Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


Het is alweer bijna vijf jaar geleden dat we de eerste versie van set.a.light 3D onder de digitale loep namen. Met deze software kan je in een virtuele en driedimensionale fotostudio op voorhand opstellingen met studioflitsers uitproberen. Zo kan je bij de echte shoot sneller tot resultaten komen. Ondertussen bracht ontwikkelaar Elixxier dit jaar versie 2.5 uit. Shoot kroop opnieuw achter de computer en was er haast niet meer van weg te slaan.

set.a.light 3D bestaat in twee versies: Basic en Studio. Een van de grootste verschillen is dat de Studio-versie ondersteuning biedt voor een onbeperkt aantal flitsers. In de standaard versie is dat vijf, wat voor de meeste fotografen nog altijd voldoende zal zijn. Verder ondersteunt de Studio-versie ook continulicht, gobo’s en laat ze je toe om met meerdere camera’s te werken. Je hebt in beide gevallen de keuze tussen drie studio-groottes, Small, Medium en Large. In de Studio-versie kan je die zelf nog aanpassen. Wie start met Basic kan later nog altijd een upgrade naar Studio uitvoeren.

De interface

Het meeste tijd zal je wellicht doorbrengen in de module Setup. In het linker venster daarvan zie je je virtuele studio-opstelling in 3D. Door met de muis over een licht, de camera of een model te hangen, verschijnen de gele controlepijlen waarmee je de plaatsing interactief kan aanpassen. In de filmstripachtige strook onderaan kies je onder meer je modellen, je flitsers, lichtomvormers en props. Net zoals in een echte studio met flitsers met instellampen, is wat je links te zien krijgt maar een benaderende voorafspiegeling van het echte resultaat.

De interface herbergt vier modules: Setup, View, Export en Community. Het meeste tijd zal je in Setup doorbrengen (hier afgebeeld). In deze setupweergave heb je links een virtuele studio waar je je model, licht(en), omvormer(s), brandpuntsafstand en eventuele props kiest. Rechts zie je dan het resultaat. In de View-module kan je het resultaat nog fijner gerenderd bekijken. De Export-module laat je toe om je lichtopstelling te exporteren als een pdf en in de nieuwe Community-tab kan je setups delen met andere set.a.light gebruikers.

Voor een bijna exacte weergave moet je in het rechtervenster (Camera View) zijn. Dat toont je het door de 3D-software berekende effect van de lichtopstelling. Daarbij houdt het programma rekening met de kracht van de flitsers, de afstand tot het model, het gebruikte diafragma en de gebruikte lichtomvormer.

Onder het Camera View heb je het bovenaanzicht (Topview) van je lichtopstelling en daar kan je ook omschakelen naar de Setlist. Dit is het lijstje met alles wat je gebruikt hebt in je shoot. Zo vergeet je niets wanneer je je lichtopstelling wilt vertalen naar een echte shoot.

Behalve de modellen, props en lichtomvormers geeft de filmstrip onderaan je ook toegang tot de Timeline. Daar vind je de foto’s terug die je gemaakt hebt. Net zoals een echte foto, is een foto in set.a.light een combinatie van een lichtopstelling, een keuze van camera-instellingen en een pose van je model.

Links in de interface kan je de eigenschappen aanpassen van het object dat je op dat moment geselecteerd hebt, bijvoorbeeld een flitser of een model. Met de navigatieknoppen in het centrum van de interface, in de rechter onderhoek van het linker venster, kan je in- of uitzoomen en ronddraaien in je virtuele studio.

Gedaan met dure kappersbeurten of tijdrovende wardrobe changes! Je model een ander haarkleurtje of kapsel aanmeten of een andere outfit aandoen kost je maar een paar klikken met de muis. Deze veranderingen zijn niet puur cosmetisch. De software houdt ook rekening met het verschil in reflectiviteit van bepaalde stoffen en je kan deze parameters nog verder aanpassen.

Je eigen opstelling maken

Standaard opent set.a.light met een vooraf geconfigureerde set. Je kan ook andermans sets inladen (meer daarover straks) en uiteraard kan je ook je eigen set maken. Via Edit > Clear Set kan je de set leegmaken en van nul af aan beginnen. Je sleept een model, een lichtbron en eventueel een prop vanuit de respectievelijke tabbladen naar de set en past de eigenschappen ervan aan.

In het voorbeeld op de volgende pagina koos ik voor een mannelijk model dat ik in een Chesterfield-zetel plaatste. Ik koos voor een zittende pose en een set-up met drie flitsers: twee striplights met een blauw filter en een kleinere softbox frontaal. In set.a.light kan je geen boomstatieven gebruiken om je licht recht voor je model te plaatsen zonder een statief in beeld te krijgen, maar je kan wel de zichtbaarheid van het virtuele statief uitzetten zodat het niet opduikt in je voorvertoning of in de foto. Een handige oplossing!

Wanneer je je lichten verplaatst of de hoogte verandert, wordt de oriëntatie van de kop standaard automatisch aangepast zodat die op je model gericht blijft. Desgewenst kan je daar echter van afwijken, bijvoorbeeld wanneer je een flitser doelbewust op een achtergrond of een prop wilt richten. Leerzaam is ook dat je voor een geselecteerde lichtbron makkelijk de lichtomvormer kan aanpassen en zo kan zien welk effect de grootte (en het type) van lichtomvormer heeft op in de finale foto.

Tijdens mijn eigen flitsfotografietrainingen en in mijn boek Flash! raad ik altijd aan om een set-up met meerdere lichten één per één op te bouwen, zodat je ziet welk licht wat precies bijdraagt tot het eindresultaat. In set.a.light kan je dit simuleren door in de set-list alle flitsers behalve één tijdelijk uit te schakelen.

Je kan als achtergrond gewoon de muur van je virtuele studio kiezen, een achtergrondrol of een prop. Uiteraard kan je van alle opties de kleuren aanpassen. Handig is ook dat je een eigen foto kan gebruiken als achtergrond en dat je de helderheid van die foto kan aanpassen. Dat maakt het mogelijk om set.a.light niet alleen te gebruiken als een studiosimulator, maar ook voor simulaties van flitsopdrachten op locatie.

Poses

set.a.light heeft, naargelang het geslacht van je model, een aantal standaardposes waar je uit kan kiezen. In de Posing Mode kan je die dan verder verfijnen. Wanneer je een pose hebt die je leuk vindt, kan je hier weer een snapshot van maken. Deze poses zijn niet alleen handig om te weten hoe het licht zal vallen op bepaalde delen van je model, je kan ze ook gebruiken als geheugensteuntje voor jezelf en je model tijdens de echte shoot.

In Posing Mode kan je je de initiële pose van je model nog uitgebreid fijn afstemmen. Dit is belangrijk om ongewenste schaduwen van ledematen op het gezicht van je model te kunnen identificeren en tegen te gaan.

Snaps, Render en Export

Met de Snaps-knop leg je je de combinatie van een pose en een lichtopstelling vast in de Timeline, zodat je er later kan naar terugkeren. Met de Render-knop maak je een digitale foto in hoge resolutie. Dit duurt eventjes, maar het biedt je de meest realistische berekening van het effect van je lichtopstelling.

Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling om je digitale voorbereiding in de praktijk te gaan uitwerken. Dat doe je in Exporteren. Dit tabblad laat je toe om een overzicht van je set-up, het resultaat en je materiaallijst te exporteren als pdf of jpeg. Daarbij heb je keuze uit verschillende sjablonen om de informatie te ordenen.

Om optimaal voorbereid op je eigenlijke fotoshoot aan te komen laat set.a.light je toe je opstelling te exporteren als pdf. Ook hier heb je nog veel controle over de weergave.

Community

Een van de leukste toevoegingen van versie 2.5 is de Community-tab. Na registratie krijg je daar toegang tot een forum waar set.a.light-gebruikers hun set-ups delen. Je downloadt eenvoudigweg de opstelling naar je timeline. Uiteraard kan je ook je eigen creaties uploaden.

De uitgebreide filtermogelijkheden laten je toe om het aantal resultaten bij te sturen. Heb je maar één flitser en twee modellen die je moet fotograferen en zit je zonder inspiratie? Even de corresponderende filters instellen en je krijgt meer ideeën dan je in een uurtje studio uitproberen kan. Je kan onder meer filteren op type en aantal flitsers, aantal modellen en soort fotografie. Je kan ook je favoriete fotografen volgen.

Heb je maar één flitser en twee modellen te fotograferen? Stel de corresponderende filters in en de Community helpt je met suggesties van poses en lichtopstellingen.

Conclusie

Veel fotografen hebben moeite met flitslicht omdat het moeilijk vooraf te visualiseren is. Zelf heb ik flitsfotografie nog geleerd in het analoge tijdperk. Ik herinner me nog hoe frustrerend dat leerproces was, omdat er makkelijk een week kon gaan tussen het maken van de foto en het zien van het resultaat. Tegen dan wist je vaak allang niet meer hoe, waar of hoe krachtig je je flitsers had ingesteld. Daardoor was het bijsturen van fouten lang niet altijd evident. Digitaal maakte de feedback-lus veel korter, maar je hebt nog altijd een model, een locatie en flitsers nodig.

set.a.light vervangt het begrip feedback eigenlijk door ‘feedforward’, omdat je het resultaat al ziet nog voor je aan de slag kan gaan. Op die manier laat het beginnende fotografen toe om in alle rust en zonder de druk van een model dat op je vingers zit te kijken en de kost van de huur van een studio, (flits)licht te leren begrijpen. Het programma kan voor zowel beginners als gevorderden ook een bron van ideeën zijn voor studioset-ups. Het geeft bovendien een blik achter de schermen van hoe bepaalde studiofoto’s tot stand kunnen komen.

Om die reden kon de oorspronkelijke set.a.light ons al bekoren, maar met versie 2.5 heeft Elixxier de registers helemaal opengetrokken.

De ontwikkelaars zijn Duits en het programma ademt letterlijk de Deutsche Gründlichkeit uit. Zowat alles is configureerbaar en dat brengt ons misschien bij het enige (luxe-)probleem: voor een nieuwe gebruiker kan de software een beetje overweldigend zijn. Gelukkig zijn er veel (Engelstalige) tutorials te vinden op de website en is er ook een uitgebreide helpfunctie in het pakket zelf. Bovendien kan je een setlist downloaden met een aantal eenvoudige en meer geavanceerde vooraf geconfigureerde scenes zodat je snel een overzicht krijgt van de mogelijkheden. De nieuwe ondersteuning voor continulicht maakt het programma nog meer universeel toepasbaar en de pas geïntroduceerde community biedt extra inspiratiemogelijkheden.

Misschien nog het grootste voordeel van set.a.light is dat de modellen nooit op het laatste moment afbellen omdat hun grootmoeder net overleden is – een inside joke die iedereen die ooit al een paar TFCD-shoots gedaan heeft, wellicht zal begrijpen!

set.a.light 3D 2.5 is een gratis update voor wie versie 2 heeft. Op het moment dat dit artikel naar de drukker gaat, betalen nieuwe gebruikers 79 euro voor de Basic-versie en 154 euro voor de Studio-versie. Upgrades van versie 1 kosten respectievelijk 49,70 en 99 euro.

Dit artikel werd geschreven door fotograaf en software-expert Piet Van den Eynde. Meer over Piet kan je vinden op zijn website en Instagram.



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in