoshop of andere delen van de Creative Suite huurt voor een vast bedrag per maand.
[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/46/126280_webnewacr.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/46/126280_webgraduated.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/46/126280_webcapatching.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/46/126280_webnewinterface.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/46/126280_webblur.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/46/126280_webstraighten.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/46/126280_webstraightenorig.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/46/126280_webselections.jpg” caption=”Adobe Camera Raw 7’s nieuwe Standaard-paneel maakt ongelooflijk herstel van hooglicht- en schaduwdetail mogelijk, zoals deze voor-en-na aantoont.||In dit voorbeeld waren de interessante wolken verdwenen nadat ik het beeld had gecorrigeerd. Om weer detail in de wolken te krijgen, gebruikte ik een verloopfilter, ingesteld op negatieve Belichting en positieve Helderheid.||Het Reparatie-gereedschap heeft nu een ‘content aware’-optie. Daarmee geef je aan welk brongebied gebruikt moet worden bij het invullen van een bepaalde selectie.||De donkere interfacekleur is helemaal in lijn met andere pakketten, zoals Lightroom. Als je wil, kan je terug naar een lichtere uitvoering.||De drie nieuwe blurfilters maken gebruik van een handige, intuïtieve interface en kunnen gestapeld worden.||Het nieuwe filter ‘Adaptief groothoek’ laat je na de opname perspectiefcorrecties doorvoeren waarvoor je normaal dure tilt-shiftlenzen nodig hebt.||Originele foto van het voorbeeld voor het nieuwe filter Adaptief groothoek.||Nu Photoshop je ook kan helpen om selecties te maken gebaseerd op huidtinten, opent dit interessante perspectieven om sneller vervelende en tijdrovende klusjes zoals huidverzachting of het lichter of donkerder maken van gezichten uit te voeren.”]
Wil je beter leren fotograferen?
Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (6x per jaar).
Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.




