De komende maanden komen drie nieuwe Sigma-objectieven in de Benelux beschikbaar, alle drie voor fullframesysteemcamera’s met een L-lensvatting of Sony E-lensvatting. Wij mochten alvast de Sigma 45mm F2.8 DG DN uitproberen.

Deze prime is Sigma’s eerste objectief voor fullframesysteemcamera’s in de Contemporary-lijn. Sigma’s benadering met de Contemporary-serie is om lenzen te maken met een superieure optiek in combinatie met compactheid en draagbaarheid. De standaard- en tele(zoom)objectieven in deze reeks zijn dus klein en licht, maar leveren niet in op bouwkwaliteit en optische prestaties.

Sigma 45mm F2.8 is perfect gebouwd

Die ontwerpfilosofie valt meteen op als je nieuwe standaardprime van Sigma en het zonnekapje uit hun doosje haalt. Met een diameter van 6,4 cm en een hoogte van 4,6 cm (met zonnekap is dat iets meer dan 7 cm) past de lens makkelijk in je hand. Ook het gewicht is beperkt: de Sigma 45mm F2.8 DG DN weegt slechts 215 gram.

De beeldhoek van de Sigma 45mm F2.8 DG DN komt grotendeels overeen met het natuurlijk blikveld van je ogen (f/2.8, 1/60, ISO 400, 45 mm).

Met de bouwkwaliteit zit het ook wel goed. Niet alleen de behuizing van het objectief is gemaakt van metaal, dat geldt zelfs voor de zonnekap. Vergelijkbare objectieven zijn vaak van plastic, deze standaardlens geeft een veel degelijkere indruk. De constructie zit goed in elkaar: nergens voel je speling tussen de onderdelen. De kap schroeft stevig vast op de behuizing. Dat alles geeft je het gevoel een kwaliteitsproduct in handen te hebben.

Soepele bediening

De focusring aan de voorzijde van het objectief draait zeer soepel en vloeiend. De kleine ribbels geven je een prettige houvast bij het draaien. Iets meer dan een halve centimeter richting de lensvatting heb je een diafragmaring tot je beschikking, die ook van ribbels is voorzien. Deze biedt logischerwijs iets meer weerstand en geeft met hoor- en voelbare kliks duidelijke feedback. Helaas voor filmers is dit klikken niet uit te schakelen. De diafragmaring is aan de bovenzijde onderbroken door een schaal waarop je de ingestelde lensopening afleest.

Nog verder richting lensvatting is de schakelaar voor handmatige of automatische scherpstelling. Handig: omdat de achtergrond bij instelling van MF zwart is en bij AF wit, zie je in één oogopslag hoe de focus is ingesteld.

Sigma 45mm F2.8
De achtergrond van de AF-MF-schakelaar vertelt in één oogopslag hoe het objectief scherpstelt.

De voorkant van de 45mm-lens is voorzien van een schroefdraad voor filters met een filtermaat van 55 mm.

Sigma 45mm F2.8 levert scherpe beelden

Dankzij de minimale focusafstand van 24 cm leg je met deze standaardlens ook onderwerpen die dichtbij zijn scherp vast. De Sigma 45mm F2.8 DG DN heeft een vergroting van 1:4 en vanwege de beeldhoek van 51,3 graden fotografeer je met nagenoeg hetzelfde blikveld als je eigen ogen.

We zijn onder de indruk van de scherpte. De prime levert bij de maximale opening van f/2.8 nette resultaten, zeker in het midden van het beeld zijn de beelden dan haarscherp. Zoals bij veel objectieven wordt de scherpte aan de randen en in de hoeken beter als je diafragmeert. Rond een diafragma van f/8 is de scherpte van de beelden van rand tot rand het best.

Sigma 45mm F2.8
Met een minimale focusafstand van 24 cm kun je dicht op je onderwerp kruipen. Tussen het paars en groen op de achtergrond is wat chromatische aberratie zichtbaar. Deze is grotendeels weg te werken in Lightroom ( f/2.8, 1/250, ISO 160, 45 mm).

Optisch systeem

In de behuizing is een optisch ontwerp ondergebracht met 8 lenselementen. Deze werken in 7 groepen samen om de lichtbundels naar de sensor te leiden. Dit optisch systeem heeft Sigma ontworpen om onder meer lensflares en ghosting te minimaliseren. Die kwamen we dan ook niet tegen op onze foto’s. Zowel aan de voorkant als in het midden van de optische constructie bevinden zich asferische lenzen, die verschillende lensfouten opheffen. Volgens Sigma wordt sferische aberratie, die ontstaat doordat lenzen bolvormig zijn, optimaal gecontroleerd. Dit heeft tot gevolg dat zowel voor als achter een onderwerp een fraai bokeh gecreëerd kan worden. Die mooie effecten zien wij ook terug op onze foto’s. De zeven afgeronde lamellen van het diafragma dragen bij aan deze klassiek bokeh. Op sommige foto’s zijn er wat chromatische afwijking te zien, maar die is in de nabewerking met bijvoorbeeld Lightroom grotendeels weg te werken.

Snelle autofocus

We hebben een L-mount-versie van deze nieuwe Sigma geprobeerd met de Panasonic S1H. Deze camera staat bekend om zijn uitgebreide trackingmogelijkheden van bewegende onderwerpen. Het objectief ondersteunt deze AF-functies volledig. De stappenmotor stelt het objectief vloeiend en snel scherp op de onderwerpen, en doet dat bovendien stil. Het wisselen tussen gezichten, lichamen en ogen is geen enkel probleem voor het aandrijfsysteem.

Sigma 45mm F2.8
De interne optische constructie zorg voor een mooi bokeh in zowel de voor- als achtergrond (f/2.8, 1/60, ISO 1000, 45 mm).

Conclusie

De prijs van 669 euro van de Sigma 45mm F2.8 DG DN is een verantwoorde investering als je kijkt naar wat je ervoor terug krijgt. Dankzij de erg goede bouwkwaliteit zul je tot ver in deze eeuw kunnen genieten van de scherpe en sfeervolle beelden die dit prime-objectief levert.

Sigma 45mm F2.8
De beste scherpte over het hele beeld ligt rond de f/8. Dit beeld bij f/5.6 is haarscherp in en rond het midden, alleen in de uiterste hoeken en randen zijn de details minder scherp (f/5.6, 1/200, ISO 100, 45 mm).

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in