Water biedt legio mogelijkheden voor de creatieve natuurfotograaf. In vaste, gasvormige én vloeibare fase kan je met H2O heel catchy beelden maken. Laat je vooral inspireren door de voorbeelden in dit artikel.

Rijp

Nu hebben we in onze streken lang niet elk jaar een witte winter, maar er zijn altijd wel een aantal nachten met vorst. Het mooie daarvan: je hebt dan ook kans op rijp! Om daarmee mooie beelden te maken heb je niet eens veel rijp nodig. Een saaie bosbodem met dorre blaadjes vormt al snel een interessant onderwerp als er op de bladeren een randje rijp zit. Omdat het wit is, accentueert die rijp namelijk het onderwerp. Je creëert hiermee aandachtspunten in het beeld, dat daardoor net wat interessanter of spannender wordt. Zelfs een simpel strookje berijpt gras voor de huisdeur – met net een sprietje dat een beetje licht vangt – kan vanwege die reden al de moeite waard zijn om te fotograferen.

Berijpt gras in de vroege ochtend krijgt in de schaduw een koele, blauwe tint. f/8, 1/250, ISO 800, 90 mm

Ook kun je spelen met licht en kleurcontrasten door bijvoorbeeld het onderwerp in de schaduw te fotograferen bij een door de zon beschenen achtergrond. Het deel dat in de schaduw valt, kleurt dan meer blauw en contrasteert zo mooi met de warme en gele achtergrond.

Het eerste zonlicht in de achtergrond zorgt voor een kleurcontrast als je laag over het berijpt gras fotografeert. f/5, 1/500, ISO 400, 90 mm

Sneeuw en Sumi-e

Zodra er een laag sneeuw in de natuur ligt, is het tijd om eropuit te trekken. Er zijn namelijk tal van leuke macrofoto’s te maken in die nieuwe witte wereld van kleine onderwerpen waar je anders aan voorbij loopt. De sneeuw heeft namelijk een soort van witte studiosetting van de natuur gemaakt, waarbij simpele onderwerpen als takjes, helmgras of blad plots heel interessant zijn om te fotograferen. Dit heeft allemaal te maken met het gegeven dat de kunst van fotografie in het weglaten zit; daardoor geef je een hoofdonderwerp immers extra veel aandacht. De sneeuw onttrekt in dat geval een storende onder- en/of achtergrond aan het oog en laat simpele vormen juist fraai tevoorschijn komen.

Je kunt dan bijvoorbeeld foto’s maken die doen denken aan Sumi-e, de traditionele Japanse inktschildermethode waarbij de kunst van het weglaten centraal staat. Ik vind dit een zeer inspirerende kunstvorm en ik raad je aan om er eens – voordat de winter begint – naar te kijken. Wanneer dan later een pak sneeuw het landschap bedekt, kun je de opgedane inspiratie gebruiken voor je eigen kunst. Je zou bijvoorbeeld aan de slag kunnen gaan met takjespatronen in de sneeuw. Het werkt dan goed als je deze wat kleiner in beeld te zetten. De ruimte die dan ontstaat geeft nog meer rust en eenvoud aan het beeld. Bij grote witte vlakken moet je wel de belichting corrigeren: vaak is een aanpassing van +2.0 EV nodig om de sneeuw helder wit in beeld te krijgen. Doe je dat niet, dan zie je deze als groezelig grijs in je foto.

Bloemen op de ruit

IJskristallen op een ruit bieden een oneindige variatie aan mogelijkheden, omdat er vaak verschillende bloempatronen in te vinden zijn. Ook hier biedt het eerste zonlicht extra mogelijkheden. Omdat het contrast daarmee hoger is, doet het de structuur van de kristallen sterker naar voren komen. Dat versterkt de lijnwerking in het kristal, waardoor je die beter kan zien. Er is wel haast geboden als je dit gaat fotograferen. Zodra het licht op de ruit valt, zal het het glas verwarmen waardoor de kristallen snel verdwijnen.

Een donkere achtergrond – bijvoorbeeld in de vorm van een zwart karton dat je achter de ruit met kristallen houdt – laat de vormen en structuren beter uitkomen. Gebruik een statief en houd het sensorvlak zoveel mogelijk parallel aan de ruit. Op die manier laat je de scherpte zoveel mogelijk van hoek tot hoek lopen. Om de scherptediepte zo optimaal mogelijk te krijgen, gebruik je een klein diafragma als f/11.0.

Met wat fantasie veranderen ijsbloemen op een defect thermopane raam in een Scandinavisch landschap met een sterrenhemel. f/10, 1/320, ISO 800, 90 mm

Houd niet alleen de ruiten van de woonkamer in de gaten, maar check na een nacht vorst ook de ruit van je wagen. Omdat de zijruiten vaak minder worden schoongemaakt, heb je daar een grotere kans op ijsbloemen. Als je kiest voor een overzicht van diverse kristallen geeft dat al snel een imponerend beeld. Met een macro-objectief kun je net meer voor details gaan door slechts een paar ijskristallen in beeld nemen. Probeer ook eens één ijskristal min of meer beeldvullend te fotograferen.

IJsbloemen op een defecte thermopane raam in de woonkamer. f/11, 1/250, ISO 800, 90 mm

Daarvoor is een macro-objectief alleen niet meer voldoende; je hebt bij zo’n lens ook een tussenringenset of een sterke voorzetlens nodig om nóg dichterbij te kunnen fotograferen en zo de kristal beeldvullend te krijgen. Als het je lukt, dan zullen de prachtige structuren en details van zo’n ijsbloem je verbazen. Hoe ontstaan een ijskristal eigenlijk? Dat gebeurt als watermoleculen zich aan een minuscuul stofdeeltje hechten, en zo kleine kristallen vormen. De groei varieert omdat de watermoleculen per type stof anders reageren.

Ook wordt de vorm bepaald door de luchtvochtigheid, de luchtdruk en de temperatuur. Stof en vuil op een raam geven zo een grote kans op ijskristallen. Dus: wil je ijskristallen op een ruit fotograferen, dan is niet poetsen het devies. Heb je meteen een mooi excuus om thuis de ramen niet te wassen!

In dit artikel

1
2
3
Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in