Sennheiser MKE 400

De originele Sennheiser MKE 400 was al een icoon, maar de nieuwe versie is op precies de juiste punten verbeterd.

Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.

De gemiddelde kijker tilt zwaarder aan de audiokwaliteit van een video dan aan de beeldkwaliteit. Je kan dan wel filmen met je geavanceerde camera, maar wanneer de audiokwaliteit slechts matig is wordt het moeilijk om je te onderscheiden van de rest. Met een externe microfoon als de Sennheiser MKE 400 shotgun microfoon til je jouw video’s naar een volgend niveau.

Steeds meer vloggers en content creators grijpen naar hun fotocamera of zelfs hun smartphone voor het maken van video’s. Logisch, want de filmmogelijkheden en ingebouwde camera’s daarvan worden steeds beter. Maar op het vlak van audiokwaliteit lopen deze apparaten vaak behoorlijk achter, aangezien je nu eenmaal niet veel plaats hebt om een high-end microfoon te voorzien. Wil je bijvoorbeeld een interview afnemen of een monoloog van jezelf filmen, dan merk je al snel dat de microfoon van je camera daar niet in uitblinkt. Vaak is er ruis, achtergrondgeluid en andere onzuiverheden die de algemene uitstraling van je videoproducties naar beneden trekken.

In zo’n situatie is het altijd beter om beroep te doen op een externe microfoon, zoals je hier al kon lezen. Een dasspeldmicrofoon is een oplossing, maar het feit dat je een microfoon op je onderwerp moet spelden en – in het geval van een bekabelde versie – ook nog eens met een vervelende kabel zit, maakt dat niet meteen een heel praktische oplossing. In de praktijk wordt daarom meestal een shotgun-microfoon gebruikt, ook wel richtmicrofoon genoemd.

Deze langwerpige microfoon richt je op je onderwerp (jezelf of de persoon die je aan het woord laat) en zo kan de audio heel specifiek worden opgenomen. Het beste resultaat bekom je wanneer de shotgun recht op de mond van de spreker gericht staat, aangezien dit type microfoon een vrij kleine ‘hoek’ heeft waarin hij opneemt. Vaak is dat net wenselijk, want dat betekent ook dat je het geluid van je onderwerp zoveel mogelijk kan isoleren in plaats van ook alle achtergrondgeluiden op te pikken.

Opvolger van een icoon

De Sennheiser MKE 400 is ongetwijfeld een van de populairste shotgun-microfoons onder content creators. Begin april kondigde Sennheiser een nieuwe versie van die populaire keuze aan. De naam blijft ongewijzigd, maar de microfoon is wel meteen te onderscheiden van de oudere generatie dankzij zijn modernere uitstraling. Dat is echter niet de enige wijziging. Een van de indrukwekkendste toevoegingen is de aanwezigheid van een hoofdtelefoonaansluiting met volumeregeling. Dat betekent dat je als cameraman dus een hoofdtelefoon in de microfoon kan steken om zo de audiokwaliteit te beoordelen. Zo kan je snel bijsturen en kom je tijdens het bewerken van je video niet voor onaangename verrassingen te staan. Wie niet beschikt over een monitoring functie op zijn/haar smartphone of camera, zal heel dankbaar zijn voor deze hoofdtelefoonuitgang.

Sennheiser MKE 400
De hoofdtelefoonaansluiting met volumeregeling is een welkome toevoeging.

Verder beschikt de microfoon over een ingebouwde shockmount en geïntegreerd windscherm. Dankzij het ingebouwde windscherm kan je al heel wat ruis reduceren wanneer je rondloopt of buiten een filmpje schiet, maar toch is het verstandig om buiten de bijgeleverde windbescherming (een windkap van kunstbont) te gebruiken. Die schuif je makkelijk over de microfoon, al wordt het dan wel wat lastiger om de knoppen op de microfoon te blijven gebruiken (maar die heb je toch niet zo vaak nodig).

Gevoeligheidsschakelaar en lagefrequentiefilter

Over knoppen gesproken: naast de volumeknoppen vind je nog drie andere knoppen op het apparaat. Uiteraard is er de aan-uitschakelaar om de microfoon te activeren of uit te schakelen. Qua stroom werkt de microfoon op twee AAA-batterijen. Volgens Sennheiser is dat voldoende om 100 uur lang audio op te nemen. Naderen de batterijen hun levenseinde, dan word je op de hoogte gebracht via een indicator.

Het klinkt triviaal, maar die LED is weldegelijk een belangrijke upgrade. Een pijnpunt van de vorige MKE 400 was namelijk het gebrek aan een indicator, waardoor je de microfoon nogal vaak vergat uit te schakelen. Een handig extraatje is dat de microfoon zichzelf automatisch opstart wanneer je jouw camera inschakelt. Schakel je jouw camera uit, dan wordt de microfoon ook uitgeschakeld. Zo komt het niet voor dat je per ongeluk de microfoon laat aanstaan (of erger: vergeet aan te zetten). Let wel: dit werkt niet bij smartphones, enkel bij fotocamera’s.

Verder is er een gevoeligheidsschakelaar waarmee je de gevoeligheid van de microfoon wat kan boosten. Concreet kan je kiezen voor drie standen: -20 dB, 0 dB en +20 dB. Praat je met een persoon die van nature nogal stil praat, dan is het bijvoorbeeld een slim idee om de gevoeligheid van de microfoon wat te boosten.

Tot slot is er een schuifknop waarmee je de lagefrequentiefilter kan inschakelen. Deze is voornamelijk handig wanneer je ergens opneemt waar er een vervelend eentonig achtergrondgeluid is. Denk dan bijvoorbeeld aan een koelkast die staat te brommen of een airco die aan het werken is. Dankzij die filter worden dergelijke geluiden geëlimineerd, wat je weer wat tijd bespaart bij het bewerken van je video.

Aan de zijkant heeft de MKE 400 twee schuifjes, voor het instellen van de gevoeligheid en het in- of uitschakelen van de lagefrequentiefilter. Daarachter de indicator die aangeeft of de microfoon is ingeschakeld.

Verbindingsmogelijkheden Sennheiser MKE 400

De microfoon wordt standaard geleverd met een TRS- en TRRS-kabel. Daarmee kan je de microfoon verbinden met je spiegelreflex- of systeemcamera, camcorder of smartphone. Heeft je apparaat enkel een USB-C-aansluiting, dan kan je een speciale kabel kopen van Sennheiser of simpelweg je eigen USB-C-adapter gebruiken. Controleer vooraf ook even of jouw camera of telefoon wel een externe microfoon ondersteunt.

De microfoonuitgang bevindt zich aan de voorzijde.

Qua montage maak je gebruik van de cold shoe mount (wat betekent dat het hier simpelweg om een opzetstukje gaat en geen connector; je hebt nog steeds de audiokabel nodig om de microfoon met je camera te verbinden). Zo monteer je de microfoon moeiteloos op je camcorder of camera. Gebruik je een smartphone, dan zal je nog een extra accessoire moeten aanschaffen om een externe microfoon op je smartphone te kunnen monteren. Sennheiser verkoopt een Mobile Kit met de zogenaamde Smartphone Clamp en de Manfrotto PIXI Mini Tripod, maar uiteraard kan je elke smartphonehouder gebruiken die een cold shoe aansluiting biedt.

Onze ervaringen

Met zijn prijs van 199 euro kunnen we de Sennheiser MKE 400 niet meteen zien als een instapmodel. Toch wordt het al snel duidelijk dat je een microfoon van uitstekende kwaliteit voor je geld krijgt. De microfoon is vrij licht en voegt dus niet veel extra last toe aan je camera. Maar hij is ook weer niet zodanig licht dat je begint te twijfelen aan de bouwkwaliteit. Alle onderdelen zitten netjes vast en de kabel schroef je aan het apparaat zodat deze zeker niet loskomt tijdens het opnemen. De hoofdtelefoonaansluiting is een enorme meerwaarde en werkt uitstekend.

Qua geluidskwaliteit blijft Sennheiser vasthouden aan het succesrecept van de MKE 400 waardoor je dus niet teleurgesteld zal zijn. Out of the box levert de microfoon al een heel degelijk geluid dat stukken beter is dan de ingebouwde microfoon van je smartphone of camera. Je krijgt een veel warmer geluid en met nog wat finetuning in de filmstudio bekom je een uiterst professioneel resultaat. Oordeel echter vooral zelf via onze demo hierboven. Houd er in de praktijk wel rekening mee dat de geluidskwaliteit sterk wordt gereduceerd wanneer het onderwerp zich te ver van de microfoon bevindt.

De MKE 400 is ook in een kit verkrijgbaar, met daarin naast dit statiefje en de richtmicrofoon zelf, een houder voor je telefoon.