Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


Iedereen is tegenwoordig fotograaf en de hoeveelheid interessante foto’s is enorm toegenomen. Om op te vallen tussen al die beelden lijkt voor een beginnend fotograaf bijna onbegonnen werk. Toch zijn de mogelijkheden om je verhaal te vertellen tegenwoordig zeer uitgebreid.

Tekst en foto’s: Maurice Jager

Ik ontwikkelde een methode om mijn fotopraktijk mee op te bouwen en uit te breiden. Het resultaat? Tegenwoordig ben ik een veelgevraagd internationaal portretfotograaf! Hoe ik dat voor elkaar heb gekregen, beschrijf ik uitgebreid in mijn boek Personal branding voor fotografen. Daarin neem ik de lezer als een coach mee volgens een stappenplan om zijn of haar persoonlijke verhaal te achterhalen en te helpen uitdragen.

In mijn boek Personal branding voor fotografen help ik je met mijn stappenplan om jouw verhaal uit te dragen.

In dit artikel wil ik je uitleggen hoe ik social media inzet om mijn verhaal te vertellen. Daarvoor gebruik ik dezelfde uitgangspunten als in mijn boek. Ik laat je hier enkele voorbeelden zien van mijn berichten op Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn en leg je uit waarom ik nu juist dit bericht heb geplaatst. En wat de resultaten ervan waren. Bovendien zal ik een blog uitlichten om te laten zien hoe dat is vormgegeven en hoe ik de content daarin hergebruik op social media.

Onderdelen van je unieke verhaal

Je unieke verhaal vertel je met artikelen, unieke content en fotografie. Daarbij deel je het verhaal in hapklare brokken in. Mijn eigen social media-strategie bestaat uit enkele onderdelen. Ik noem ze categorieën, of chiquer social media- contentcategorieën. Om het overzicht te bewaren heb ik drie categorieën gemaakt, die mij helpen om mijn berichten te plannen:

  1. Artikelen – dit zijn artikelen van iemand anders die mijn doelgroep interessant vindt;
  2. Eigen blog – mijn eigen blogs, artikelen en foto’s;
  3. Promotie – promotionele berichten op social media.

Interessante artikelen van anderen

Ik post regelmatig interessante artikelen van andere mensen. Enerzijds om, zonder zelf content te hoeven maken, artikelen en berichten te delen die voor mijn doelgroep interessant zijn. Anderzijds om op het netvlies te komen van degene die het artikel geschreven heeft. Door het bericht te plaatsen en de schrijver te taggen, krijgt diegene daar namelijk een notificatie van. Er is niets toffer voor een contentcreator dan dat zijn of haar content gedeeld wordt en dat de reikwijdte van die persoon wordt vergroot. Als jij een blog of artikel schrijft waar je trots op bent, dan vind je het zelf waarschijnlijk ook geweldig als iemand anders dat bericht deelt, toch?

Berichten met relevante informatie over het gebruik van social media, storytelling en fotografie zijn berichten die voor mijn volgers interessant zouden kunnen zijn. Het is echter een misvatting dat al die content door jou moet zijn geschreven. Dat is waar het organiseren van content om de hoek komt kijken.

Mijn personal brand

Zelf volg ik enkele influencers die nuttige informatie delen over bijvoorbeeld LinkedIn. Hun contentmarketing kan ik gebruiken als gedeelde content in mijn verhaal voor mijn personal brand. (Een personal brand is hoe anderen jou zien, en ook hoe je jezelf ziet en wat je wilt bereiken.) Ik heb ze toegevoegd aan een Twitterlijst en wanneer ze iets tofs delen, dan zie ik dat langskomen en kan ik het toevoegen aan mijn social media-strategie.

Als je gebruikmaakt van een RSS-reader, dan kun je ook de RSS-feed van hun blog gebruiken. Een RSS-feed is een gestructureerd bestand dat wordt bijgewerkt als de website wordt aangepast. Met een RSS-reader krijg je de update dan automatisch binnen en hoef je niet alle websites apart te bezoeken. Feedly is daar een goede app voor. Er zijn veel mogelijkheden, het gaat erom wat het beste voor jou werkt.

Mijn eigen Feedly.

Eigen blogs, artikelen en foto’s op social media

Uiteraard is het de bedoeling van je eigen content dat zo veel mogelijk mensen die zien en lezen. Daar maak je het uiteindelijk toch voor. Daarom  plaats ik mijn eigen artikelen, blogs, interviews, foto’s en video’s regelmatig op social media. Dat doe ik trouwens niet eenmalig. Ik hergebruik regelmatig oudere content die nog steeds actueel is. Doordat mijn volgers in aantal toenemen, zijn er altijd mensen die het nog nooit eerder gezien hebben. Het is zonde om zo’n bericht op de digitale plank te laten liggen waar het vooral stof verzamelt.

Een paar trucs die ik toepas bij het schrijven van een blogpost zijn waarschijnlijk voor jou ook goed toe te passen. Schrijf over wat je meemaakt en welke inzichten je daarbij kreeg. Vaak leggen mensen de lat veel te hoog als ze beginnen met het schrijven van blogs. Niemand verwacht dat je meteen een bestseller schrijft. Het is veel belangrijker om jouw verhaal te vertellen. Wat jou beweegt, hoe je bent.

Herkenning en inspiratie

Mensen met dezelfde opvattingen herkennen zich in jouw verhaal of worden geïnspireerd door jouw verhaal. Daarbij komt ook de Brandstory Monitor van pas. Dit is een tool die ik heb ontwikkeld en die me helpt om op het juiste moment aan de juiste ideeën te werken. Op mijn website kan je sjablonen daarvan voor Excel en Google Sheets downloaden. De Brandstory Monitor houdt mijn verhaal in balans. Door het vertellen van een goed verhaal zorg je ervoor dat je laat zien waar je voor staat. Volgens mij is dat het doel.

Daarnaast kun je op basis van de artikelen van anderen veel ideeën vergaren. Zoek om te beginnen naar experts in jouw vakgebied via social media. De kans is groot dat veel influencers die je tegenkomt in het Engels bloggen. Die artikelen zijn de perfecte inspiratie om jouw visie te geven op iets wat een ander gedeeld heeft. Ook hier geldt, het is jouw visie. Die is nooit fout, dus stap over het gevoel heen dat je voor een ander schrijft. Het schrijven van blogs op deze manier zorgt er namelijk ook voor dat je zelf nieuwe inzichten krijgt en daardoor groei je als professional en bedrijf.

Voorbeeld van mijn blog.

Vergeet uiteraard de foto’s niet!

Gebruik jouw fotografie. Je hebt een goed verhaal bedacht en bent op een toffe plek, dan wil je achteraf geen stockfoto’s gebruiken die je via Google  vindt. Dan wil je echt een foto waar je zelf op staat en die jouw verhaal  ondersteunt.

Als je ergens komt waar het inspirerend is voor jou of waar je graag werkt of ontspant, maak die foto dan alsjeblieft. Pak je telefoon en maak een selfie of  beter nog: vraag iemand om een foto van jou te maken. Gebruik dit beeld bij  jouw publicatie. Hoe vaker je gezicht in je berichten voorkomt, hoe meer het blijft hangen en hoe meer vertrouwen je opbouwt. Echt waar, het werkt. De enige die je tegenhoudt ben je zelf. Misschien vind je het een beetje gênant, maar niemand anders heeft dat gevoel van lichte schaamte.

Ik herken het zelf helemaal, het voelt enorm gek. Maar het went! En dan is het geweldig om te doen. De reacties van mensen helpen zeker om je zelfvertrouwen een boost te geven. Vergeet niet dat mensen het leuk vinden om te zien wat je doet, dat is de voornaamste reden waarom ze je volgen.

Glyn Dewis en ik.

Promotionele berichten op social media

Uiteindelijk is het de bedoeling natuurlijk dat mensen met jou aan de slag gaan, dat je je ideale klant vindt en geld verdient. De eerste twee categorieën zijn bedoeld om jouw kennis te delen, jouw verhaal te vertellen en op het netvlies van mensen te komen. Je bouwt als het ware vertrouwen op in jouw kwaliteiten.

Je zult echter ook momenten moeten scheppen waarin mensen de kans krijgen om met jou samen te werken. Met kennis delen en jouw personal brand bouwen zorg je dat je ATOMIC, wordt, oftewel Always on Top Of Mind In Your Community. Deze term leerde ik van Perry van Beek. Hij is een van Nederlands bekende LinkedIn-experts en -influencers. Maar als je  daadwerkelijk een klantrelatie aan wilt gaan, zul je iets moeten aanbieden dat iemand daadwerkelijk kan kopen. Dat doe je met promotionele berichten op social media waarin je jezelf verkoopt, bijvoorbeeld met een aanbieding of door te vragen naar een nieuwsbriefinschrijving. Kortom, iets wat een transactie met zich meebrengt, een uitwisseling van gegevens of geld.

Als je voldoende informatie hebt gedeeld en jouw merk hebt gebouwd, dan is jouw doelgroep ook veel eerder geneigd om een aankoop te doen of met jou samen te werken. Vraag je te veel van jouw netwerk of volgers, dan haken mensen af. Het is zaak om eerst voldoende te geven, voordat je ergens om  vraagt. De wet van de wederkerigheid komt hier om de hoek kijken.

De wet van de wederkerigheid

Misschien heb je er wel eens eerder van gehoord of misschien is de term nieuw voor jou. Om zeker te zijn dat je begrijpt wat ik hiermee bedoel, toch een korte uitleg. De wet van de wederkerigheid betekent dat als je maar genoeg doet, mensen vanzelf iets voor je terug willen doen. Deze theorie wordt door Robbert Cialdini beschreven in zijn boek Invloed. Hierin stelt hij dat iemand altijd zal proberen te vergoeden wat iemand anders voor hem of haar heeft gedaan. Dat zit min of meer in ons menselijk DNA. Wederkerigheid is niet alleen een factor voor hoe een mens zich bijna  automatisch wil gedragen. De wet van de wederkerigheid geeft je het gevoel dat je iets verschuldigd bent.

“Zelf deel ik iets waar zowel ik als mijn klanten profijt van hebben, namelijk tips voor LinkedIn-profielfoto’s.”

In 1971 voerde Dennis Regan een experiment uit om de wet op de wederkerigheid te testen. Bij het experiment was zijn assistent Joe betrokken. Tijdens het bekijken van kunst verdween Joe opeens. Bij terugkomst nam Joe een flesje frisdrank mee voor hemzelf en voor de testpersoon. Het flesje was al geopend, waardoor teruggeven bijna geen optie meer was. Bij andere mensen verdween Joe en nam hij niets mee terug. Even later vroeg Joe aan diegene om lootjes te kopen voor een loterij. Bij de mensen die een flesje frisdrank hadden gekregen verkocht Joe twee keer zo veel lootjes als bij de mensen die geen flesje frisdrank hadden gekregen. De mensen met het flesje hadden het gevoel iets terug te moeten doen, waardoor ze meer lootjes kochten dan de mensen die dat gevoel niet hadden.

Nog meer wederkerigheid

Om nog een ander voorbeeld te geven van wederkerigheid: in 1976 ging Philip Kunz een stapje verder. Hij stuurde kerstkaarten naar volstrekt onbekende mensen. Uiteraard had hij wel een aantal reacties verwacht, maar tot zijn verbazing stuurden die mensen die hij nog nooit had ontmoet en die geen idee hadden wie hij was, bijna allemaal een kerstkaart terug.

Voor jou betekent dit dat als je maar genoeg waarde deelt op social media en mensen helpt om iets te doen of te leren, ze eerder geneigd zullen zijn om iets terug te doen. Hierdoor kun je een heel sterk sociaal netwerk bouwen voor jouw bedrijf. Dat betekent overigens zeker niet dat je kortingen moet geven of een van jouw producten of diensten gratis moet weggeven.

Zo bouw ik vertrouwen op op social media

Zelf deel ik iets waar zowel ik als mijn klanten profijt van hebben, namelijk tips om bij jouw LinkedIn-profielfoto rekening mee te houden. Ook deel ik blogs waarin ik bijvoorbeeld vertel hoe je het beste jouw profielfoto kunt uploaden om het kwaliteitsverlies door de compressie van LinkedIn en Facebook te voorkomen.

social media
Blogbericht met tip over onscherpe profielfoto.

Of ik vertel over het gebruik van de QR-code van LinkedIn. Dat ik die op het thuisscherm van mijn telefoon heb staan als ik op een  netwerkevenement ben en dat mensen altijd verbaasd zijn als ik zeg dat ze de camera van hun telefoon even op mijn scherm moeten richten. Elke keer als ik dat doe, ben ik de enige op het event die op deze manier met mensen verbindt op LinkedIn. Daardoor ziet het er enorm cool uit en dat wil iedereen wel, er cool uitzien.

social media
Open je camera-app op de telefoon en richt deze op deze afbeelding.

Doordat ik deze tips deel, bouw ik vertrouwen op en ben ik ATOMIC. De mensen die uiteindelijk behoefte hebben aan de diensten die ik lever, zullen eerder aan mij denken dan aan mijn concurrentie.

De verhouding tussen de categorieën

Uiteindelijk bestaan de drie categorieën omdat ze elkaar complementeren. Ze helpen je ook om jouw leven net iets gemakkelijker te maken op social media.

Er bestaat een gezonde, bewezen verhouding tussen de drie categorieën die ik je aanbeveel te volgen.

  • 60% van al jouw storytellingbouwstenen zijn artikelen van iemand anders.
  • 20% van al jouw storytellingbouwstenen zijn jouw eigen blogs en artikelen.
  • 20% van al jouw storytellingbouwstenen zijn promotionele berichten op social media.

Samen is dit jouw social media-storytellingstrategie.

Al die berichten samen vormen het verhaal dat ik wil vertellen. De artikelen van anderen geven inzichten in de wereld van andere experts. In mijn blogs geef ik zelf inzichten die ik opdoe in mijn dagelijkse praktijk of leg ik uit hoe nieuws relevant kan zijn voor jouw social media of personal branding. Uiteindelijk wil ik ook graag meer mensen helpen, vandaar dat twintig procent  van mijn berichten uitnodigt om met mij samen te werken. Uiteindelijk is het belangrijkste aspect van social media voor mij om mijn verhaal te vertellen en mensen te helpen.

social media
De verhoudingen tussen jouw contentonderdelen.

Evergreencontent

Met alle algoritmeveranderingen op sociale netwerken en om te voorkomen dat je continu actuele content moet schrijven om iets te hebben om te delen, is het belangrijk om te zorgen dat je content evergreen is.

“Social media is een marathon om jouw merk op te bouwen en zeker geen sprint om snel klanten te werven.”

Dit is echt een doorslaggevend punt. Een datum of tijd bij je content is vaak totaal overbodig voor de lezer. De enige persoon die er last van heeft, ben je zelf, terwijl niemand er echt profijt van heeft als je de datum toevoegt. Daarom zou ik dat vooral achterwege laten.

Geef niet alles in één keer weg

Veel mensen gebruiken social media exact hetzelfde. Je staat op in de ochtend, zet een kop koffie en pakt je telefoon. Elke dag hebben we de gewoonte om van app naar app te gaan en worden we door content overspoeld. Je begint bij Facebook en scrolt een paar minuten door de feed, daarna ga je naar Instagram of LinkedIn en zie je misschien wel dezelfde berichten als op Facebook.

Hoe zonde is het als jouw volgers door jouw content worden overspoeld? Zou het niet beter zijn om onze content te spreiden net zoals ze bij corporate storytelling doen? Dat je in de ochtend jouw bericht plaatst op Facebook of LinkedIn, tijdens de lunch op Twitter en ’s avonds na het journaal op Instagram? Dan heb je namelijk veel meer kans dat verschillende mensen in aanraking komen met jouw fantastische verhaal!

Geef niet alles in één keer weg.

Effectief posten op social media

Misschien herken je het wel: je zit op social media en je scant de afbeeldingen. Als je de afbeelding interessant vindt, dan ga je lezen wat de context is. Toch? Veel mensen gebruiken social media op die manier om de hoeveelheid informatie te kunnen verwerken die dagelijks op ze afkomt. Voor jou liggen hier kansen, je hebt namelijk zelf helemaal de controle over wat je deelt. Goede fotografie, die mensen prikkelt en nieuwsgierig maakt, helpt jou om je verhaal te vertellen. Elke dag biedt een nieuwe kans om jouw boodschap te verspreiden op social media.

Behalve naar e-mail kijken mensen het meest op Facebook, LinkedIn en Instagram. Als ondernemer wil je zijn waar je klanten zijn en daardoor kun je bijna niet meer zonder social media-berichten. Maar je bent al druk genoeg met jouw bedrijf en het bouwen van jouw personal brand, dus wil je natuurlijk wel zo efficiënt en effectief mogelijk zijn met jouw social media. Je hebt namelijk meer te doen. Toch? Mijn ervaring leert dat mijn berichten het meest effectief zijn op de momenten die ik hiervoor heb ingedeeld per platform. Het dient geen enkel belang om alles in één keer te delen. Je bereikt simpelweg niet het maximale aantal mensen dat je zou kunnen bereiken.

Ik wil nogmaals benadrukken dat je er echt helemaal geen profijt van hebt als je alles direct publiceert.

social media
Zorg voor een efficiënt en effectieve plannig van je social media-berichten.

Handige tools voor social media

Als je jouw social media wilt gaan automatiseren, wat ik zelf ook doe, dan zijn daar handige tools voor beschikbaar. Die bespreek ik hieronder. In het kader op deze pagina vind je de weblinks naar deze tooltjes.

  • Tweriod Helpt je om te ontdekken op welke dag en tijd de meeste van jouw Twittervolgers online zijn.
  • SmarterQueue Met SmarterQueue plan ik mijn social media-evergreenberichten in, die ik vervolgens eindeloos kan recyclen.
  • Canva Ontwerp mooie visuele posts die je met je fotografie kunt gebruiken om je boodschap nog beter te presenteren.
  • iMotion Dit is een iPhone-app die je kunt instellen om met een interval foto’s te maken.
  • Buffer Zelfs met de gratis variant van Buffer kun je voor maximaal drie profielen social media-berichten inplannen.
  • Bulk.ly Met Bulk.ly zorg ik dat mijn Buffer-wachtrij nooit leeg is. Als alternatief voor Smarterqueue kun je met Bulk.ly vooraf honderden social media-berichten schrijven die vervolgens als evergreencontent worden gedeeld op de automatische piloot.
  • Acuity Scheduling Hiermee kunnen mijn klanten rechtstreeks afspraken inplannen in mijn agenda. Synchroniseert real-time met mijn Google Calender, waardoor die altijd up-to-date is.
  • Zapier Ik ben nog steeds een one-man-show. Daarom is het soms handiger om terugkerende taken niet meer zelf te hoeven doen. Met Zapier kun je een veel automatiseren.
  • SwitchPod Als je jezelf wilt gaan fotograferen of misschien wel video’s wilt gaan opnemen, dan kom je er niet onderuit om een handig en handzaam statief te gebruiken. De GorillaPod heb ik zelf inmiddels afgezworen. Het ding is niet degelijk genoeg. De SwitchPod is perfect!

Deze lijst is zeker niet uitputtend, maar dit zijn wel de belangrijkste apps, websites en spullen die ik dagelijks gebruik. In de Facebook-groep Personal Branding for Photographers deel ik meer tips.

Over Maurice Jager

Maurice Jager heeft zich gespecialiseerd in het fotograferen van profielfoto’s voor LinkedIn. Hij werkt vanuit zijn studio in Arnhem, door heel Europa op locatie en vanuit een studio in het hart van New York City. Naast het fotograferen geeft hij namens zijn sponsoren lezingen en seminars om fotografen te trainen. Meer informatie vind je op zijn website www.mauricejager.com.

Maurice’s boek Personal branding voor fotografen kan je bestellen op www.lannoo.be/nl/personalbrandingvoorfotografen.

Wil je meer leren over hoe je een efficiënte social media marketingstrategie of digitale marketingstrategie op poten zet, contacteer dan Blue Pixl Media: https://www.bluepixlmedia.com/



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in