De Canon EOS R6 II voorziet in heel wat handige verbeteringen tegenover de originele R6, die op zijn beurt al razend populair was. De burst modus is uitstekend en de autofocus zeer nauwkeurig. De prestaties in weinig licht zijn fantastisch en de upgrade naar een 24 megapixel sensor is zeer welkom. Voor al dat moois betaal je wel een stevige prijs, een die hoger ligt dan die van de gemiddelde full frame hybride camera.
Wanneer je nieuw bent in het Canon EOS R ecosysteem van systeemcamera’s, overweeg je waarschijnlijk de veelzijdige EOS R6 in plaats van de krachtige, maar ook duurdere EOS R5. De originele R6 wordt ook nog vaak gekozen omdat hij op veel vlakken vergelijkbaar presteert met de R6 II, waaronder de prestaties in weinig licht en video. Het enige nadeel? De 20 megapixel sensor.
- Lees ook: Canon EOS R7 review – APS-C-topper
Het verschil is misschien niet opvallend groot, maar het verschil heeft wel een psychologische impact die de camera gelijkwaardig doet voelen aan concurrenten zoals de Panasonic Lumix S5 II, Nikon Z6 II en Sony A7 IV.
De frame rate van de burst modus in de R6 Mark II is verdubbeld tot 40 frames per seconde met de elektronische sluiter, maar blijft 12 frames per seconde met de mechanische sluiter. De met AI aangedreven autofocus is uitgebreid met meer detectiemogelijkheden, al vonden we het originele aanbod ook al zeer goed.
Wat video betreft werd de opnamelimiet van 30 minuten geschrapt en kan er nu 40 minuten opgenomen worden in 4K 60p, en zelfs 6 uur in 4K 30p. De camera heeft ook Canon C Log 3 en kan 6K ProRes RAW aan via HDMI. Veel goeds dus, al gaat het om kleine en niet meteen revolutionaire verbeteringen die de camera wel aardig duurder maken.
Prijskaartje
Nieuwe Canon-camera’s hebben meestal een premium prijskaartje en het duurt meestal even voor deze dalen naar een prijsniveau dat vergelijkbaar is met dat van de concurrentie. Met een introductieprijs van 2929 body-only is de camera dan ook meteen duurder dan de eerder genoemde concurrenten, die voor die prijs meestal met een extra lens komen. Wil je de Canon 24-105mm f/4 bij je EOS R6 II, dan kom je al in het vaarwater van de EOS R5.
De EOS R6 II heeft dus heel wat te bewijzen en als nieuweling in de full-frame markt is de eerste camera beslissend voor het ecosysteem waarin je hopelijk lange tijd kan vertoeven. Je moet dus enorm in Canon vertrouwen om de extra premium te betalen of al Canon-materiaal beschikbaar hebben. Kom je van Sony, Nikon, of Panasonic en heb je al materiaal, dan weet het prijskaartje al helemaal niet te overtuigen.
Ontwerp
De camera’s van Canon liggen steeds goed in de hand. Waar de concurrentie steeds voor scherpe rechthoeken gaat, heeft de EOS R6 II een ontwerp met meer afgeronde hoeken en een betere grip. Je pink hangt er nog steeds wat bij onderaan de camera, maar over het algemeen is het ontwerp aangenamer in gebruik dan vergelijkbare modellen.
Het vraagt wat tijd om de verschillende draaiknoppen te leren kennen, want de functies hangen veelal af van de modus waarin je de camera gebruikt en soms doen verschillende knoppen hetzelfde. Dit leerproces hoort echter bij een camera van dit kaliber, als je het ons vraagt. Dat gezegd zou het leuk zijn geweest om knoppen voor ISO en witbalans te hebben. Een manier om onderwerpdetectie snel uit te schakelen zou ook fijn zijn, al zijn daarvoor de C1, C2 en C3 knoppen ook best handig. Minder knoppen en meer aanpasmogelijkheden voor deze camera dus.
De EVF (elektronische zoeker) biedt een uitstekende helderheid, details en contrast, al is er soms wat herbalanceren nodig bij veel beweging. Het touchscreen achteraan is in heel wat richtingen te bewegen en is van prima kwaliteit, maar een groter exemplaar van 3,2 inch in plaats van 3 inch had wel gemogen.
Als je gewoon bent om je aan/uit-schakelaar in de buurt van de sluiter te hebben, dan stelt de R6 II helaas teleur. De knop zit verder naar achteren, waardoor het nodig is om je tweede hand te gebruiken om de camera in of uit te schakelen. Heel ergonomisch is dat niet. Een extra LCD-schermpje bovenaan is er niet, maar het systeemmenu is over het algemeen heel duidelijk en makkelijk te navigeren. Ook de opnameknop voor video is makkelijk te bereiken met je wijsvinger.
Prestaties
De AI autofocus van Canon is op zijn minst indrukwekkend te noemen, voornamelijk omdat je de onderwerpdetectie op automatisch kan zetten en het systeem zijn ding doet. In zowat elke situatie weet de camera te bepalen wat het onderwerp is en wordt er meteen op gefocust. Vooral bij mensen en dieren werkt de autofocus zeer goed, maar ook bij auto’s is hij accuraat.
Gebruik je Zone AF of single point AF, dan toont de camera in de zoeker nog steeds wat er gedetecteerd wordt, maar je focuspunt wordt gerespecteerd zodat er geen gevecht ontstaat tussen jou en de camera. De Eye AF en Tracking is ook zeer sterk en ideaal voor vloggers of portretfotografen. In onze tests was de focus prima en werd het alleen wat moeilijker bij extreem bruuske bewegingen. Bij normaal gebruik is er dus geen enkel probleem.
De IBIS met 8 stops maakte iets minder indruk. Na ongeveer vier stops waren de resultaten lang niet zo nauwkeurig, wat resulteerde in meer beelden uit focus. Ook voor beeldopnames is de IBIS niet ideaal en sprong het beeld al snel in positie, wat er niet goed uitziet op je video. Met de camera op een tripod is er uiteraard geen probleem.
Beeld en videokwaliteit
De JPEG-bestanden recht uit de EOS R6 II zien er heel goed uit. De automatische witbalans heeft geen problemen met het inschatten van het licht en de kleuren van een omgeving. De belichting is dan meestal ook exact hoe je het zou willen. Uiteraard maakten we ook foto’s in RAW, maar de JPEGs zagen er meestal zo goed uit dat RAW enkel een meerwaarde was bij bewerkingen die verder gingen dan het aanpassen van standaardinstellingen.
De resolutie was exact wat we verwachtten van een 24 megapixel full-frame camera met anti-aliasing. Wie focust op resolutie heeft dus een camera in handen die hetzelfde kan als de concurrentie, maar ook niet meer.
De prestaties in weinig licht zijn enorm sterk. In onze testomgeving maakten we een aantal foto’s met een verschillende ISO terwijl de camera op een statief stond. De resultaten waren zeer goed tot en met ISO 6400, waarna er details verloren begonnen te gaan en de foto’s wat zachter werden. Vanaf 12800 ISO moesten de foto’s inboeten aan kwaliteit.
Omdat het om een hybride camera gaat is video natuurlijk ook belangrijk en hiervan waren we zeer onder de indruk. We maakten video aan 4K 30p en 4K 60p om te kijken wat de camera kan met standaardinstellingen. De details waren scherp, de kleuren heel rijk en natuurlijk, terwijl de belichting zeer goed was met een goed dynamisch bereik. Zoals verwacht presteert ook de autofocus zeer goed en is het vlot wisselen tussen onderwerpen. IBIS haalden we eerder al aan en presteert niet helemaal zoals verwacht. De aanwezigheid ervan komt van pas bij handheld opnemen, maar het is beter om te vertrouwen op een statief of gimball voor de beste beelden.
Is de Canon EOS R6 II iets voor mij?
De prijs van de Canon EOS R6 II ligt hoger dan die van zijn naaste concurrenten en dat kan gebruikers van andere merken tegenhouden om voor Canon te kiezen. Heb je eerder al geïnvesteerd in het Canon RF ecosysteem, bijvoorbeeld met een EOS RP of EOS R, dan is het een logische volgende stap om voor de EOS R6 II te kiezen. Heb je de originele R6, dan is de upgrade minder de moeite waard. Hoe dan ook is de Canon EOS R6 II een geweldige camera, dankzij zijn uitstekende autofocus en burst modus en zeker een aanrader voor zij met interesse in zowel foto als video.
Specificaties
- Adviesprijs: 2.929 (body)
- Resolutie: 24 megapixels
- Sensor: full-frame (36 x 24 mm)
- Gevoeligheid: ISO 100-102.400 (uitbreidbaar tot ISO 204.800)
- Sluitertijd: 1/8.000 sec. (1/16.000 elektronisch)
- Autofocus punten: 4897
- Autofocus: Phase detect, Multi-area, Center, Selective single point, Tracking, Single, Continuous, Touch, Face Detection, Live View
- Reeksopnames: 40 beelden per seconde
- Video: 4K 60p
- Geheugenslots: 2x SD (UHS-2)
- Afmetingen: Circa 138 x 98 x 88 mm
- Gewicht: 670 gram (incl. accu)
Wil je beter leren fotograferen?
Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (6x per jaar).
Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.