Sony FE 12-24mm F2.8


Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


Met de FE 12-24mm F2.8 GM introduceerde Sony vorig jaar zijn tweede groothoekzoom met dit bereik. Wat zijn de verschillen tussen de twee en op welke gebieden blinkt de nieuweling uit?

Sony’s groothoekzoom FE 12-24mm F4 G is inmiddels ruim drie jaar op de markt. Vorig jaar gaf het bedrijf zijn full-frame fotografen extra keus in dit bereik door met een f/2.8-variant van de groothoekzoom te komen. Met de FE 12-24mm F2.8 GM heb je dus een twee keer zo hoge lichtopbrengst als met Sony’s eerste 12-24mm-zoom. Dat maakt de lens stukken beter geschikt voor specialismen als interieur- en nachtfotografie.

Maar voor dat extra licht dat op je sensor valt, betaal je – letterlijk in dit geval – een hoge prijs. De nieuwe groothoekzoom is namelijk bijna twee keer zo duur als zijn oudere f/4-broer. Waar je de f/4-zoom voor ongeveer 1750 euro kan aanschaffen, betaal je voor de f/2.8-groothoek zo’n 3300 euro.

Sony FE 12-24mm F2.8
Zoals bij elke groothoek is er vertekening te zien, maar die is goed te beperken in de nabewerking. (f/6.3, 1/40, ISO 100, 13 mm)

Bouw en bediening

De hogere lichtopbrengst is niet de enige reden voor het hogere bedrag dat je voor deze nieuwe groothoekzoom moet neertellen. Hij is namelijk ontwikkeld volgens de ontwerpprincipes die Sony voor zijn GM-serie hanteert, en voldoet daarmee aan de hoogste kwaliteitseisen. Volgens de GM-­standaarden bieden deze lenzen een zeer hoge resolutie, een schitterend bokeh én een hoogwaardige constructie.

Dat laatste is zeker in orde bij deze 12-24mm, want hoewel de behuizing van plastic is, voelt deze zeer stevig en solide gebouwd aan. De groothoekzoom is bovendien op alle kritieke punten voorzien van stof- en vochtwerende sealings, zodat hij ook in bijvoorbeeld de nachtelijke vrieskou zonder haperen inzetbaar is.

Met een lengte van 13,7 centimeter en een maximale doorsnede van net geen 10 centimeter is de 12-24mm een tikkeltje groter dan zijn f/4-broer. Dat is natuurlijk logisch, omdat je voor extra lichtsterkte over het algemeen grotere lenselementen nodig hebt. De nieuwste groothoekzoom is met 847 gram opvallend zwaarder, ook een gevolg van het lichtsterke lensontwerp. Zoals altijd testte ik de zoom met onze Sony a7 III-testcamera, en ondanks zijn extra gewicht vormt hij daarmee een comfortabele combinatie.
Omdat de voorste lens van deze 12-24mm sterk bolvormig is, vind je aan de voorzijde geen schroefdraad voor een filter. Je kan hier eventueel een filterhouder plaatsen, maar het is handiger om de geïntegreerde filter aan de achterzijde van het objectief te gebruiken. De zonnekap is vastgemaakt aan de lenscilinder, om de frontlens te beschermen. De meegeleverde lensdop valt hier overheen.

Geheel in GM-stijl produceert de Sony-lens over het gehele beeld een zeer goede scherpte. (f/9, 1/30, ISO 160, 17 mm)

Voor gemak tijdens de bediening vind je op de lens verschillende elementen. Met de focus lock, de AF/MF-schakelaar en zoom- en scherpstelring heb je de beschikking over alle belangrijke knoppen die je op een dergelijke lens verwacht. Alle bedieningselementen zijn tijdens het fotograferen en filmen comfortabel bereikbaar. Het zoomen gaat soepel, terwijl de lens stevig op de ingestelde waarde blijft staan. Prettig daarbij is dat de zoom in elke stand dezelfde lengte behoudt. Ook handmatig scherpstellen gaat met deze lens erg goed. De focusring reageert direct en ook kleine aanpassingen kan je nauwkeurig instellen.

Beeldkwaliteit

Sony’s GM-lenzen blinken uit door de kwaliteit die ze leveren. Om dat voor elkaar te krijgen is de groothoekzoom rijkelijk voorzien van speciale lenselementen. De optische constructie bestaat onder meer uit drie (extreem) asferische elementen, drie ED-glaselementen en twee extra sterke ED-elementen. Deze lenselementen zorgen voor een optimale onderdrukking van astigmatisme en vervormingen en garanderen een optimale scherpte en kleurreproductie.

Het resultaat van de interne optica is dat we op onze foto’s geen chromatische aberraties konden vaststellen. Ook de scherpte van de testbeelden is zeer indrukwekkend. Deze lens legt zowel in de centrale delen als in hoeken en randen details zeer scherp vast. In het midden is dat al bij de grootste opening, een stop diafragmeren doet hetzelfde voor de randen. Bij kleinere diafragma’s blijft de scherpte van rand tot rand op dat hoge niveau. Deze groothoekzoom is daarmee een waar genot voor architectuurfoto’s en landschappen.

Ook bij tegenlicht staat de Sony FE 12-24mm F2.8 zijn mannetje, met indrukwekkende contrasten en geen lichtvlekken. (f/9, 1/100, ISO 100, 12 mm)

Natuurlijk is er ook vertekening zichtbaar, zeker in de 12mm-stand, dat is eigen aan groothoekobjectieven. Maar dit kun je grotendeels al in de camera tegengaan, en anders corrigeren tijdens het bewerken van de RAW-beelden. Hetzelfde gaat op voor de vignettering. Die is vooral zichtbaar bij f/2.8, maar bij een waarde vanaf f/5.6 nauwelijks nog waar te nemen. En anders is ook deze met software makkelijk weg te werken.

Scherp versus onscherp

De FE 12-24mm F2.8 GM is voorzien van een zwevend focusmechanisme dat de focusgroep van de lens in twee afzonderlijk controleerbare groepen verdeelt. Dit zorgt voor goede prestaties bij close-upopnames en een maximale scherpte bij elke afstand. Dankzij het mechanisme heb je bovendien over het gehele zoombereik een minimale scherpstelafstand van 0,28 cm.

Beide focusgroepen zijn uitgerust met twee XD (extreme dynamic) lineaire focusmotoren. De lens heeft daarom ruim voldoende stuwkracht om snel scherp te stellen, zowel op onderwerpen dichtbij als verder weg. Daarbij werkt de autofocus nagenoeg geruisloos, zodat je ook bij het filmen goed vertrouwen op de zoomlens. Bovendien werkt de scherpstelling van de lens perfect samen met de automatische herkenning en trackingfuncties van Sony-camera’s, zodat zelfs bewegende onderwerpen goed scherp in beeld gehouden worden.

Sony FE 12-24mm F2.8
Je kan tot op 28 centimeter scherpstellen. (f/2.8, 1/640, ISO 100, 13 mm)

Groothoekobjectieven staan meestal niet bekend om hun esthetische onscherpte, maar met het grote f/2.8-diafragma kan je toch een rustig ogend beeld in de onscherpe voor- en/of achtergrond realiseren. Al gebruik je een groothoek meestal niet om onderwerpen uit hun omgeving te isoleren, met deze 12-24mm bereik je toch mooie resultaten.

Sony FE 12-24mm F2.8: Conclusie

De Sony FE 12-24mm F2.8 GM is een waardig lid van Sony’s prestigieuze lijn met GM-objectieven. Oké, met zijn adviesprijs van zo’n 3300 euro moet je diepe zakken hebben om deze (ultra)groothoek aan te schaffen, maar je haalt dan ook een lens in huis die topprestaties levert. Kom je veel in situaties waar scherpte een vereiste is en het licht een uitdaging, dan kan je niet anders dan kiezen voor deze groothoekzoom.

Voor een groothoek produceert de 12-24mm een rustige onscherpte in voor- en achtergrond. (f/6.3, 1/125, ISO 100, 12 mm)



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in