Als een foto meer zegt dan duizend woorden, is goede productfotografie duizend websitebezoeken en conversie van leads waard.
Vanzelfsprekend is productfotografie met achtergrondverlichting zeer waardevol voor de e-commercestrategie. Online winkelen is afhankelijk van goede productfotografie. Om het vertrouwen van de consument te winnen, moet je duidelijke en aantrekkelijke foto’s van je producten verstrekken. Als we het hebben over productfotografie, is productverlichting een cruciaal element dat de kwaliteit van foto’s beïnvloedt. Maar waarom is productfotografie belangrijk? Kunnen LED-lampen zoals Philips HUE inbouwspots IP65 worden gebruikt voor productfotografie? Dat zoeken we uit!
Studioverlichting is een integraal onderdeel van het arsenaal van de meeste fotografen. Het helpt bij het creëren van een natuurlijk lichteffect en is beter controleerbaar dan een flitser. Dit type verlichting bestaat uit achtergrondverlichting, toetsverlichting en invullichten. Het sleutellicht is de primaire lichtbron en bevindt zich doorgaans buiten de as van de camera. Het is rechtstreeks op het onderwerp gericht.
Het invullicht is de secundaire lichtbron en wordt aan de andere kant van de camera geplaatst dan het sleutellicht. Aan de andere kant wordt de achtergrondverlichting achter het onderwerp geplaatst om het vanaf de achtergrond te definiëren. Een fotograaf kan zich overgeven aan productfotografie met tegenlicht om textuur of licht op de achtergrond te tekenen om het onderwerp te laten opvallen. Als de achtergrond echter niet essentieel is voor de foto, kan de fotograaf een gladde achtergrond verwijderaar om van de achtergrond af te komen.
Veel fotografen gebruiken LED-verlichting om de productverlichting te verbeteren. Dit komt omdat LED-lampen weinig warmte produceren en energiezuinig zijn. Ze bevatten meerdere ‘light-emitting diodes’ en gaan doorgaans lang mee. Het is dus zeker mogelijk om LED inbouwspots en andere lampen van dit type te gebruiken voor je productfoto’s! Ze zien er dan mooier uit, terwijl je de lampen dus ook nog eens lang kunt gebruiken.
De eerste indruk is echt de laatste indruk. Het kan van invloed zijn op de groei, de omzet en de winstgevendheid. Om deze reden heb je afbeeldingen van hoge kwaliteit nodig met de meest aantrekkelijke achtergrond om de aandacht van klanten te trekken. Sterker nog, een ideale achtergrond is een must voor productfotografie. LED-lampen kunnen hier aan bijdragen.
Bij productfotografie knippen fotografen het object meestal uit en plaatsen het voor een witte achtergrond. Een heldere achtergrond elimineert niet alleen het risico van afgeleide aandacht, maar zorgt er ook voor dat de foto’s er helder uitzien. Dat gezegd hebbende, zouden niet alle productfoto’s er goed uitzien met een witte achtergrond. Sommigen hebben mogelijk gestructureerde en creatieve achtergronden nodig om het product te verkopen.
Productfotografie kan een grote impact hebben op de aankoopbeslissing. Het kan helpen het vertrouwen van de consument te winnen, wat vervolgens tot meer verkopen kan leiden. Voor foto’s van topkwaliteit heb je een verlichtingsinstallatie voor productfotografie nodig, bestaande uit tegenlicht, hoofdlicht en invullicht. Bovendien kun je LED-verlichting gebruiken om je productafbeeldingen er aantrekkelijker uit te laten zien en de kwaliteit ervan te verbeteren. Gebruik ten slotte een aangepaste achtergrondverwijderaar om alle aandacht naar het primaire object te leiden.
Wil je beter leren fotograferen?
Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (6x per jaar).
Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.