Sony a9 II review

De Sony a9 II richt zich vooral op sportfotografen en fotojournalisten. Hoewel het om een kleine upgrade gaat , is het een duidelijke winnaar

In mei 2017 kwam de Sony a9 uit, een professionele camera die onder andere sportfotografen in het achterhoofd hield als de ideale doelgroep. Twee en een half jaar later is de Sony a9 nog steeds een indrukwekkend stukje technologie. Hij kan black-out free (dus zonder dat tussendoor het scherm of de zoeker op zwart gaat) 20 beelden per seconde maken en legt dankzij het indrukwekkende autofocussysteem keer op keer de actie vast zoals de fotograaf dat in gedachten heeft. Toch kan het altijd beter, dacht Sony. Het bedrijf verraste ons in oktober met de aankondiging van de Sony a9 II, die op het moment dat je dit leest al in de winkel ligt.

Sony a9 II review

Kleine upgrade, maar veel betere workflow

Helemaal onverwacht kwam de aankondiging van de a9 II toch ook niet. Sony heeft in het recente verleden al laten zien dat het er geen probleem mee heeft om sneller dan de concurrentie een geüpdatete versie van een camera te brengen. Denk bijvoorbeeld maar aan de a7R IV. Met de Olympische Spelen van 2020 voor de deur, was dit het geschikte moment om alles op alles te zetten met de a9 II. Professionele sportfotografen en fotojournalisten die hem aanschaffen zullen een zeer vertrouwde camera in hun handen krijgen, maar dan met een pak nieuwe functionaliteit.

Sony a9 II review
De anti-flikkermodus helpt je ook indoor met het maken van de beste beelden. (f/2,8, 1/2000, ISO 6400, 400 mm)

Black-out free fotograferen aan 20 beelden per seconde is nog steeds aanwezig. De verbeteringen worden echter duidelijk wanneer je al eens gebruik maakt van de mechanische sluiter. Hiermee kan je in de a9 II immers fotograferen met maximaal 10 beelden per seconde, twee keer de snelheid van de originele a9. De populaire realtime Eye-AF van Sony is uiteraard nog steeds aanwezig op de a9 II, daarmee stel je heel precies scherp op de ogen van mens of dier. Het maken van time-lapse video’s is dan weer nieuw en dit kan via de Interval Opname-functie.

Sony heeft voor de verdere ontwikkeling van dit vlaggenschip extra goed geluisterd naar professionals van over heel de wereld. Uit hun feedback kwam naar voren dat zij vooral op zoek zijn naar meer connectiviteit. Dat gebeurt in de a9 II bijvoorbeeld via de ingebouwde 1000BASE-T Ethernet-terminal voor gigabit-communicatie. Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar het garandeert een snelle en stabiele gegevensoverdracht, bijvoorbeeld tussen de fotograaf in het stadion en de beeldredactie die de gemaakte beelden zo snel mogelijk wil publiceren.

Op kleinere schaal is ook tethering verbeterd. Een geweldige nieuwe functionaliteit, die we eigenlijk op alle camera’s willen zien, is de mogelijkheid om een voice-memo toe te voegen aan een beeld. Via de beeldbewerkingssoftware van Sony, Imaging Edge, kan je bovendien automatisch die audio laten omzetten naar tekst en dit toevoegen aan de metagegevens van je foto.

Sony a9 II review
Hoewel het net in de weg zat, zijn de ogen toch haarscherp. (f/2,8, 1/2000, ISO 6400, 400 mm)

Nieuw Sony a9 II, maar met vertrouwd design

Hoewel de a9 II enorm op zijn voorganger lijkt, zijn er op uiterlijk vlak toch wel een hoop verbeteringen aangebracht. Vocht en stof krijgen zo een pak minder kansen, want alle randjes op de behuizing zijn beter afgedicht, inclusief het batterijvak en mediasleuven. Die laatste accepteren beide UHS-II kaarten. Sony heeft er meteen ook voor gezorgd dat SD-kaartslot 1 nu bovenaan zit en SD-kaartslot 2 onderaan, wat het gebruik net iets praktischer en logischer maakt. Het is maar iets kleins, maar het toont dat Sony weet wat er bij zijn klanten speelt.

Dankzij zijn magnesiumlegering voelt de camera prettig aan. De verbeterde handgreep draagt daar nog verder aan bij. Net zoals bij de a7R IV lijkt het erop dat Sony eindelijk de juiste richting op gaat op het vlak van ergonomie.

Sony a9 II review
Zelfs op ISO 12800 kan je nog een bruikbaar beeld produceren. (f/2,8, 1/2000, ISO 12800, 400 mm)

Verder zijn er nog wat subtiele, maar toch impactvolle veranderingen aangebracht. Aan de achterzijde is de AF-ON-knop bijvoorbeeld aanzienlijk groter geworden, zodat hij makkelijker te gebruiken is. Misschien nog belangrijker is de nieuwe joystick. De nieuwe textuur daarop zorgt duidelijk voor een veel betere grip dan zijn voorganger, wat navigatie een stuk aangenamer maakt. Bovenaan is het wiel voor belichtingscompensatie nu voorzien van een knop die je kan indrukken om het op zijn plaats te houden. Het is een welkome toevoeging die het per ongeluk verdraaien ervan eenvoudig tegengaat. We zagen deze aanpassing ook al bij de a7R IV en zijn nog steeds fan. Tot slot merken we op dat het achterste wiel niet langer deels in het body verborgen zit. Hij heeft dus meer oppervlak om aan te draaien gekregen, wat de bediening ten goede komt.

Op het vlak van intern design en gebruiksgemak laten de menu’s van Sony helaas nog steeds te wensen over. Een groot deel van dit probleem kan je oplossen door je persoonlijk snelmenu goed in te stellen. Doorgaans kennen professionele fotografen hun toestel echter wel van kop tot teen. Zij die al ervaring hebben met de originele a9 (of andere Sony-camera’s), komen dan ook niet voor verrassingen te staan. Toch blijft het een aandachtspunt en iets dat we in 2020 hopelijk mogen zien veranderen.

Sportieve prestaties van topniveau

Op het vlak van beeldkwaliteit ga je met de Sony a9 II dezelfde prachtige beelden kunnen schieten als met zijn voorganger. Dezelfde 35mm fullframe 24,2 MP Exmor RS CMOS-beeldsensor wordt immers opnieuw gebruikt. De manier waarop je die beelden gaat vastleggen, is echter duidelijk verbeterd. Zo kan je met de a9 II tot 20 beelden per seconde maken in de volledig stille modus en dat 361 JPEG-bestanden of 239 gecomprimeerde RAW-afbeeldingen lang. Zoals we al aanhaalden, doe je dit dankzij het black-out free fotograferen zonder ook maar één seconde je onderwerp uit het oog te verliezen. Het is even wennen, omdat je de visuele feedback dat een foto genomen is deels verliest. Toch leer je al snel op de camera te vertrouwen dat de beelden worden vastgelegd. De camera stelt tot 60 keer per seconde scherp, wat zorgt voor een enorm precieze autofocus. Ook de precisie van de tracking is verder verbeterd, waardoor je je onderwerp bijna onmogelijk kwijtgeraakt. Verder heb je nu ook een anti-flikkermodus tot de beschikking, die voor duidelijk betere beelden zorgt bij het fotograferen van indoorsporten. 

Eindoordeel

De originele Sony a9 was een geweldige camera toen hij lanceerde in 2017 en is dat vandaag de dag nog steeds. Sommige professionele fotografen hebben echter net meer wensen op het vlak van productiviteit en connectiviteit. Zij zullen de a9 II met zijn verbeterde autofocus en hogere framerate met de mechanische sluiter maar al te graag in huis halen. De gemaakte beelden kunnen sneller dan ooit tevoren doorgestuurd worden. Met het oog op de Olympische Spelen van 2020, waarbij elke seconde telt, is alleen het beste goed genoeg. Met zijn prijskaartje van 5.400 euro in de Benelux ligt de a9 II wellicht buiten het bereik van de meeste hobbyfotografen. Maar tegelijkertijd wordt met zijn komst de originele a9 zeer waarschijnlijk betaalbaarder dan ooit.

Sony a9 II review
Met de a9 II maak je niet alleen goede actiefoto’s. (f/5,6, 1/1600, ISO 400, 200 mm)

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in