Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


Veel van mijn fotografie gebeurt tijdens het reizen, maar het gewicht van mijn huidige kit, bestaande uit een dslr met enkele zware objectieven, is altijd een probleem geweest. Daarom nam ik de voorbije jaren al eens vaak mijn Sony RX100VII mee op pad, ook onder het motto “Het is de fotograaf, niet de camera”.

Toch wil je soms gewoon wat meer. Tijdens een recente trip naar Portugal besloot ik dan ook om de Sony A7S III uitgebreid te testen. Dat deed ik in combinatie met de nieuwe compacte primes die Sony eerder dit jaar aankondigde: de FE 24mm F2.8 G, FE 40mm F2.5 G, FE 50mm F2.5 G. Hier lees je mijn ervaringen met het drietal.

Eerst wat basisgegevens. De 50mm-lens is vooral interessant voor portretten, de 40mm voor foto’s of filmopnamen en de 24mm lens voor landschapsfoto’s. De 50mm heeft een minimale scherpstelafstand van 35 centimeter in AF-stand, bij manuele focus is dat nog vier centimeter minder. Bij de 40mm-prime zijn deze cijfers 28 en 25 centimeter, bij de 24mm 24 en 18 centimeter. 

Compact en vederlicht

Bij het unboxen viel me meteen het verschil met mijn huidige kit op, dat is namelijk erg groot. Neem ik een (spiegelreflex)body en twee objectieven mee, dan zit ik al snel aan drie kilogram. De Sony A7S III daarentegen weegt slechts 614 gram en de drie lenzen wegen respectievelijk 162 gram, 173 en 174 gram. Heel veel zoombereik heb je dan natuurlijk niet, maar je kan altijd nog een lens naar smaak toevoegen.

Het lage gewicht van deze drie primes is dus geweldig, maar nog beter is het feit dat ze heel weinig ruimte innemen in je fototas. Je kan je tas zelfs thuislaten: twee lenzen passen met gemak in je jaszak terwijl de derde zich op je camera bevindt. De objectieven zijn alle drie even groot: ze hebben een diameter van 68 mm en een lengte van 45 mm. Ideaal is dat de lenzen over dezelfde filterdiameter van 49 mm beschikken, je hoeft dus ook maar een (set) filter(s) mee te nemen. De lenzen zijn zelfs zo gelijkaardig dat het soms moeilijk is om ze uit elkaar te houden. Gelukkig helpt de brandpuntmarkering daarbij. 

De primes zijn voorzien van een aluminium cilinderhuis met een hoogwaardige afwerking. De lenzen zijn stof- en vochtbestendig en daardoor in elke buitenomgeving inzetbaar. Elk objectief van het trio is voorzien van AF/MF-schakelaar en een diafragmaring. Van die laatste kan je het klikken uitschakelen, zodat je bij het filmen geen storend bijgeluid veroorzaakt.

Ook hebben ze alle drie een scherpstelvergrendelingsknop. De waarde daarvan kan je aanpassen in het menu van je camera. Dankzij Linear Response MF reageert de scherpstelring lineair bij het handmatig focussen. Dat maakt een nauwkeurige fijnaanpassing mogelijk.

De drie primes zijn voorzien van twee lineaire motoren. In onze ervaring werkten deze telkens zeer snel en nauwkeurig, zeker in combinatie met de trackingfuncties van de A7S III. De AF is ook stil, wat in elke situatie prettig is, maar vooral bij het opnemen van video een voordeel is. 

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit van de FE 50mm F2.5 G, FE 40mm F2.5 G en FE 24mm F2.8 G wordt bereikt door een nieuw ontwikkeld optisch systeem. Daarbinnen bevinden zich asferische elementen en ED-glaselementen (Extra-low Dispersion), die kleurfranjes onderdrukken. De asferische elementen zorgen voor een hoge resolutie, ook in de hoeken van het beeld. Zelfs bij het grootste diafragma en een geringe scherptediepte is de resolutie indrukwekkend.

In de praktijk vertaalt zich dat in zeer scherpe beelden, zelfs als je met wijd open diafragma fotografeert. Dit zorgt ervoor dat portretten heerlijk scherp zijn én van een mooi bokeh kunnen profiteren. Kies je eerder voor de 24mm, dan kan je erop rekenen dat je ook bij minder licht mooie beelden kan maken. Ook het bokeh is zeer aangenaam, wat voor scherpe en mooie natuurlijke beelden zorgt. 

Tijdens het fotograferen met een volledig geopend diafragma zul je wel wat vignetting opmerken. Die is iets sterker aanwezig bij de 24mm dan bij de twee andere primes. Maar dit is enigszins te verwachten, want vignetting komt nu eenmaal vaker voor bij groothoeklenzen. Naarmate je richting f/11 gaat zal het effect ook geleidelijk aan verdwijnen.

In dezelfde trend merk je meer vervorming op bij de 24mm dan bij de 40mm, en amper iets bij de 50mm. Maar wees gerust, je favoriete fotobewerkingsprogramma biedt daarvoor een makkelijke oplossing. Met slechts lichte correcties laat je hiermee je beelden er prima uitzien. 

Conclusie

Onze tests met deze compacte primes van Sony waren alvast een succes te noemen. Wat de fysieke eigenschappen betreft zijn ze enorm makkelijk mee te nemen en dat is een enorm voordeel. Sony heeft een al groot aanbod aan full-frame primes, maar die komen met een veel hogere prijs of een hoger gewicht. Neem bijvoorbeeld de Sony FE 50mm f/1.4, die al snel 780 gram weegt. Uiteraard is deze lens een stuk lichtsterker, maar zijn prijskaartje is dan ook weer twee keer zo hoog als de 699 euro die je betaalt voor elk van deze compacte primes. De combinatie van draagbaarheid en vriendelijke prijs maakt de FE 24mm F2.8 G, FE 40mm F2.5 G en FE 50mm F2.5 G dan ook zeer aantrekkelijk. Zeker als je veel reist, is dit trio erg aan te raden. 

  • Interesse in deze lenzen? Je vindt ze bijvoorbeeld bij Kamera Express.


Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in